Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"362483b2-165e-4a56-ac6b-bdcb9f07251a","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"A háború kitörése óta rekordmennyiségű alkoholt isznak az oroszok.","shortLead":"A háború kitörése óta rekordmennyiségű alkoholt isznak az oroszok.","id":"20250406_Oroszorszagban-korlatoznak-a-hetvegi-alkoholarusitast","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/362483b2-165e-4a56-ac6b-bdcb9f07251a.jpg","index":0,"item":"93422b2f-7402-450b-8e3a-f08354275675","keywords":null,"link":"/vilag/20250406_Oroszorszagban-korlatoznak-a-hetvegi-alkoholarusitast","timestamp":"2025. április. 06. 11:03","title":"Oroszországban korlátoznák a hétvégi alkoholárusítást","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"21e2a63f-5741-4de8-96da-cc3b672d66a1","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Több izraeli és magyar zászlót megrongáltak a hídon.","shortLead":"Több izraeli és magyar zászlót megrongáltak a hídon.","id":"20250405_Elfogtak-tobb-kulfoldi-allampolgart-akik-letortek-az-izraeli-zaszlokat-a-Lanchidon","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/21e2a63f-5741-4de8-96da-cc3b672d66a1.jpg","index":0,"item":"d8732c61-a8ad-4ff7-a5e9-0ea95d01a9af","keywords":null,"link":"/itthon/20250405_Elfogtak-tobb-kulfoldi-allampolgart-akik-letortek-az-izraeli-zaszlokat-a-Lanchidon","timestamp":"2025. április. 05. 22:16","title":"Elfogtak több külföldi állampolgárt, akik letörték az izraeli zászlókat a Lánchídon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"008d17d3-bd8a-4e9f-b952-9edb42261fd4","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Az egyik érintettnek egy éven keresztül kellett pártfogói felügyelőhöz járnia.","shortLead":"Az egyik érintettnek egy éven keresztül kellett pártfogói felügyelőhöz járnia.","id":"20250407_karmelita-diaktuntetes-ugyeszi-felfuggesztes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/008d17d3-bd8a-4e9f-b952-9edb42261fd4.jpg","index":0,"item":"4d136e7b-a5c8-4598-9b31-4b9fe8ce1254","keywords":null,"link":"/itthon/20250407_karmelita-diaktuntetes-ugyeszi-felfuggesztes","timestamp":"2025. április. 07. 08:20","title":"Ügyészi felfüggesztést kaptak a Karmelita kordonját döntögető diákok","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e071b351-a68f-4b9a-b52d-83ef6d8fc60a","c_author":"Lőrincz Tamás","category":"itthon","description":"Jogszabálysértést követett el a közétkeztető, a mulasztás miatt összesen 867-en betegedtek meg a Pest megyei Nagykőrösön – állapította meg a kormányhivatal vizsgálata néhány héttel a tömeges rosszullét után. ","shortLead":"Jogszabálysértést követett el a közétkeztető, a mulasztás miatt összesen 867-en betegedtek meg a Pest megyei...","id":"20250407_Kiderult-hogy-miert-lett-tobb-szaz-ember-rosszul-Nagykoroson-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e071b351-a68f-4b9a-b52d-83ef6d8fc60a.jpg","index":0,"item":"11ac3917-5583-4eff-b6e6-cc4bba1ff9f6","keywords":null,"link":"/itthon/20250407_Kiderult-hogy-miert-lett-tobb-szaz-ember-rosszul-Nagykoroson-ebx","timestamp":"2025. április. 07. 05:32","title":"Kiderült, hogy miért lett több száz ember rosszul Nagykőrösön","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8fb02faf-6e8a-4870-8beb-ff6f016f3ec1","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A szombati hidegfront fagyos szibériai levegővel rontott bele a tavaszba.","shortLead":"A szombati hidegfront fagyos szibériai levegővel rontott bele a tavaszba.","id":"20250406_Napsutes-eros-szel-es-hozapor-bolondos-aprilisi-idot-hoz-a-vasarnap","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8fb02faf-6e8a-4870-8beb-ff6f016f3ec1.jpg","index":0,"item":"1d1f6476-87fb-449d-90d7-4a74fc8983f3","keywords":null,"link":"/itthon/20250406_Napsutes-eros-szel-es-hozapor-bolondos-aprilisi-idot-hoz-a-vasarnap","timestamp":"2025. április. 06. 