FlottaMan Zrt.
FlottaMan Zrt.
Tetszett a cikk?

A jelenlegi gazdasági helyzet sok vállalkozás számára jelent kihívást, ezért elengedhetetlen, hogy a cégek hatékonyan gazdálkodjanak erőforrásaikkal. A FlottaMan Zrt. független mobilitási szakértő, és már bő egy évtizede nyújtja szolgáltatásait vállalkozásoknak és nagyvállalatoknak, akiknek a járműflották kezelése nélkülözhetetlen a mindennapi működés során. Paksi Tamással, a FlottaMan Zrt. új értékesítési igazgatójával beszélgettünk a flottakezelés előnyeiről, a tartós bérlet lehetőségeiről, a piac helyzetéről, valamint a cég jövőbeli terveiről.

2023-ban csatlakozott a FlottaMan Zrt.-hez két évtizednyi lízingpiaci tapasztalattal a háta mögött. Miért váltott, és milyen kihívásokat tartogatott az új feladat?

Paksi Tamás: Az előző munkahelyemen töltött utolsó 7 évben kifejezetten flottafinanszírozással foglalkoztam, ezért jelentős kapcsolatrendszerem és rálátásom volt erre a piacra. Így kézenfekvő volt, hogy ebbe az irányba megyek tovább. Emellett mindig is érdekeltek az autók, viszont az utóbbi években inkább az asztal mögött ültem, kevés kapcsolatom volt fizikailag az autókkal, és egyre kevesebb az ügyfelekkel. Mindamellett én inkább alkotó ember vagyok, mint üzemeltető, feladataim viszont egyre jobban eltolódtak a rendszerműködtetés irányába az új projektek megvalósításának rovására. Törekedtem továbbá egy egészségesebb munka-magánélet egyensúlyra is, amit a jelenlegi munkaadóim biztosítani is tudnak.

A váltás nem volt olyan könnyű, mint ahogy azt először gondoltam, de talán ez így természetes, nem érthetünk mindenhez, de tapasztalataink segítenek. A finanszírozási és számviteli kérdésekben már otthonosan mozogtam, de a műszaki területen van még hova fejlődnöm. Szerencsére kiváló műszaki tudású kollégák segítenek a mindennapokban, akikkel erősítjük egymást. Aki ismer, tudja, hogy a mottóm: elsősorban közösséget építünk, másodsorban munkahelyet.

Paksi Tamás, a FlottaMan Zrt. értékesítési igazgatója
flottaman

Mit gondol, mitől lesz valaki jó, hiteles szakember ezen a területen?

Szakmailag akkor vagyok hiteles, ha igyekszem a lehető legjobban felmérni az ügyfél körülményeit, igényeit. Ezen információk birtokában el tudom mondani, hogy az éppen adott helyzetében melyik termék lenne neki a leginkább megfelelő. Mindegyik megoldásnak elmondom az előnyeit és hátrányait, majd a végén az ügyfél dönt. Természetesen ez azt is jelentheti, hogy néha elbukunk üzletet, mert végül nem a mi megoldásunkat választja.

Fontosnak tartom, hogy a kollégáink tisztában legyenek a műszaki tudnivalókkal, az autópiaci trendekkel. Mi tulajdonképpen egy ígéretet adunk el, azt, hogy az eszköz, amit bérbe adunk, az ügyfél mobilitási igényeit a lehető legszélesebb módon megoldja. El kell találnunk, hol találkozik a realitás, a pénztárca és a szükséglet, ezért nagyon sok energiát fektetünk ügyfeleink megismerésébe.

Tisztában kell lennünk továbbá a gyártók kilátásaival, terveivel, az autók jövőbeni értékével, a szerviz költségekkel, hogy aztán a lehető legjobb áron, a lehető legjobb autót tudjuk az ügyfélnek adni, és azt mi is költséghatékonyan és biztonsággal tuduk majd üzemeltetni.

Mi a helyzet az ügyfeleik pénzügyi- és termékismeretével ezen a területen?

A magyar újautó-piac jelentős részét a KKV-k mozgatják, és ez a piac sajnos aluledukált. Gyakran tapasztalom, hogy sokan még mindig minimális pénzügyi tudással vezetnek vállalkozásokat, hoznak döntéseket. Mindemellett, itthon még mindig sok esetben érzelmi kérdésként, érzelmi döntésként tekintünk az autóra. És mivel nincs meg a kellő pénzügyi tudatosság a vevőkben, ezért a döntés sokszor az, hogy készpénzben vásárolnak autót, ami a lehető legrosszabb!

