Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"36fd0a46-7d4b-45fd-89a7-2b9abfe58b97","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Varga Zs. András szerint veszélyes, ha bizonyos nézeteltérések nyilvánosságra kerülnek, így a bíróknak inkább a tárgyalóteremben a helyük.","shortLead":"Varga Zs. András szerint veszélyes, ha bizonyos nézeteltérések nyilvánosságra kerülnek, így a bíróknak inkább...","id":"20250203_A-Kuria-elnoke-kijelentette-hog-a-biroknak-a-targyaloteremben-a-helyuk","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/36fd0a46-7d4b-45fd-89a7-2b9abfe58b97.jpg","index":0,"item":"59b14e82-94bc-4019-b685-8c3a67f89d22","keywords":null,"link":"/itthon/20250203_A-Kuria-elnoke-kijelentette-hog-a-biroknak-a-targyaloteremben-a-helyuk","timestamp":"2025. február. 03. 16:16","title":"A Kúria elnöke szerint „most mindenki azon csámcsog, hogy jé, a bírók is pont úgy veszekednek, mint mi. Ez nagyon nagy veszély”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"66344acc-0f7a-454e-b193-4f1d4ae33a10","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Vasárnap átadták az idei Grammy-díjakat. A díjazott produkciókba ezúttal bele is hallgathat.","shortLead":"Vasárnap átadták az idei Grammy-díjakat. A díjazott produkciókba ezúttal bele is hallgathat.","id":"20250203_Mutatjuk-a-friss-Grammy-dijas-produkciokat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/66344acc-0f7a-454e-b193-4f1d4ae33a10.jpg","index":0,"item":"d7cbcde1-73d9-4056-9bd9-955c7d9f5308","keywords":null,"link":"/kultura/20250203_Mutatjuk-a-friss-Grammy-dijas-produkciokat","timestamp":"2025. február. 03. 13:37","title":"Mutatjuk a friss Grammy-díjas produkciókat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bb9dccbc-2636-4f08-bc68-22bb0799b2df","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Nem túl jók a gazdasági kilátások, zsugorodást mutat a Beszerzési Menedzser Index, aminek értéke jóval az átlag alatt alakult januárban. ","shortLead":"Nem túl jók a gazdasági kilátások, zsugorodást mutat a Beszerzési Menedzser Index, aminek értéke jóval az átlag alatt...","id":"20250203_gazdasag-vallalkozas-kkv-bmi-beszerzesi-menedzser-index","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bb9dccbc-2636-4f08-bc68-22bb0799b2df.jpg","index":0,"item":"e0bb3583-7be9-47d4-a554-b5e302270e21","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250203_gazdasag-vallalkozas-kkv-bmi-beszerzesi-menedzser-index","timestamp":"2025. február. 03. 09:51","title":"30 év óta az ötödik legalacsonyabb a januári BMI, hol van itt repülőrajt?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f7c4c3cf-9f3e-48ef-8c7b-d372d4128b0f","c_author":"Folk György (EUrologus)","category":"eurologus","description":"Szabályozná és – receptre, orvosi felügyelet mellett alkalmazva – hozzáférhetővé tenné a mentális betegségek elleni küzdelemben a pszichedelikus növények és szerek széles tárházát a január közepén elindult Európai Polgári Kezdeményezés (ECI). Összegyűjtöttük, Európában hol és milyen pszichedelikus drogok gyógyászati felhasználását engedélyezik. ","shortLead":"Szabályozná és – receptre, orvosi felügyelet mellett alkalmazva – hozzáférhetővé tenné a mentális...","id":"20250202_Legalis-varazsgomba-LSD-mentalis-betegseg-polgari-kezdemenyezes-eci-eu-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f7c4c3cf-9f3e-48ef-8c7b-d372d4128b0f.jpg","index":0,"item":"5e5efdfd-3fc7-4e50-bb84-7fc82a1b128f","keywords":null,"link":"/eurologus/20250202_Legalis-varazsgomba-LSD-mentalis-betegseg-polgari-kezdemenyezes-eci-eu-ebx","timestamp":"2025. február. 02. 