Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"8fd3cd8b-42d6-46da-9df0-658798345613","c_author":"Pálúr Krisztina","category":"360","description":"Bár úgy tűnhet, hirtelen mindenki figyelemzavarral küzd, a nők a valóságban gyakran aluldiagnosztizáltak és -kezeltek, ha ADHD-ról van szó. Ennek rengeteg oka van, az egyik az, hogy esetükben a tünetek radar alatt maradnak, ők pedig csendben szenvednek, és igyekeznek megküzdeni az elvárásokkal, amelyek az iskolában, majd a munkahelyen, illetve családban nehezednek rájuk. ","shortLead":"Bár úgy tűnhet, hirtelen mindenki figyelemzavarral küzd, a nők a valóságban gyakran aluldiagnosztizáltak és -kezeltek...","id":"20250106_felnottkori-adhd-nok-figyelemzavar-depresszio","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8fd3cd8b-42d6-46da-9df0-658798345613.jpg","index":0,"item":"091ecd60-4a7a-4c1c-ba81-f80a937ab35f","keywords":null,"link":"/360/20250106_felnottkori-adhd-nok-figyelemzavar-depresszio","timestamp":"2025. január. 06. 19:30","title":"„Nem tudtam, mi a baj velem” – sok nő számára jött el a megváltás azzal, hogy kiderült, az ADHD nem válogat a nemek között","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"26a90eb9-a237-4f01-a859-64be6c02d194","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"De sikerült?","shortLead":"De sikerült?","id":"20250105_Pancserpuccsot-emlegetve-Magyaron-akart-utni-de-vegul-Orbant-is-eltalalta-az-Alapjogokert-Kozpont-vezetoje","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/26a90eb9-a237-4f01-a859-64be6c02d194.jpg","index":0,"item":"b1fb835e-cbdc-434a-99d9-468601e35389","keywords":null,"link":"/itthon/20250105_Pancserpuccsot-emlegetve-Magyaron-akart-utni-de-vegul-Orbant-is-eltalalta-az-Alapjogokert-Kozpont-vezetoje","timestamp":"2025. január. 05. 20:45","title":"“Pancserpuccsot” emlegetve Magyaron akart ütni, de végül Orbánt is eltalálta az Alapjogokért Központ vezetője","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"152cc641-c377-4f79-8118-fa335d9f727c","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Nem sokkal a beiktatása előtt, és nem sokkal Orbán Viktor hasonló látogatása után kereste fel Giorgia Meloni olasz kormányfő Donald Trumpot floridai birtokán. Szóba került köztük az ukrajnai háború, a Közel-Kelet és gazdasági témák is.","shortLead":"Nem sokkal a beiktatása előtt, és nem sokkal Orbán Viktor hasonló látogatása után kereste fel Giorgia Meloni olasz...","id":"20250105_Orban-utan-Meloni-is-Floridaba-ment-Trumphoz-aki-fantasztikus-nonek-nevezte-az-olasz-miniszterelnokot","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/152cc641-c377-4f79-8118-fa335d9f727c.jpg","index":0,"item":"1d3858a1-0b78-4787-b977-5514d1e48c95","keywords":null,"link":"/vilag/20250105_Orban-utan-Meloni-is-Floridaba-ment-Trumphoz-aki-fantasztikus-nonek-nevezte-az-olasz-miniszterelnokot","timestamp":"2025. január. 05. 09:36","title":"Meloni is Floridába ment Trumphoz, aki “fantasztikus nőnek” nevezte az olasz miniszterelnököt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c8456148-13a2-4040-b588-7d60c9b25781","c_author":"Péterfy Gergely","category":"360","description":"<strong>Sorozatunkhoz öt írót kértünk fel, öt kulcsszót felhasználva írjanak arról, miként élték meg az elmúlt hetet. Péterfy Gergelynek most az alábbi készletből kellett ihletet merítenie: </strong>sürgősségi, bástyasétány, terrormenet, járványriadó, akadálymentes<strong>.</strong>","shortLead":"<strong>Sorozatunkhoz öt írót kértünk fel, öt kulcsszót felhasználva írjanak arról, miként élték meg az elmúlt hetet...","id":"20250105_az-en-hetem-peterfy-gergyely","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c8456148-13a2-4040-b588-7d60c9b25781.jpg","index":0,"item":"7ac8dd69-861f-4e70-8e3e-21e54ccd399a","keywords":null,"link":"/360/20250105_az-en-hetem-peterfy-gergyely","timestamp":"2025. január. 05. 17:30","title":"Az én hetem: Péterfy Gergely a Tüzes Mezőkön sétál és pacalt ebédel Nápolyban ","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4b23185a-b5c0-4521-b409-484ba19c7f9b","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A motoros riksa szigorú átvilágításon esett át, mielőtt beleült a miniszterelnök, aki városnézéssel tölti az idejét Indiában, a szállása pedig ötcsillagos hotelben van.","shortLead":"A motoros riksa szigorú átvilágításon esett át, mielőtt beleült a miniszterelnök, aki városnézéssel tölti az idejét...","id":"20250105_Ujabb-reszletek-Orban-rejtelyes-indiai-utjarol-tuktuk-konvoj-vitte-a-luxusszallodaba-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4b23185a-b5c0-4521-b409-484ba19c7f9b.jpg","index":0,"item":"c66d5be4-396b-4326-a062-e14c39d0eb92","keywords":null,"link":"/itthon/20250105_Ujabb-reszletek-Orban-rejtelyes-indiai-utjarol-tuktuk-konvoj-vitte-a-luxusszallodaba-ebx","timestamp":"2025. január. 