Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"9b7b635c-dd31-4542-8de5-677a46033c07","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"A Nitrogénművek 3,5 évvel meghosszabbítaná májusban lejáró 200 millió eurónyi kötvényeinek futamidejét. Erről egyeztet a befektetőkkel, fizetni ugyanis májusban nem fog tudni.","shortLead":"A Nitrogénművek 3,5 évvel meghosszabbítaná májusban lejáró 200 millió eurónyi kötvényeinek futamidejét. Erről egyeztet...","id":"20250305_A-Nitrogenmuvek-a-kormany-buntetoadojara-mutogat-Jol-all-a-ceg-csak-nincs-penze","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9b7b635c-dd31-4542-8de5-677a46033c07.jpg","index":0,"item":"5a0089fd-cf89-4cd0-992e-f47c68a951d6","keywords":null,"link":"/kkv/20250305_A-Nitrogenmuvek-a-kormany-buntetoadojara-mutogat-Jol-all-a-ceg-csak-nincs-penze","timestamp":"2025. március. 05. 08:27","title":"A Nitrogénművek a kormány „büntetőadójára” mutogat – „Jól áll a cég, csak nincs pénze”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cb5629e8-8d6c-44ba-af60-4d1fa9cb187c","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"„Ukrán barátaink aláírására vár” az ásványkincsekről szóló megállapodás, közölte az amerikai alelnök.","shortLead":"„Ukrán barátaink aláírására vár” az ásványkincsekről szóló megállapodás, közölte az amerikai alelnök.","id":"20250304_ukrajna-amerikai-katonai-segely-targyalas-jd-vance","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cb5629e8-8d6c-44ba-af60-4d1fa9cb187c.jpg","index":0,"item":"2471b275-8493-4267-9880-c77c90cd2947","keywords":null,"link":"/vilag/20250304_ukrajna-amerikai-katonai-segely-targyalas-jd-vance","timestamp":"2025. március. 04. 19:53","title":"Vance: Ukrajnának tárgyalóasztalhoz kell ülnie az amerikai katonai segélyezés újraindításáért","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"225be881-8f62-4542-b01a-14faff6f873a","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A Fidesz frakcióvezetője nem árult el konkrétumokat arról, hogy mit terveznek a Pride ellen, de a Szuverenitásvédelmi Hivatal a szavai alapján új jogköröket kap.","shortLead":"A Fidesz frakcióvezetője nem árult el konkrétumokat arról, hogy mit terveznek a Pride ellen, de a Szuverenitásvédelmi...","id":"20250306_kocsis-mate-pride-szuverenitasvedelmi-hivatal","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/225be881-8f62-4542-b01a-14faff6f873a.jpg","index":0,"item":"a5b5e54c-1cd6-4ed8-a24f-67df72909f12","keywords":null,"link":"/itthon/20250306_kocsis-mate-pride-szuverenitasvedelmi-hivatal","timestamp":"2025. március. 06. 09:54","title":"Kocsis Máté a Pride-ról: „Az abnormalitás provokálja a normalitást”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d7472f17-39ac-42be-9a7d-a5be60dd2b4e","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Az Európai Néppárt vezetője kimondta, amire a legtöbben csak gondolnak.","shortLead":"Az Európai Néppárt vezetője kimondta, amire a legtöbben csak gondolnak.","id":"20250306_Manfred-Weber-Elegunk-van-Orbanbol","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d7472f17-39ac-42be-9a7d-a5be60dd2b4e.jpg","index":0,"item":"924e1442-a482-4b93-8653-bfca09cbf58b","keywords":null,"link":"/itthon/20250306_Manfred-Weber-Elegunk-van-Orbanbol","timestamp":"2025. március. 06. 13:15","title":"Manfred Weber: Elegünk van Orbánból!","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9df459ea-622f-4d9b-8ff8-179d6eee1ef8","c_author":"Domány András","category":"vilag","description":"A Fidesz szövetségesének számító Andrzej Duda ebben az egy dologban a saját kormányával ért egyet, amellyel pedig sok másban szemben áll.","shortLead":"A Fidesz szövetségesének számító Andrzej Duda ebben az egy dologban a saját kormányával ért egyet, amellyel pedig sok...","id":"20250305_andrzej-duda-lengyelorszag-ukrajna-haboru-tamogatas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9df459ea-622f-4d9b-8ff8-179d6eee1ef8.jpg","index":0,"item":"d679c016-87a5-4aba-b645-e892a34c859e","keywords":null,"link":"/vilag/20250305_andrzej-duda-lengyelorszag-ukrajna-haboru-tamogatas","timestamp":"2025. március. 