Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"2da67a3c-0c54-4631-baf6-06aab47403c0","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A Microsoft kutatói szerint a mesterséges intelligencia nem képes olyan hatékonyan megtalálni egy programkódban lévő hibát, mint az ember.","shortLead":"A Microsoft kutatói szerint a mesterséges intelligencia nem képes olyan hatékonyan megtalálni egy programkódban lévő...","id":"20250411_microsoft-mesterseges-intelligencia-programozas-hibakereses","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2da67a3c-0c54-4631-baf6-06aab47403c0.jpg","index":0,"item":"abefa9e2-316d-4411-b4d2-51948633f78a","keywords":null,"link":"/tudomany/20250411_microsoft-mesterseges-intelligencia-programozas-hibakereses","timestamp":"2025. április. 11. 12:03","title":"Rámértek, mennyire tud programozni a mesterséges intelligencia, az eredmény kijózanító","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7cd326aa-cfb2-4628-932b-5d028e763ab7","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"cegauto","description":"A 26-os főúton műszaki hiba miatt megállt egy idős nő, neki próbált segíteni a közutas, amikor elsodorta őket egy autó.","shortLead":"A 26-os főúton műszaki hiba miatt megállt egy idős nő, neki próbált segíteni a közutas, amikor elsodorta őket egy autó.","id":"20250411_gazolas-magyar-kozut-sajobabony-halalos-baleset","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7cd326aa-cfb2-4628-932b-5d028e763ab7.jpg","index":0,"item":"2156983c-0794-47ef-a11d-fbfae973bf02","keywords":null,"link":"/cegauto/20250411_gazolas-magyar-kozut-sajobabony-halalos-baleset","timestamp":"2025. április. 11. 12:05","title":"Halálra gázolták a közútkezelő munkatársát és egy idős nőt Sajóbábonynál","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"797e2af3-b094-4809-8cbb-a9b3c80d0dd4","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A biztonsági övnek és szerencsének köszönhető, hogy nem sérült meg a sofőr.","shortLead":"A biztonsági övnek és szerencsének köszönhető, hogy nem sérült meg a sofőr.","id":"20250411_arokba-borult-tartalykocsi-kiborult-tej","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/797e2af3-b094-4809-8cbb-a9b3c80d0dd4.jpg","index":0,"item":"5d43eafe-d90e-4222-8c6d-a2888c169efc","keywords":null,"link":"/cegauto/20250411_arokba-borult-tartalykocsi-kiborult-tej","timestamp":"2025. április. 11. 12:14","title":"Árokba borult egy tartálykocsi az M6-on, 23 ezer liter tej ömlött ki","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"062b9930-ab2a-47fb-9f35-f823ec0e4c55","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Egy tüntetés, sok kép.","shortLead":"Egy tüntetés, sok kép.","id":"20250412_Ilyen-volt-Bayer-Zsolt-tuntetese-a-HVG-fotosanak-szemevel-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/062b9930-ab2a-47fb-9f35-f823ec0e4c55.jpg","index":0,"item":"6e32b373-5bdc-43db-81d8-8588f8611b0c","keywords":null,"link":"/itthon/20250412_Ilyen-volt-Bayer-Zsolt-tuntetese-a-HVG-fotosanak-szemevel-ebx","timestamp":"2025. április. 12. 17:19","title":"Ilyen volt Bayer Zsolt tüntetése a HVG fotósának szemével","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"75ad71bc-b415-46fa-9956-47f19d717764","c_author":"hvg.hu","category":"hvgkonyvek","description":"Gyakran elfelejtjük, hogy a gyógyulás nem csupán a betegségtől való megszabadulást jelenti, hanem az egész ember helyreállítását is. Szerkesztett részlet Ellen J. Langer világhírű pszichológus Tudatos test című könyvéből.","shortLead":"Gyakran elfelejtjük, hogy a gyógyulás nem csupán a betegségtől való megszabadulást jelenti, hanem az egész ember...","id":"20250412_Tudatos-test-A-jobb-egeszsegi-allapot-tenyleg-csak-egy-gondolatnyi-tavolsagra-van","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/75ad71bc-b415-46fa-9956-47f19d717764.jpg","index":0,"item":"79cdf74c-7ffb-4206-86bb-a1f9dbe4d4e5","keywords":null,"link":"/hvgkonyvek/20250412_Tudatos-test-A-jobb-egeszsegi-allapot-tenyleg-csak-egy-gondolatnyi-tavolsagra-van","timestamp":"2025. április. 