smart Mo.
smart Mo.
Tetszett a cikk?

Akárcsak a Hollywood-i filmek híres utána fordulós jeleneteiben, úgy fordult mindenki az autó után, amit vezethettünk egy héten át.

Kaptunk egy elektromos smartot (hivatalos nevén smart fortwo electric drive-ot), hogy egy héten át mi legyünk a fővárosi utak legkisebb királyai.

Az életérzés

„A kicsi szép” – jut eszünkbe róla egyből az Ernst F. Schumacher-től, a 70-es, 80-as évek egyik legsikeresebb gazdasági könyvét jegyző brit közgazdásztól származó szállóige; az autóba beleülve pedig még inkább megerősödik bennünk a gondolat: itt valami végtelenül kedvessel és szerethetővel állunk szemben. Ráadásul, az elektromos smarthoz egy jellegzetes sci-fi élmény is társul: akárhányszor elindul vele az ember, a kisagyában végig ott van a gondolat, hogy igen, megcsinálta: halad a korral, a divattal, végre pont ott jár, ahol éppen megszülettek a legújabb trendek, sőt, nem csupán a pillanat, hanem egyenesen a jövő ura, az élet császára.

Apró kis csodák

Úgy tűnik, az autó tervezői tanultak Sherlock Holmes-tól, aki szerint a részletek fontosságát nem lehet eltúlozni. Vagyis a smart belülről is nagyon színvonalas munka, a műszerfalból és a belsőt alkotó további elemekből szemmel láthatóan nincs kispórolva az anyag. A lehúzható naptető nagyon menő, akárcsak az automata klíma csúszkás kezelője. Az infotaintment konzol egyszerű, de nagyszerű, a műszerfal digitális kijelzője pedig tűpontos grafikájával megbízhatóan adja az információkat többek között az autó aktuális töltöttségi állapotáról. Összességében tehát a smart nagyon kényelmes belülről, egyedül a biztonsági öv nem áll elsőre kézre, mert a szokásosnál egy kicsit hátrébb kell nyúlni érte.

A gyorsulás

Talán az egész hét során azt élveztük a legjobban, hogy a bedugulásmentes időszakokban a smart mindenkit lehagy a fővárosi forgalomban. Ez persze nem nagy reveláció, mert aki ült már elektromos autóban, tudja, hogy gyorsulásuk azonnali, ettől függetlenül mi, akárhányszor csak zöldre vált a lámpa, és elindulunk, önkéntelenül is mosolyogni kezdünk.

A fordulási ív

Valljuk be, hogy elektromosságtól függetlenül a smartműfaj egyik legnagyobb előnye, hogy nagyban hozzájárul a sofőr személyes közveszélyesség-tudatának csökkentéséhez. Hogyan leszünk kevésbé az utak rémei? Az autó majdnem 360 fokban, szinte helyben meg tud fordulni: szóval, ha véletlenül egyirányú utcába hajtanánk (amit természetesen csak a teszt kedvéért próbáltunk ki), már azonnal kint is vagyunk az utcából, és bolyonghatunk tovább, mintha az apró kis malőr meg sem történt volna.

A (női) praktikum

A kicsi smart abból a szempontból igencsak nőies autó, hogy akár ketten, akár egyedül ülünk benne, még a jobban megpakolt női táskánknak is találunk elegendő helyet az ülés mögött. Emellett pedig ott van még a jelképes csomagtér, aminek egy részért ugyan az autó töltéséhez szükséges kábelek foglalják el, de mégis mindig marad hely a szokásos havi drogériás kör, illetve a napi tej-kenyér-zöldség-gyümölcs csomagnak. Viszont egy komolyabb bevásárlásláshoz már érdemes a smart forfourt elővenni, amiről a keretesben írunk bővebben.