05. 07:46","title":"A lengyel elnök kiállt Ukrajna támogatása mellett az ENSZ-ben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"290fe595-b1f5-4984-9145-a510362dbc48","c_author":"Nagy Gábor","category":"360","description":"Az amerikai szövetségi apparátus, a külföldi segélyek és a NATO után Donald Trump azt a világkereskedelmi rendszert igyekszik szétverni, amin a második világháború utáni jólét alapul – és ami eddig gátat szabott az elnök által most csúcsra járatott önzésnek. Még ha Washingtonnak van is oka panaszra a globális kereskedelmet illetően, a viszonosvámok bevezetése a globális önmérséklet korának vet véget.","shortLead":"Az amerikai szövetségi apparátus, a külföldi segélyek és a NATO után Donald Trump azt a világkereskedelmi rendszert...","id":"20250305_hvg-Egy-mindenki-ellen-trump-vamhaboru","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/290fe595-b1f5-4984-9145-a510362dbc48.jpg","index":0,"item":"13732464-3b23-44c2-a578-efbb4b33eda1","keywords":null,"link":"/360/20250305_hvg-Egy-mindenki-ellen-trump-vamhaboru","timestamp":"2025. március. 05. 15:00","title":"Trump heteken belül ledobja az atombombát a vámháborúban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0afe6b0e-4143-498d-ae61-275fc9358fb3","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Hét magyar vállalat került Európa ezer leggyorsabban növekvő cége közé. Ez a régiónk második legjobb eredménye, egyedül a lengyeleket lehetetlen megközelíteni.","shortLead":"Hét magyar vállalat került Európa ezer leggyorsabban növekvő cége közé. Ez a régiónk második legjobb eredménye, egyedül...","id":"20250304_ft-1000-startup-novekedes-napelem-a1","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0afe6b0e-4143-498d-ae61-275fc9358fb3.jpg","index":0,"item":"1dae761b-63c0-4c71-99fd-eed7d3726265","keywords":null,"link":"/kkv/20250304_ft-1000-startup-novekedes-napelem-a1","timestamp":"2025. március. 04. 14:38","title":"Egy budafoki napelemcég lett Magyarország leggyorsabban növekvő vállalata","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1a412e45-6909-43c0-995e-4145183af77e","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Franciaország nyitott arra is, hogy kiterjessze a nukleáris arzenálja által nyújtott védelmet európai partnereire.","shortLead":"Franciaország nyitott arra is, hogy kiterjessze a nukleáris arzenálja által nyújtott védelmet európai partnereire.","id":"20250306_Franciaorszag-hirszerzesi-segitseget-ajanlott-fel-Ukrajnanak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1a412e45-6909-43c0-995e-4145183af77e.jpg","index":0,"item":"99cc7a98-62c7-437c-9c46-73486b55eb56","keywords":null,"link":"/vilag/20250306_Franciaorszag-hirszerzesi-segitseget-ajanlott-fel-Ukrajnanak","timestamp":"2025. március. 06. 11:58","title":"Franciaország hírszerzési segítséget ajánlott fel Ukrajnának, miután Washington azt felfüggesztette","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A hidrogénmeghajtású autók időről-időre a magazinok címlapjára kerülnek, mint technológiai messiások, amelyek véget vetnek a globális felmelegedésnek, s pontot tehetnek az olajhoz kötődő társadalmi feszültségek végére. A kérdés már csak az, mikor érkezik el a hidrogén-kánaán?
Töltőállomás a kaliforniai Sacramentóban. Schwarzenegger 2010-re 100 hasonlót ígér
„A hidrogénre történő váltással kapcsolatban nem az a kérdés, hogy szükség van-e rá, hanem, hogy mikor zajlik le az átállás.” Ez a mondat nem mástól származik, mint a Shell egyik vezetőjétől, s ez hűen példázza, hogy a nagy olajcégek is fontos tényezőként tekintenek a hidrogén energetikai alkalmazására. Szintén beszédes, hogy az egykor British Petroleum néven ismert BP mára Beyond Petroleum-ra (a Kőolaj Után) változtatott, hogy így is jelezze, kész megfelelni a környezeti és gazdasági kihívásoknak.
A különböző tanulmányok egyaránt alátámasztják a hidrogén létjogosultságát. Mindössze 45 kilowattóra szükséges ahhoz, hogy egy gallon (3,7 liter) benzin elégetése során keletkező energiamennyiség szabaduljon fel a hidrogén alkalmazásával.