Tőlünk nyugatra sokkal elterjedtebb az lízing, beszéljünk bármelyik fajtájáról is. Mi ennek az oka?

Sok esetben a külföldi vállalkozásokat segítik az adott ország adójogi körülményei, gondolok itt például a könnyebb adatszolgáltatásra. Egyszerűbb bevallással jóval működőképesebben működik az operatív lízing. Az itthoni nagy bürokratikus teher rendszerszintű probléma, ami versenyképességi hátrányt okoz. Ezen kívül a magyar adójogi környezet nem támogatja, hogy a magyar magánszemélyek operatív lízing keretein belül használják a gépjárműveiket, pedig ez a rendszer nyugaton jelen van.

Ehhez képest itthon?

Messze nem ideális adójogi szempontból a magyar lízingpiac, de nagyon sok pozitívuma van, ilyen például az ÁFA-visszaigénylés lehetősége. Ráadásul a finanszírozási folyamat gyors, átlátható, és összeségében ügyfélbarát. Jelenleg – a relatív magas kamatkörnyezetet ellensúlyozandó – még mindig vannak támogatott finanszírozások gépjárművekre, amit mi is igénybe tudunk venni és továbbadni ügyfeleinknek.

Akár egyetlen autó esetében is megéri a tartós bérlet irányába fordulni? Miért érdemes a cégeknek flottakezelésben gondolkodnia?

A tartós bérlet egy rugalmas és költséghatékony megoldás, amely lehetővé teszi, hogy a cég egy vagy több járművet béreljen hosszú távra, anélkül, hogy megvásárolná azokat. A bérleti konstrukció előnye, hogy a cégek nem kötik le tőkéjüket a járművek megvásárlásával, hanem a bérleti díjért cserébe használhatják őket, amely tartalmazza a karbantartás, szervizelés, biztosítás és egyéb költségeket is. Így előre tervezhető költségekkel számolhatnak, és nem kell aggódniuk a váratlan javítási vagy szervizdíjak miatt. Ráadásul az avulás és a továbbértékesítés kockázatát is a bérbeadó vállalja.

Fontos, hogy nagybani vásárlóként mi a nagybani kedvezményeket is tovább tudjuk adni ügyfeleinknek magára az eszközre és szolgáltatáselemekre is. Ezeket egybevéve sokkal jobban megéri – a tévhittel ellentétben már egyetlen jármű esetében is – tartós bérletre vásárolni, mint saját pénzükkel finanszíroztatni.

A flottakezelés pedig egy olyan szolgáltatás, amely időt és energiát spórol meg a vállalkozásoknak, hiszen egy járműflotta kezelése nem csupán az autók beszerzéséről szól, hanem a teljes életciklusuk menedzseléséről is – a szervizelésről, karbantartásról, biztosításról, üzemeltetésről és végül az értékesítésről. A szolgáltatást igénybe vevő cégek ezt a teljes folyamatot egy tapasztalt szakértőre bízzák, aki nemcsak a napi feladatok terhét veszi le a vállukról, de biztosítja, hogy a flotta a lehető legköltséghatékonyabb módon üzemeljen. A FlottaMan esetében mindezt egyedileg, az adott cég igényeire szabva kínáljuk.

Merre megy a piac, mi várható a jövőben?

A COVID berobbanásáig a magyar gazdaság kilátásai és szereplőinek várakozásai pozitívak voltak. Évről-évre növekvő GDP mellett, bővülő háztartások és vállalkozások, nagyon erős export és nagyon alacsony kamatkörnyezet, relatív biztonságos és kiszámítható államháztartás volt jellemző a gazdaságra, rengeteg uniós támogatással kiegészítve. Ezáltal a beruházási kedv magas volt. Ezután a COVID, majd az ukrán háború arra késztették a vállalkozásokat, háztartásokat, hogy spóroljanak, és tudatosabban tervezzék meg költéseiket.