10:00","title":"Legális varázsgombával és LSD-vel segítené a mentális betegséggel küzdő pácienseket egy európai kezdeményezés","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7b46d6ac-7d7e-4bf7-b13c-f860edb7af9e","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A DK-elnök március 15-i közös tüntetési felhívására és közös kormányzási ajánlatára is gyors válasz jött a Tisza Párt elnökétől. Magyar Péter nem kér se közös ellenzéki fellépésből, se kormánykoalícióból – igaz, nemcsak Gyurcsánnyal, mással se áll össze.","shortLead":"A DK-elnök március 15-i közös tüntetési felhívására és közös kormányzási ajánlatára is gyors válasz jött a Tisza Párt...","id":"20250202_Ilyen-gyorsan-es-erosen-talan-meg-sose-utasitottak-vissza-Gyurcsanyt-mint-tette-most-Magyar-Peter-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7b46d6ac-7d7e-4bf7-b13c-f860edb7af9e.jpg","index":0,"item":"568f7a50-af07-4ef4-a3a8-b5fb7781cea7","keywords":null,"link":"/itthon/20250202_Ilyen-gyorsan-es-erosen-talan-meg-sose-utasitottak-vissza-Gyurcsanyt-mint-tette-most-Magyar-Peter-ebx","timestamp":"2025. február. 02. 18:37","title":"Ilyen gyorsan és erősen talán még sose utasították vissza Gyurcsányt, mint tette most Magyar Péter","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"30a6b8fd-6332-43b3-9806-ba9cdb3b431f","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A Xiaomi YU7 első körben háromféle felszereltségi szinttel és összkerék-hajtású változatban lesz kapható.","shortLead":"A Xiaomi YU7 első körben háromféle felszereltségi szinttel és összkerék-hajtású változatban lesz kapható.","id":"20250204_feny-derult-a-xiaomi-yu7-elso-SUV-hatotavjara","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/30a6b8fd-6332-43b3-9806-ba9cdb3b431f.jpg","index":0,"item":"a0663fb4-e371-4595-9562-6ec3ad12b75a","keywords":null,"link":"/cegauto/20250204_feny-derult-a-xiaomi-yu7-elso-SUV-hatotavjara","timestamp":"2025. február. 04. 06:41","title":"Fény derült a Xiaomi első SUV-jának hatótávjára","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"83bc8eed-e711-492d-ad59-aa50f53ebf37","c_author":"Ligeti Nagy Tamás","category":"360","description":"Magára hagyott, csak magában bízó hétköznapi hős volt a 81 évesen elhunyt, Kossuth- és Jászai Mari-díjas színész-rendező, Lukáts Andor.","shortLead":"Magára hagyott, csak magában bízó hétköznapi hős volt a 81 évesen elhunyt, Kossuth- és Jászai Mari-díjas...","id":"20250202_hvg-lukats-andor","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/83bc8eed-e711-492d-ad59-aa50f53ebf37.jpg","index":0,"item":"ce454ec9-4de6-4076-9b73-cdeadbffd871","keywords":null,"link":"/360/20250202_hvg-lukats-andor","timestamp":"2025. február. 02. 16:30","title":"„Én próbáltam az embereket szeretni, de ez nem ment nekik” – in memoriam Lukáts Andor","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"dbbcb58e-ee25-470e-ac50-c1a57db0f8bb","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A Dow Jones, az S&P 500 és a NASDAQ is jóval alacsonyabban nyitott, mint ahol pénteken, a vámok bejelentése előtt abbamaradt a kereskedés.","shortLead":"A Dow Jones, az S&P 500 és a NASDAQ is jóval alacsonyabban nyitott, mint ahol pénteken, a vámok bejelentése előtt...","id":"20250203_donald-trump-usa-tozsde-dow-jones-nasdaq","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/dbbcb58e-ee25-470e-ac50-c1a57db0f8bb.jpg","index":0,"item":"fbfb67b9-fcce-433e-94de-100ce50ae712","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250203_donald-trump-usa-tozsde-dow-jones-nasdaq","timestamp":"2025. február. 03. 15:50","title":"Erőteljes mínusszal nyitottak az amerikai tőzsdék a vámhírek utáni hétfőn","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A hidrogénmeghajtású autók időről-időre a magazinok címlapjára kerülnek, mint technológiai messiások, amelyek véget vetnek a globális felmelegedésnek, s pontot tehetnek az olajhoz kötődő társadalmi feszültségek végére. A kérdés már csak az, mikor érkezik el a hidrogén-kánaán?
Töltőállomás a kaliforniai Sacramentóban. Schwarzenegger 2010-re 100 hasonlót ígér
„A hidrogénre történő váltással kapcsolatban nem az a kérdés, hogy szükség van-e rá, hanem, hogy mikor zajlik le az átállás.” Ez a mondat nem mástól származik, mint a Shell egyik vezetőjétől, s ez hűen példázza, hogy a nagy olajcégek is fontos tényezőként tekintenek a hidrogén energetikai alkalmazására. Szintén beszédes, hogy az egykor British Petroleum néven ismert BP mára Beyond Petroleum-ra (a Kőolaj Után) változtatott, hogy így is jelezze, kész megfelelni a környezeti és gazdasági kihívásoknak.
