Banki csalás áldozata lett, és úgy érzi, nem hibázott? Varga Mihály öt csapása segít önnek. Vagy nem

Elkésett, tüneti, de látványos az MNB öt csapása, amelyekkel a bankok rovására ütne a kiberkalózokon. Az ügyfeleket továbbra is érheti kár.

Banki csalás áldozata lett, és úgy érzi, nem hibázott? Varga Mihály öt csapása segít önnek. Vagy nem

A bankpánikhoz közeli állapot következett be, miután az internetes csalások sűrűsége kritikus szintet ért el az MBH ügyfeleinek kárára: néhány hét alatt több százukat fosztották ki, volt, akit több tízmillió forinttal. Az utóbbi időben – még ha európai szinten jól is állunk – Magyarországon is elharapóztak az ilyen csalások, ám ahhoz, hogy az MNB szintet lépjen a védekezésben, az ország második legnagyobb, Mészáros Lőrinc befolyása alatt álló bankjánál tapasztalt tömegesség kellett. No és Orbán Viktor május végi, Vigyázat, ukrán csalók! című videója, amiben az ilyen eseteket ukrán bűnözők nyakába varrja.

Az eszmefuttatásból annyi jogos, hogy a 2020-tól robbant adathalász-manőverek egyik „tűzfészke” valóban ukrajnai volt. Ezzel némiképp sikerült elkenni a dolgot, így az MBH eltolhatja magától a felelősséget, s jórészt az ügyfelek „súlyosan gondatlan” magatartásának tudja be a történteket.

A letakarított számlájú ügyfelek zöme tájékozatlan, kiszolgáltatott, és nem képes kiállni magáért, ám akadnak köztük olyanok, akik harcolnak az igazukért és a pénzükért.

Mit tegyek, ha azt gyanítom, csaló hív vagy ír?

A telefonhívásra alapozó átverések elkerülésének egyik módja lehet, ha az ember nem veszi fel a telefont. A többi módszer nagy része a ma elérhető technológiákkal meglepően egyszerűen kijátszható. De néha egyetlen jól feltett kérdéssel is menthető az ügy.

„A csalásmonitoring rendszerük működése komoly kockázatot jelez” – szögezte le panaszlevelében az MBH egyik öntudatos megkopasztottja. A bűnözők ugyanis „beültették” a kártyáját a Google Pay fizetőalkalmazásba, majd – az ő költési szokásaira abszolút nem jellemzően – éjszaka, néhány perces különbséggel, két különböző külföldi illetőségű kriptokereskedő bekapcsolásával eltüntették róla a pénzt.

„A bankkártya-monitoring rendszernek képesnek kell lennie az ügyfél szokásos tranzakciós mintáitól eltérő, gyanús tevékenységek azonosítására. Ha a rendszer nem észleli és nem kezeli az ilyen jellegű tranzakciókat, akkor nem felel meg a jogszabályi és szabályozói elvárásoknak” – folytatta a károsult.

Az MBH viszont azzal tromfol, hogy a kártya applikálása az előírások szerint, a megfelelő biztonsági eszközök (kétfaktoros azonosítás, egy kisebb összeg zárolása) mellett zajlott. Az ügyfél most azt követeli, adja ki a bank azt a fájlnaplót, amelyből nyomon követhető, mi történt.