Cirko Film
Cirko Film
Tetszett a cikk?

Van kész válaszunk arra, hogy mi tesz minket emberré? Közhelyek forognak a szánkban, ha megkapjuk ezt a nagy és súlyos kérdést, talán érezzük, sejtjük, mégis nehezen körvonalazzuk. Szerencsére időről időre veszi valaki a fáradságot, és igyekszik megfogalmazni helyettünk ő. Lássuk, mire ment Maria Schrader és az Én vagyok a te embered.

Valószínűleg sokan emlékeznek azokra az amerikai vígjátékokra, romkomokra a 80-as, 90-es évekből, amikben rendre egy-egy science fiction, illetve fantasztikus motívum vált a cselekmény fő mozgatórugójává, a konfliktus indukálójává. Gondolhatunk akár a Michael Keaton főszereplésével készült Közös többszörösre (klónozás), a Farkangyalra (visszatérés a halálból a másik nem testében), a Segítség, felnőttem!-re (instant coming of age) vagy akár a Drágám, a kölykök összementekre!-re (beszédes cím, erre biztos mindenki emlékszik is), illetve az örök klasszikus Idétlen időkigre (időhurok). Később sem volt megállás, folytatódott a sor a mindenféle testcserés verziókkal...

Sajátossága ezeknek a filmeknek, hogy bár folyamatos drive a természetfölötti vagy nagyon is természettudományos elem, mégis inkább allegorikusan értelmezzük a látottakat. Jól körülhatárolható, egyszerű üzenetek, tanulságok csapódnak le a játékidők végén: „csak az a fontos, hogy együtt legyünk”; „tanuld meg tisztelni a másik nemet/embert”; „vigyázz, mit kívánsz”; „ne játssz apa laborjában!”. Szórakoztató biztonsági játék ez, mely ritkán aknázza ki a mélyebb dimenziókat.

Mi történik akkor, ha valaki veszi a bátorságot, fogja a sémát ma, de szubverzív mélyfúrásokkal a megfelelő helyeken gazdagon rétegzi is a saját verzióját, és készít egy remek filmet? Ez lesz az Én vagyok a te embered.

A történet szerint már ott tart a technika, hogy főszereplőnk, az ókorkutató Alma részt vesz egy kísérleti programban (aminek tétje az éles használat), melynek kereti között, az agya alapos szkennelése után megismerkedhet a tökéletes társsal. A dolog szépséghibája, hogy egy humanoid robotról van szó, akit a benne lévő mesterséges intelligencia tökéletesít percről percre, Alma reakcióitól függően. Alma szkepticizmusa hamar izgalmassá teszi a cselekményt, a játékidő első perceiben megtudjuk, hogy valójában nagyon is pragmatikus okok miatt vállalta az android tesztelését: egy komolyabb munkahelyi lehetőség lebeg a szeme előtt. Tom (a robot) karaktere hamar „ingerelni” kezdi a film legfőbb kérdéseit (és persze Almát), és már első megjelenéstől kezdve problematizálja azt (és ez a mi történetünk magja), mitől válik valaki álmaink társává. Igényeink konstans kielégítésétől, attól, hogy mindig arra törekszik, hogy nekünk jó legyen, hogy mindig kedves, udvarias, előzékeny? Alma a teszt kedvéért persze magasra teszi a lécet Tomnak (akinek természetesen besegít az MI): fejből idéz Rilkét, mindent kiszámol, és persze idővel beleveti magát Alma kutatási területébe is. A helyzet adta poénok, amik a hasonló témájú mozikban is rendre megjelennek, hol több, hol kevesebb ízléssel, itt is előkerülnek, megfelelően adagolva, a releváns helyzetekhez igazítva, rendkívül jól lazítva az egyre mélyebbre ereszkedő filmet: a robot rendet rak, majd Alma rosszalló tekintetét látva újra összekuszálja a lakást (nota bene: végre egy film, amiben nem kamukupit látunk a munkájának élő kutatónő lakásában), Alma elfelejtkezik róla, és kint „hagyja” Tomot az esőben, nem eszik, nem iszik, a romantikát pedig csak felmérésekből ismeri, és – itt kezd igazán érdekessé válni a dolog – nem is érez.