12. 19:15","title":"Tudatos test: A jobb egészség tényleg csak egy gondolatnyi távolságra van?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0936d32f-89be-48d0-bafd-dc84d04de2fc","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Eredetileg az Ukrajna uniós csatlakozásáról szóló véleménynyilvánító szavazás lett volna a téma, de a frakcióvezető nem bírta ki, hogy ne foglalkozzon a jelen lévő újságírókkal.","shortLead":"Eredetileg az Ukrajna uniós csatlakozásáról szóló véleménynyilvánító szavazás lett volna a téma, de a frakcióvezető nem...","id":"20250411_kocsis-mate-magyar-nemzeti-bank-botranyrol-telex-444-ujsagiro","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0936d32f-89be-48d0-bafd-dc84d04de2fc.jpg","index":0,"item":"a38a3f45-7346-49a5-b7be-4513b251b763","keywords":null,"link":"/itthon/20250411_kocsis-mate-magyar-nemzeti-bank-botranyrol-telex-444-ujsagiro","timestamp":"2025. április. 11. 17:57","title":"Az MNB botrányról kérdezték Kocsis Mátét, válaszul az újságíró apját kezdte emlegetni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"713d0ec6-4e3c-4b11-8345-02d84f5f5a04","c_author":"Németh András","category":"360","description":"Alekszandar Vucsics szerb államfő új miniszterelnök kinevezésével próbálja kifogni a szelet a diáktüntetők vitorlájából, míg a boszniai Szerb Köztársaság elnöke, Milorad Dodik Moszkvába menekülhet az őt letöltendő börtönbüntetéssel sújtó szarajevói bírósági ítélet elől.","shortLead":"Alekszandar Vucsics szerb államfő új miniszterelnök kinevezésével próbálja kifogni a szelet a diáktüntetők...","id":"20250411_forrongo-szerb-vilag-tuntetok-es-menekulok-ugyeskedo-allamfok-balkani-trukkok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/713d0ec6-4e3c-4b11-8345-02d84f5f5a04.jpg","index":0,"item":"af10b24e-6e5c-4dc3-ab46-baf0741ddb00","keywords":null,"link":"/360/20250411_forrongo-szerb-vilag-tuntetok-es-menekulok-ugyeskedo-allamfok-balkani-trukkok","timestamp":"2025. április. 11. 15:30","title":"Trükkök százaival igyekszik túlélni Orbán szerb szövetségese","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ad8dfc70-4f32-4266-b0cb-1413a86edde5","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A sorozatban az órák nemcsak kiegészítők, hanem a karakterek személyiségének árulkodó jelei is.","shortLead":"A sorozatban az órák nemcsak kiegészítők, hanem a karakterek személyiségének árulkodó jelei is.","id":"20250411_Ilyen-luxusorakat-villantottak-a-Feher-Lotusz-szereploi","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ad8dfc70-4f32-4266-b0cb-1413a86edde5.jpg","index":0,"item":"55506be0-e68e-42b1-92b7-7101403d0015","keywords":null,"link":"/elet/20250411_Ilyen-luxusorakat-villantottak-a-Feher-Lotusz-szereploi","timestamp":"2025. április. 11. 17:34","title":"Ilyen luxusórákat villantottak a Fehér Lótusz szereplői","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A nagyobb cégek havi több százezer forintnyi adót is befizetnek járműparkjuk után, ahelyett, hogy útnyilvántartást vezetnének. A kisebb vállalkozások az APEH-ellenőrzés előtt kapnak a fejükhöz, hogyan bizonyítsák visszamenőleg elszámolt költségeiket. Olyan menetlevelet kevesen tudnak felmutatni, amit a revizor el is fogad, pedig a bírság több millió forintra is rúghat. Melyek a leggyakoribb buktatók és hogyan lehet elkerülni a büntetést? Az autómenedzser.hu a szakértőket faggatta.
A céges autó ugyanolyan juttatás egy-egy vállalatnál, mint az étkezési jegy: a dolgozó javadalmazásának része. Az adószabályok is természetbeni juttatásnak tekintik, ami után (a közhiedelemmel ellentétben) nem az alkalmazott, hanem autót birtokló cég fizeti a cégautóadót. Az adó összege az autó korától és beszerzési árától függően havonta 6-112 ezer forint (1. táblázat). Ám további költségekkel is számolni kell: a cégautó-adó 25 százalékának megfelelő egészségügyi hozzájárulással (eho) és munkaadói járulékkal (az eho 3 százaléka). A vállalati autóval kapcsolatos költségeket – üzemanyag, értékcsökkenés, bérleti díj – csak így számolhatja el a cég.