A töltés

A smart fortwo gyakorlatilag 110-120 kilométerre jó egy töltéssel, ami a városi rohangálásunkhoz teljesen elegendő. Ez azzal is kiegészül, hogy szerencsére viszonylag sok a töltőállomás a fővárosban: a központibb csomópontokon biztosan találunk egyet, vagy egymás mellett akár többet is. Kezdő elektromosautó-vezetőként szerencsére nem okoz sokáig dilemmát, hogy a garázsunkon kívül hol töltsük az autót, mert az otthonunk közelében hamar találunk pár percre két töltőállomást is.

A parkolás

Őszintén? Egy álom. Ráadásul egyelőre ingyenes. Továbbá a keresztben parkolós trükk bármikor megy a kicsi smartnak: igen, kipróbáltuk, ha nem túl szűk a hely, keresztben és hosszában is felfér a legtöbb járdára.

 

Ami a kétajtósból kimaradt…

A fortwo nagy testvére, egy smart forfour electric drive is járt nálunk kipróbálásra. A koncepció ugyanaz: csinos, praktikus, környezetbarát városi autó igényes kidolgozással. A négyajtós változat karosszériája szoros rokonságot mutat a kétajtóséval, a vagány formának járó utcai mosolyokat így hát mi is bezsebeltük. Mérges arcot csak lámpaváltásnál láttunk, amikor lazán legyorsultuk a nagyobb limuzinokat. A forfour hatótávolsága hivatalosan 155 km (öt kilométerrel kevesebb mint kistestvéréé), de normál használatban, kikapcsolt légkondicionálóval csak 110 kilométerre futotta. A belső tér viszont elég tágas négy ember számára. A versenyülésekre hajazó első ülések még hosszabb autózás után is kényelmesek. A pakolást, bevásárlást itt-ott elrejtett tárolórekeszek és padlóba hajtogatható hátsó üléslapok segítik.

Az oldalon elhelyezett tartalom a smart Magyarország megbízásából jött létre, előállításában és szerkesztésében a hvg.hu szerkesztősége nem vett részt.
Mercedes-Benz

Kiszámoltuk, hány év alatt térül meg, ha elektromos flottára vált

Kár szépíteni, eddig maximum marketing célból gondolkoztak el a vállalkozások teljesen elektromos flottán. A magasztos célokat - mint a környezet megóvása és a tisztább városi levegő elérése - darabokra törték a piszkos anyagiak, mivel az e-autók drágábbak hagyományos társaiknál. Az új állami támogatási rendszer azonban változtathat ezen, jelentősen csökkentve a megtérülési időt, a zöld rendszámmal pedig egy flotta esetében százezreket spórolhatunk az ingyenes parkolással.

Mercedes-Benz

Egyre olcsóbbak és egyre tovább bírják - Infografikán mutatjuk az e-autó trendeket

A tervek szerint 2020-ra 30 ezer környezetkímélő autó járja majd a magyar utakat. Ez egy szép cél, de magvalósításához évente 7500 elektromos vagy hibrid gépjárművet kellene értékesíteni. Hazánkban egyelőre 1300 zöldrendszámos autó van forgalomban, és évente alig több mint 100 villanyautót – azaz tisztán elektromos hajtással működőt – adnak el.

Infarktust szimulálva próbálta meg ellopni egy budapesti uszoda defibrillátorát egy férfi, két évet kapott

Infarktust szimulálva próbálta meg ellopni egy budapesti uszoda defibrillátorát egy férfi, két évet kapott

Két irányból két vonat szakított szét egy sínen ragadt autót Komáromnál

Két irányból két vonat szakított szét egy sínen ragadt autót Komáromnál

Öt túlélőt találtak a Vörös-tengerben egy nappal azután, hogy elsüllyedt a hajójuk

Öt túlélőt találtak a Vörös-tengerben egy nappal azután, hogy elsüllyedt a hajójuk

Két villanyautó ütközött egymással Pomázon

Két villanyautó ütközött egymással Pomázon