Peter Schwartz, a Wired magazinban megjelent cikkében az Egyesült Államok és a Szovjetunió az űr, illetve a Hold birtoklásáért folytatott harcához hasonlította a hidrogén kérdést. Miután Gagarin elsőként járt a világűrben, s Kennedy meghirdette az Apollo-programot, az ipar és a tudósok nyolc éven belül előálltak a megoldással, hogy embert juttassanak a Holdra. Schwartz szerint hasonló összefogásra, a kormányzatok, az ipar és a tudomány együttműködésére van szükség, hogy a hidrogén minél hamarabb átvehesse a vezető szerepet az energiapiacon. Ez egyrészt a globális felmelegedés, másrészt az olajmezők birtoklása miatti egyre feszültebb nemzetközi helyzet csillapítása végett égető kérdés.
[[ Oldaltörés: Lassan reagálnak (Oldaltörés) ]]
A világ első töltöállomása 2003-ban nyitott Izlandon
A világ kormányai úgy tűnik lassanként kapcsolnak, s egyre többször hallani arról, hogy egyik-másik politikus megemlíti a hidrogén fontosságát. Még a közismerten az olajlobbihoz közel álló amerikai elnök, George W. Bush is méltatta az üzemanyagcellákat 2003-as januári évértékelő beszédében. Schwartz szerint azonban az általa akkor felajánlott, 1,2 milliárd dolláros támogatás vajmi kevés a leküzdendő célt tekintve. Ahhoz, hogy a nem túl rózsás előrejelzések – melyek szerint a Föld olajtartalékai 30-50 éven belül kimerülnek – által prognosztizált válság elkerülhető legyen, a hidrogén energetikai felhasználásához kapcsolódó befektetéseknek az Apollo-program szintjét kellene elérnie, ez mai értéken mintegy százmilliárd dollárt jelent.
Bár sokak szerint a Hold-missziót lehetővé tévő tíz éves időablak abszurdan optimistának tűnik, azonban pont ez adhatná meg a lökést az olajipar dominanciájába belefásult kormányoknak és iparágaknak. A hidrogén alkalmazásának útjában álló akadályok mostanra már inkább mérnöki látásmódot, mint tudományos áttörést követelnek, ez pedig annyit tesz, hogy a kellő tőkebefektetéssel kézzelfogható valósággá válhat az üzemanyagcellák tömeges elterjedése.
Merszei Zoltán, a Dow Chemical Company korábbi elnökének budapesti előadását követően kérdéseinkre válaszolva óva intett attól, hogy kőbe vésett igazságként tekintsünk a hidrogén-energiára történő átállásra tíz éven belül. Véleménye szerint biztosra vehető, hogy a hidrogén jelenti a jövőt, azonban egyelőre nem lehet pontosan megmondani, de még becsülni is nehézkesen, hogy mennyi időbe telik a bevezetése. A szakértő hozzátette, a tudomány jelenleg nem ismer a hidrogénnél hatékonyabb energiahordozót. Egy font (0,45 kilogramm) folyékony hidrogén fűtőértéke brit hőérték-egységben (BTU) kifejezve 60 000, míg ugyennyi kőolajé csupán 18 000.
Merszei szerint a legfőbb akadályt a politikai viszonyok, s az olajlobbi jelenti, valamint az, hogy az átállás rendkívül sok területet érint, az ipartól a szolgáltató szektorig. Ennek ellenére – lásd cikkünk első bekezdését – a szakember is úgy vélekedett, hogy idővel az olajlobbi is belátja majd a hidrogén jelentőségét, s nem fogja akadályozni az átállást. A fentiek ismeretében szinte elenyésző fontosságú problémának tűnik, hogy a járművek motorját jelentősen át kell alakítani, hogy az új hajtóanyaggal hibátlanul és biztonságosan működjenek.
Ez utóbbi kérdés esetében már látszik a fény az alagút végén, hiszen a jelentősebb autógyártók egyre-másra jelentik be hidrogénmeghajtású járműveiket, sőt az USA Today tavay megjelent egyik cikkének tanúsága szerint a brit Intelligent Energy már a motorosokra is gondolt, amikor előállította hatezer dollárért megvásárolható, hidrogénnel üzemelő motorkerékpárját. Szintén ebben a cikkben emlékeztek meg Arnold Schwarzenegger kaliforniai kormányzó azon ígéretéről, mely szerint 2010-ig egy olyan autópályaszakaszt szeretne átadni, amelyen előbb 40, majd legalább 100 hidrogén töltőállomás épül fel.