08:26","title":"Napsütés, erős szél és hózápor – bolondos áprilisi időt hoz a vasárnap","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"235161bd-8f22-4aa0-8c5e-14daa3fef81d","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A Reuters értesülései szerint a fogselyemtől a vécépapírig számtalan termék kerülhet a Bizottság listájára.","shortLead":"A Reuters értesülései szerint a fogselyemtől a vécépapírig számtalan termék kerülhet a Bizottság listájára.","id":"20250406_eu-vamok-trump-bizottsag-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/235161bd-8f22-4aa0-8c5e-14daa3fef81d.jpg","index":0,"item":"963211b6-db17-464c-ac79-4eefb7ce4a60","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250406_eu-vamok-trump-bizottsag-ebx","timestamp":"2025. április. 06. 11:35","title":"Hétfőn jöhet Brüsszel javaslata arról, hogyan bosszulja meg az EU Trump vámjait","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8dc1832c-eeb2-4ae8-ae53-439d2b884559","c_author":"Ballai Vince","category":"gazdasag","description":"Miért emlegetik lelkesen Budapestet egy félreeső angolai faluban a helyiek? Miért ültetnek mangófát spanyol fotósok egy helyi kukoricaföldjén? Miért érzi közelinek a magyarokat a soba grande? Egyáltalán, ki az a soba grande? Megnéztük, mit lehet kezdeni magyar madarászok világra szóló felfedezésével Angola központi fennsíkján, ahol kék vércsék milliói nyüzsögnek minden tavasszal.","shortLead":"Miért emlegetik lelkesen Budapestet egy félreeső angolai faluban a helyiek? Miért ültetnek mangófát spanyol fotósok...","id":"20250406_kek-vercse-riport-vedett-madar-angola-huambo-bailundo-termeszetvedelem-okoturizmus-mme-hivekovics-akos","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8dc1832c-eeb2-4ae8-ae53-439d2b884559.jpg","index":0,"item":"32e06c36-b3ea-42ea-997f-3ef3746a94bc","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250406_kek-vercse-riport-vedett-madar-angola-huambo-bailundo-termeszetvedelem-okoturizmus-mme-hivekovics-akos","timestamp":"2025. április. 06. 17:15","title":"Hogyan csinálna turisztikai attrakciót milliónyi madárból néhány magyar Angolában?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"77e6883c-74d7-4bc3-8e40-67f4309a3cc6","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Az elmúlt egy napban sehol nem találtak újabb száj- és körömfájás-esetet, de így is szükség van további szigorításra – jelentette be az agrárminiszter.","shortLead":"Az elmúlt egy napban sehol nem találtak újabb száj- és körömfájás-esetet, de így is szükség van további szigorításra...","id":"20250405_szaj-koromfajas-jarvany-nagy-istvan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/77e6883c-74d7-4bc3-8e40-67f4309a3cc6.jpg","index":0,"item":"694958bf-fdcd-4466-ab1e-196dfccdd2af","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250405_szaj-koromfajas-jarvany-nagy-istvan","timestamp":"2025. április. 05. 17:13","title":"Újabb lépésekről döntöttek a száj- és körömfájás járvány miatt, a rendőrség segítségét kérik","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A hidrogénmeghajtású autók időről-időre a magazinok címlapjára kerülnek, mint technológiai messiások, amelyek véget vetnek a globális felmelegedésnek, s pontot tehetnek az olajhoz kötődő társadalmi feszültségek végére. A kérdés már csak az, mikor érkezik el a hidrogén-kánaán?
Töltőállomás a kaliforniai Sacramentóban. Schwarzenegger 2010-re 100 hasonlót ígér
„A hidrogénre történő váltással kapcsolatban nem az a kérdés, hogy szükség van-e rá, hanem, hogy mikor zajlik le az átállás.” Ez a mondat nem mástól származik, mint a Shell egyik vezetőjétől, s ez hűen példázza, hogy a nagy olajcégek is fontos tényezőként tekintenek a hidrogén energetikai alkalmazására. Szintén beszédes, hogy az egykor British Petroleum néven ismert BP mára Beyond Petroleum-ra (a Kőolaj Után) változtatott, hogy így is jelezze, kész megfelelni a környezeti és gazdasági kihívásoknak.
A különböző tanulmányok egyaránt alátámasztják a hidrogén létjogosultságát. Mindössze 45 kilowattóra szükséges ahhoz, hogy egy gallon (3,7 liter) benzin elégetése során keletkező energiamennyiség szabaduljon fel a hidrogén alkalmazásával.
