szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Korábban sokan éltek azzal a lehetőséggel, hogy a jog nem szabályozta pontosan, kik juthatnak kék villogóhoz, s a megkülönböztető jelzés használatára engedélyt szerezvén, a közlekedési szabályokra fittyet hányva száguldoztak az utakon. Erre ma már nincs mód, mert miután fény derült a visszaélésekre, megszigorították a jogszabályokat.

Több közlekedési baleset, köztük egy nyolc évvel ezelőtti, halálos kimenetelű tragédia – Ordacsehinél Nógrádi László közlekedési és vízügyi miniszter szolgálati Audija ütközött össze egy Trabanttal – hívta fel a figyelmet arra, hogy túl sokaknak van jogosulatlanul kék lámpájuk: a minisztériumok többségének, vagy állami vállalatok, például a MÁV felső vezetésének. Még meglepőbb volt, hogy egy tárca titkárságvezetője, egy miniszterelnöki tanácsadó és egy katolikus egyházi méltóság sem tudta elképzelni az életét a villogó kék lámpa nélkül. Rajtuk kívül megkülönböztető jelzés segítette az Állami Számvevőszék és az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő Rt. főnöki autójának közlekedését is.

Kék lámpa saját célra
Tavaly év végén elfogtak egy tardi férfit, akinek a gépkocsija, egy Mitsubishi megkülönböztető jelzésekkel volt felszerelve. Valószínűleg azért, hogy gond nélkül száguldozhasson az utakon. A férfi ellen szabálysértési eljárás indult, s mivel jogosulatlanul és engedély nélkül szerelte be a fény- és hangjelző eszközöket, lehet, hogy még a Mitsubishi forgalmi engedélyét is bevonja az okmányiroda. 
Miután mindez kiderült, szűkítették a kék lámpára jogosultak körét: míg korábban az irányítási vagy felügyeleti jogot gyakorló vezetők is kaphattak engedélyt, az új szabályozás ezt már nem tette lehetővé. „Ma azok juthatnak kék lámpához, akik a jogszabályban előírtak szerint közérdekű feladatot látnak el azzal a járművel, amelyre a megkülönböztető jelzést kérik” – tájékoztatta a hvg.hu-t Brunáczki Margit alezredes, az Országos Rendőr-főkapitányság szabálysértési és igazgatási osztályának vezetője.

A 11/1996-os belügyminisztériumi (BM-) rendeletben még szerepelt az egyéb járművekre közérdekből való engedélyezés kategória, amely nehezebbé tette a jogalkalmazást, szélesebb teret engedett annak, hogy valaki kék lámpához jusson – mondta az alezredes. 2000-ben ezt a kategóriát megszüntették. „Akkor felülvizsgálták a megkülönböztető jelzések használatára jogosultak körét, s aki nem felelt meg az új jogszabályban meghatározott feltételeknek, attól visszavonták az engedélyt, egyéb esetben a jogosultság megújítására került sor.  Ma egyébként a visszavonással például akkor élünk, ha a jármű megkülönböztető jelzés használatát megalapozó jellege, illetve státusza megváltozik. A rendelet lehetőséget ad azonban a hivatalból történő visszavonásra is.”

© Köztársasági Őrezred
A 12/2007-es, az igazságügyi és rendészeti miniszter által hozott rendelet szerint közérdekű feladat az emberi életet, a testi épséget, az egészséget, a vagyoni javakat, az emberi környezetet közvetlenül fenyegető veszély elhárítása, nemzetközi szerződésben vállalt kötelezettség teljesítése, a kármentés, a honvédelem, a nemzetbiztonság és a közbiztonság védelme. Ennek alapján a diplomáciai képviseletek sem élveznek előjogokat, és járműveiken csak akkor működhet kék villogó, ha protokoll-konvojjal haladnak, amit viszont csak a Köztársasági Őrezred engedélyével tehetnek meg.

Mentőautók balesetei 2007-ben
Január 6. - Kecskeméten egy megkülönböztető jelzést használó, beteget szállító mentőautó és egy zöld jelzésen haladó személygépkocsi ütközött össze: a mentő az oldalára fordult, de személyi sérülés nem történt.

Február 15. - Budapesten, a XIII. kerületi Béke térnél egy beteget szállító mentőautó megkülönböztető jelzést használva haladt a villamossíneken, amikor egy nő a jármű elé lépett. A súlyosan megsérült gyalogost az Országos Baleseti Intézetbe szállították.

Április 5. - Budapesten, a IX. kerületben mentőautóba hajtott egy személygépkocsi. Az ütközés következtében két mentős könnyebben megsérült.

Május 2. - A Tolna megyei Nagymányokon beteghez siető mentőautó ütközött egy személyautóval. A mentőkocsi ápolója, a mentősofőr és a személygépkocsit vezető nő súlyosan megsérült.

Augusztus 20. - Cegléd belterületén egy mentőautó és egy személygépkocsi ütközött. A szállított beteg meghalt, a személygépkocsi vezetője és két mentős könnyebb sérüléseket szenvedett.

