A biztosítási portfólión belül mennyire népszerű a lakásbiztosítás?
Magyarországon a lakások közel háromnegyede biztosított, amely azt mutatja, hogy a túlnyomó többség gondoskodik otthona biztosításáról.
Adódik a kérdés: miért érdemes lakásbiztosítást kötni?
Lakástulajdonosként tudjuk, hogy az évek során felépített, otthonossá tett lakásunk, házunk mekkora értéket képvisel. Azt is tudjuk, hogy ha esetleg kárt szenvedünk, annak helyreállítása mekkora anyagi teherrel jár. Ha rendelkezünk lakásbiztosítással, akkor egy esetlegesen bekövetkezett kár esetén a biztosítás segítségével enyhíthetjük ezeket az anyagi terheket.
Nemcsak lakástulajdonosként, de bérlőként is érdemes lakásbiztosítást kötnünk, hiszen a bérelt lakásban lévő ingóságok a bérlő tulajdonát képezik, amelyeket jó biztonságban tudni.
A lakásbiztosításon belül milyen biztosításfajták vannak?
A lakásbiztosítások alappillére a vagyonbiztosítás, amely keretében biztosítható az ingatlan és az ingóság, vagy akár külön-külön mindkettő. A vagyonbiztosításon belül találhatók például a tűz és természeti (elemi) károkra szóló fedezetek, illetve részét képezhetik az üvegtörésre, vízkárokra, valamint betöréses lopásra és rablásra vonatkozó fedezetek is. A vagyonbiztosítási fedezetek mellett megtalálhatók a felelősségi károkra, segítségnyújtásra szólók is. Emellett sok esetben családi baleset- és életbiztosítás is elérhető a vagyontárgyakra szóló biztosítási fedezet mellett. Van olyan termék, amely esetében választható csomagkonstrukciók segítik a szerződőt az igényei szerinti biztosítási fedezet kiválasztásában.
Jellemzően hány évre szólnak, illetve kötik meg a lakásbiztosításokat?
A lakásbiztosítások döntő része határozatlan tartamra kötött szerződés, ezen belül a biztosítási időszak egy év, a következő biztosítási időszak az évfordulóval kezdődik. Általánosságban elmondható, hogy a lakásbiztosítási szerződések élettartama hosszabb az egyéb nem életbiztosítási szerződésekénél. Egyes lakásterméken belül a szerződőnek lehetősége van tartamkedvezmény igénybevételére, amely esetben a szerződés díjából kapható kedvezményért vállalja, hogy a szerződést az általa választott időtartam alatt nem szünteti meg.
Mennyire figyelnek a már lakásbiztosítással rendelkező ügyfelek arra, hogy felülvizsgálják biztosításuk konstrukcióját? Mi a jellemző: ők jelentkeznek ezzel a biztosítónál, vagy a biztosító keresi meg őket, és jelzi, érdemes felülvizsgálni?
Az időközönkénti felülvizsgálat az ügyfelek érdeke, hiszen így biztonságban tudhatják otthonukat és a benne található ingóságokat, ráadásul nem éri őket kellemetlen meglepetés akkor, amikor valamilyen káresemény miatt egyébként is aggodalmaskodniuk kell. Rendszeresen és különböző módon felhívjuk ügyfeleink figyelmét a lakásbiztosítás felülvizsgálatának fontosságára, amely különösen indokolt a hosszabb ideje megkötött biztosítások esetében, és ezzel párhuzamosan az ügyfelek részéről is rendszeresen érkeznek be módosítási igények.
Miért és hányszor érdemes felülvizsgálni a lakásbiztosítást?
