Telekom
Telekom
Tetszett a cikk?

Elit tengerészgyalogosok, felsővezetők és egyetemisták is vannak annak a magyar-amerikai szimulátorjátéknak a felhasználói között, amelynek beosztott-karaktereit Csikszentmihályi Mihály, a flow-elmélet atyja modellezte. A FLIGBY majd 30-féle vezetői képességet, készséget fejleszt, tudtuk meg dr. Buzády Zoltántól, a program nemzetközi nagykövetétől.

Egy nemzetközileg elismert, magyar származású kutató világhírű elmélete nyomán a magyar-amerikai Aleas cég olyan szimulációs rendszert fejlesztett ki öt-hat éve és működtet egyre nagyobb sikerrel, mely hidat teremt az élet értelmének tartott boldogság, az üzleti profit, valamint a környezeti és társadalmi alapokon nyugvó fenntarthatóság között. Dr. Csíkszentmihályi Mihály pszichológus 1975-ben definiálta a flow-élményt, melyet a FLIGBY (Flow Is a Good Business for You) az emberközpontú, így a hagyományosnál több szempontból is hatékonyabb vezetői attitűdök és módszerek oktatásába integrált játékos módon.

– A FLIGBY lényegében a játék és a szimuláció ötvözete, mely érdekes és újszerű megoldás a tanulásra – mondta el érdeklődésünkre dr. Buzády Zoltán, a hazai menedzserképzés ismert alakja, aki Magyarországon kívül a világ számos országában rendszeresen tart előadásokat közép- és felsővezetőknek. – A webalapú játék lényegében egy öt-hatéves fejlesztés eredménye, mely dr. Csíkszentmihályi Mihály Good business című könyvének virtuális kiterjesztése, egyfajta híd a flow-elméleten alapuló képzési programon belül. A FLIGBY-ben vezetői helyzeteket szimulálnak, nem csupán üzleti, gazdasági, hanem pszichológiai döntések elé is állítják a felhasználót.

Dr. Buzády Zoltánprofesszor 25 éve foglalkozik startégiamenedzsmenttel és vezetőképzéssel. A Budapesti Corvinus Egyetemen és a CEU-n is oktat, idén már tartott előadásokat Dél-Afrikában, Kazahsztánban, Grúziában és Németországban is. Képzési programjában nagy jelentőséget kap a flow-elmélet.

A szakember – aki a témához szorosan kapcsolódó Missing Link Discovered című könyv társszerzője és számos, nemzetközi elismeréssel díjazott esettanulmány szerzője – a FLIGBY-ben hármas szerepet tölt be: egyfelől azt vizsgálja, hogy a rendszert miként lehet a felsőoktatásban, a szervezett képzés keretein belül használni; másfelől a „Flow és vezetés” globális kutatási hálózat igazgatója; harmadrészt pedig a program nemzetközi nagykövete.

 

A szakembertől megtudtuk, hogy a FLIGBY alkotói egy képzeletbeli borászat menedzsergárdájára írtak forgatókönyvet, majd dr. Csíkszentmihályi pszichológusként a játékban szereplő beosztottak lélektanát „programozta le” olyan módon, hogy a forgatókönyv és a játék során meghozott felhasználói döntések szerint visszaadják annak életszerű dinamikáját. A professzor az egyes karaktereknek megfelelő szereplők, a színészek kiválasztásában is részt vett.

– A játék összességében 6-8 óra, mely során százötven döntést kell hoznia felhasználónak. Huszonkilenc vezetői készséget, képességet – például időgazdálkodást, érzelmi intelligenciát – mér a rendszer anélkül, hogy a játékos azt észrevenné. A végén az adott felhasználó a saját eredményét összehasonlíthatja a korábbi játékosok eredményeinek átlagával – avat be a részletekbe dr. Buzády Zoltán. – A flow-logika szerint ezek közül a kinek-kinek a legjobb képességeinek megfelelő munkakört érdemes találni, hiszen azokban teljesedhet ki igazán az ember.

És hogy mi is az a flow-élmény, mely a FLIGBY, a gyakorlatban pedig az emberközpontú vezetés alapjául szolgál? A flow – némileg leegyszerűsítve a megfogalmazást – olyan állapotot jelent, amikor az ember teljesen elmélyül abban a tevékenységben, amit csinál. A koncentrálás és a kontroll érzése ekkor nagyon magas, és úgy érzi, mintha egy energiabomba lenne, mintha a mindennapi problémák megszűnnének, a gondjai háttérbe szorulnának.

