Üdülés Ausztriában
Üdülés Ausztriában
Tetszett a cikk?

Akár extrém testedzésként is űzhető, de a komótos, akár a slow trendekbe is beilleszthető a kerékpározás. Éppen ezért szinte nincs is olyan korosztály, akivel ne találkoznánk a biztonságos, egyre jobb minőségű bicikliutakon a Balaton, a Fertő vagy a Velencei tó körül, de azok száma is növekszik, akik már külföldi pihenésüket sem tudják elképzelni kerékpározás nélkül. Különösen, ha az úti cél a szomszédos Ausztria, melynek több régiója is vonzó útvonalakkal csábítja a két keréken guruló turistákat.

Az „ezer tó” vidékeként emlegetett Karintia méltán áll az elsők között a biciklisek bakancslistáján. Elég, ha csak az Alpok legnaposabb, legdélibb régiójának természeti adottságaira gondolunk: hófödte hegycsúcsok, zöld lankák, kristálytiszta tavak, jellegzetes alpesi települések, majdnem mediterrán klíma, és nem utolsósorban kiválóan kiépített kerékpáros úthálózat, ahol minden igényre megvan a válasz. Itt megtalálja számítását az extrém terepeket kereső mountain bike-os, a változatosságot és hosszabb-rövidebb távokat kedvelő élménybringás vagy az ultravékony kerekeken suhanó országúti biciklis is. Olyan legendás útvonalak kötődnek ide, mint a világ leghosszabb, majdnem 12 kilométeres flow trailje, a Petzenen vagy a kihagyhatatlan, összesen 510 kilométeres Dráva kerékpárút Karintiát átszelő része Innichen és Lavamünd között.

Okos választás, több élvezet!

Házi Betti, a mozgasvilag.hu újságírója, a karintiai mountain bike terep rajongója és számos karintiai kerékpártúra szervezője, mindenekelőtt fokozatosságot ajánl a dél-alpesi bringaútra készülődőknek. Aki először jár ezen a tavakkal és hegyekkel tagolt vidéken, nincsen nehéz dolga, mivel a régióban több aszfaltos bicikliút is található, melyeken különösebb erőfeszítés nélkül, könnyedén lehet tekerni. Ilyen például a korábban is említett Dráva-menti szakasz, amelyen elég hosszasan lehet haladni vagy akár a Villach közelében futó Gailtali kerékpárút, amely a Gail folyó útját követi.

A tókerülés népszerűsége vitathatatlan, hiszen ki ne rajongana egy olyan típusú bringatúráért, amikor maga oszthatja be a napi távolságokat, ott és akkor pihen, amikor kedve szottyan, például egy csobbanásra vagy egy pohár jéghideg frissítőre. Karintia tavakban is „nagy”, a déli részén fekvő számtalan kisebb-nagyobb partot mind meg lehet kerülni. Itt találjuk egy kupacban a Wörthi-, az Ossiachi-, a Faaki-, a Keutschachi-, a Klopeini- és a Millstatti-tavat is.

Ha csillagtúrázásra adnánk a fejünket, amit amúgy nagyon is ajánlunk, hiszen a vidék lélegzetelállító, érdemes Betti javaslatát követni. Válasszuk középpontnak a Faaki- vagy a Wörthi-tavat, ahonnan nagyon sok útvonalat elérhetünk, ráadásul közel van a Karavankák hegyvonulata. A Faaki-tónál sportos tematikájú kempinget is találhat az ember, ahol kerékpáros vezetővel kísért biciklitúra programokat kínálnak.

Gyerekek is elkezdhetik!

A kisebbeket sem kell visszatartani, ha a család karintiai kirándulása alatt szeretnék kipróbálni a mountain bike ösvényeket! Bízzuk őket tapasztalt oktatókra, akik segítenek a technikai tudás elsajátításában és játékos feladatokkal tanítják meg őket az egyensúlyozásra és a terepakadályok sikeres leküzdésére. A Faaki-tónál találunk egy kempinget, a Camping Anderwaldot, melynek programjában szerepel a gyerekek mountain bike oktatása a környező erdei tereputakon.