A személygépkocsi beszerzési ára
A beszerzés évében és az azt követő 1-4. évben (Ft)
A beszerzés évét követő 5. és további években (Ft)
1-500 000
6 000
3 000
500 001 - 1 000 000
8 000
4 000
1 000 001 - 2 000 000
12 000
6 000
2 000 001 - 3 000 000
20 000
10 000
3 000 001 - 4 000 000
26 000
13 000
4 000 001 - 5 000 000
32 000
16 000
5 000 001 - 8 000 000
42 000
21 000
8 000 001 - 10 000 000
60 000
30 000
10 000 001-15 000 000
82 000
41 000
15 000 001felett
112 000
56 000
Úthasználati díj és a cégautó használatával összefüggő egyéb kiadások
Külön szabály vonatkozik az úthasználatra jogosító bérletre, jegyre (például az autópálya-matricára) és a cégautó használatával összefüggő más kiadásokra (garázsbérlet díja, parkolási díj). Amennyiben a cégautóadót megfizetik, külön adózni ezek után nem kell. Ugyanakkor előfordulhat, hogy az autópálya-matricát nem cégautóhoz, hanem a magánszemély személygépkocsijához adja a cég; ez esetben kétféle elszámolási forma közül lehet választani. Vagy azt, hogy az úthasználat díja - a magáncélú használat arányában - adóköteles természetbeni juttatásnak számít; vagy azt, hogy a juttató - az üzleti és magánhasználat tételes elkülönítése helyett - az úthasználati díj 50 százalékát tekinti adóköteles bevételnek.
Nem árt tudni, hogy a cég szempontjából - bár az adminisztrációt növeli - mindig előnyösebb, ha tételesen elkülönítik az üzleti és a magáncélú használatot az elszámoláskor. Előfordulhat olyan eset is, hogy a cég éves autópálya-matricát ad a magánszemélynek ajándékba. Ez esetben ahhoz, hogy az adózás jogcíme eldönthető legyen, vizsgálni kell, milyen jogviszony áll fenn a cég és a magánszemély, vagy köztük és más személy között, hiszen a szerzés körülményei döntik el, miként kell majd adózni: tevékenységi alapon, illetve természetbeni juttatásként (mondjuk üzleti ajándék címén) keletkezik-e jövedelem.
A cégautóadót a kifizetőnek havonta meg kell állapítania, valamint az adott hónapot követő hó 12-éig meg kell fizetnie, illetve be kell vallania. Minden olyan hónap, amelyben a cég - bármely rövid időtartamra - magáncélú használatot tett lehetővé, egész hónapnak számít. Adózni is ezután kell.
Fontos szabály azonban, hogy a cégautóadó nem „éves adótétel”: azokra a hónapokra kell fizetni, amikor a magánhasználat miatt természetbeni juttatás keletkezik. Ha például a cég tulajdonában lévő személygépkocsit 11 hónapig kizárólag hivatali célra használják (és ezt a körülményt a vonatkozó dokumentumok is igazolják), egy hónapban pedig magáncélra, anélkül, hogy a használat ellenértékét megtérítenék, akkor csak arra az egy hónapra kell az adót megfizetni. Ám ha az alkalmazott arra az egy hónapra fizet a magánhasználatért, akkor egész évben nem kell cégautóadót fizetni.
Az utóbbi évtized legnagyobb fellendülését éli a magyar flottaértékesítési és -üzemeltetési piac, amely az elmúlt két évben megkétszereződött. Megkérdezett szakértőink örülnek a fejlődésnek, de arra is figyelmeztettek, hogy a kíméletlen árversenyben tett kölcsönös engedményeknek előbb-utóbb meglesz a böjtje is. Az elmúlt években a multik mellett nagy állami vállalatok, szolgáltatók és nagyfogyasztók is megjelentek, bár a közbeszerzések körülményeit sokan vitatják, főleg a csalódott vesztesek. Cikkünk első részében a flottaüzemeltetés általános kérdéseivel és a piac legjelentősebb szereplőivel ismerkedhetnek meg.
Cikkünk első részében a flottaüzemeltetés általános kérdéseivel és a legjelentősebb szereplőivel ismerkedhettek meg. Ezúttal néhány vállalat, illetve járműforgalmazó flottapolitikáját mutatjuk be.
Az általános újautó-piaci visszaesésnél kisebb mértékben, de szűkül a hazai flottapiac is. Egyes piaci szereplők még kisebb mértékű növekedést is elképzelhetőnek tartanak, de a legtöbb helyen stagnálásról vagy néhány százalékos csökkenésről számoltak be.