Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"07cd82b7-cc1f-42bd-b934-b7e4cf0908c9","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"A Deadpoollal már bizonyította, hogy a korhatár nem zárja ki a kasszasikert. ","shortLead":"A Deadpoollal már bizonyította, hogy a korhatár nem zárja ki a kasszasikert. ","id":"20250524_Ryan-Reynolds-meggyozne-a-Disney-t-hogy-csinaljanak-vegre-egy-korhataros-Star-Wars-filmet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/07cd82b7-cc1f-42bd-b934-b7e4cf0908c9.jpg","index":0,"item":"4a5ab28e-0658-4ccb-8480-6e3b3c7365d2","keywords":null,"link":"/kultura/20250524_Ryan-Reynolds-meggyozne-a-Disney-t-hogy-csinaljanak-vegre-egy-korhataros-Star-Wars-filmet","timestamp":"2025. május. 24. 17:15","title":"Ryan Reynolds meggyőzné a Disney-t, hogy csináljanak végre egy korhatáros Star Wars-filmet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3049e290-3671-4eee-9490-0280981c10f6","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"A miniszterelnök lányának az öve sem olcsó, de a karkötője még drágább.","shortLead":"A miniszterelnök lányának az öve sem olcsó, de a karkötője még drágább.","id":"20250524_hadhazy-akos-orban-rahel-tiborcz-istvan-tobbmillios-karkoto","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3049e290-3671-4eee-9490-0280981c10f6.jpg","index":0,"item":"84e6df0a-fc4f-41f1-9bdd-ce5743347fbe","keywords":null,"link":"/kkv/20250524_hadhazy-akos-orban-rahel-tiborcz-istvan-tobbmillios-karkoto","timestamp":"2025. május. 24. 14:33","title":"Hadházy most Orbán Ráhelen szúrt ki egy többmilliós kiegészítőt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fe1a979c-af81-4eff-bc4e-032be1a3ce92","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Gaal Gergely azt mondja, csütörtöki lemondása óta senki sem kereste őt a KDNP vezetéséből.","shortLead":"Gaal Gergely azt mondja, csütörtöki lemondása óta senki sem kereste őt a KDNP vezetéséből.","id":"20250524_kdnp-gaal-gergely-fegyelmi-etikai-eljaras-semjen-zsolt-latorcai-janos","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fe1a979c-af81-4eff-bc4e-032be1a3ce92.jpg","index":0,"item":"2a226759-3fc1-4d02-974a-bf9a9544d180","keywords":null,"link":"/itthon/20250524_kdnp-gaal-gergely-fegyelmi-etikai-eljaras-semjen-zsolt-latorcai-janos","timestamp":"2025. május. 24. 16:30","title":"Fegyelmi eljárást kezdeményez Semjén Zsolttal és Latorcai Jánossal szemben a KDNP lemondott elnökségi tagja","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9a2e7658-1d99-4194-b6d8-7105ef659c06","c_author":"Ballai Vince","category":"360","description":"A kimerülő erőforrásoktól jutott el a megújulókig, a halgazdaságoktól a teljes bioszféráig Sir Partha Dasgupta cambridge-i közgazdász, akinek 2021-es jelentését mérföldkőnek tekintik a közgazdaságtan és a természet kapcsolatának újragondolásában: közgazdásznyelven magyarázta el az ökológiai válságot. A professzor azt mondja, a kormányok nyitottak a természet védelmére, de nem tudnak mit kezdeni vele, mert nem ismerik a természeti tőke gazdaságtanát. Budapesten beszélgettünk vele.","shortLead":"A kimerülő erőforrásoktól jutott el a megújulókig, a halgazdaságoktól a teljes bioszféráig Sir Partha Dasgupta...","id":"20250525_Partha-Dasgupta-interju-Mondhatjak-hogy-fontos-a-termeszet-de-nem-tudjak-beepiteni-a-kozgazdasagtanba","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9a2e7658-1d99-4194-b6d8-7105ef659c06.jpg","index":0,"item":"1fe065b6-0338-4860-b752-bf9a4b703e0a","keywords":null,"link":"/360/20250525_Partha-Dasgupta-interju-Mondhatjak-hogy-fontos-a-termeszet-de-nem-tudjak-beepiteni-a-kozgazdasagtanba","timestamp":"2025. május. 25. 