A cikk elkészítésében Raskó Attila, a ContentPlus digitális ügynökség szakértője volt a segítségünkre.
Egy nemrég megjelent nemzetközi kutatás szerint egy cég leghatékonyabb kommunikációs csatornái saját weboldala, e-mail marketingje és közösségi oldalai. Csak ezek után következik a keresőkben való megjelenés, az Adwords szöveges hirdetés, a mobil és display hirdetés.
De mégis, mi a különbség a kommunikációs lehetőségek listájának elején, közepén és végén szereplő csatornák között? Az, hogy ki a tulajdonosa. A lista elején saját csatornáink (owned media) állnak, amelyeket teljes mértékben kontrollálhatunk, ezután következnek az elnyert csatornák (earned media), majd legvégül a fizetettek (paid media).
Tartalmaink többféle online felületen jelenhetnek meg, ezeket pedig tulajdonlás alapján osztályozzuk: a saját csatornák (owned media) fellett teljes a kontrollunk, mi határozzuk meg miről, mikor, kihez s hogyan szóljanak. Az elnyert csatornákon (earned media) azért jelennek meg rólunk tartalmak, mert kiérdemeltük őket, például szájhagyomány útján, SEO erőfeszítéseink miatt, vagy mert olyan egyedi tartalmat állítottunk elő, amit mások is szívesen megosztanak, megjelenítenek. A fizetett csatornák (paid media) pedig arra valók, hogy üzeneteinket minél több olyan embernek eljuttathassuk, akik a mi célcsoportunkba tartoznak. |
A kialakult hatékonysági sorrend nem is meglepő, hiszen saját csatornáinkon tudjuk a legjobban felügyelni kommunikációnkat. Rövidtávú céljaink eléréséhez ugyanakkor fizetett csatornák használatára is szükségünk van.
Hogyan meséljünk sztorit?
A siker érdekében a kommunikációnk központi elemének a tartalomnak, vagy más néven sztorimesélésnek (storytelling) kell lennie. A storytelling elismert szakértője, Carmine Gallo könyvében azt állítja, hogy a hatékony kommunikáció alapjait az életben is történeteink adják, azaz hallgatóságunkat elsősorban hiteles és érzelmeket kiváltó történetekkel tudjuk meggyőzni, és ezeket kell felhasználjuk a fent említett csatornákon is.
A csatornáink közül, a saját weboldalunkon indíthatunk például blogot, ahova a hírlevelekkel terelhetünk forgalmat. A blogon megjelent cikkeket, videókat stb. később megoszthatjuk közösségi csatornáinkon, így azokról is érkezhetnek látogatók weboldalunkra.
Blogunknak a potenciális vásárlóinkhoz kell szólnia, írásainknak az ő igényeikre, problémáikra kell választ adnia. Minden olyan területen segíteni kell őket, amely releváns lehet a vállalkozás számára. Ha például sportruházatot árulunk, és minél több futócipőt szeretnénk eladni, nem csak futócipőkkel kapcsolatos cikkeket érdemes írni, hanem arról is, hogyan lehet a futásban fejlődni, mi az ideális tréningrutin, hogyan táplálkozzunk edzések előtt, után stb. Fontos, hogy a célcsoport nyelvezetén szülessenek meg ezek a bejegyzések, ezzel is felkeltve és fenntartva érdeklődésüket.
Tipp: Nézzünk körül releváns fórumokon – például Facebook vagy LinkedIn csoportokban – hogy megtudjuk, milyen témák érdeklik őket, de akár ezt meg is kérdezhetjük egy blogbejegyzés végén vagy Facebook oldalunkon.
A közösségi média felületein megosztott tartalmaink is saját (owned) csatornás megjelenésnek számítanak. Itt vizuálisan megjelenített sztorikkal, videókkal mutathatjuk be termékünket. Ehhez is fontos végiggondolni, mi érdekli leginkább célcsoportunkat, és ehhez igazítani a megjelenéseket: például mik a főbb ajánlataink, miben vagyunk mások, mint versenytársaink? Mitől lesz jobb azoknak, akik a mi termékeinket használják?
Milyen imidzset szeretnénk kialakítani magunkról, és ezt milyen üzenetek támogatják leginkább? Hol érhető el leghatékonyabban célcsoportunk? Melyik közösségi csatornát válasszuk, s ahhoz milyen tartalom illik?