05. 15:19","title":"Újabb részletek Orbán rejtélyes indiai útjáról: tuktuk-konvoj vitte a luxusszállodájába","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0ed24ebf-2ae0-4094-a135-51580ea5193e","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Elpusztíthatatlan – üzeni az egyik legismertebb szatirikus lap címoldala. ","shortLead":"Elpusztíthatatlan – üzeni az egyik legismertebb szatirikus lap címoldala. ","id":"20250106_Charlie-Hebdo-terrortamadas-10-ev-evfordulo-kulonkiadas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0ed24ebf-2ae0-4094-a135-51580ea5193e.jpg","index":0,"item":"99cafc83-418f-4734-882c-cbf1fb982d63","keywords":null,"link":"/kultura/20250106_Charlie-Hebdo-terrortamadas-10-ev-evfordulo-kulonkiadas","timestamp":"2025. január. 06. 10:52","title":"Különkiadással jelentkezik a Charlie Hebdo a terrortámadás 10. évfordulóján","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e8b8bf86-b4d5-48fe-8f51-d0ba04483c40","c_author":"MTI","category":"itthon","description":"Az év első hatoslottó-sorsolásán nem volt telitalálatos szelvény.","shortLead":"Az év első hatoslottó-sorsolásán nem volt telitalálatos szelvény.","id":"20250105_hatos-lotto-lottoszamok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e8b8bf86-b4d5-48fe-8f51-d0ba04483c40.jpg","index":0,"item":"27b00a1b-9a77-44e1-9af1-0443241fbf65","keywords":null,"link":"/itthon/20250105_hatos-lotto-lottoszamok","timestamp":"2025. január. 05. 18:16","title":"Ezekkel a számokkal lehetett tarolni a hatos lottón","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6820e043-417b-4c11-8bee-eb40f20e1465","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Las Vegasban mutatta be a HMD az OffGrid nevű készüléket, ami műholdas kapcsolaton keresztül hív segítséget, ha bajba kerül a felhasználó.","shortLead":"Las Vegasban mutatta be a HMD az OffGrid nevű készüléket, ami műholdas kapcsolaton keresztül hív segítséget, ha bajba...","id":"20250106_hmd-offgrid-muholdas-kapcsolat-uzenetkuldes-eletmentes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6820e043-417b-4c11-8bee-eb40f20e1465.jpg","index":0,"item":"7eff52e2-711d-45ba-8215-e940f54a2e27","keywords":null,"link":"/tudomany/20250106_hmd-offgrid-muholdas-kapcsolat-uzenetkuldes-eletmentes","timestamp":"2025. január. 06. 15:33","title":"Életet menthet a HMD új kütyüje, elég hozzá megnyomni egy gombot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Az európai szakirodalom néha már az unióra érvényes cégautó-szabályzatot preferálna, Magyarországon viszont a cégek több mint fele nem dolgoz ki az autói számára használati előírásrendszert. Cégjárműszabályzatokat leginkább csak a nagyobb – vagyis vélhetően jelentős számú cégautót üzemeltető – vállalatok készítenek.
A Tooltechnic Systems német vállalat a bruttó bér csökkentése ellenében kínálja fel szakalkalmazottainak és vezető munkatársainak cégautói magáncélú használatát. A levont jövedelem egy részét az üzemi nyugdíjalapba utalja át, ha a cégautó igénybevevője vállalja, hogy „cégdizájnos” járművel jár, vagyis ezüstszínű autóval, amelynek hátsó ablakán ott virít a céglogó. A társaság persze nem ezt láttatja fontosnak, hanem azt, hogy szerinte e megoldás révén a cégautó többé nem jövedelemkiegészítő, hanem „a jövedelemfelhasználás alternatív és innovatív formája”.
Természetesen a honlap is a cégreklám helye, ahol a képzett munkaerő toborzásának (vagy megtartásának) nyílt eszközeként vetik be a cégautó-szabályzatot. Magyarországon is van cégreklámozó cégautó, s nem csupán az ügynökök, területi képviselők járművei ilyenek, hanem különböző szintű vezetőké is, de a szabályzatok itt titkosak, amiből az következik, hogy a cégek a regulagyűjteményt itt más célt szolgáló eszköznek tekintik, legalábbis a nyilvános toborzáshoz nem látják szükségesnek. Az angol Chartered Institute of Personnel and Development idevágó tanulmánya viszont éppen azt tartja az egyik kiemelendőnek, hogy a szabályzat révén „a céghez csábítandó vagy ott marasztalandó képzett dolgozók” megismerhetik a cég juttatáscsomagjának egyik lényeges elemét.
