Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"a09a1e12-959a-4b3f-8913-6e188b3ad3d2","c_author":"Kovács Bálint","category":"kultura","description":"Hogy Major Erik generációja egyik legjobb színésze, az is jelzi, hogy háromszor is jelölték a legígéretesebb pályakezdő díjára, és idén meg is nyerte a Színházi Kritikusok Céhe elismerését. A Radnóti Színház színészével bűnöző édesapja örökségéről, szeretetlenségről és arról is beszélgettünk, miért érezte úgy, visszaadhatja élete egyik legfontosabb főszerepét.","shortLead":"Hogy Major Erik generációja egyik legjobb színésze, az is jelzi, hogy háromszor is jelölték a legígéretesebb pályakezdő...","id":"20241227_major-erik-interju-radnoti-szinhaz-szombathelyi-weores-sandor-szinhaz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a09a1e12-959a-4b3f-8913-6e188b3ad3d2.jpg","index":0,"item":"ab5c036e-3cae-478d-a5fb-c49e559c6c70","keywords":null,"link":"/kultura/20241227_major-erik-interju-radnoti-szinhaz-szombathelyi-weores-sandor-szinhaz","timestamp":"2024. december. 27. 20:00","title":"„Nem hívtak el a castingra, úgyhogy azt mondtam, nem lesz műtét”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3adf0917-8e3f-42ec-ad8e-8860b656f307","c_author":"MTI","category":"sport","description":"A bokszvilágbajnok halálának okát egyelőre nem tették közzé.","shortLead":"A bokszvilágbajnok halálának okát egyelőre nem tették közzé.","id":"20241228_Meghalt-Paul-Bamba-profi-boksz-vilagbajnok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3adf0917-8e3f-42ec-ad8e-8860b656f307.jpg","index":0,"item":"981f1d26-cd01-4ad6-aee1-627f0927ae78","keywords":null,"link":"/sport/20241228_Meghalt-Paul-Bamba-profi-boksz-vilagbajnok","timestamp":"2024. december. 28. 15:43","title":"Egy hete lett világbajnok, 36 évesen meghalt Paul Bamba profi bokszoló","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6b80daa4-24b1-43fb-8a85-f908df502845","c_author":"Pavló Péter","category":"tudomany","description":"A világ legnagyobb technológiai vállalatainak vezetői rengeteget utaznak. Gyakran messzire, igen gyakran repülővel. Megnéztük, kinek milyen gépe van.","shortLead":"A világ legnagyobb technológiai vállalatainak vezetői rengeteget utaznak. Gyakran messzire, igen gyakran repülővel...","id":"20241228_mark-zuckerberg-elon-musk-jeff-bezos-steve-jobs-bill-gates-repulogep-utazas-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6b80daa4-24b1-43fb-8a85-f908df502845.jpg","index":0,"item":"4075be77-06a8-40d3-820c-e9cfe3928224","keywords":null,"link":"/tudomany/20241228_mark-zuckerberg-elon-musk-jeff-bezos-steve-jobs-bill-gates-repulogep-utazas-ebx","timestamp":"2024. december. 28. 14:30","title":"Mi a közös Mark Zuckerbergben, Bill Gatesben és Elon Muskban?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fad13dcd-567e-4a4b-a32c-3f2f22ebf5de","c_author":"Keresztes Imre","category":"360","description":"Egy tábla csoki gyártása a számítások szerint több száz gramm szén-dioxid kibocsátásával és többkádnyi víz felhasználásával jár. Az Európai Unio elsőként lépett fel a világon a fenntartható csokoládégyártásért, egyben harcot hirdetve az erdőirtás és a gyermekmunka ellen.","shortLead":"Egy tábla csoki gyártása a számítások szerint több száz gramm szén-dioxid kibocsátásával és többkádnyi víz...","id":"20241229_fenntarthato-fejlodes-csokolade-kakao","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fad13dcd-567e-4a4b-a32c-3f2f22ebf5de.jpg","index":0,"item":"ce9f2e1d-13af-4f24-b82b-ffa46c59b3a7","keywords":null,"link":"/360/20241229_fenntarthato-fejlodes-csokolade-kakao","timestamp":"2024. december. 29. 