A kihívásokra vágyó tapasztaltabb bicajosok vagy mountain bike-osok is bőven megtalálják ebben a régióban a számításaikat, hiszen a Karavankák lábánál számos immár hivatalos erdei ösvény is található. Ilyen a vadonatúj Kopein-trail és a Samonigg-trail, vagy a kb. 100-120 km hosszú MTB3 az Ausztria, Szlovénia és Olaszország határvonala mentén átívelő bicikliút. Az MTB3 első szakasza Ausztriából indulva először megmássza a Karavankák gerincét, majd technikás erdei szerpentinen ereszkedik le Szlovéniába. Ezután egy kellemes aszfaltos szakasz következik Kranjska Gorába, majd Olaszországon keresztül, Tarvisio csücskét érintve tér vissza a völgybe kerékpárúton Ausztriába, a Faaki-tóhoz.

Akik ennél rövidebb erdei túrát szeretnének tenni, neki ajánlja Betti a szintén a Faaki-tótól induló Berta vagy Anna hüttéig vezető erdei szerpentin utakat. Ezek szintén garantáltan tartalmaznak technikailag is nehéz szakaszokat, amellett, hogy meredeken tartanak felfelé. Hasonló emelkedőben lehet része azoknak is, aki a Feistritz im Rosentalból a Klagenfurterhüttéig tartó menetet választják, a 13,4 km alatt 1226 méteres szintemelkedésre lehet számítani. Az ilyen hegyi menetekre mindenképpen érdemes edzeni már itthon. Kiváló gyakorló terep, erdei ösvény bármelyik hegységünkben található, a Budaiban, a Pilisben, a Visegrádi-hegységben vagy akár a Mátrában.

Hozott vagy bérelt?

A külföldre készülő biciklistákban óhatatlanul felmerül a kérdés: Hogyan vigyem a bringákat? Elfér-e mindenkié a tartóban? Ha nem, kié maradjon itthon? Vajon épségben túlélik a sokszáz kilométert? Thomas Radil, a Bike and Relax kerékpáros túrákat szervező cég vezetője szerint csak akkor érdemes külföldre, például Karintiába szállítanunk a saját bringánkat, ha az egy speciális darab, illetve praktikusan akkor, ha tudjuk, hogy az úti célunkat elérve nincs lehetőség bérlésre. Manapság azonban a legtöbb helyen felkészülten várják a kerékpáros turistákat a kölcsönzők, még igazán értékes, drága bicikliket is találhatunk a kínálatban. Ha ilyet szeretnénk, feltétlenül foglaljuk le előre!

Ha nincs más megoldás, mint a szállítás, akkor a legbiztonságosabb, ha zárt autóban, például speciális zárt utánfutóban visszük magunkkal a család vagy a barátok bringáit. Eggyel alacsonyabb biztonsági fokú, de bevállalható az autó tetején való szállítás. Ilyenkor a stabil rögzítés a legfontosabb, érdemes kivenni az első kereket, és a biciklit a villánál rögzíteni a tetőcsomagtartóra. Ha a gépkocsi vonóhorgán oldanánk meg a transzportálást, figyeljünk a maximális súlyhatárokra, valamint a lámpákra és a rendszámra, hiszen nem szabad eltakarnunk azt. Ez esetben kissé kellemetlen lehet egy hosszabb utazáson, ha nem tudjuk kinyitni normálisan a hátsó csomagtartót.
Nem mindennapos eset, de repülőgépen is szállíthatjuk kerékpárunkat. Radil úr javaslata alapján ilyenkor le kell szerelni a pedálokat és a kormányt, és bele kell csomagolni egy speciális bőröndbe vagy esetleg az eredeti csomagolásába a biciklit. Persze nem maradhat el az előzetes konzultáció a légitársasággal sem.

Egyéniben vagy csapatban?

Minden szempontból előnyös megoldás kezdő bringatúrásoknak, ha csatlakoznak egy szervezett csapathoz. Ilyenkor biztosított a jó minőségű, biztonságos kerékpár, illetve a túravezető, aki ismeri az útvonal minden szegletét, nem beszélve a társaságról, ahol új barátokat is szerezhetünk.

A kerékpáros túrázás veszélyeiről beszélgetve Thomas különbséget tesz az országúti biciklizés és a hegyi mountain bike-ozás biztonsági szempontjai között. Országúton csapatban tekerni sokkal biztonságosabb. Magányos bringás előzésekor előfordulhat, hogy szűkebben húz el az autós, ami megbillentheti a kerékpárost. Egy csapat természetesen feltűnőbb, sőt, ki gondolná, de az egy sorban, egymás után kerekezők élvezhetik az előttük haladó szélárnyékát.