Évente legalább egyszer érdemes áttekinteni a lakásbiztosítási szerződést, összehasonlítani a szerződésben szereplő biztosítási összegeket a meglévő vagyontárgyaink értékével. Szintén ajánlott felülvizsgálni lakásbiztosításunkat azt követően is, ha otthonunkban vagy az ingóságainkban nagyobb változás következik be. A szerződéskötéskor a szerződő határozza meg a biztosítani kívánt vagyontárgyak értékét, és a szerződés évenkénti indexálása biztosítja a szerződés értékkövetését, amely következtében évek múltán is, kár esetén a vagyontárgy értékének megfelelő kártérítést nyújthat a biztosító. Azonban az évenkénti értéknövekedés nem biztos, hogy elegendő, ha értékeink nagyobb mértékben változnak egy nagyobb felújítás, hozzáépítés miatt, vagy az addiginál értékesebb bútorok vagy korszerűbb műszaki eszközök vásárlásával. Ha az előzőek alapján úgy ítéljük meg, hogy a biztosítási szerződésünket módosítani szeretnénk, ezt a szerződőnek kell kezdeményeznie, amelyet megtehet a biztosításközvetítője közreműködésével, vagy online, vagy akár a biztosító telefonos ügyfélszolgálatán is.
Általában mennyi időt vesz igénybe egy lakásbiztosítás megkötése?
Ezt meghatározza az ügyfél biztosítási igényeinek felmérése, a biztosítani kívánt vagyontárgyak köre, szeretne-e például zálogjogosultat rögzíteni a megkötésre kerülő szerződésen, és az is, hogy milyen módon kívánja az ügyfél megkötni a biztosítást, biztosításközvetítői közreműködéssel, online, telefonos vagy személyes ügyfélszolgálaton. A leggyorsabb és legkényelmesebb megoldás nálunk ezek közül az, ha az Allianz.hu-n keresztül kötjük meg biztosításunkat, ugyanis a könnyen kezelhető felület segítségével, ha az ingatlanról és ingóságokról minden szükséges információt összegyűjtöttünk, magunk is percek alatt a végére érhetünk.
Mennyi idő a már meglévő biztosítás felülvizsgálata és megváltoztatása?
A meglévő biztosítás felülvizsgálata a szerződő feladata, a változtatási igényt ő jelezheti a biztosító felé. A módosítási igény jellegétől függ, hogy a folyamat az adott keretek között mennyi időbe telik. A leggyorsabb ebben az esetben is az, ha a szerződésmódosítást online kezdeményezzük. Ebben segítségünkre lehet az Allianz Ügyfélportál, de telefonos ügyfélszolgálatunkon keresztül is elindítható a módosítás.
A koronavírus-járvány egyik jelentős következménye a digitalizáció felerősödése. Ez mennyire jellemző a lakásbiztosítási piacra?
A pandémia a biztosítási szektorban is felgyorsította a digitalizációt. A COVID kitörése óta online felületeink megújultak, és bár azt tapasztaljuk, hogy a lakásbiztosításokat még jellemzően hagyományos módon szeretik megkötni, az Allianz lakásbiztosításai azonban készen állnak arra, hogy mindenki online intézze a lakásbiztosítással kapcsolatos ügyeit, a díjkalkulációtól a szerződéskötésen és módosításon, illetve a díjfizetésen át a kárrendezésig.
Mit ajánlanak a kezdő ingatlantulajdonosnak: milyen otthonbiztosítást kössön?
A legfontosabb, hogy legyen lakásbiztosításunk, hiszen nagyon komoly kiadásoktól kímélhetjük meg magunkat károk bekövetkezése esetén, ha otthonunk rendelkezik biztosítással. Legelőször gondoljuk át, milyen biztosítási igényeink vannak, esetleg készítsünk összefoglalót, hogy milyen fedezeteket szeretnénk otthonunkra, és milyen vagyontárgyaink vannak, azok milyen veszélyeknek vannak kitéve, és ezt követően tekintsük meg a lakásbiztosítási kínálatokat. Ha igényeljük, kérjünk biztosításközvetítői segítséget, vagy tájékozódjunk az online lehetőségek segítségével. Idén az Allianz Hungária is megjelent az MNB által minősített Fogyasztóbarát Otthonbiztosítással (Allianz Összhang néven), amely ugyancsak kínál online kötési, ügyintézési és kárrendezési lehetőséget.