szerző:
Salgó Andrea (hvg.hu)
Tetszett a cikk?

A nagyobb cégek havi több százezer forintnyi adót is befizetnek járműparkjuk után, ahelyett, hogy útnyilvántartást vezetnének. A kisebb vállalkozások az APEH-ellenőrzés előtt kapnak a fejükhöz, hogyan bizonyítsák visszamenőleg elszámolt költségeiket. Olyan menetlevelet kevesen tudnak felmutatni, amit a revizor el is fogad, pedig a bírság több millió forintra is rúghat. Melyek a leggyakoribb buktatók és hogyan lehet elkerülni a büntetést? Az autómenedzser.hu a szakértőket faggatta.

© Stiller Ákos
A céges autó ugyanolyan juttatás egy-egy vállalatnál, mint az étkezési jegy: a dolgozó javadalmazásának része. Az adószabályok is természetbeni juttatásnak tekintik, ami után (a közhiedelemmel ellentétben) nem az alkalmazott, hanem autót birtokló cég fizeti a cégautóadót. Az adó összege az autó korától és beszerzési árától függően havonta 6-112 ezer forint  (1. táblázat). Ám további költségekkel is számolni kell: a cégautó-adó 25 százalékának megfelelő egészségügyi hozzájárulással (eho) és munkaadói járulékkal (az eho 3 százaléka). A vállalati autóval kapcsolatos költségeket – üzemanyag, értékcsökkenés, bérleti díj – csak így számolhatja el a cég.

A személygépkocsi beszerzési ára

A beszerzés évében és az azt követő 1-4. évben (Ft)

A beszerzés évét követő 5. és további években (Ft)

1-500 000

6 000

3 000

500 001 - 1 000 000

8 000

4 000

1 000 001 - 2 000 000

12 000

6 000

2 000 001 - 3 000 000

20 000

10 000

3 000 001 - 4 000 000

26 000

13 000

4 000 001 - 5 000 000

32 000

16 000

5 000 001 - 8 000 000

42 000

21 000

8 000 001 - 10 000 000

60 000

30 000

10 000 001-15 000 000

 82 000

41 000

15 000 001 felett

112 000

56 000


Úthasználati díj és a cégautó használatával összefüggő egyéb kiadások

© AP
Külön szabály vonatkozik az úthasználatra jogosító bérletre, jegyre (például az autópálya-matricára) és a cégautó használatával összefüggő más kiadásokra (garázsbérlet díja, parkolási díj). Amennyiben a cégautóadót megfizetik, külön adózni ezek után nem kell. Ugyanakkor előfordulhat, hogy az autópálya-matricát nem cégautóhoz, hanem a magánszemély személygépkocsijához adja a cég; ez esetben kétféle elszámolási forma közül lehet választani. Vagy azt, hogy az úthasználat díja - a magáncélú használat arányában - adóköteles természetbeni juttatásnak számít; vagy azt, hogy a juttató - az üzleti és magánhasználat tételes elkülönítése helyett - az úthasználati díj 50 százalékát tekinti adóköteles bevételnek.

Nem árt tudni, hogy a cég szempontjából - bár az adminisztrációt növeli - mindig előnyösebb, ha tételesen elkülönítik az üzleti és a magáncélú használatot az elszámoláskor. Előfordulhat olyan eset is, hogy a cég éves autópálya-matricát ad a magánszemélynek ajándékba. Ez esetben ahhoz, hogy az adózás jogcíme eldönthető legyen, vizsgálni kell, milyen jogviszony áll fenn a cég és a magánszemély, vagy köztük és más személy között, hiszen a szerzés körülményei döntik el, miként kell majd adózni: tevékenységi alapon, illetve természetbeni juttatásként (mondjuk üzleti ajándék címén) keletkezik-e jövedelem.

A cégautóadót a kifizetőnek havonta meg kell állapítania, valamint az adott hónapot követő hó 12-éig meg kell fizetnie, illetve be kell vallania. Minden olyan hónap, amelyben a cég - bármely rövid időtartamra - magáncélú használatot tett lehetővé, egész hónapnak számít. Adózni is ezután kell.

Fontos szabály azonban, hogy a cégautóadó nem „éves adótétel”: azokra a hónapokra kell fizetni, amikor a magánhasználat miatt természetbeni juttatás keletkezik. Ha például a cég tulajdonában lévő személygépkocsit 11 hónapig kizárólag hivatali célra használják (és ezt a körülményt a vonatkozó dokumentumok is igazolják), egy hónapban pedig magáncélra, anélkül, hogy a használat ellenértékét megtérítenék, akkor csak arra az egy hónapra kell az adót megfizetni. Ám ha az alkalmazott arra az egy hónapra fizet a magánhasználatért, akkor egész évben nem kell cégautóadót fizetni. 

A cikk folytatásából kiderül mennyivel olcsóbb a cégautó fenntartása, ha útnyilvántartást vezet. Kattintson ide:

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Autó

Boom és csalódás a flottapiacon - 1. rész

Az utóbbi évtized legnagyobb fellendülését éli a magyar flottaértékesítési és -üzemeltetési piac, amely az elmúlt két évben megkétszereződött. Megkérdezett szakértőink örülnek a fejlődésnek, de arra is figyelmeztettek, hogy a kíméletlen árversenyben tett kölcsönös engedményeknek előbb-utóbb meglesz a böjtje is. Az elmúlt években a multik mellett nagy állami vállalatok, szolgáltatók és nagyfogyasztók is megjelentek, bár a közbeszerzések körülményeit sokan vitatják, főleg a csalódott vesztesek. Cikkünk első részében a flottaüzemeltetés általános kérdéseivel és a piac legjelentősebb szereplőivel ismerkedhetnek meg.

Autó

Idén is a multik mentik meg a flottapiacot

Az általános újautó-piaci visszaesésnél kisebb mértékben, de szűkül a hazai flottapiac is. Egyes piaci szereplők még kisebb mértékű növekedést is elképzelhetőnek tartanak, de a legtöbb helyen stagnálásról vagy néhány százalékos csökkenésről számoltak be.