Kevés vállalkozás teszi, pedig érdemes versenypiacról venni az energiát. Erre az 5 dologra viszont figyeljünk.
Csak kevés vállalkozás teszi, pedig érdemes a hatósági helyett inkább a versenypiacról venni a gáz- és villamos energiát. Egyszerűbb, mint sokan gondolják, viszont erre az 5 dologra érdemes odafigyelni a váltás kapcsán.
A kötelező biztosítások, telekommunikációs szolgáltatások esetében hozzászoktunk, hogy a váltással, új szerződéssel majdnem mindig jobban jártunk anyagilag. Az energiaszolgáltató-váltásnál azonban legtöbbször nem a díjazás dönt, hiszen minden a tőzsdei áraktól függ, így kisebb az eltérés az egyes szolgáltatók között. Sokkal fontosabb, hogy a kereskedő mit tud kínálni a csomagban. Egy biztos, egy vállalkozás számára a versenypiac most minden esetben kedvezőbb, mint a hatósági szolgáltatás.
Energiavásárlás: akár a kenyeret a boltból
Az energia útja a termelőtől a fogyasztóig a szabadpiacon ugyanúgy működik, mint a bolti vásárlás. Az egyetlen különbség az, hogy itt egy évre előre kell meghatároznunk, hogy mennyi „kenyeret” fogunk megenni (fogyasztani), mikor lesz kevesebbre vagy többre szükségünk, valamint azt is, hogy gyarapszik-e a család (beruházás), aki miatt megnőhet a fogyasztásunk. A legnagyobb megtakarítási lehetőség éppen abban rejlik, hogy a kereskedőnek meghatározhatjuk mikor, mennyit akarunk vásárolni. Egy mezőgazdasági cég esetében például aratás után a szárítási időszakban jelentősen megnő az energiaigény, ám télen – ha nem kell tárolnia terményt – akkor gyakorlatilag nem vagy alig fizet. Jelenleg a piacon 10-15 „energiapék” van, akik közül választhatnak a vállalkozások.
Ki tudja, mennyi energia kell nekem?
Mivel a vállalkozások fix kiadásainak egy komoly százalékát teszik ki az energiaköltségek, ezért legtöbbször pontosan tudják, mennyit használtak az előző évben, akár hónapra lebontva is. Ezért nem lehet probléma már a szerződéskötéskor meghatározni a mennyiséget, de az energiaaudit is segíteni tud, ha bizonytalanok vagyunk. A karbantartásokat például érdemes előre megtervezni, így amikor a gyártás szünetel, csökkenthetjük a kiadásainkat. „A legfontosabb, hogy a kereskedő időben értesüljön, ha a szerződésben meghatározott mennyiségtől el fog térni a vállalkozás” – figyelmeztet Szalai Sándor ELMŰ-ÉMÁSZ Energiakereskedő Kft. KKV Értékesítési osztályvezetője. „Tisztában vagyunk azzal, hogy vannak váratlan helyzetek, bejöhet egy nagyobb megrendelés, melyet nem lehetett előre látni, vagy éppen kisebb hőfokon kell működtetni a céget. Csak időben kell jelezni a változást.”
A legtöbb kereskedő energiaauditot is végez, azaz nem nekünk kell „kitalálnunk” a fogyasztásunkat. Ennek eredménye az is lehet, hogy energiahatékonyságban sokat tud javulni a vállalkozás.
Március 31. – a legtöbb vállalkozásnak fontos határidő!
Fontos tudni, hogy évente csak egyszer köthetünk új szerződést! Ha nem vagyunk elégedettek a szolgáltatónkkal, akkor a szerződésben szereplő felmondási időre oda kell figyelnünk. Ez eltérő a villamos áram, illetve a földgáz esetében. A legtöbb vállalkozásnak a következő fontos határidő március 31. lesz, ugyanis a földgázszerződések fordulónapja legtöbb esetben október 1., viszont a felmondást 180 nappal a lejárat előtt kell megtennünk (a villamos áram esetében ez csak 60 nap, a forduló pedig általában január 1.). Tehát érdemes időben cselekedni és felmérni a piaci lehetőségeket. Az energiakereskedő-váltás ingyenes, nem jár különösebb műszaki átalakítással, azonban mindkét esetben fontos, hogy a felmondás után késedelem nélkül fizessük a számlákat, mert egy elkeveredett, be nem fizetett számla automatikusan semmissé teheti a felmondást.
Mire kell figyelnünk energiakereskedő-váltásnál?
Öt pontban összefoglaltuk a legfontosabb tudnivalókat az új belépőknek és váltóknak egyaránt.
1. Határidők
Ha váltani akarunk, akkor tartsuk be a szerződésben meghatározott felmondási határidőket! Gázszolgáltató esetében ez legtöbbször március 31., villamosenergia-szolgáltatónál pedig november 1.
A felmondási idő alatt ne maradjunk el számlákkal, mert meghiúsulhat a váltás!
2. Árak
A piacon 10-15 meghatározó kereskedő van, de mindig vannak újabb belépők. A piachoz (és a tőzsdei árakhoz) képest kínált túl alacsony ár mindig legyen gyanús. Mivel mindenki egy helyről veszi a villamos áramot és a földgázt, ritkán tudnak nagy engedményeket kicsikarni a nagykereskedőből, így a túl olcsón kínált energia nem reális, és legrosszabb esetben a kereskedő csődjéhez vezethet.
3. Kapcsolattartás
Bár egy évre előre szerződünk, fontos, hogy folyamatosan tartsuk a kapcsolatot a kereskedővel. Válasszunk olyan szolgáltatót, amelynél lehetőségünk van erre. A szerződéshez képest jelentős eltérést pedig legalább 2 hónappal előre jelezzük.
4. Energiahatékonyság
Bár azt hinnénk, hogy a kereskedő érdeke, hogy minél több energiát használjanak a vásárlói, a legtöbb esetben már rég nem így gondolkoznak. Egy energiaaudit során könnyen kiderülhet, hogy rengeteg energiát pazarol a cég jelenlegi működése. Válasszunk olyan szolgáltatót, aki tanácsadással segítségünkre van a hatékonyság növelésében!
5. Kiegészítő szolgáltatások
A kiegészítő műszaki szolgáltatásokkal sokszor jóval nagyobb megtakarítást tud elérni a felhasználó, mint az energiadíjak közötti különbséggel. A földgáz mérőkapacitás optimalizálásával, kazáncserével, világításkorszerűsítéssel vagy új technológiák bevezetésével (napelem, elektromos töltőállomások) hasznos partnerei lehetnek a szolgáltatók a vállalkozásoknak. Érdemes olyan energiakereskedőt választani, aki felkészült a műszaki szolgáltatások terén is.
Az oldalon elhelyezett tartalom az ELMŰ-ÉMÁSZ Energiakereskedő Kft. megbízásából jött létre, előállításában és szerkesztésében a hvg.hu szerkesztősége nem vett részt.