Holisztikus dolgozói jóllét: a felelős munkahelyek már így csinálják
A holisztikus munkavállalói jóllét fontosságát és előnyeit egyre több munkáltató ismeri fel Magyarországon is. De mit is jelent ez a kifejezés, milyen előnyök származnak belőle, és hogyan valósíthatja meg a munkáltató a gyakorlatban azt, hogy dolgozó kognitív, érzelmi és fizikai állapotára is egyaránt odafigyel?
Minden munkáltatónak elsődleges érdeke az, hogy alkalmazottai a tőlük elvárható legmagasabb szinten végezzék el a rájuk bízott feladatokat és egyenletesen, kiegyensúlyozottan teljesítsenek az év összes munkanapján. Ez azonban szinte lehetetlen elvárás, amit jól tud mindkét fél. Mindig vannak és lesznek nehezebb napok, amikor a dolgozó figyelme, produktivitása csökken, mert valamilyen zavaró tényező meggátolja abban, hogy a legjobbat hozza ki magából. Lehet ez egy munkahelyi konfliktus vagy nehézség, egészség- vagy pénzügyi probléma, de olyan magánéleti helyzet vagy esemény is, amit nem tud „letenni” akkor, amikor belép a munkahelyére.
Erre kínálnak megoldást a munkavállalói asszisztencia programok, amelyek az általános jóllétet kívánják támogatni. Ezeket a programokat a munkáltatók a saját dolgozóik igényeire tudják szabni, ugyanakkor az alapok mindenhol ugyanazok. Pszichológusok, coachok segíthetnek például akkor, ha valaki váláson megy keresztül, esetleg gyász nehezíti abban, hogy ugyanúgy álljon helyt, mint azelőtt. De megromolhat a kapcsolat az egyik kollégával vagy a felettessel is, ami a megfelelő segítséggel és tanácsokkal vissza is fordítható, így javítva a munkahelyi légkört. De szenvedhet valaki depresszióban vagy egy függőségben, aminek felismeréséhez és a további lépések kijelölésében is segíthetnek a szakemberek.
Miért jó a munkáltatónak?
A kiegyensúlyozott, testileg és lelkileg is rendben lévő munkavállaló hatékonyabban oldja meg mindennapi feladatait, jobban kezeli a munkahelyi stresszt, kevesebbet van távol megbetegedés miatt, és kevésbé valószínű, hogy például kiégés miatt munkahelyet vált. Jól érzi magát a munkahelyén, mert tudja, hogy ott segítséget kap, legyen szó akár munkahelyi, de akár a magánéletét érintő problémákról.
Miért jó a munkavállalónak?
Több ideje marad, hiszen nem kell szabadságot kivennie, ha például egy ügyvédnél van időpontja, ahol jogi kérdésekről konzultál, vagy éppen a bankba menne azért, hogy a legjobb hitellehetőségről értesüljön. De több pénz marad a pénztárcájában is, hiszen a szakemberek és szolgáltatások díja magas.
Kevesebbet stresszel, idegeskedik az otthoni problémák miatt, legyen szó akár egy magánéleti krízisről, egy kihívásokkal teli időszakról, vagy egy bonyolultabb pénzügyi döntésről, hiszen tudja, hogy a munkahelye által delegált független szakemberek utat tudnak mutatni neki ahhoz, hogy a lehető legjobb döntéseket hozhassa meg. Ezáltal jobban és többet tud a munkahelyi feladataira koncentrálni, teljesítménye nő, eredményei jobbak, esetlegesen előrébb is tud lépni a ranglétrán.
Felelős munkahely, kiegyensúlyozott dolgozók
Felelős munkáltatóként a Lidl is a munkavállalói jóllét mellett tette le a voksát. Ahogy Tőzsér Judit, a vállalat kommunikációs vezetője is elmondta, kiemelten fontos számukra az, hogy segítsék munkatársaikat az egészséges, kiegyensúlyozott élet megvalósításában és fenntartásában, valamint a testi és lelki jóllétük megőrzésében vagy helyreállításában. Ennek elősegítése érdekében közel egy éve, 2023 végén bevezették a Számíthatsz Ránk! pénzügyi, jogi és pszichológiai tanácsadó programot, amelyet egy külső, független szolgáltató biztosít a Lidl munkavállalói számára. Mindez szakszerű segítséget nyújt a mindennapi élet kihívásaiban szakértők bevonásával olyan témákban, mint például örökösödési kérdések, kártérítési igények, adózással és hitellel kapcsolatos kérdések, de párkapcsolati problémák, stresszkezelés, gyermekneveléssel kapcsolatos problémák megoldásában.
A program egy díjmentes támogatás mind az aktív, mind a passzív munkavállalók számára,amelynek keretében bizalmas tanácsadásban részesülhetnek pénzügyi, jogi és magánéleti problémák megoldásában, vagyis szinte bármilyen élethelyzet előállása esetén van hova fordulni a munkavállalóknak szakszerű támogatásért. Ráadásul nemcsak a munkavállalók, de a velük egy háztartásban élő családtagok is igénybe vehetik a szolgáltatásokat.
A Számíthasz Ránk! programon túl a Lidl a munkavállalók jólléte, fizikai egészségmegőrzése érdekében Egészségprogramot is működtet (magán egészségbiztosítás és plusz egy extra szabadnap a szűrővizsgálatokon való részvétel támogatásáért) és több módon is támogatja, ösztönzi a sportos életmódot.
A tartalom a Lidl Magyarország megbízásából, a HVG BrandLab produkciójában készült. A cikk létrehozásában a HVG hetilap és a hvg.hu szerkesztősége nem vett részt.