Peter Schwartz, a Wired magazinban megjelent cikkében az Egyesült Államok és a Szovjetunió az űr, illetve a Hold birtoklásáért folytatott harcához hasonlította a hidrogén kérdést. Miután Gagarin elsőként járt a világűrben, s Kennedy meghirdette az Apollo-programot, az ipar és a tudósok nyolc éven belül előálltak a megoldással, hogy embert juttassanak a Holdra. Schwartz szerint hasonló összefogásra, a kormányzatok, az ipar és a tudomány együttműködésére van szükség, hogy a hidrogén minél hamarabb átvehesse a vezető szerepet az energiapiacon. Ez egyrészt a globális felmelegedés, másrészt az olajmezők birtoklása miatti egyre feszültebb nemzetközi helyzet csillapítása végett égető kérdés.
[[ Oldaltörés: Lassan reagálnak (Oldaltörés) ]]
A világ első töltöállomása 2003-ban nyitott Izlandon
A világ kormányai úgy tűnik lassanként kapcsolnak, s egyre többször hallani arról, hogy egyik-másik politikus megemlíti a hidrogén fontosságát. Még a közismerten az olajlobbihoz közel álló amerikai elnök, George W. Bush is méltatta az üzemanyagcellákat 2003-as januári évértékelő beszédében. Schwartz szerint azonban az általa akkor felajánlott, 1,2 milliárd dolláros támogatás vajmi kevés a leküzdendő célt tekintve. Ahhoz, hogy a nem túl rózsás előrejelzések – melyek szerint a Föld olajtartalékai 30-50 éven belül kimerülnek – által prognosztizált válság elkerülhető legyen, a hidrogén energetikai felhasználásához kapcsolódó befektetéseknek az Apollo-program szintjét kellene elérnie, ez mai értéken mintegy százmilliárd dollárt jelent.
Bár sokak szerint a Hold-missziót lehetővé tévő tíz éves időablak abszurdan optimistának tűnik, azonban pont ez adhatná meg a lökést az olajipar dominanciájába belefásult kormányoknak és iparágaknak. A hidrogén alkalmazásának útjában álló akadályok mostanra már inkább mérnöki látásmódot, mint tudományos áttörést követelnek, ez pedig annyit tesz, hogy a kellő tőkebefektetéssel kézzelfogható valósággá válhat az üzemanyagcellák tömeges elterjedése.
Merszei Zoltán, a Dow Chemical Company korábbi elnökének budapesti előadását követően kérdéseinkre válaszolva óva intett attól, hogy kőbe vésett igazságként tekintsünk a hidrogén-energiára történő átállásra tíz éven belül. Véleménye szerint biztosra vehető, hogy a hidrogén jelenti a jövőt, azonban egyelőre nem lehet pontosan megmondani, de még becsülni is nehézkesen, hogy mennyi időbe telik a bevezetése. A szakértő hozzátette, a tudomány jelenleg nem ismer a hidrogénnél hatékonyabb energiahordozót. Egy font (0,45 kilogramm) folyékony hidrogén fűtőértéke brit hőérték-egységben (BTU) kifejezve 60 000, míg ugyennyi kőolajé csupán 18 000.
Merszei szerint a legfőbb akadályt a politikai viszonyok, s az olajlobbi jelenti, valamint az, hogy az átállás rendkívül sok területet érint, az ipartól a szolgáltató szektorig. Ennek ellenére – lásd cikkünk első bekezdését – a szakember is úgy vélekedett, hogy idővel az olajlobbi is belátja majd a hidrogén jelentőségét, s nem fogja akadályozni az átállást. A fentiek ismeretében szinte elenyésző fontosságú problémának tűnik, hogy a járművek motorját jelentősen át kell alakítani, hogy az új hajtóanyaggal hibátlanul és biztonságosan működjenek.
Ez utóbbi kérdés esetében már látszik a fény az alagút végén, hiszen a jelentősebb autógyártók egyre-másra jelentik be hidrogénmeghajtású járműveiket, sőt az USA Today tavay megjelent egyik cikkének tanúsága szerint a brit Intelligent Energy már a motorosokra is gondolt, amikor előállította hatezer dollárért megvásárolható, hidrogénnel üzemelő motorkerékpárját. Szintén ebben a cikkben emlékeztek meg Arnold Schwarzenegger kaliforniai kormányzó azon ígéretéről, mely szerint 2010-ig egy olyan autópályaszakaszt szeretne átadni, amelyen előbb 40, majd legalább 100 hidrogén töltőállomás épül fel.