15:30","title":"A csokoládégyártást is elérte a szigorú környezetvédelmi szabályozás","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"15beeca8-9d3d-4e8c-a9a1-2cb62db96806","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Elvitelre – a podcast, amelyben a hét legjobb HVG hetilapos és hvg360-as anyagaiból válogatunk. Csak indítsa el a háttérben és hallgassa meg szerzőink legjobb írásait! A héten: férfiszorongások a munkahelyünkön. ","shortLead":"Elvitelre – a podcast, amelyben a hét legjobb HVG hetilapos és hvg360-as anyagaiból válogatunk. Csak indítsa el...","id":"20241229_Elvitelre-ferj-ferfi-szorongas-munkahely-ferfiszorongas-sorozat-podcast","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/15beeca8-9d3d-4e8c-a9a1-2cb62db96806.jpg","index":0,"item":"8f36c046-48f8-4f9a-a9a9-113faf2186c6","keywords":null,"link":"/itthon/20241229_Elvitelre-ferj-ferfi-szorongas-munkahely-ferfiszorongas-sorozat-podcast","timestamp":"2024. december. 29. 06:00","title":"Elvitelre #99: A férfiakat családapaként gyakran az nyomja előre, hogy mennyi pénzt kell hazahozni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6528d089-cf25-45de-b60c-d91b6051b738","c_author":"Balizs Benedek","category":"vilag","description":"A gép a repülőteret határoló falnak csapódott, kettétört, majd lángolni kezdett.","shortLead":"A gép a repülőteret határoló falnak csapódott, kettétört, majd lángolni kezdett.","id":"20241229_Videon-a-del-koreai-utasszallito-katasztrofaja","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6528d089-cf25-45de-b60c-d91b6051b738.jpg","index":0,"item":"bf1689ed-25da-449e-8545-84f2d9d536c1","keywords":null,"link":"/vilag/20241229_Videon-a-del-koreai-utasszallito-katasztrofaja","timestamp":"2024. december. 29. 08:46","title":"Videón a dél-koreai utasszállító katasztrófája","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"409ec168-5e84-47bb-9c1e-b13b5f781474","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A digitális média és a streaming megjelenése akár mindörökre el is törölhette volna az unalmat, azonban ennek éppen az ellenkezője történt – állítják kanadai kutatók.","shortLead":"A digitális média és a streaming megjelenése akár mindörökre el is törölhette volna az unalmat, azonban ennek éppen...","id":"20241228_digtalis-media-szorakoztato-szolgaltatasok-unatkozas-unalom","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/409ec168-5e84-47bb-9c1e-b13b5f781474.jpg","index":0,"item":"7614bd31-d4ea-4134-baa8-0ae1e8ffee5b","keywords":null,"link":"/tudomany/20241228_digtalis-media-szorakoztato-szolgaltatasok-unatkozas-unalom","timestamp":"2024. december. 28. 12:03","title":"Ömlenek ránk a filmek, a sorozatok, a zenék, és mégis többet unatkozik az emberiség, mint eddig bármikor","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"afd3d205-c793-42e7-b0ee-16b582056511","c_author":"Balizs Benedek","category":"vilag","description":"Meghibásodott a gép futóműve, ezért landoláskor a leszállópályához csapódott a szárny.","shortLead":"Meghibásodott a gép futóműve, ezért landoláskor a leszállópályához csapódott a szárny.","id":"20241229_Kigyulladt-az-Air-Canada-jaratanak-bal-szarnya-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/afd3d205-c793-42e7-b0ee-16b582056511.jpg","index":0,"item":"f7cb8453-0425-471c-b1aa-ba99e59db494","keywords":null,"link":"/vilag/20241229_Kigyulladt-az-Air-Canada-jaratanak-bal-szarnya-video","timestamp":"2024. december. 29. 12:37","title":"Kigyulladt az Air Canada járatának bal szárnya – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Sok mindenre jó lehet majd az e-személyi, de fogunk-e vele közlekedni?
Szalai Anna
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!