Augusztus 20. - Budapesten, a XI. kerületben, a Karolina út és a Nagyszőlős utca kereszteződésében egy beteget szállító mentőautóval ütközött egy személyautó. A balesetben az egyik mentős könnyebben megsérült.

Augusztus 31. - Solymár közelében a 10-es úton ketten súlyosan, négyen könnyebben megsérültek, miután egy tartálykocsi az előtte haladó mentőautót rátolta egy személyautóra.

Szeptember 27. - Budapesten, a Soroksári úton piros lámpánál várakozó kamionba futott egy betegeket szállító mentőautó; a szállított három beteg megsérült, a mentőtiszt könnyebb sérülést szenvedett.


A rendelet alapján úgynevezett alanyi jogon jár a kék lámpa például a rendőrség, az Országos Mentőszolgálat és a tűzoltóság járműveinek. A megkülönböztető jelzés használatára a védett állami vezetők – államfő, kormányfő, az Országgyűlés elnöke, a Legfelsőbb Bíróság és az Alkotmánybíróság elnöke – is jogosultak. Emellett engedélyhez kötötten juthatnak hozzá azok a szervezetek, amelyek a rendeletben nevesített feladatkörök valamelyikét ellátják. Ilyen például a sürgősségi betegellátási vagy a szervtranszplantációs szállítási tevékenység. „Ezek esetében fontos feltétel, hogy az Állami Népegészségügyi és Tisztiorvosi Szolgálat (ÁNTSZ) mint szakhatóság az előzetes hozzájárulását az engedélyezéshez megadja” – tette hozzá Brunáczki Margit.

Tavaly ezren villogtak (Oldaltörés)

 

Inkább csak protokollra használják az egykori Autópálya
-rendőrség elfogó autóját, a 250 lovas Audi TT-t
© Autómenedzser
Természetesen egyéb jogosultsággal bíró szervezeteket is meghatároz a rendelet: ezek közé tartoznak például a hivatásos katasztrófavédelmi szervek és más, közérdekű feladat ellátásában részt vevő szervezetek. Tavaly egyébként – az ORFK nyilvántartása szerint – körülbelül ezer kéklámpa-engedélyt adtak ki. Ezeket idén újra meg kell kérni, mert a rendőrség mindig a műszaki érvényesség lejártáig adja meg a megkülönböztető jelzés használatára szóló engedélyt, ami legfeljebb egy év időtartamú lehet. 

A kék lámpa működtetésére csak a hatóság hozzájárulásával van lehetőség, de az eszköz megvásárlása nem ütközik ilyen akadályba. Közbiztonsági érdek ugyanis csak a felszerelési és használati jogosultság szabályozásához, s a szabály végrehajtásához fűződik, ezért – mivel nem veszélyes eszközről van szó – a megvételéhez nem kell engedély – világította meg az osztályvezető.

Rendőrautók balesetei 2007-ben

Január 3. - Komáromnál rendőrautó ütközött tűzoltóautóval. A személyautók utasai megsérültek. 

Február 8. - Szegeden megkülönböztető hang- és fényjelzést használó rendőrautó karambolozott kisteherautóval. Mindkét jármű vezetője egyedül utazott, s könnyebb sérüléseket szenvedett.

Március 2. - Mátészalkán személyautó ütközött szirénázva közlekedő rendőrautóba. A balesetben két rendőr és két civil sérült meg.

Március 15. - Budapesten, a XIII. kerületi Lehel úton két rendőr megsérült, amikor autójukon a megkülönböztető jelzést bekapcsolva megfordultak a Váci úton. A manőver közben kocsijuk összeütközött egy szabályosan közlekedő személyautóval, a rendőrautó felborult.

Június 10. - A Borsod megyei Ongán egy kereszteződésben rendőrautónak hajtott egy személykocsi. A járőrautóban ülő két rendőr könnyebben megsérült.

Június 10. - A Zala megyei Nagyradán egy rendőrautó és egy Trabant ütközött össze. A Trabantban öten ültek, mindegyikük könnyebben megsérült, csakúgy, mint a rendőrautó vezetője.

Július 20. - Budapesten a Könyves Kálmán körút és Vajda Péter utca sarkán egy személygépkocsi hátulról belerohant egy rendőrautóba. Két rendőr könnyebben megsérült, és könnyebb sérülést szenvedett a baleset idején a rendőrautóban tartózkodó gyermek is.

Július 27. - A Zala megyei Alibánfán a Zalaegerszegi Rendőrkapitányság szolgálatban lévő rendőre összeütközött egy, a védett útvonalon közlekedő személygépkocsival. A balesetnek egy súlyos és két könnyebb sérültje volt. Az egyik sérült a rendőrautóban ült.

Augusztus 30. - A Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei Nagykállóban üldözés közben rendőrautónak ütközött egy menekülő csempész.

Szeptember 5. - Budapesten, a XI. kerületi Bornemissza térnél egy rendőrautó felborult és a sofőrje megsérült, amikor egy személygépkocsi elé kanyarodott.