Miről beszélhetünk jelenlegi és jövőbeli vásárlóinkkal? |
- Beszéljünk cégünk kulisszatitkairól, hogy készült el egy termék, hogy szerveztünk meg egy rendezvényt, mi történt a színfalak mögött. - Vezessünk be tematikus napokat, mint például hétfői tippek, motivációs kedd, zene szerda, szelfi csütörtök, végre péntek, buli szombat, vicces vasárnap. - Mutassuk be egy-egy dolgozónkat vagy azok munkahelyi sikereit, céges évfordulóikat. - Fontos követőink bevonása az őket érdeklő témákba. Kérjük őket, hogy szóljanak hozzá egy-egy posztunkhoz! Kisebb nyeremények bedobásával aktivizálhatjuk is őket: rakjanak fel képeket, videókat, miközben vállalkozásunk termékét használják. - Támogassunk helyi ünnepeket, eseményeket. Ha jól csináljuk, a követőink is megosztják, esetleg kommentelik, kedvelik majd ezeket a tartalmakat, így másokhoz is eljutnak. Elindul cégünk ismertségének növekedése, saját tartalmunk pedig earned médiába fordul. |
Milyen a jó keresőoptimalizálás?
A weboldalunkon megjelent tartalmakkal a keresőkben is megjelenhetünk (earned media), amennyiben kellő figyelmet fordítunk a keresőoptimalizálásra. Ehhez részletes keresőszókutatást, a versenytársak tartalmainak SEO elemzését, használható linkstratégiát, új tartalmaink megfelelő technikai SEO beállítását kell elvégeznünk. Ha ezek megvannak, és látogatóink számára releváns tartalmakat állítunk elő, a keresőkben egyre előrébb kerül vállalkozásunk weboldala. Így többen találhatnak ránk erről a csatornáról, és organikusan is elindulhat weboldalunk látogatottságának növekedése is.
Milyen hirdetéseket használhatunk?
Cégünk termékeit, szolgáltatásait és megjelent tartalmainkat keresőkben, display hirdetésekkel, közösségi médiás hirdetésekkel támogathatjuk. A fizetett média rövidtávon kifizetődő csatorna. Gyorsan tudunk lehetséges érdeklődőket vagy vevőket szerezni azzal, ha pontosan targetált hirdetéseinkkel valóban csak azokhoz szólunk, akiket érdekelhetnek vállalkozásunk termékei.
Az e-mail marketing is kiváló eszköze lehet hirdetéseinknek. Ennek alapja azonban egy korábban kialakított címlista potenciális, vagy már nálunk korábban vásárolt vevőkkel. Ezen a csatornán hirdetési költségeink megspórolhatók, azonban címlistánk kialakításához be kell fektetni a tartalom-előállításba vagy vevőszerzésbe.
Ne becsüljük le a régi, jól bevált módszereket se
Vállalkozásunk egyik legfontosabb marketing csatornája még mindig a szájreklám, ami megfelelő vevőkiszolgálással, ügyfélélménnyel érhető el. Ugyanilyen fontos kommunikációs csatornák a vevőinkkel folytatott személyes találkozók és a rendezvények (saját szervezésű események, kiállítások, konferenciák). Ezekre továbbra is kellő figyelmet kell fordítani, hiszen cégünk sikeressége sokban függhet tőlük.
Vállalkozásunk egészséges növekedése érdekében mind a hosszútávon megtérülő saját csatornákra, mind a rövidtávon kifizetődő fizetett csatornákra oda kell figyelni. Ne essünk soha abba a hibába, hogy egyik csatornára nagyobb hangsúlyt fektetünk a kelleténél! Arra is érdemes emlékeznünk, hogy a leghatékonyabb kommunikációs csatornáink a meglévő saját felületeink, ahol nem vagyunk kiszolgáltatva a közvetítő médiák folyamatos változtatásainak, így a magunk urai lehetünk.
Itt ellesheti a praktikákat |
A Hello Biznisz program egy egyedülálló kezdeményezés: konkrét megoldásaival azt a célt szolgálja, hogy a vállalkozóknak segítséget nyújtson abban, hogy jobban értékesítsenek, jobb legyen a cégük marketingje, hatékonyabban működjön a vállalkozásuk, megtalálják a lehető legjobb alkalmazottakat, merjenek és tudjanak exportálni vagy termék- és szolgáltatási portfóliót szélesíteni. Ezen kihívások egy részén különböző digitális megoldások tudnak segíteni, ám a hellobiznisz.hu oldalon ennél sokkal szerteágazóbb kérdésekre is igyekszik a Telekom pragmatikus és érdekfeszítő megoldásokat adni. |