Közlekedési jegyként is működne az e-személyi. Ami egyfelől praktikus, másfelől kockázat: a személyi adatok és a mozgásinformációk összekapcsolhatósága a Nagy Testvért segíti.
A fővárosi elektronikus jegyrendszer bevezetése annyit csúszik, hogy talán már nem is lesz. A legújabb elképzelések szerint külön közlekedési kártya helyett a tavalytól igényelhető elektronikus személyi igazolvánnyal utazhatnának a budapesti közösségi közlekedés járműveit használók – tudta meg a HVG. Az úgynevezett e-személyi a használó azonosítását szolgálná, az utazás díját pedig a kártya mögé rendelt virtuális számláról emelnék le. A megoldás jelentősen leegyszerűsítené a közlekedők életét, és a fővárosnak is jól jönne, hisz megspórolhatná a kártyakibocsátás költségét.
Az orwelli örökös megfigyeléstől tartó állampolgárok gyomra könnyen összerándulhat azonban a tervek hallatán. A kártyafunkció bővítésével ugyanis nemcsak a használó személyes adatairól, adóazonosítója révén a vagyoni helyzetéről, a taj-száma alapján pedig a betegségeiről kaphat képet a mindenkori hatalom: immár arról is könnyen térképet rajzolhat, hogy ki merre jár. A vita már az e-személyi bevezetése előtt fellángolt.
Az egységes, személyi számon nyugvó állami adatbázisok szétválasztása a rendszerváltás egyik vívmánya volt. Bár az adószámot és a taj-számot is tartalmazó azonosító kártya bevezetésére a Medgyessy-kormány is tett kísérletet, de a terv még a kormányon belül elbukott. Az Orbán-kormány azonban végigvitte. A 2015-ös javaslat nem mellékesen arról is szólt, hogy egy adott személyt érintő, különböző (idegenrendészeti, lakcímnyilvántartó, adóhivatali, társadalombiztosítási, közlekedésrendészeti, rendőrségi) nyilvántartásokban szereplő adatokat „az azonosítóhoz tartozó titkosított kapcsolati kódon keresztül” a korábbinál egyszerűbben összekapcsolhatóvá kell tenni (HVG, 2015. április 11.). Ezt segítheti az is, hogy az e-személyi a tervek szerint hosszabb távon a lakcímkártyát is helyettesítené.
Amire Németországban egy évtizedes tesztelés és négy év felkészülés után vállalkoztak, azt az Orbán-kormány rekordgyorsasággal megoldotta: az e-személyiből alig hét hónap alatt valóság lett. Az első, már chippel is ellátott plasztikigazolványokat tavaly januárban adták ki. Azóta 1,4 millióan igényelték az újfajta kártyát, de csak minden második kérelmező (53 százalék) járult hozzá, hogy egyidejűleg az ujjlenyomatát is rögzítsék. Ennek oka lehet, hogy az effajta azonosításnak ma még kevés helyen lehet hasznát venni – legfeljebb a reptéri határátlépéseknél, a zsilipkapus beléptető esetén –, a 14 év alattiaktól pedig eleve nem vehetnek nyomatot, és persze motiválhatja a bizalmatlanság is.
Bár az egységes kártya a régi okmányon szereplő adatok mellett az elektronikus aláírást is tárolja, ennek a használatához otthonra is kellene egy 15–20 ezer forintért beszerezhető leolvasó. Ráadásul az e-aláírás csak korlátozottan használható: például végrendelet, házasságkötés, ingatlanszerződések esetén nem. Nem véletlen, hogy a tavaly kiosztott e-személyiknek kevesebb mint a hét százaléka tartalmazott e-aláírást.
A gyors bevezetés hamar visszaütött: az okmányirodákat, a kormányablakokat és az orvosi rendelőket kezdetben nem szerelték fel leolvasóval, így a kártyán szereplő adatokhoz még ott sem férhettek hozzá. A BM tájékoztatása szerint javul a helyzet: mára minden okmányirodának és ügyfélszolgálatnak jutott leolvasó, az adóhivatal eddig 450-et kapott, az Országos Egészségbiztosítási Pénztár pedig 300-at adott át jogutódjának, a Nemzeti Egészségbiztosítási Alapkezelőnek (NEAK). A taj-kártyát még jó ideig nem érdemes azonban kidobni, mivel ahhoz, hogy az orvosnál is e-személyivel igazolhassa magát a beteg, 90 ezer leolvasót kell még beszerezni.