Amikor erdei terepen, gyökereken, meredek kanyarokban, sziklás hegyi úton megy a túra, és az egyes szakaszok esetleg még beláthatatlanok is, akkor nagyon kell figyelni a csapatban a követési távolságokra. Óriási szerepe és jelentősége van annak is, ha menet közben egységes jelekkel tudnak kommunikálni. Az indulás előtt egyeztetett testbeszéddel fel tudják hívni egymás figyelmét a veszélyes szakaszokra, a hirtelen irányváltásokra, a talajzat egyenetlenségeire.  Thomas a csapatos kerékpározás előnyei közé sorolja a motivációt, ami például egy erőteljes emelkedőn vagy a 88. kilométer után már csodákat tud tenni.

Bringások 12 pontja

Egy biciklis túrára nem lehet csak úgy elindulni. Vannak alapvető biztonsági szabályok és felkészülési javaslatok, amelyeket – a saját érdekünkben – mindig érdemes betartanunk. Paco Wrolich, a Karintiai Turisztikai Hivatalának kerékpáros projektekért felelős szakembere az alábbi 12 pontos check listát ajánlja a biciklitúrára indulóknak:

Paco Wrolich
  1. Indulás előtt mindig ellenőrizd a fékeket, a gumikat, a keréknyomást, a váltót és a lámpákat!
  2. A nyeregmagasság beállítását vedd komolyan!
  3. Az időjárás-előrejelzés fontos, hogy tudd, mire készülj!
  4. Mindig legyen nálad esőkabát!
  5. Legyen a hátizsákodban telefon, pénz, igazolvány, pótgumi, imbuszkulcs, energiaszelet és zseblámpa!
  6. Lehetőleg ne menj egyedül! Ha mégis, készülj fel az útvonalból, tudd, merre kerekezel, és körülbelül mikor érkezel vissza!
  7. Mindig legyen Nálad mobil! Mentsd el a szállásod, a túravezetőd, a mentő és a rendőrség számát!
  8. Ne indulj neki tele gyomorral! A legjobb, ha reggeli után kb. másfél órával kezded meg a bringázást!
  9. 2-3 óránként tarts pihenőt!
  10. Ügyelj útközben a cukor utánpótlásra és a megfelelő mennyiségű vízfogyasztásra!
  11. Ha csillagtúrázol, ne hajtsd ki az első nap minden erődet, jól oszd be!
  12. Válassz jól útvonalat! Karintia sokszínűségét a Dráva menti bringaútvonal mutatja meg legjobban, és nem mellesleg ez Európa legszebb kerékpáros útvonala. Nem érdemes kihagyni!

A borítókép forrása: Kärnten Werbung/Heiko Mandl



Az oldalon elhelyezett tartalom az "Üdülés Ausztriában" márka közreműködésével jött létre, előállításában és szerkesztésében a hvg.hu szerkesztősége nem vett részt.

Üdülés Ausztriában BrandChannel

Egy élménypark fogaskerekei – Belestünk az osztrák csodavilág kulisszái mögé

Idén ünnepli fennállásának ötvenedik évfordulóját a Ruszt városához közeli Familypark, Ausztria egyik legnagyobb szabadidőparkja. Ám belegondolunk-e, hogyan is működik egy ilyen létesítmény? Kik és hogyan tartják fenn a varázslatot nap mint nap? Kik felelnek azért, hogy az élmény mind a gyerekek, mind a felnőttek számára felhőtlen legyen?

Üdülés Ausztriában BrandChannel

Villámkirándulás a hosszú hétvégén? Megoldva!

Ha a hétköznapok során sok bosszúság is ér bennünket, és időnként úgy érezzük, nem mennek túl gördülékenyen a dolgok, az vigasztalhat, hogy 2018-ban kimondottan jól alakul a munkaszüneti napok rendje. Sőt, idén rekordszámú hosszú, esetenként nem csak három-, hanem egyenesen négynapos hétvégével is számolhatunk. Utoljára hat évvel ezelőtt volt ilyen jó dolgunk.