HVG Konferencia
HVG Konferencia
Tetszett a cikk?

A mindennapok során termelődő háztartási szemét újrahasznosítása ma már nagyrészt megoldott. Így válhat például a nejlonhulladékból autópadló. De mi lesz a teljes jármű sorsa az életciklusa végén? Számos felhasználható elem már most is egy új modellben éli második életét.

A tisztán elektromos járművekkel helyi károsanyag-kibocsátás nélkül járhatjuk az utakat, otthon pedig megújuló energiával tölthetjük őket. De ennyitől valóban fenntarthatóvá válnak? Korántsem, ezért a felelős autógyártók komplex lépéseket tesznek az ügy érdekében. Fontos például választ találni a fenti kérdésre: mi legyen az autókkal azután, hogy az életciklusuk véget ért?

A BMW Group válasza erre egyértelmű: e járműveket alapvető másodlagos nyersanyagforrásnak kell tekinteni. Ezért épült a vállalatcsoport München melletti újrahasznosító- és szétbontóközpontja, ahol évente 10 ezer modellt is képesek feldolgozni. A régi járműveket szabványosított eljárás szerint szerelik szét, hogy rendszerezni tudják a felhasználható alkatrészeket és az újrahasznosítható anyagokat.

Izgalmas feladat a tölthető modellek nagyfeszültségű akkumulátorainak kezelése is. Ezek egy új eljárással már több mint 90 százalékban újrahasznosulhatnak, míg a kiszerelt akkucellák egy része statikus energiatároló rendszerekbe kerül. Utóbbira jó példa a 700 BMW i3 akkumulátorból álló puffertároló-farm a BMW Group lipcsei üzemében, amely eltárolja a szélenergiát, majd szükség esetén betáplálja azt az elektromos hálózatba.

Ennek a szemléletnek hála a márka járműveinek mintegy 30 százaléka már ma is újrahasznosított anyagokból, úgynevezett „másodlagos nyersanyagokból” készül. Céljuk, hogy ez az arány a jövőben 50 százalékra emelkedjen.

A BMW luxusmodelljeivel a forwardizmus korába lépett, úgy, hogy fenntarthatósági törekvéseit itt is továbbviszi. Az irányzat első ikonjának tekintett BMW i7 motorja ritkaföldfémektől mentes, karosszériája és utastere pedig jócskán tartalmaz újrahasznosított anyagokat. A padlóborítása például úgynevezett Econylból, azaz tengerből kiemelt halászhálókból és egyéb műanyag hulladékokból készül. Talán a te kidobott palackod is egy luxus-BMW utasterében születik újjá? Még ez is lehetséges.

 

A BMW i7 padlóborítása úgynevezett Econylból, azaz tengerből kiemelt halászhálókból és egyéb műanyag hulladékokból készül.


Az oldalon elhelyezett tartalom a HVG Szemináriumok & Konferenciák közreműködésével jött létre, amelynek előállításában és szerkesztésében a hvg.hu szerkesztősége nem vett részt.