Ehhez csatlakozott az a piacon nagyon-nagyon régen vagy talán sohasem látott helyzet, hogy a fentiek hatására az ellátási láncok stagnáltak vagy leálltak, így a csökkenő beruházási kedvvel működő piacon kialakult egy keresleti piac: kevesebb gépjármű volt elérhető, mint amennyire igény lett volna. Mindezt még úgy is, hogy az autó árak meredeken elkezdtek emelkedni.

Az ellátási láncok azóta többé-kevésbé helyre álltak, most viszont már a technológiai átállás érezteti a hatását az árak emelkedésében. Jelenleg az elektromos autók térnyerése figyelhető meg a belsőégésűekkel szemben, amit a folyamatosan szigorodó európai szabályok is indukálnak. Ezt a technológiai átállást pedig valakinek finanszíroznia kell, és a végén a piac, vagyis mi, vevők fizetjük meg ennek költségeit.

A fentiek együttes hatására a keresleti piac kínálativá alakult: volt egy kínálati sokk, amikor a piac már több autót nem vett fel, mert az infláció hatására a finanszírozási környezet jelentősen drágult, a gazdaság stagnált vagy éppen csökkent. Így 2023-ra már egy jóval gyengébb beruházási és vásárlási kedv volt jellemző.

A jelenlegi piac helyzete nehezen kiszámítható. A legfrissebb adatok szerint az infláció nagyságrendileg 4%-on áll, de mivel az emberek és a vállalkozások ennél magasabb inflációs környezetet érzékelnek, még mindig sok beruházást halasztanak el. Látjuk a jegybank törekvését, hogy letörje a jegybanki alapkamatot. Nagyon közel vagyunk ahhoz, hogy újra vonzóvá váljon finanszíroztatni, és újra reális döntés az, hogy beruházzunk. Ezért is gondoljuk azt, hogy a következő időszak egy növekedési pálya lehet.

Az autók árának folyamatos emelkedése miatt, az egyébként még mindig magas arányban megfigyelhető készpénzes vásárlások egyre nehezebben kivitelezhetők, mert gondot okoz ezen beruházások kigazdálkodása. És itt jönnek képbe újra azok a pénzügyi termékek, amit mi is kínálunk.

Milyen hatással vannak a kamatok a bérleti díjakra?

Ha magas a kamatkörnyezet és csökken a fogyasztás, az lassítja a beruházási és a finanszírozási kedvet. Ez azért is baj, mert a magyar gazdasági modell a magas ÁFA-nak, a jövedéki adóknak köszönhetően alapvetően fogyasztásközpontú: ha beruházások maradnak el, csökken a fogyasztás, az rendkívül nagy nyomást helyez a költségvetésre. Márpedig az elmúlt időszakban ez történt, és erre még ráerősítettek az elapadó uniós források is.

Ráadásul az állam a költségvetés megszilárdítása érdekében az extrém inflációt meghaladó mértékű hozamot ígérő, kiszámítható állampapír programokat indított, a hezitáló piaci szereplők pedig sok esetben oda csoportosították át a megtakarításaikat ahelyett, hogy beruháztak vagy fejlesztettek volna. Ezáltal csökkent a finanszírozási igény is a piacon, hiszen a vállalkozások is a magas állampapír-hozamok irányába mozdultak el.

Viszont a magas kamatkörnyezetre egy flottakezelő jó megoldást adhat. A konstrukció lábnehéz, a futamidő végén van egy jelentős puffer. Ez a maradványérték. Tehát a futamidőre eső finanszírozási költsége az ügyfélnek jóval kedvezőbb, mint bármilyen másik forma esetében. Ráadásul, a futamidő végén a maradványérték kockázatot mi vállaljuk. Jóval kevesebb kamatköltsége keletkezik a futamidő alatt egy tartós bérletben vásárolt autónak, mint hogyha azt egy normál, lineáris lefutású termékkel oldotta volna meg az ügyfél. Továbbá, a magyar jogszabályok nem teszik lehetővé azt a finanszírozási piacon – gondolok itt a zárt-, nyíltvégű pénzügyi lízinget ajánló pénzügyi vállalkozásokra –, hogy kezdő bérleti díj, kezdő lízingdíj vagy önerő nélkül induljon el az ügyfél, míg a bérleti konstrukcióban ennek semmi akadálya: az ügyfél gyakorlatilag minimális beruházással és a futamidő végét tekintve minimális kockázattal tud egy autót vagy teherautót finanszíroztatni, munkába állítani. Tehát ilyen tekintetben minél magasabb a kamatkörnyezet, a bérlet annál vonzóbb.

