Míg legtöbben az alacsony fizetés és a fejlődési lehetőségek hiánya miatt váltunk munkahelyet, egy friss kutatás szerint legalább ennyire motiváló, ha a főnökeink nem tartanak minket tiszteletben. Hiszen legtöbbünk annyira élvezi az álláskeresést, mintha csak a fogunkat húznánk: már igazán kell fájnia ahhoz, hogy extra időt és energiát fektessünk az álláskeresésbe.
Az Inc karrier-tanácsadója és a Work It Daily nevű szaklap alapítója, J. T. O’Donnell szerint, amikor az emberek hozzá fordulnak azért, mert a vezetőjük tiszteletlenül bánt velük, az első dolog, amit megkérdez tőlük, egyetértenek-e azzal a mondással miszerint: „te tanítod az embereket arra, ahogyan veled bánnak”. Vagyis a tanácsadó szerint, ha nincs meg az a tisztelet, amit szeretnél, az azért van, mert megengeded a főnöködnek, hogy így bánjon veled. A vezetődhöz fűződő első interakciótól kezdve egészen mostanáig megengedted neki azt a hangnemet, amit veled szemben használ.
A jó hír az, hogy ez megváltoztatható. De ehhez először fel kell ismerned, hogy a vezető valóban tiszteletlenül bánik veled. Ez a hét leggyakoribb erre utaló jel:
- Pánikolva hív téged ASAP feladatokkal, egyébként nem beszél veled
- Naponta meggondolja magát azzal kapcsolatban, milyen feladatot delegáljon le neked
- Minden feladatot látni akar, amit befejeztél
- Szükségtelen, értelmetlen munkát kell neki végezned
- Állandóan törli vagy átütemezi a megbeszéléseiteket
- Szinte üldöznöd kell őt a jóváhagyásáért vagy egy szimpla válaszért
- Elutasítja a kérdéseidet és az aggályaidat.
És még lehetne sorolni… Ám ha kettőnél többre igennel válaszoltál, akkor bátran kijelenthető, hogy a főnököd szerint nem vagy megbízható munkaerő, ami azt jelenti, ideje kidolgoznod egy kommunikációs stratégiát, hogy megváltoztasd a helyzetet.
A megoldás? Beszélj az ő nyelvén!
A legjobb módja a tisztelet kivívásának, ha megérted, melyek a vezetőd legfontosabb értékei egy munkakapcsolatban. Egyszerűen fogalmazva, az emberek azokban bíznak meg, akikkel hatékonyan tudnak kommunikálni. A tisztelet hiánya arra utal, hogy valahol az út mentén a főnökkel való kommunikáció sikertelen volt.
A karrier-tanácsadó interakció-stílusnak hívja azt, ahogyan másokkal kommunikálunk, és ez segíthet a szakembereknek megérteni azt, hogy A) melyik a kedvelt kommunikációs módjuk, B) a stílusuk miként különbözi másokétól. O’Donnell minden esetben azt látta, hogy ha az alkalmazott úgy érzi, a főnöke nem tiszteli őt, az inkább az eltérő interakció-stílusnak köszönhető. Vagyis ha nem tudod, hogyan lépj kapcsolatba a főnököddel úgy, ahogy ő szeretné, akkor nem fogod azt a tiszteletet megkapni, amire szükséged van.
Tények versus érzelmek
Négy interakció-stílus létezik: a Szemlélődő, a Parancsoló, az Együttérző és a Feltöltő. Mindegyik a kommunikációs tulajdonságok egyedülálló kombinációja. Nem ritka, hogy a Parancsoló főnök egyáltalán nem tiszteli a joviális, Együttérző munkatársat. Ugyanis míg ő a tényekre koncentrál elsősorban, a másik az érzelmeire. Ennek eredményeként pedig bármikor, amikor interakcióba lépnek egymással, feszültség keletkezik köztük amiért képtelenek értékelni egymás kommunikációs módját. Ám számos olyan Feltöltő menedzser is létezik, aki a Szemlélődő munkavállalók miatt frusztrált, hiszen az ő interakció-stílusuk sincs szinkronban.
A megoldás az interakció-stílus megismerése, majd annak megreformálása, milyen stílusban beszéljünk a főnökünkkel. (Ha kíváncsi vagy, melyik típusba tartozol, töltsd ki ezt a tesztet.) Ez természetesen nem jelenti azt, hogy változtassuk meg azt, akik vagyunk, csupán meg kell tanulnunk a főnökünk nyelvén beszélni.
Az Inc cikke alapján