A különböző tanulmányok egyaránt alátámasztják a hidrogén létjogosultságát. Mindössze 45 kilowattóra szükséges ahhoz, hogy egy gallon (3,7 liter) benzin elégetése során keletkező energiamennyiség szabaduljon fel a hidrogén alkalmazásával.
Peter Schwartz, a Wired magazinban megjelent cikkében az Egyesült Államok és a Szovjetunió az űr, illetve a Hold birtoklásáért folytatott harcához hasonlította a hidrogén kérdést. Miután Gagarin elsőként járt a világűrben, s Kennedy meghirdette az Apollo-programot, az ipar és a tudósok nyolc éven belül előálltak a megoldással, hogy embert juttassanak a Holdra. Schwartz szerint hasonló összefogásra, a kormányzatok, az ipar és a tudomány együttműködésére van szükség, hogy a hidrogén minél hamarabb átvehesse a vezető szerepet az energiapiacon. Ez egyrészt a globális felmelegedés, másrészt az olajmezők birtoklása miatti egyre feszültebb nemzetközi helyzet csillapítása végett égető kérdés.
[[ Oldaltörés: Lassan reagálnak (Oldaltörés) ]]
A világ első töltöállomása 2003-ban nyitott Izlandon
A világ kormányai úgy tűnik lassanként kapcsolnak, s egyre többször hallani arról, hogy egyik-másik politikus megemlíti a hidrogén fontosságát. Még a közismerten az olajlobbihoz közel álló amerikai elnök, George W. Bush is méltatta az üzemanyagcellákat 2003-as januári évértékelő beszédében. Schwartz szerint azonban az általa akkor felajánlott, 1,2 milliárd dolláros támogatás vajmi kevés a leküzdendő célt tekintve. Ahhoz, hogy a nem túl rózsás előrejelzések – melyek szerint a Föld olajtartalékai 30-50 éven belül kimerülnek – által prognosztizált válság elkerülhető legyen, a hidrogén energetikai felhasználásához kapcsolódó befektetéseknek az Apollo-program szintjét kellene elérnie, ez mai értéken mintegy százmilliárd dollárt jelent.
Bár sokak szerint a Hold-missziót lehetővé tévő tíz éves időablak abszurdan optimistának tűnik, azonban pont ez adhatná meg a lökést az olajipar dominanciájába belefásult kormányoknak és iparágaknak. A hidrogén alkalmazásának útjában álló akadályok mostanra már inkább mérnöki látásmódot, mint tudományos áttörést követelnek, ez pedig annyit tesz, hogy a kellő tőkebefektetéssel kézzelfogható valósággá válhat az üzemanyagcellák tömeges elterjedése.
Merszei Zoltán, a Dow Chemical Company korábbi elnökének budapesti előadását követően kérdéseinkre válaszolva óva intett attól, hogy kőbe vésett igazságként tekintsünk a hidrogén-energiára történő átállásra tíz éven belül. Véleménye szerint biztosra vehető, hogy a hidrogén jelenti a jövőt, azonban egyelőre nem lehet pontosan megmondani, de még becsülni is nehézkesen, hogy mennyi időbe telik a bevezetése. A szakértő hozzátette, a tudomány jelenleg nem ismer a hidrogénnél hatékonyabb energiahordozót. Egy font (0,45 kilogramm) folyékony hidrogén fűtőértéke brit hőérték-egységben (BTU) kifejezve 60 000, míg ugyennyi kőolajé csupán 18 000.
Merszei szerint a legfőbb akadályt a politikai viszonyok, s az olajlobbi jelenti, valamint az, hogy az átállás rendkívül sok területet érint, az ipartól a szolgáltató szektorig. Ennek ellenére – lásd cikkünk első bekezdését – a szakember is úgy vélekedett, hogy idővel az olajlobbi is belátja majd a hidrogén jelentőségét, s nem fogja akadályozni az átállást. A fentiek ismeretében szinte elenyésző fontosságú problémának tűnik, hogy a járművek motorját jelentősen át kell alakítani, hogy az új hajtóanyaggal hibátlanul és biztonságosan működjenek.
Ez utóbbi kérdés esetében már látszik a fény az alagút végén, hiszen a jelentősebb autógyártók egyre-másra jelentik be hidrogénmeghajtású járműveiket, sőt az USA Today tavay megjelent egyik cikkének tanúsága szerint a brit Intelligent Energy már a motorosokra is gondolt, amikor előállította hatezer dollárért megvásárolható, hidrogénnel üzemelő motorkerékpárját. Szintén ebben a cikkben emlékeztek meg Arnold Schwarzenegger kaliforniai kormányzó azon ígéretéről, mely szerint 2010-ig egy olyan autópályaszakaszt szeretne átadni, amelyen előbb 40, majd legalább 100 hidrogén töltőállomás épül fel.
