Így lehet sikeres vállalkozó – digitálisan is

Így lehet sikeres vállalkozó – digitálisan is

Utolsó frissítés:

Telekom Szerző:

Telekom
Telekom
Tetszett a cikk?

Az elmúlt években egyre többen indulnak el a digitalizáció útján és választják önmaguk, valamint vállalkozásuk számára is a digitális életformát. Érthető is, hiszen sokkal kellemesebb egy általunk tetszőlegesen választott helyszínről dolgozni, mint egy lélekölő irodában ülni napestig. Így tett Varjú Tamás, a speciális teherbringák gyártásával foglalkozó Mastiff Cargo Bike cégvezetője, valamint Vígh Borbála, a Retreat Factory tulajdonosa és a Nomad Cruise igazgatója is, akikkel stílusosan úgy beszélgettünk a digitalizáció pozitívumairól és kihívásairól, hogy nem is tartózkodtunk közben egy helyen – Bori az országban sem.

„Mára mindennapossá vált, hogy videókonferenciákon keresztül, élőben kapcsoljuk a műhelyt egy-egy műszaki kérdés megoldása kapcsán” – mesélte Varjú Tamás. A Mastiff Cargo Bike ugyanis kétlaki életet él: a cég társtulajdonosa, Fekete Dávid, aki a vezető mérnöki feladatokat is ellátja, Budapesten él, a bringákat pedig Debrecenben gyártják. „Mindezzel költséget, időt és pénzt takarítunk meg egyszerre. A szükséges méréseket, szerelési folyamatokat helyben végezzük el, ezt digitálisan dokumentáljuk, a műszaki visszacsatolásokat pedig elektronikus úton kapjuk meg. A kész MASTIFF-ok műszaki átvétele, minőségellenőrzése helyben történik, ezt a munkafolyamatot nem lehet távolról elvégezni, ehhez ugyanis fizikai átvizsgálásra és egy tesztkörre van szükség”.

Backpacker Bori – mert ilyen néven is ismert az online világban – elárulta, hogy korábban még nem vezetett olyan vállalkozást, amelynek állandó székhelye volt, most azonban egy rendezvényközpontért és egy szálláshelyért is felel. Úgy látja, hogy a legnagyobb kihívást a keretek megteremtése jelentette, azaz, hogy megfelelő együttműködést tudjon kialakítani a kollégáival.

„Általában kell egy heti egyeztető meeting, hogy ki, mikor dolgozik és min” – mesélte Bori. „Mi a személyes közös munkát online coworkinggel szoktuk pótolni, amikor be van kapcsolva a kamera, és bármikor egymáshoz tudunk szólni, ha kérdés van. Ennek ellenére, nagyon fontosnak tartom, hogy előbb-utóbb személyesen is találkozzunk. A jelenlegi asszisztensemmel ugyan még sosem találkoztam személyesen, de remélem, hogy majd tudunk rá alkalmat keríteni, mert jót tesz a munkakapcsolatnak is a közös alkotás. Ennél több hasznát viszont nem látom az én munkámban a személyes jelenlétnek.”

Persze, egy olyan, alapvetően fizikai alapú vállalkozásnál, mint egy szállás vagy egy rendezvénytér, illetve egy kerékpárok tervezésével és gyártásával foglalkozó üzem, elengedhetetlen, hogy a tulajdonos időnként a helyszínen legyen, ahogy Bori mondja, pontosan tudnia kell, hogy milyen élményt ad el, illetve mik lehetnek azok a problémák, amiket gyorsan meg kell oldani.

„Fontosnak tartottam, hogy a legkisebb műveletekben is részt vegyek, mielőtt kiadom másnak, hogy tudjam mit várhatok el a pénzemért, ez egyébként a digitális munkánál is hasznos” – mutatott rá a vállalkozó. „Sokáig nem tudtam például, hogy mennyire időigényes lehet akár a hely teljes ágyazása. Mikor egyszer egyedül megcsináltam mind a 23 ágyat, csak akkor tudtam igazán értékelni a házvezető munkáját. Szerencsére sikerült fantasztikus munkaerőt találnunk, aki magáénak érzi a helyet, felfedezi a problémákat, és megoldást is keres rájuk. Ma még a nagyobb rendezvényeken jelen vagyok a rendezvényszervezővel együtt, de tudatosan úgy alakítjuk ki a folyamatokat, hogy a távollét fenntartható legyen. Csak akkor adom át a munkát, ha már látom, hogy a kolléga magabiztos, de utána már az övé a feladat”.