Szeptember 18. - Budapesten, a Deák térnél egy rohamrendőröket szállító gépkocsi fékezésre kényszerült, s ekkor másik két járőrautó belerohant.

Október 25. - Közlekedési balesetet szenvedett a Nógrád megyei Szécsény rendőrkapitánya a 22-es számú főúton, amikor Érsekvadkert közelében a gépkocsi árokba csúszott és fának ütközött. A kapitányságvezető könnyű sérülést szenvedett.

Október 27. - Nyíregyháza külterületén egy világítás nélkül közlekedő autót próbáltak megállítani a rendőrök.  A vezető fékezés közben nekigurult a megkülönböztető fény- és hangjelzéssel álló járőrautónak, amelyben 20 ezer forintnyi kár keletkezett.

November 21. - Pécs belvárosában összeütközött két rendőrautó, miután egy riasztást követően ugyanazon bűncselekmény helyszínére indultak. A balesetben hárman megsérültek.

November 23. - Három autónak is nekiütközött a XIII. kerületi rendőrkapitány autója; a kocsit lezárt állapotban, vezető nélkül találták meg.

November 30. - Ittasan okozott balesetet egy szolgálaton kívüli rendőrőrnagy Szombathelyen, amikor járművével a piros lámpánál várakozó kocsisorba hajtott.



A működtetése már nem ilyen egyszerű: a kék lámpa használatának szigorú feltételei vannak.  „Aki  jogosulatlanul szerel fel megkülönböztető jelzést, az szabálysértés miatt 100 ezer forintig terjedő pénzbírsággal sújtható a 218/1999-es kormányrendelet szerint. A kék lámpás járművet – néhány jogosult kivételével – feliratozni kell, láthatónak kell lennie, hogy milyen szervezet, milyen célra kapta a megkülönböztető jelzésre szolgáló berendezést. A jelzés használatát be kell jelenteni az ügyeletre, vagy ha ez nincs, akkor az illetékes rendőrkapitányságra, illetve a használatot a gépkocsi menetlevelében is fel kell tüntetni” – sorolta Brunáczki Margit.

Sárga villogók
A 12/2007-es IRM-rendelet szerint sárga fényjelzést adó berendezés azokra a járművekre adható ki, amelyek radioaktív anyagot szállító, vagy a megengedett hosszúsági vagy szélességi méretet meghaladó járműveket kísérnek, illetve elromlott jármű vontatását vagy javítását végzik. Nem kell viszont hatósági engedély például az előírt hosszúsági vagy szélességi méretet meghaladó járművekre szerelt sárga villogóhoz, s azokra sem, amelyek út- és közműépítő, vagy ezt ellenőrző, esetleg javító, tisztító feladatot látnak el. Természetesen a kukásautók is mentesülnek az engedélykötelezettség alól.
Mindez azonban nem vette el a kedvét sok embernek attól, hogy mégiscsak megpróbálja a kék villogó révén különösen fontos személynek feltüntetni magát, akár a néhány ezer forintért kapható kék jelzésnek a gépjárműben való elhelyezésével vagy a kék szín sárgára, esetleg fehérre cserélésével.

„Miután a megkülönböztető jelzés használatát megszigorították, a biztonsági cégek egy része a kék lámpát lecserélte sárgára, majd fehérre” – közölte a hvg.hu-val az egyik vagyonvédelmi cég vezető munkatársa. Mint mondta, akad olyan vállalkozás, amelynek a járművein a fehér villogón kék matrica szerepel, így megtévesztő lehet az emberek számára, azt a hitet keltve bennük, hogy rendőrségi autóval találják szemben magukat.

Cs. B. - B. Cs.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Csikász Brigitta Autó

Ki vezetheti Gyurcsány autóját?

Elvéreztek a raliversenyzők a Köztársasági Őrezred tököli kiképzőpályáján, ahol a hivatásos állományú sofőrök az autóvezetés különböző fortélyait sajátítják el. Szükségük is van a képzésre, hiszen védett személyeket szállító konvojukkal nap mint nap kerülnek veszélyes helyzetekbe a gyakorlatlan és agresszív autósok miatt.

Autó

Titkok a páncélozott autók körül

Kik készítenek páncélozott személyautókat? Mennyibe kerülnek? Mire használhatók? Milyen védelmet nyújtanak? E kérdéseket túl kényelmetlennek találják az autógyártók és a területre szakosodott cégek. Az információ visszatartása a téma jellegénél fogva érthető, ám bármennyire igyekeznek is az érintettek, mindent nem tarthatnak titokban.

hvg.hu Autó

Mekkora üzlet az autólopás?

A kilencvenes évek óta nem csak az autólopási statisztikák, de a módszerek és az eszközök is sokat változtak, így érdemes körülnézni: kik, milyen típusokat, miért és főleg hogyan lopnak. A következőkben profi bűnüldözők és bűnözők mondják el, hogyan védhetjük meg autónkat, ha megvédhetjük egyáltalán.