Ford Tourneo Courier: Szia Dobozos!
Az amerikai gyártó váratlan húzással feltámasztotta a kétezres évek elején még slágerkategóriának számító egyterűt, és milyen jól tette! Teszteltük a Ford Tourneo Courier legújabb változatát.
Az évezred elején még viszonylag egyszerű mintát követett a családosok autóvásárlási ritmusa: a csapotthátú háromajtóst vagy a négyajtós szedánt az első gyerek érkezése után gyakran leváltotta a kombi, ha pedig még ennél is jobban gyarapodott a család, jöhetett az egyterű.
Az egyterűek tágas és praktikus autók voltak, azonban a kétezres évek elején szárba szökkenő SUV-trend – amely a mai napig él és virul – pár év leforgása alatt a feje tetejére állította az autóipart. Mindenki egyre nagyobb és erősebb SUV-kat kezdett fejleszteni, mert óriási igény volt a látványos megjelenésű, mindenféle prémium extrával telepakolt batárokra. A városlakók persze hamar megérezték, hogy nem feltétlenül jó ez az irány, mivel napjainkban már egy kétajtós „városi szaladgálós” modell is csaknem kétszer akkora, mint a kilencvenes években volt. Az SUV-k elterjedésével pedig csakhamar nagyon szűkek lettek a városi utcák, a parkolóhelyekről nem is beszélve.
A nagyobb, családi autóra vágyók szomorúan konstatálhatták, hogy a pár éve még rendkívül változatos egyterű-piac szinte elnéptelenedett, egy-két kivételtől eltekintve. Így, akinek egynél több gyereket és a rengeteg csomagot valahová be kellett zsúfolnia, vagy mélyen a zsebébe nyúlt és egy SUV-t választott, vagy felpattintotta a családi kombi tetejére a síboxot, ami aztán rövid úton állandó kiegészítővé változott a kocsi tetején, elnyelve a babakocsit, nyuszimotort vagy épp a heti nagybevásárlást.
Erre a piacra érkezett most meg a Ford kishaszonjárműből fejlesztett családi egyterűje, a Ford Tourneo Courier, amelyre bizonyára sokan felfigyelnek majd. A típus első generációját a 2014-es modellévre fejlesztették, először áruszállítóként tűnt fel, rövidesen azonban megjelent az ötüléses, személyszállításra alkalmas változat is, a Fordnál ugyanis még nem felejtették el a sikert, amit anno a Ford Galaxy hozott az egyterűek szegmensében.
A Ford Tourneo Courier második generációjáról már tavaly lerántották a leplet, ez a modell szintén kapható kishaszonjárműként is, de várhatóan a hazai piacon is népszerű lesz a családi változat is. Lássuk közelebbről!
Elsőre talán meghökkentő, de szerethető megjelenés
Valószínűleg az idei év egyik legváratlanabb autójáról beszélünk, legalábbis ami a külsejét illeti. Ennek azonban az az oka, hogy egyszerűen annyira elszoktunk az egyterűektől (a Ford a gyári nómenklatúra alapján egyébként furgonnak nevezi), hogy 2024-ben mindenkinek meg fog akadni rajta a szeme. Bár elsőre megosztónak tűnhet, minél több időt töltünk a Tourneo Courier társaságában, annál jobban fog tetszeni a barátságosan bumfordi külső, amelyet jól eltalált ívek, és itt-ott határozott élek tesznek mégis karakteressé – különösen a tesztautó „Bursting Green” fantázianevű fényezésével.
Mivel alapvetően haszonjárművek a „felmenői”, az arányai is picit mások, mint amit a kétezres évek elejének szappanformájú egyen-egyterűitől megszokhattunk. Ugyanakkor remek példája a mai autóipar sokoldalúságának: a 4337 miliméter hosszú, 1800 milliméter széles és 1817 milliméter magas autó a pár mérettel kisebb Ford Puma padlólemezére épül, és ugyanúgy a Ford craiovai gyárában készül, mint az említett személyautó.
Messziről is látszik, hogy ezt az autót a praktikum jegyében tervezték: az utastér ajtajai a kisbuszokhoz hasonlóan csúsztatva nyithatóak, ami jól jön, ha például egy bevásárlóközpont parkolóházában kell bepakolni hátulra a gyerekeket. A masszív tetősín pedig – ami kizárólag a Titanium és Active széria alapfelszereltségeként érhető el – határozottan jelzi, hogy akinek ne lenne elég a jókora csomagtér, egy kisebb garzonlakás teljes berendezését is felpakolhatja a Tourneo Courier tetejére, akár 1-2 biciklivel együtt. A 2024-es modell valamivel hosszabb az előző generációnál, aminek a legfőbb oka, hogy az áruszállító változatnál a minél nagyobb rakodótér kialakítására törekedtek.
A Ford háromféle változatban – Trend, Titanium, Active – kínálja az autót az európai piacon, az egyes felszereltségi szintek pedig egymásra épülnek. Mindhárom esetben szériafelszereltség a „hagyományos” tempomat, a közlekedési táblákat felismerő kamerarendszer, az ütközésmegelőző rendszer gyalogos -és biciklisfelismerővel, a sávtartó rendszer, a 8 colos multimédiás kijelző SYNC 4-gyel és a teljesen digátális műszerfali óracsport is. Ha valakinek mindez nem lenne elég, és szeretne, mondjuk, adaptív tempomatot és parkolókamerákat is, annak az Active verzió lesz a jó választás.