– Amint a képességeit kezdi alkalmazni egy egészséges ember egy feladat elvégzése során, flow-ba kerül és boldog lehet. Egy idő után azonban, ha mindig ugyanazt a munkát végzi, egyszerűen megunja, és a flow-élmény elmarad – ülteti át kérésünkre az elméletet az üzleti élet gyakorlati aspektusaira dr. Buzády Zoltán. Hozzáteszi: – A pénzzel ösztönző, bónuszokra épülő vezetői motivációs keretrendszerekben erre már nincs válasz. A vezetőknek sokszor el kell engedni a fő folyamatokat, a célokat, és teret kell nyitni arra, hogy a beosztott új területeken használhassa a képességeit, készségeit a munkahelyen belül, hogy újra meg újra megtapasztalhassa a flow-élményt, vagyis Csíkszentmihályi szerint boldogságot érezzen és értelmes életet élhessen a hétköznapokban. Ez a vezetői szemlélet a modern jóléti társadalmakban nagyon terjed, hiszen hosszú távon nem lehet az okos embereket egy cégnél tartani csupán bónuszokkal és más pénzügyi eszközökkel.

Dr. Buzády Zoltán hangsúlyozza: egy jó vezető el tudja érni, hogy a beosztottak kiegyensúlyozottak legyenek, jól érezzék magukat a cégnél, hiszen ilyenkor előbújik belőlük a kreativitás, ilyenkor kezdik el igazán értékelni a szervezetet, melynek tagjai, és ilyenkor tudnak igazán a fenntarthatóság érdekében is többletmunkát végezni. Mint fogalmaz, a beosztottakban meg kell teremteni azt az érzést, meg kell adni azt a küldetéstudatot, hogy van értelme a munkájuknak. Ehhez nem elég, hogy meglegyen a megfelelő büdzsé és a szépen berendezett iroda, a belső lángot is fel kell ébreszteni a dolgozókban. 

A szakember szerint természetesen fontosak a pénzügyi mutatók, de ez önmagában csupán egy dimenzió a cég működésében. A fenntarthatóság is fontos tényező, hiszen nem csak gazdaságilag kell egy cégnek fenntarthatónak lennie, de a környezetre és a társadalomra nézve is. Nem szabad elfelejteni azonban, hogy a csapatszellem és az egyéni flow-k összessége az, melyen lényegében a cég eredményessége és fenntarthatósága alapul. A FLIGBY játékosai csak e szempontokat szem előtt tartva lehetnek igazán sikeresek mind a játékban, mind a való életben, vezetői munkakörükben.

 

A Magyar Telekom 2017. szeptember 30-án tizedik alkalommal rendezi meg a Fenntarthatósági Napot az Akvárium Klubban. Az idei fesztiválkonferencia központi témája a FLOW. A flow-élmény az elme működésének olyan állapota, amelynek során az ember örömmel töltődik fel, kiteljesedett élményként éli meg azt, amit éppen csinál.

Az eseményhez kapcsolódóan a Telekom kreatív pályázatot hirdet szeptember 15-ig, amelyre három kategóriában várja azokat a pályaműveket, amelyek filmben, zenében/slamben vagy bármely kreatív módon irányt mutatnak az áramlásban.

A pályázati felhívás, illetve a rendezvény részletes programja megtalálható a www.fenntarthatonap.hu és a www.facebook.hu/fenntarthatonap linkeken.

 



Az oldalon elhelyezett tartalom a Magyar Telekom megbízásából készült, a cikket egy független szerkesztőség írta, előállításában és szerkesztésében a hvg.hu szerkesztősége nem vett részt.

Telekom BrandChannel

Igy sztorizzon ügyfeleinek, hogy biztosan megtartsa őket

Carmine Gallo szerint „amit nem tudsz elmesélni, azt eladni sem tudod”. Ahhoz, hogy új vevőket szerezzünk, vagy rávegyük a régieket a vásárlásra, folyamatosan szóval kell tartanunk őket. Ebben a cikkben tippeket adunk, milyen csatornákon és hogyan juttassuk el „meséinket” hozzájuk.