[[ Oldaltörés: Európa is csatlakozik (Oldaltörés) ]]
Egyelőre csak demonstratív célokat szolgál a hidrogénmeghajtású Mini
Európában is érződik a mozgolódás, a Le Monde ugyanis idén februárban számolt be róla, hogy a kontinens útjait néhány éven belül 30 robogó, 34 motoros kerekesszék, 44 haszongépjármű, 10 minibusz és további hidrogénnel működő járművek veszi használatba.
A járműveket Németország, Spanyolország, Franciaország és Olaszország néhány tartományának postásai és önkormányzati alkalmazottai használják majd. Az Hychain-Minitrans projektet az ipari és orvosi gázokat gyártó és forgalmazó nemzetközi vállalat, az Air Liquide nemzetközi csoport indította útjára 2005 január 31-én Brüsszelben.
A 36,7 millió eurós beruházást részben az Air Liquide, részben pedig az Európai Bizottság finanszírozza. Európának a Kiotói egyezményben vállaltak szerint 2020-ig 20 százalékosra kell csökkentenie a fosszilis üzemanyagok felhasználását. A Hychain-terv ennek igen hatékony eszköze lehet. Ennek folyományaként a hidrogéngyártás területén több, mint harminc éve tapasztalatokat gyűjtő Air Liquide az energiaipar óriásává nőheti ki magát.
Schwartzhoz visszatérve, a szerző öt fontos célra hívja fel a figyelmet, amelyet el kell érni annak érdekében, hogy az átállás zökkenőmentes legyen. Biztonságossá kell tenni a hidrogén üzemanyagcellákat, hogy a közúti közlekedés során előforduló balesetek kockázatát csökkentsék. Emellett felmerül az a kérdés is, hogy milyen formában tárolják a járművekben a hidrogént. A gáz-, folyékony, illetve szilárd halmazállapotnak egyaránt megvannak az előnyei és a hátrányai. A hidrogéngáz lenne a legegyszerűbb opció, azonban túl nagy helyet igényelne a tárolása. Egy 5-600 kilométeres út megtételéhez szükséges mennyiséget sűrített állapotban is csak egy olyan tartályban lehetne tárolni, amelynek jóval nagyobb nyomást kellene kibírnia mint a belső égésű motoroknak. A folyékony hidrogén problémája a hőmérséklet, ugyanis -217 fokra kellene hűteni a töltőállomáson, s a üzemanyagtartályon belül egyaránt, ráadásul még a legjobb szigetelés mellett is a betöltött mennyiség 4 százaléka elillan, így egy két hétig álló autó tankjából a nafta fele elszökhet. A leghatékonyabbnak azon ötlet tűnik, hogy egy szilárd test kerülne a tankba, amely szivacsszerűen tárolja a hidrogént, ehhez pedig a nanotechnológiában használatos anyagokra lehet szükség.
A fentieket összefoglalva kijelenthető, hogy a hidrogén még ebben az évszázadban átveszi majd a vezető szerepet a kőolajtól, kérdés azonban, hogy az odáig vezető út mennyire lesz rögös, s, hogy a világ cégei és kormányai mennyire akadályozzák majd a haladást.
A Nissan hatósági engedélyt kapott Japánban a legújabb, nagynyomású hidrogénnel üzemeltetett 280 Nm-es üzemanyagcellás X-Trail FCV nyilvános közúti próbájára és bérbeadására.
Az üzemanyagcellás technológia mai jellegzetességei erősen megkötik a járművek tervezőinek kezét, ám az első ízben a tavalyi Tokiói Autókiállításon kiállított, s most európai premierjét Genfben tartó Honda FCX tanulmány bepillantást enged abba, hogy miként is nézhet ki az üzemanyagcellás autók következő generációja.
A General Motors, a DaimlerChrysler és a BMW olyan, a technika legfrissebb vívmányain alapuló teljes hibridrendszert fejlesztett ki, amely egyedülálló, elektromotorból és kötött áttételekkel működő sebességváltóból álló, teljes mértékben integrált kombinációjával fontos mérföldkövet képvisel e hajtástechnika fejlődésében. A rendszert, amelynek elemeit a három cég közösen dolgozta ki, jövőre kezdik gyártani.
Nyugat-Európában, Észak-Amerikában és Japánban már nem fordulnak meg egy elektromos, gázos vagy hibridhajtású autó láttán. A környezetkímélő négykerekű nálunk még ritka. Itthon a magas ár mellett negatív mítoszok is gátat szabnak elterjedésüknek. Íme 10 előítélet, amelyről lerántjuk a leplet.