Kerüljünk beljebb!
Beülve lehet csak igazán jól érzékelni, hogy mennyi hely van a Tourneo Courierben. Az ülések kényelmesek – ezt többek között a német AGR (Aktion Gesunder Rücken) nevű, a hát-, és a gerinc egészségéért kampányoló szervezet által kibocsátott tanúsítvány is szavatolja – még magasabb sofőr és utasok számára is, a lábtér pedig szinte már a prémium kategóriát idézi, de a legjobban a fejünk felett érzékeljük majd az autó tágasságát. Még 190 centiméter körüli magassággal is bőven marad annyi hely a fejünk fölött, hogy viccen kívül akár cilinderben is vezethetnénk az autót, igaz, ennek leginkább a csomagtér miatt van jelentősége.
Mindenféle túlzás nélkül állíthatjuk ugyanis, hogy a csomagtartója hatalmas: 480 literrel nagyobb az előző modellnél. Összehasonlításként: egy 475 literes csomagtartó már önmagában is korrektnek számít, ha viszont a hátsó üléseket is lehatjtuk, gigantikus, akár 2160 literes rakodótérhez jutunk, amivel akár a költöztetés sem lehetetlen küldetés. A méretes csomagtér az alacsony küszöb miatt könnyedén pakolható, ráadásul itt is találunk egy pár okos megoldást, például a különféle csomagok rögzítését lehetővé tévő kampókat, illetve a kipattintható tárolódobozt, amibe a sáros csizmákat dobhatjuk be egy túra vagy kirándulás után.
Visszatérve a beltérre, a felesleges sallangoktól teljesen mentes, átgondolt, praktikus utastérben utazhatunk. A sofőr előtt letisztult, áttekinthető műszerfal helyezkedik el, a Fordtól megszokott, átgondolt gombkiosztással. A középkonzolra ugyan kevesebb fizikai gomb jutott, mivel a legtöbb beállítást a tetején elhelyezett érintőképernyő segítségével lehet kiválasztani. Jó hír, hogy mostanra a formatervezők már megtanulták kezelni a középső képernyőket, így a Tourneo Courier esetében sem lóg ki bántóan a műszerfalból, hanem a kormány mögötti műszeregységgel közös foglalatba került, ami határozottan jót tesz a látványvilágnak. A két kijelző között egy elsőre furcsának tűnő műanyag elemet találunk, ami azonban ismét a praktikum jele: ide lehet rögzíteni a saját telefonunk tartóját, nem kell tehát többé az ablakon rút nyomot hagyó tapadókorongos megoldásokkal bíbelődni, és attól sem kell tartai, hogy a légbeömlő rácsa válik a telefontartó áldozatává.
A jókora beltér sok okos tárolórekesz kialakítására is lehetőséget adott. A haszonjárművek világából bekerült a műszerfal két szélén található pohártartó, de van jókora kesztyűtartó, illetve az utasoldalon egy vékonyabb tároló is, ami ideális egy laptop vagy táblagép elsüllyeztésére.
Meglepő dinamika egy parányi motorból
A Ford az elmúlt években már megmutatta, hogy mit tud kihozni három hengerből, elég csak az adrenalinfüggők szeme elé fátyolréteget húzó Fiesta ST-re gondolni, de most, a Tourneo Courier esetében is kiderült, hogy az egyliteres, 125 lóerős EcoBoost erőforrás mire képes.
Jelenleg egyelőre csak ezzel az egyféle motorral kapható a Tourneo Courier, a gyártó az idei évre azonban már jelezte a tisztán elektromos változat érkezését is. Ez valószínűleg vonzó választásnak bizonyul majd a városban sokat közlekedő családosok részére.
Az egyliteres benzines erőforrás azonban meglepően jól teljesít, legalábbis a Tourneo Courier méretéhez és formavilágához képest váratlan dinamikával gyorsítja az egyterűt. Természetesen itt most nem gyorsulási versenyek bajnokára kell gondolni, hanem arra, hogy az alapvetően áruszállítónak tervezett dobozzal sem fogunk beragadni a pirosnál, vagy leizzadni egy-egy előzésnél. A fogyasztása ehhez mérhetően takarékos – vegyes használatban megelégszik 100 kilométerenként 5 literrel –, és jó hír, hogy még fél tonnányi extra teherrel sem érezhető számottevő teljesítménycsökkenés.
Ami az árakat illeti, a Trend felszereltség 9 906 550 forinttól indul, a Titaniumért ennél nem sokkal többet, 10 541 550 forintot kell fizetni, míg az Acive felszereltség alapára 11 176 550 forint. Ezek bruttó listaárak, amelyekre jelenleg minden esetben járnak kedvezmények is, így most egy extrák nélküli Trendet már akár bruttó 8 290 000 forintért is el lehet vinni.
Összességében egy igazán szerethető, praktikumban bővelkedő családi autót mutatott be most a Ford, aminek nagyon kíváncsian várjuk az idén érkező elektromos változatát is.
Az oldalon elhelyezett tartalom a Ford Magyarország megbízásából jött létre, előállításában és szerkesztésében a hvg.hu szerkesztősége nem vett részt.