Ettől függetlenül az Európa nyugati felén gyakorinak mondható cégautó-szabályzat (angolul: company car policy) nem elsősorban munkaerő-toborzásra szolgál, hanem hogy a munkáltató és a munkavállaló számára egyaránt átlátható és számon kérhető módon rögzítse a juttatást, vagyis a cégautó használata révén megszerzett jövedelmet, annak értékét, ahogy egyebek között az ellenértéket és az igénybevétel reguláit is (a szokásos főbb szabályzatpontokról lásd összeállításunkat a HVG Cégautó 2008 különszámban). A cégek autóhasználat-szabályozásának szakértői – több mint félszáz másik tanulmány, újságcikk, nyilatkozat szerint – a céges járműszabályzatot a munkaadó és a munkavállaló szempontjából szintén éppen az átláthatóság miatt is tartják igen fontosnak.
Ennek fényében az, hogy a kontinens keleti felén viszonylag kevés cég rendelkezik ilyen szabályzattal (Ausztriában a cégek 72,5 százaléka, Csehországban 54 százaléka, Magyarországon 44 százaléka, Szlovákiában 42 százaléka, Lengyelországban 38 százaléka), azt is jelenti, hogy a többiek lemondanak a munkaadó és a munkavállaló közötti kommunikáció egyik eszközéről. A leírt szabályrendszer ugyanis tárgyalási alap: például akkor is, ha vitatott karambol történik, s akkor is, ha a szabály szerint valakinek nem adható cégautó (de a munkavállaló igénye esetleg kielégíthető más juttatással vagy nagyobb fizetéssel). Ha nincs vita, akkor is „tisztábbak” a viszonyok. Van például magyarországi vállalat, amelyik cégautóba csak Mol-kártyával enged benzint vásárolni, más országokban pedig, ahol nincs Mol-kút, csak a kijelölt benzintársaságok kútjainál. Másik cég tiltja dolgozóinak, hogy az aznap ésszerű távolságon belül elérhető legolcsóbb üzemanyagnál drágábban tankoljanak. Ha mégis ezt teszik, az üzemanyag árát kifizettetik a dolgozóval. Másutt – mint például a Coca-Colánál – üzemanyag-takarékossági tanfolyamra, illetve gazdaságos vezetési (eco-driving) képzésre íratják be munkatársaikat (számításaik szerint ennek révén azonos futásteljesítmény mellett a korábbinál 6 százalékkal alacsonyabb fogyasztást értek el).
A cégautó-szabályzat azonban nemcsak a munkaadó és az alkalmazottja viszonyának „karbantartására” jó, hanem arra is, hogy a cég tudatosabban képes tervezni, működtetni autóparkját, legyen az saját vagy bérelt. Ennek fontosságát mi sem mutatja jobban, mint például az interneten fellelhető számtalan autókereskedői megnyilatkozás, amelyekből rendre kiderül, hogy sokkal jobb a tárgyalási pozíciója annak a cégnek, amelyiknek van autószabályzata, mint amelyiknek nincs. Már csak azért is, mert bizonyos kereskedők például eleve kiesnek (nem tudnák szállítani a cég szabályzata szerinti autóegyüttest, vagy nem tudnak olyan szerviz- és egyéb szolgáltatásokat nyújtani, amilyeneket a cég elvár), s hasonló a helyzet flottakezelői megbízáskor. „Van cégautó-szabályzatuk, pontosan tudják, mit akarnak” – foglalhatók össze a nem mindig lelkes kereskedői vélemények.
További részletek a HVG Cégautó 2008 különszámban.
A kormány évi 200-250 millió forint megtakarítást remél attól, hogy a minisztériumi autóparkokat 2006-ban összevonta, s kezelését egy szervezetre, a Központi Szolgáltatási Főigazgatóságra bízta. 2007-ben 840 millió forintba kerültek az állami autók, ebből 39 milliót bérelt járművekre és taxira költöttek.
A nagyobb cégek havi több százezer forintnyi adót is befizetnek járműparkjuk után, ahelyett, hogy útnyilvántartást vezetnének. A kisebb vállalkozások az APEH-ellenőrzés előtt kapnak a fejükhöz, hogyan bizonyítsák visszamenőleg elszámolt költségeiket. Olyan menetlevelet kevesen tudnak felmutatni, amit a revizor el is fogad, pedig a bírság több millió forintra is rúghat. Melyek a leggyakoribb buktatók és hogyan lehet elkerülni a büntetést? Az autómenedzser.hu a szakértőket faggatta.
A cégautó szerepe Magyarországon – akárcsak Európának ezen a felén általában – kicsit más, mint a Lajtán túl: a cégek és a munkavállalók itt egyaránt valamivel többet akarnak kifacsarni belőle, s némileg másként is kezelik, mint ott.