Mit gondol az elektromos autókról?

Ez egy nagyon jó alternatíva, közép- hosszú távon mindenképp ez a jövő autós meghajtása. Ugyanakkor, mi azt gondoljuk, hogy picit gyors az átállás. Kicsit úgy érezzük magunkat, mint az okostelefonok megjelenésének hajnalán, amikor a korábbi technológiák az újakat követően, hihetetlen gyorsan értéktelenedtek el és szűntek meg.

Mi átlagosan négy évre előre tekintünk a bérleti konstrukciókat illetően, így okoz némi fejtörést ez a gyors változás. Ráadásul azt látjuk, hogy az európai autógyártók mintha lemaradtak volna ebben a technológiai versenyben. Összességében talán a legfontosabb kérdés az, hogy a hazai infrastruktúra leköveti-e ezt a fejlődést. Megfelelő számban létesítünk töltőállomást, töltőhálózatot? Képes-e a magyar elektromos hálózat kiszolgálni a növekvő igényeket? Erre, azt gondoljuk, ma még nem tudjuk a válaszokat.

Európai szinten pedig azt gondolom, hogy ez az Európai Unió autóipari öngólja. A szigorú szabályozás előre szaladt, miközben a szükséges elektromos hálózati és töltő infrastruktúra fejlesztésekben jelentős a lemaradás- illetve az európai- és hazai piac közötti párhuzamok és különbségek, sajátosságok nincsenek kidolgozva.

Az elektromos autók tartós bérlete ugyanakkor különösen vonzó lehet, hiszen az ügyfelek rugalmasan válthatnak az újabb modellekre, anélkül, hogy megvásárolnák azokat. Így az elektromos járművek tartós bérlete egy fenntartható és költséghatékony megoldás lehet.

Végezetül, mi az, ami a FlottaMant kiemeli a piacon?

A FlottaMan legnagyobb erőssége a rugalmasság és a személyre szabott szolgáltatások nyújtása továbbá független mobilitási szakértőként van jelen a piacon. Minden ügyfelünk egyedi, és mi mindig arra törekszünk, hogy a lehető legjobban megfeleljünk az igényeiknek. Csapatunk tagjai több mint 25 éves szakmai tapasztalattal rendelkeznek a flottakezelés és gépjármű-kereskedelem területéről, amit a piac különböző szegmenseiben szereztek meg. Nagy előnyünk továbbá, hogy nemcsak gépjárművekkel, hanem különböző eszközökkel is foglalkozunk, mint például homlokrakodók, targoncák, sőt, kisebb és nagyobb hajók is. Így ügyfeleink számára a legkülönfélébb mobilitási igényeket tudjuk lefedni.

Nekem személyesen a jövőre nézve az egyik legfontosabb célom az, hogy a FlottaMan tovább erősítse pozícióját a magyar piacon, és új ügyfeleket vonzzunk be, akik felismerik a flottakezelés és a tartós bérlet előnyeit. Emellett szeretném tovább bővíteni szolgáltatási portfóliónkat, különösen az elektromos járművek terén, hiszen – ahogy említettem – ez a terület egyre inkább előtérbe kerül.

A tartalom a FlottaMan Zrt. megbízásából, a HVG BrandLab produkciójában készült. A cikk létrehozásában a HVG hetilap és a hvg.hu szerkesztősége nem vett részt.

74 millió forint Mészáros Lőrinc órabére, Tiborczé 8,7 millió, de még így is kispályások

74 millió forint Mészáros Lőrinc órabére, Tiborczé 8,7 millió, de még így is kispályások

Ferenc pápa: Ne csüggedjünk a háborúk miatt, mert a szeretet reménnyel tölti el a szívünket

Ferenc pápa: Ne csüggedjünk a háborúk miatt, mert a szeretet reménnyel tölti el a szívünket

Hasbeszélő: Majdnem elbagatellizált ebéd egy patinás budai villában

Hasbeszélő: Majdnem elbagatellizált ebéd egy patinás budai villában

Ne legyen a cél, hogy szeressék a diákok - mitől népszerű egy tanár most, és mitől volt 150 évvel ezelőtt?

Ne legyen a cél, hogy szeressék a diákok - mitől népszerű egy tanár most, és mitől volt 150 évvel ezelőtt?