13:04","title":"Mondhatják, hogy fontos a természet, de nem tudják beépíteni a közgazdaságtanba – interjú Partha Dasguptával","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e34caa37-b9c0-4437-9485-847edc0155aa","c_author":"Alsó-Ausztria","category":"brandcontent","description":"A Duna menti kerékpárút – amely 1200 kilométer hosszan kanyarog Németországtól, Donaueschingentől egészen Budapestig – méltán tartozik Európa legnépszerűbb biciklis útvonalai közé. A legtöbben a Passau és Bécs közötti szakaszt választják, ha azonban egyedibb, természetközelibb élményeket keresünk, érdemes egy ponton letérni erről a fő vonalról, és bebarangolni Alsó-Ausztria egyik legizgalmasabb régióját: a Mostviertelt.","shortLead":"A Duna menti kerékpárút – amely 1200 kilométer hosszan kanyarog Németországtól, Donaueschingentől egészen Budapestig –...","id":"20250422_also-ausztria-kerekpar_duna_alpok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e34caa37-b9c0-4437-9485-847edc0155aa.jpg","index":0,"item":"908ee919-89ff-4a1f-83da-fb4ec640817f","keywords":null,"link":"/brandcontent/20250422_also-ausztria-kerekpar_duna_alpok","timestamp":"2025. május. 25. 19:30","title":"Látványos kitérő: kerékpáron a Duna és az Alpok között","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":true,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":true,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2c91e686-7dba-49b3-9cba-313bb56289dc","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Jimmy Carr gyerekfejjel viccekkel igyekezett jobb kedvre deríteni az édesanyját.","shortLead":"Jimmy Carr gyerekfejjel viccekkel igyekezett jobb kedvre deríteni az édesanyját.","id":"20250524_Edesanyja-depressziojarol-es-a-sajat-mentalis-egeszsegerol-meselt-a-vilag-egyik-legismertebb-komikusa","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2c91e686-7dba-49b3-9cba-313bb56289dc.jpg","index":0,"item":"38e27e4c-d92a-415a-bc10-d52ea0dd4e8d","keywords":null,"link":"/kultura/20250524_Edesanyja-depressziojarol-es-a-sajat-mentalis-egeszsegerol-meselt-a-vilag-egyik-legismertebb-komikusa","timestamp":"2025. május. 24. 17:04","title":"Édesanyja depressziójáról és a saját mentális egészségéről beszélt a világhírű komikus","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0115db20-4411-4b36-aac9-5772615d3867","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Már márciusban felkerültek a Szuverenitásvédelmi Hivatal listájára azért, mert uniós támogatást nyertek egy gyermekjogi, környezetvédelmi projektjükre. Ha ebben a formában hatályba lép a törvény, az alapjaiban veszélyezteti a működésüket. ","shortLead":"Már márciusban felkerültek a Szuverenitásvédelmi Hivatal listájára azért, mert uniós támogatást nyertek...","id":"20250525_Hintalovon-Gyermekjogi-Alapitvany-Gyurko-Szilvia-atlathatosagi-torveny","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0115db20-4411-4b36-aac9-5772615d3867.jpg","index":0,"item":"69b5c18c-c2b7-410d-a2f7-848e69d1ce78","keywords":null,"link":"/elet/20250525_Hintalovon-Gyermekjogi-Alapitvany-Gyurko-Szilvia-atlathatosagi-torveny","timestamp":"2025. május. 25. 15:46","title":"A Hintalovon Gyermekjogi Alapítvány is ellehetetlenülhet az „átláthatósági” törvény miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3e82e93a-052c-4446-a808-ed0e689bee56","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az iPhone egyik legügyesebb trükkjével vetekedhet majd az az új androidos funkció, amelyet egyelőre csendben fejleszt a Google. Egy intelligens megjelenési módról van szó.","shortLead":"Az iPhone egyik legügyesebb trükkjével vetekedhet majd az az új androidos funkció, amelyet egyelőre csendben fejleszt...","id":"20250524_keszenlet-mod-android-ios-iphone","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3e82e93a-052c-4446-a808-ed0e689bee56.jpg","index":0,"item":"7d73d5e8-7a83-48d2-9212-30d22df4aaa3","keywords":null,"link":"/tudomany/20250524_keszenlet-mod-android-ios-iphone","timestamp":"2025. május. 24. 12:03","title":"Irigyelt különleges mód jön az androidos telefonokra","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Nem csak álom az olcsó és a környezetkímélő autózás, egy jókora gázos Skodával minderről élesben is meggyőződhettünk. Leghosszabb és legolcsóbb tesztünk beszámolója következik.