Sok cégvezetőnek még a személyes jelenlét mellett is nehezére esik, hogy a különféle feladatokat máshoz delegálja. Egy digitalizált vállalkozás esetén azonban ez elengedhetetlen, hiszen gyakori, hogy Bori más országban tartózkodik. Az ilyenkor felmerülő problémákat azonban igyekszik úgy megoldani, mintha maga is a helyszínen lenne.

„Nemrég azzal kerestek a vendégek, hogy nincs víz a szálláson” – idézte fel az egyik legutóbbi hasonló helyzetet. „Én azonnal kihordtam két szívinfarktust Lisszabonban. A helyzetet viszont ugyanúgy oldottam volna meg, ha ott vagyok a helyszínen: keresek valakit, aki ért hozzá. Végül a házvezető és a gondnok azonnal intézkedtek és hamar megoldották a problémát. Fontosnak tartom, hogy teret adjak annak, akivel dolgozom, hogy döntéseket hozzon, kreatív lehessen, mert így érzi majd a munkát a sajátjának, és ettől lesz felelősségteljes. Talán ezt tudom tanácsolni annak is, aki küzd ezzel: ha hagyod a másikat hibázni, furcsa mód – sokkal kevesebbet fog, mintha folyton ellenőriznéd”.

A technológia fejlődésének köszönhetően ma már gyakorlatilag bárki számára elérhető a digitális munkavégzés és irányítás – akkor is, ha saját vállalkozása van. Persze egy jó laptop elengedhetetlen, ez azonban ma már a legtöbb háztartásban elérhető. Ezen felül már csak apróságokra és online szolgáltatásokra van szükség.

„Ha nem az EU-n belül vagyok, az első vásárlásom mindig egy helyi SIM kártya, korlátlan internettel, hogyha véletlenül mégsem lenne jó az internet, ahol dolgoznék, akkor ez legalább megoldja a helyzetet” – mutatott rá Bori. „Emellett nagyon fontosak a fizikai munkakörülmények: ha a szállásomon (ami általában airbnb) nem kényelmes dolgozni, akkor keresek egy coworking irodát, mert ott mindig van telefonfülke, ahol zavartalanul tudok beszélni. A Google Naptár szintén nagy segítség, minden kis megbeszélést beleteszek és meghívom rá a beszélgetőtársam, hogy ne legyen félreértés az eltérő időzónákból”.

Kicsit más a helyzet a Mastiff Cargo Bike esetén, ők ugyanis számos külső beszállítóval működnek együtt, ráadásul, esetükben komoly dokumentációt is kell kezelni, amely esetén fontos, hogy mindig, mindenki számára elérhető legyen.

„Minden – így a gyártáshoz kapcsolódó – dokumentumot és adatot felhőben tárolunk” – mutatott rá Varjú Tamás. „Ezek már akkora méretű fájlok, hogy nem is érdemes próbálkozni klasszikus e-mail csatolmányként velük. Az adott beszállítóhoz kapcsolódó műszaki dokumentációhoz hozzáférést biztosítunk a partnerünknek, ahol naprakészen látja az érintett információkat, adatokat, műszaki rajzokat. Olyan beszállítókkal dolgozunk együtt, akik számára már ez nem újdonság, az ő mindennapjaik szerves része is mindez. Szerencsére azzal már nem kell foglalkoznunk, hogy ebbe az irányba „tereljük” őket. Hamarosan új termék és a hozzá kapcsolódó szolgáltatás fejlesztésébe fogunk. A jelenlegi MASTIFF Cargo Bike-okat „okosítjuk” fel 2022 első felében: a fizikai vagyonvédelmet is biztosító okoslakat a pontos helymeghatározáson, riasztási funkciókon túl arra is alkalmas lesz, hogy beépített szenzorain keresztül a cargo bike olyan adatokat továbbítson a felhasználók részére, amelyek akár évek múlva is feldolgozhatóak, hasznosíthatóak. A SMART MASTIFF tervezői munkamegbeszélései az online térben zajlanak, nem szükséges hozzá, hogy személyesen egyeztessünk a svájci partnerünkkel és a budapesti székhelyű beszállítónkkal. A kifejlesztett termék támogató szolgáltatásainak biztosítása pedig távolról is elérhető lesz, a szoftver frissítéséhez sem szükséges majd a cargo bike mellett állni”.