Az adatvédelmi aggályokra az a hivatalos válasz, hogy a kártyán szereplő összes adathoz egyben senki nem férhet hozzá. A NAV például csak az adóazonosítót, az orvos csak a taj-számot látja, és a kártyatulajdonosnak ehhez is meg kell adnia a hatjegyű pin-kódját. Az igazolvány elkészítése után a BM – legalábbis a hivatalos verzió szerint – nem őrzi meg az azonosítókat. Az viszont kétségtelen, hogy bármilyen elektronikus rendszert fel lehet törni. Másrészt a kormányzat is adhat törvényi felhatalmazást a három azonosító együttes eléréséhez, bár ez ellentétes az Alkotmánybíróság korábbi határozatával. Technikai értelemben tehát minden együtt van ahhoz, hogy valakinek a személyiségét el lehessen lopni – például elvesztett vagy illetéktelenül megszerzett kártya és pin-kód alapján.
Arról, hogy az e-személyiket virtuális számla hordozására tegyék alkalmassá, a napokban kezdődtek meg a tárgyalások a BM és Budapesti Közlekedési Központ (BKK) között. A gyakorlati megvalósításhoz módosítani kell majd többek között a beléptetőkapuk, illetve a mobil jegyolvasók ellenőrzési rendszerét is. Ehhez viszont újra kell tárgyalni a Scheidt & Bachmann vállalattal kötött szállítói-üzemeltetői szerződést. A főváros egyébként ettől függetlenül is hónapok óta tárgyal a német céggel, mivel a több mint 28 milliárd forintért vásárolt rendszer az eredeti formájában használhatatlan.
Probléma az is, hogy a BKK nem rendelte meg a szoftverek integrációját, a különböző szerkezeti elemek összekapcsolására, csatlakoztatására szolgáló úgynevezett interfészeket. Ráadásul mindezt még le kell nyomni a beruházáshoz 54,5 millió eurós hitelt nyújtó Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank torkán is. A kölcsön visszafizetésének elsődleges fedezete a menetdíjbevételek – évi ötmilliárd forintos – remélt bevételnövekedése lenne. Nagy kérdés azonban, hogy a HÉV-től is megfosztott BKV képes-e ezt teljesíteni. A Fővárosi Önkormányzat az eredetileg erre szánt 5,3 milliárd forint helyett 12 milliárdot tett bele a programba, mivel semmi sem lett a kormány által ígért uniós forrásból.
A HVG korábban úgy tudta, a kapuk szerelésének még tavasszal nekilátnak, legújabban júliusról beszélt a BKK vezérigazgatója. De nem ez az első határidő, amit nem tudnak tartani. A próbaüzemet tavaly tavasszal meg kellett volna kezdeni, ősztől pedig már a bérletesek is elektronikus közlekedési kártyával utazhattak volna. A BKK tavaly ősszel megrendelte ugyan a közel 30 ezer dolgozói kártyát, de a Nemzeti Mobilfizetési (NM) Zrt.-től még mindig nem kapta meg. Másra pedig nem bízhatja a munkát, mivel a jogszabályok kizárólag ezt a céget jelölik ki a feladatra. Az NM egyébként már 2015 augusztusában meghirdette a nemzeti elektronikus jegyrendszerplatform kiépítését célzó tendert, de azóta sem sikerült lezárni.
A konc mindenesetre nagy: a piaci értékét 20 milliárd forintra becsülik. Az üzlet nagyságát jól mutatja, hogy az NM Zrt. 2017-ben országosan 400 millió fizetési és utazási tranzakcióval számol. A tenderkiírást időközben módosították, a piaci vélekedések szerint azért, hogy a kiíró számára „kedves” pályázó felé lejtsen a pálya. De úgy tűnik, még mindig nem eléggé.