Akkor látszik mekkorát fejlődött a Skoda és vezető típusa, az Octavia, ha kipróbáljuk a régebbi, új nevén Tour modellt. Kis időutazásban lesz részünk. Az anyagok silányabbak, az ergonómia kevésbé átgondolt, az összeszerelés nem tökéletes, a beltér hangulata nyomasztó, a váltó akadozik, a kormány csak mélységében állítható. De mindez semmi ahhoz képest, hogy szinte félpénzen autózunk és még a szomszéd cuccai is beférnek, ha nyaralni megyünk.
Melyik olcsóbb?
Vegyünk egy alsó-középkategóriás autót (kétliteres Ford Focus) és nézzük meg mennyit autózhatunk vele 10 ezer forintért folyékony gázos, földgázos, benzines és dízel változatban.
CNG: 1000 kilométer (240 Ft/kg, fogyasztás 5 kg/100 kilométer)(7-800 ezer forinttal drágább a benzinesnél)
LPG: 607 kilométer (183 Ft/liter, fogyasztás 9 l/100 kilométer) (4-500 ezer forinttal drágább)
Dízel: 505 kilométer (330 Ft/liter, fogyasztás 6 l /100 kilométer) (700 ezerrel drágább)
Benzin: 430 kilométer (315 Ft/liter, fogyasztás 7,5 l/100 kilométer)
A Skoda Octavia Tour ésszerű választás, ha fontos a gazdaságosság, a megbízhatóság és a csomagtér, de ha hülyét akarunk csinálni az autós társadalomból, a sarcoló kormányokból, akkor fricskaként Dual-modellbe ruházzunk be. A varázsszó a gáz. Felára 300 ezer forint. Igaz, hogy a folyékony gáz, az LPG, kőolajszármazék, így szintén véges tartalékokkal bír, de olcsó és kicsivel környezetkímélőbb, mint a benzin vagy a gázolaj. (Az igazi megoldás persze a CNG, azaz a sűrített földgáz lenne, amelyből sok van. Nem a finomítók kapacitásán múlik az értékesítése, picivel drágább az LPG-nél, de sokkal gazdaságosabb, mint bármilyen más üzemanyag. Csak nálunk nem lehet kapni. Hogy melyik éri meg jobban, lásd keretesünket.)
Magyarországon nem kapni CNG-t, van viszont folyékony gázunk literenként 180-183 forintért és van nekünk Skoda Dualunk. Hároméves gyári garanciával. Már csak menni kell vele. Ezt nem kellett kétszer mondani, az Octavia 3000 kilométert futott velünk, szinte a teljes használat során gázzal. Mindezt Németországban és Ausztriában, ahol még a mienknél is drasztikusabbak az üzemanyagárak. Kellemesebb volt 70 centért tankolni a gáz literjét, mint 1,55 euróért a benzint. Többet fogyaszt gázzal az autó? Hát persze, de autópályán, országúton szinte elhanyagolható a különbség. A nagy út során 220-230 liter gáz fogyott és 17 liter benzin, a Skoda Octavia Tour Dual átlagfogyasztása 7,5-8 liter volt száz kilométerenként gázos üzemmódban. Csak benzinnel 6-7 liter lett volna.