[[ Oldaltörés: Európa is csatlakozik (Oldaltörés) ]]
Egyelőre csak demonstratív célokat szolgál a hidrogénmeghajtású Mini
Európában is érződik a mozgolódás, a Le Monde ugyanis idén februárban számolt be róla, hogy a kontinens útjait néhány éven belül 30 robogó, 34 motoros kerekesszék, 44 haszongépjármű, 10 minibusz és további hidrogénnel működő járművek veszi használatba.
A járműveket Németország, Spanyolország, Franciaország és Olaszország néhány tartományának postásai és önkormányzati alkalmazottai használják majd. Az Hychain-Minitrans projektet az ipari és orvosi gázokat gyártó és forgalmazó nemzetközi vállalat, az Air Liquide nemzetközi csoport indította útjára 2005 január 31-én Brüsszelben.
A 36,7 millió eurós beruházást részben az Air Liquide, részben pedig az Európai Bizottság finanszírozza. Európának a Kiotói egyezményben vállaltak szerint 2020-ig 20 százalékosra kell csökkentenie a fosszilis üzemanyagok felhasználását. A Hychain-terv ennek igen hatékony eszköze lehet. Ennek folyományaként a hidrogéngyártás területén több, mint harminc éve tapasztalatokat gyűjtő Air Liquide az energiaipar óriásává nőheti ki magát.
Schwartzhoz visszatérve, a szerző öt fontos célra hívja fel a figyelmet, amelyet el kell érni annak érdekében, hogy az átállás zökkenőmentes legyen. Biztonságossá kell tenni a hidrogén üzemanyagcellákat, hogy a közúti közlekedés során előforduló balesetek kockázatát csökkentsék. Emellett felmerül az a kérdés is, hogy milyen formában tárolják a járművekben a hidrogént. A gáz-, folyékony, illetve szilárd halmazállapotnak egyaránt megvannak az előnyei és a hátrányai. A hidrogéngáz lenne a legegyszerűbb opció, azonban túl nagy helyet igényelne a tárolása. Egy 5-600 kilométeres út megtételéhez szükséges mennyiséget sűrített állapotban is csak egy olyan tartályban lehetne tárolni, amelynek jóval nagyobb nyomást kellene kibírnia mint a belső égésű motoroknak. A folyékony hidrogén problémája a hőmérséklet, ugyanis -217 fokra kellene hűteni a töltőállomáson, s a üzemanyagtartályon belül egyaránt, ráadásul még a legjobb szigetelés mellett is a betöltött mennyiség 4 százaléka elillan, így egy két hétig álló autó tankjából a nafta fele elszökhet. A leghatékonyabbnak azon ötlet tűnik, hogy egy szilárd test kerülne a tankba, amely szivacsszerűen tárolja a hidrogént, ehhez pedig a nanotechnológiában használatos anyagokra lehet szükség.
A fentieket összefoglalva kijelenthető, hogy a hidrogén még ebben az évszázadban átveszi majd a vezető szerepet a kőolajtól, kérdés azonban, hogy az odáig vezető út mennyire lesz rögös, s, hogy a világ cégei és kormányai mennyire akadályozzák majd a haladást.
A Nissan hatósági engedélyt kapott Japánban a legújabb, nagynyomású hidrogénnel üzemeltetett 280 Nm-es üzemanyagcellás X-Trail FCV nyilvános közúti próbájára és bérbeadására.
Az üzemanyagcellás technológia mai jellegzetességei erősen megkötik a járművek tervezőinek kezét, ám az első ízben a tavalyi Tokiói Autókiállításon kiállított, s most európai premierjét Genfben tartó Honda FCX tanulmány bepillantást enged abba, hogy miként is nézhet ki az üzemanyagcellás autók következő generációja.
A General Motors, a DaimlerChrysler és a BMW olyan, a technika legfrissebb vívmányain alapuló teljes hibridrendszert fejlesztett ki, amely egyedülálló, elektromotorból és kötött áttételekkel működő sebességváltóból álló, teljes mértékben integrált kombinációjával fontos mérföldkövet képvisel e hajtástechnika fejlődésében. A rendszert, amelynek elemeit a három cég közösen dolgozta ki, jövőre kezdik gyártani.
Nyugat-Európában, Észak-Amerikában és Japánban már nem fordulnak meg egy elektromos, gázos vagy hibridhajtású autó láttán. A környezetkímélő négykerekű nálunk még ritka. Itthon a magas ár mellett negatív mítoszok is gátat szabnak elterjedésüknek. Íme 10 előítélet, amelyről lerántjuk a leplet.