Cirko Film

Még egyszer: mi tesz minket emberré? A film egyik óriási érdeme, hogy alapvetően domináló könnyedsége ellenére sem didaktikus, se a közepén, se a végén nem rág a szánkba valamilyen veretes, könnyen emészthető tanulságot, de kérdéseket vet fel, irányvonalakat rajzol. A felszínen kiegyensúlyozott, munkájának élő Alma és a humanoid robot kapcsolata azért lesz egyre izgalmasabb és kiélezettebb, mert egy ponton túl a kutatónő büntetlenül tudja exponálni gyarlóságait és személyes (aktuális vagy múltbéli) tragédiáit – így értjük meg mi is egyre jobban a motivációit –, a tétnélküliség viszont sosem lesz felszabadító, mert érzi és tudja, ezek csak egy másik emberben rezonálhatnak, az örökké az ő vágyait leső, „önmaga kiterjesztésében” nem. A film egy jelenetében Alma a legnagyobb veszteségéről mesél Tomnak, aki ugyan könnyedén felskicceli az összefüggéseket, érti, hogy miért visszafordíthatatlan ez a veszteség, mégis az ő szájából mindez banálisnak hangzik. Hiszen sem az értelem, sem az összefüggések nem adnak mélységet a tragédiáinknak.

A rendező a vígjátékokra jellemző frappáns, kicsiszolt dialógusok mellett jól ritmizáltan hagy időt a mélyebb gondolatok bontakozásának. Utóbbiakat vizuálisan, de a műfajtól szokatlan eklektikával a jelentős hangsúlyú – nehéz másképp mondani – európai hangzású és mélységű zenével/zeneválasztással is jól erősíti (a teljesség kedvéért el kell mondanunk: a fentebb sorolt példáink némelyikéhez azért rendkívül jó zeneszerzők társultak). A líraibb túlsúly sajátosan ellenpontozza a film komikus vonalát, miközben képes segíteni, hogy a drámaibb jelenetek is szépen rásimuljanak a többire.

Maria Schrader ügyesen, illetve tehermentesen épít be olyan szimbolikus jeleneteket, melyek még inkább segítenek alátámasztani, illetve problematizálni a film fő kérdéseit. A reggeli napfényben kezét vizsgáló Alma, mintha csak saját maga legmélyére próbálna lenézni, azt keresve, mi különbözteti meg őket Tommal, mi az, amiből ő áll össze, és mi az, amiből a másik. (Külön érdekes, hogy ez a film több pontján megjelenő – technikai-mentális – regiszterkapcsolás erősen megalapozott a német kultúrában, gondoljunk csak Thomas Mann A varázshegyének röntgen-jelenetére.) De felmerül a kérdés, ha átvilágítjuk magunkat, ha tudjuk minden izmunk és csontunk nevét, többet fogunk-e megtudni a bennünk lakozó ismeretlenről ­– hiszen ez az ismeretlen nem az ismert szűkítésétől válik érthetővé. De akkor mitől? A film vége felé Alma tojást főz, az étel látványa benne egy határozottnak tűnő döntésig asszociálódik, miközben a nézőt a tojás szimbólum visszakapcsolja a főszereplő múltbéli tragédiájához, de a jövő kétséges voltát is kiemeli.

Cirko Film

A konfliktusok, az örök vágyódás, a kiszámíthatatlanság, sőt az irracionális döntések tesznek minket visszafordíthatatlanul emberré? Ha elfogadjuk, hogy az élet egy nagyszabású lehetőségszekvencia, akkor akár lehet szép is, és azt azért tudjuk, hogy a „szépség fűszere és forrása – a hiba”.

Az Én vagyok a te embered december 30-án kerül a mozikba.

A borítókép forrása: Cirko Film.

A tartalom a Cirko Film megbízásából, a HVG BrandLab produkciójában készült. A cikk létrehozásában a HVG hetilap és a hvg.hu szerkesztősége nem vett részt.

Balogh Levente és Pachert Balázs üdítőjét reklámozza az agrárminiszter a TikTokon

Balogh Levente és Pachert Balázs üdítőjét reklámozza az agrárminiszter a TikTokon

„Könyörgöm, higgyétek el, hogy igaz!” – jéghideg dühvel örökítette meg a koncentrációs táborokat Lee Miller fotós

„Könyörgöm, higgyétek el, hogy igaz!” – jéghideg dühvel örökítette meg a koncentrációs táborokat Lee Miller fotós

Kis kézi távcsővel is látható lesz egy különleges bolygóegyüttállás december első éjszakáján

Kis kézi távcsővel is látható lesz egy különleges bolygóegyüttállás december első éjszakáján

Ismét négyet rúgott az El-ben a Fradi, karnyújtásnyira került a továbbjutás

Ismét négyet rúgott az El-ben a Fradi, karnyújtásnyira került a továbbjutás