A gáz a teljesítményen nem ront, az 1,4 literes 75 lóerős motor amúgy is vérszegény, nem javallott volna lerontani. 130-as tempót szépen tartotta az autópályán, emelkedőkön hegyeken viccesen lelassult ötösben, folyton soroltam a szélső sávban, ahol a kamionok néha csúnyán rámdudáltak, hogy miért 80-nal cammogok előttük. Ilyenkor vissza négyesbe, padlógáz és máris 100-zal viríthattam előttük. Nagy gáznál felhördül a motor, legalább a hangja erős. Egyenesben mentem vele 170-175-öt is.
Mindig gázzal érdemes menni, benzint csak akkor fogyaszt az autó, ha hideg a motor, tehát minden indulásnál, illetve akkor, ha elfogy a gáz. Gázról benzinre egy apró kütyüvel válthatunk, amelyet eléggé szerencsétlenül a kormány bal oldalán helyeztek el (nehezen lehet ellenőrizni, ehhez le kell pillantanunk).. Ezen van a tartály telítettségének a kijelzője is, ha sok zöld LED világít, akkor van bőven gáz, ha már csak egy, akkor fogyóban van, ha az utolsó, piros LED világít és közben csipog, akkor elfogyott a gáz. Ilyenkor a rendszer automatikusan átvált benzinre, de a csipogást nem hagyja abba, amíg nem nyomjuk meg a kütyün a megfelelő gombot. Ezután már csak a kutakat kell, figyelnünk, hol van gáz. Ha nagyobb utazásra készülünk nem árt feltérképezni a gázkutakat, autópályákon elég ritkák, München és Salzburg között például csak egy helyen van.
A váltó fémesen mozog, a gázos módban azonban semmi változást nem érezni a benzinhez képest, alapjáraton halk kattogást hallani, de az állítólag természetes a gáznál. A futómű kemény, a kormányzás pontos, a jármű úttartása biztos. A manőverezés meglepően könnyed, egyszerű parkolni vele, magas építésének köszönhetően a rossz utakon sem ijed meg. Hátul nagyon kényelmes, két felnőtt hosszabb távon is parádésan befér, hát még egy gyermek.
Bosszús a sok kilométer során csak egyszer voltam az autóra és gázos mivoltára, amikor Salzburgban egy teljes órán át kerestem parkolóhelyet. Miután megtaláltam, rájöttem, hogy nekem parkolóházba tilos a behajtás, így gyorsan, amolyan miszterbínesen leléceltem, és újabb félórán keresztül kerestem újabb helyet, ezúttal a szabad levegőn.
Legnagyobb hibája az autónak, hogy mivel a pótkerék helyén van a gáztartály, kénytelenek vagyunk a csomagtérben cipelni a pótkereket. Ennek ellenére óriási a régi Octavia csomagtartója. Szinte hihetetlen mennyi cuccot képes elnyelni, igazi családi nyaralóautó. Pohártartó csak hátul van, palackot tartani nem lehet benne, kanyarban elrepül.
A belső égésű motorok károsanyag-kibocsátás csökkentése érdekében a Škoda a Landi Renzo-val közösen fejlesztette ki a Škoda Dual modellcsaládot , melybe a Landi Renzo legmodernebb Omegas típusú rendszerét építik be. Ez a gázfázisba beállított szekvenciális-befecskendezős rendszer, amely lehetővé teszi a motor üzemanyag-adagolásának korrekt kezelését, garantálva az optimális károsanyag-kibocsátást és üzemanyag-fogyasztást minden üzemi feltétel mellett. A z ezzel a rendszerrel felszerelt LPG-üzemű motorok teljesítménye megközelítőleg azonos a benzinüzemű motorok által nyújtott teljesítménnyel.
Minden alkatrészt úgy terveztek és gyártottak, hogy a lehető legjobban illeszkedjen a legmodernebb benzinadagolási rendszerekhez. A „korrektor” típusú működési elv azt jelenti, hogy a benzinbefecskendezés paraméterei alapján a vezérlőegysége az optimális LPG-mennyiséget, az optimális időben fecskendezi be a motorba. A motortérben található a befecskendező egység, a vezérlőegység, a nyomáscsökkentő, a gázszűrő, valamint a hőmérséklet- és nyomásérzékelő.