A digitalizáció mindkettőjük munkájának és vállalkozásuk mindennapjainak is fontos része, de a teljes digitális nomád lét már más. Bori így vélekedik erről: „Kifejezetten olyan emberek szeretik ezt hosszútávon csinálni, akik kalandvágyók és jól bírják a kockázatot” – mondta a digitális nomád szakember. „Szerintem az átlagnál nyitottabb emberek azok, akik a nomád életet választják. A nomádok nem csak a földrajzilag kíváncsiak a világra. Általában nagyon naprakészek a technológiai újításokkal, a világpolitikával, gazdasággal vagy a személyiség-fejlesztés különböző módszereivel, például a meditáció, Wim Hof módszer, ayahuasca utazások. A legtöbben 27-45 közöttiek, és bár vannak páran, akik gyerekkel élnek így, azért elég ritka a családos nomád. Nehéz megadni a gyereknek szükséges stabilitást egy ilyen életformával.  Ami pedig a szakterületet illeti, sok a programozó, az online marketinges, tartalomgyártó és a fordító. De talán még több a vállalkozó, befektető (általában crypto), de ismerek építészt és mérnököt is.”

Tamás pedig a legfontosabb tanácsokat foglalta össze, hogy mire kell odafigyelni, ha valaki hasonló alapokon működő vállalkozás indítását fontolgatná.

„A személyes kapcsolattartás, a találkozás sohasem nélkülözhető teljesen, ugyanakkor aki a digitalizáció területén lemarad, az kimarad, végérvényesen lemorzsolódik a versenyben” – hangsúlyozta a Mastiff Cargo Bike cégvezetője. „Éppen ezért bátorítanék mindenkit arra, hogy éljen a digitális biztosította lehetőségekkel. Ha ilyen irányba fejleszti a vállalkozását, nemcsak időt, pénzt és energiát takarít meg azzal, ha digitális megoldásokra vált, hanem még zöldebbé is teszi a világot”.

Aki belevág, annak hamar feltűnik, hogy mennyire szabadon lehet így élni, a fizikai kötöttségektől mentesen, de ez a létforma ezen felül is számtalan előnnyel jár, ha az ember nyitott a világra.

„Rengeteg előnye van ennek az életformának – és egyik sem az, hogy a tengerparton dolgozom, a sztereotipikus fotókkal ellentétben” – tette hozzá Bori. „Az első valóban a szabadság: hogy oda utazhatok, ahol éppen jó idő van például. Nem kell számolgatni a szabadnapjaimat. Szerintem nagyon meg lehet így élni az életet - megismerhettem rengeteg kultúrát, emiatt úgy érzem jobban értem a világot, jobban látom az összefüggéseket. A hátránya a folyamatos újratervezés és sokszor hiányzik a stabilitás. Persze erre a legjobb megoldás az, hogyha kialakítunk egy fészket, ahova haza lehet menni, ha pihenésre van szükségünk. Nagyon fontos, hogy erről sem szabad a végletekben gondolkozni, az, hogy ma így dolgozol és élsz, nem azt jelenti, hogy holnap is ezt kell csinálnod”.

 

Vállalkozásunk elindítása a digitalizáció útján nem feltétlenül jelenti azt, hogy azonnal digitális nomádként kell élnünk a mindennapjainkat, sőt! A digitális megoldások és eszközök segítségével fokozatosan, lépésről-lépésre építhetjük be mindennapjainkba a távoli cégirányítási lehetőségeket: kipróbálhatjuk akár rövidebb, pár napos időszakra vagy hosszabb, néhány hetes periódusra is. De választhatjuk az ún. hibrid munkarendet is, melynek során a személyes, jelenléti és a digitális munkanapokat variáljuk, kihasználva a digitális megoldásokat a kapcsolattartásra, ügyintézésre, a közös munkára. Mindez nagyobb szabadságot ad a munkavégzés során, ugyanakkor arra is kiváló lehetőség, hogy vállalkozásunkban munkatársainkkal együttműködve alakítsuk ki saját work flow-nkat. Ez vezetőként nemcsak a feladatok delegálásában segíthet, de a felelősség és a bizalom kölcsönös épülésében is fontos szerepet játszhat.

Vállalkozása digitalizálását fontolgatja? Itt találhat bővebb információkat a lehetőségekről.