[[ Oldaltörés: Európa is csatlakozik (Oldaltörés) ]]
Egyelőre csak demonstratív célokat szolgál a hidrogénmeghajtású Mini
Európában is érződik a mozgolódás, a Le Monde ugyanis idén februárban számolt be róla, hogy a kontinens útjait néhány éven belül 30 robogó, 34 motoros kerekesszék, 44 haszongépjármű, 10 minibusz és további hidrogénnel működő járművek veszi használatba.
A járműveket Németország, Spanyolország, Franciaország és Olaszország néhány tartományának postásai és önkormányzati alkalmazottai használják majd. Az Hychain-Minitrans projektet az ipari és orvosi gázokat gyártó és forgalmazó nemzetközi vállalat, az Air Liquide nemzetközi csoport indította útjára 2005 január 31-én Brüsszelben.
A 36,7 millió eurós beruházást részben az Air Liquide, részben pedig az Európai Bizottság finanszírozza. Európának a Kiotói egyezményben vállaltak szerint 2020-ig 20 százalékosra kell csökkentenie a fosszilis üzemanyagok felhasználását. A Hychain-terv ennek igen hatékony eszköze lehet. Ennek folyományaként a hidrogéngyártás területén több, mint harminc éve tapasztalatokat gyűjtő Air Liquide az energiaipar óriásává nőheti ki magát.
Schwartzhoz visszatérve, a szerző öt fontos célra hívja fel a figyelmet, amelyet el kell érni annak érdekében, hogy az átállás zökkenőmentes legyen. Biztonságossá kell tenni a hidrogén üzemanyagcellákat, hogy a közúti közlekedés során előforduló balesetek kockázatát csökkentsék. Emellett felmerül az a kérdés is, hogy milyen formában tárolják a járművekben a hidrogént. A gáz-, folyékony, illetve szilárd halmazállapotnak egyaránt megvannak az előnyei és a hátrányai. A hidrogéngáz lenne a legegyszerűbb opció, azonban túl nagy helyet igényelne a tárolása. Egy 5-600 kilométeres út megtételéhez szükséges mennyiséget sűrített állapotban is csak egy olyan tartályban lehetne tárolni, amelynek jóval nagyobb nyomást kellene kibírnia mint a belső égésű motoroknak. A folyékony hidrogén problémája a hőmérséklet, ugyanis -217 fokra kellene hűteni a töltőállomáson, s a üzemanyagtartályon belül egyaránt, ráadásul még a legjobb szigetelés mellett is a betöltött mennyiség 4 százaléka elillan, így egy két hétig álló autó tankjából a nafta fele elszökhet. A leghatékonyabbnak azon ötlet tűnik, hogy egy szilárd test kerülne a tankba, amely szivacsszerűen tárolja a hidrogént, ehhez pedig a nanotechnológiában használatos anyagokra lehet szükség.
A fentieket összefoglalva kijelenthető, hogy a hidrogén még ebben az évszázadban átveszi majd a vezető szerepet a kőolajtól, kérdés azonban, hogy az odáig vezető út mennyire lesz rögös, s, hogy a világ cégei és kormányai mennyire akadályozzák majd a haladást.
A Nissan hatósági engedélyt kapott Japánban a legújabb, nagynyomású hidrogénnel üzemeltetett 280 Nm-es üzemanyagcellás X-Trail FCV nyilvános közúti próbájára és bérbeadására.
Az üzemanyagcellás technológia mai jellegzetességei erősen megkötik a járművek tervezőinek kezét, ám az első ízben a tavalyi Tokiói Autókiállításon kiállított, s most európai premierjét Genfben tartó Honda FCX tanulmány bepillantást enged abba, hogy miként is nézhet ki az üzemanyagcellás autók következő generációja.
A General Motors, a DaimlerChrysler és a BMW olyan, a technika legfrissebb vívmányain alapuló teljes hibridrendszert fejlesztett ki, amely egyedülálló, elektromotorból és kötött áttételekkel működő sebességváltóból álló, teljes mértékben integrált kombinációjával fontos mérföldkövet képvisel e hajtástechnika fejlődésében. A rendszert, amelynek elemeit a három cég közösen dolgozta ki, jövőre kezdik gyártani.
Nyugat-Európában, Észak-Amerikában és Japánban már nem fordulnak meg egy elektromos, gázos vagy hibridhajtású autó láttán. A környezetkímélő négykerekű nálunk még ritka. Itthon a magas ár mellett negatív mítoszok is gátat szabnak elterjedésüknek. Íme 10 előítélet, amelyről lerántjuk a leplet.
Az elmúlt években az elektromos rollerek miatt már többet került szóba a közelekedési jog a KRESZ, a többség azonban ettől függetlenül nincs tisztában alapvető kérdésekkel.