Az LPG (Liquid Propan Gas) tiszta, sokoldalú és biztonságos üzemanyag . A benzinnel ellentétben nem tartalmaz olyan káros összetevőket, mint a benzol vagy az ólom. Az LPG szénhidrogének keveréke, mely normál hőmérsékleten folyékony . Ezt a halmazállapotát kb.8,5 bar nyomásig őrzi meg. Az LPG-üzemmód jelentős üzemanyagköltség-megtakarítást tesz lehetővé még úgy is, hogy – az eltérő fűtő érték következtében – a fogyasztás valamivel nagyobb.
A rendszer működése olyan üzemanyagokkal kompatibilis, melyek összetétele megfelel a 70/220 CEE normának. A propán-gáz tartalom a térfogat 30 85 százaléka között lehet. Magyarországon a jelenlegi hatósági rendelkezések alapján csak mélygarázsokba és a talajszintnél mélyebben elhelyezkedő parkolóházakba tilos gázüzemű járművel behajtani. Magánterületeken, családi házak garázsában, ha a padlószinten szellőző nyílásokat alakítunk ki, ahol az esetlegesen szivárgó gáz a szabadba távozhat, nyugodtan leállíthatjuk gépkocsinkat.
Magyarországon a benzin és gáz árarányát figyelembe véve kb. 30 százalékkal olcsóbban autózhatunk autógázzal , sőt a kisebb olajfogyasztás miatt további költségmegtakarítás érhető el. A sokkal kedvezőbb gáz-levegő keveredésnek köszönhetően a motorkopások mintegy 30-40 százalékkal csökkennek, így nő a gázüzemű motor élettartama.
A gázüzemmódnak csak pozitív hatása van a motorra: mivel az autógáz eleve gáz halmazállapotú - szemben a benzinnel, mely a legjobban elporlasztott változatában is apró cseppek formájában kicsapódik a hengerfal oldalára -, nem oldja fel az olajfilmet, és így nem hígítja fel a motorolajat. Így nőhet a motorolaj-csere periódusa és a motorkopások is jelentősen lecsökkennek. Ez a jótékony hatás főleg a legkritikusabb, hideg motorhőmérsékleten kíméli a gázüzemű autó motorját. Ennek ellenére fontos megjegyezni, hogy a gyártó nem javasolja az olajcsere-periódus meghosszabbítását, épp a motor élettartamának meghosszabbítása érdekében.
Az autógáz környezetkímélő energiaforrás, melyet összetétele, alacsony szennyező és károsanyag-tartalma, kénhidrogén- és vízmentessége kiváló minőségű, gazdaságos üzemanyaggá tesz. A gázhalmazállapotú hajtóanyag tökéletesen elkeveredik a motorba jutó levegővel, tökéletesebben ég el, mint a porlasztott üzemanyag. A szén-monoxid 50 százalékkal, a szénhidrogén 40-60 százalékkal kevesebb, mint benzinüzemben. Különösen előnyös az autógáz összetételéből adódó, viszonylag magas hidrogéntartalom. A hidrogén égése során víz keletkezik, ugyanakkor a légkörbe jutó szén-dioxid mennyisége a benzinhez képest 18–29 százalékkal kevesebb, ami az üvegházhatás csökkentéséhez járul hozzá. A kipufogógáz kevesebb rákkeltő hatású, aromás vegyületet tartalmaz. A szilárdrészecske kibocsátás gyakorlatilag megszűnik. Az autógáz tankolása, a magas műszaki színvonalon kialakított és kiváló szolgáltatási paramétereknek megfelelően üzemeltetett kúthálózatnak köszönhetően kényelmes és biztonságos.
Utólagos beszerelése Skoda-modellekbe kb. 300 ezer forint, ugyanennyi a Dual-modellek felára is. Három év garanciával.