szerző:
automenedzser.hu
Tetszett a cikk?

A modern autógumik komplex felépítésűek, hiszen extrém terheléseket kell kibírniuk.

Porsche

A modern autógumik komplex felépítésűek, hiszen extrém terheléseket kell kibírniuk. Az abroncs váza, illetve maga a futófelület is sok külön rétegből áll. Ha a gumi keresztmetszetét nézzük, akkor a következő rétegeket tudjuk megkülönböztetni:

Karkasz: A mintázott gumiból álló futófelület és a teherhordó váz alkotja a karkaszt. A kettő között található még egy párnaréteg, az oldalfalakon azonban ez hiányzik. A radiál építésű gumiabroncsokat "radial" vagy "R" jelöléssel látják el. Ez a leginkább elterjedt gumiabroncsfajta.

Váz: Belülről a gumiabroncs szilárdságát a vázszerkezete adja, amelyet elsősorban szövet-textilbetétek - gumírozott kordszövet rétegek - alkotnak, de nagyobb igénybevételű abroncsok acélbetéteket is tartalmaznak. 

© Autómenedzser

Öv: A teherhordó vázra kerül fel a gumi alakját biztosító öv, vagy pánt. Ennek anyaga változó: legtöbbször acél szálakból, vagy műselyem szövetből, esetleg ezek keverékéből felépülő réteg, amely futófelület stabilitását biztosítja.

Oldalgumi: Az oldalgumi a leginkább igénye vett köpenyrész, ezért fontos a benne felhasznált gumi strapabírása. Az oldalgumit kopás ellen bordázattal látják el.

Légzáró réteg: A gumiabroncs légtartását biztosítja.

Peremszerkezet: Fő alkatrésze a nagyszilárdságú acélból készülő huzalkarika.

Huzalkarikák: A gumiabroncsot a nagy szakítószilárdságú, gumibevonatú acélszálakból álló, úgynevezett perem huzalkarikák szorítják a keréktárcsához.

Futófelület: Mintával ellátott futófelület, amely biztosítja a gumiabroncs feszes illeszkedését a kerékpánton.

Mintaárok: Mintaelemek a futó gumiban (mintaárok: negatív mintarész, mintaelem: pozitív mintarész).

Fontos rövidítések
Tubeless (TL): Tömnlő nélkóli gumiabroncs beépített légzáró réteggel.
Tube Type (TT): Csak belső tömlővel használható gumiabroncs.
TWI: Tread Wear Indicator: Futófelületi kopásjelző, a hatóságilag megengedett minimális 1,6 milliméteres mintázatmélységet mutatja.
Szelep: A kerékpántra rögzítve (tömlő nélküli) vagy a tömlőbe vulkanizálva, a gumiabroncs levegővel való felfújását vagy a levegőnyomás ellenőrzését teszi lehetővé.
Szelepvédő sapka: Védi a szelep szerkezetét a szennyeződéstől és  nedvességtől. A szelep tömítése érdekében elengedhetetlen.

Sebességindex
235/45 ZR 17 94 Y
Legnagyobb sebesség 300 km/h
Előírás szerinti maximális sebesség.
Terhelhetőségi jelzőszám: 94 = 670 kg/gumiabroncs 270 km/h sebesség esetén.
10 km/h sebességemelkedés esetén 5 százalékkal csökken a terhelhetőség,  a gumiabroncs nyomásának előírt értékéről a gumiabroncs és a gépkocsi gyártója megállapodik.

A gumiabroncs oldalfalán található jelölések

A gumiabroncs gyártója (Gyártmány)
 Mintázat jelölése
 Gumiabroncs-szélesség mm-ben
 Keresztmetszeti viszonyszám (abroncs magasságának és szélességének aránya százalékban H/B)
 Radiál gumi
 Kerékpánt átmérő hüvelykben
 Terhelési index (Li)
 Sebesség index (Si)
 Tömlő nélküli gumiabroncs
 Gyártási idő (XX=hét, XX=év, utolsó két számjegy)
 Kopásjelző (1,6 mm TWI)
 Kiegészítő jelölés megnövelt terhelhetőségű gumiabroncsokhoz
 Téli alkalmazhatóság jelölése téli és négy évszakos gumiabroncsokhoz 

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

automenedzser.hu Autó

Melyik a legjobb téli gumi?

Azok a gumiabroncsok, melyek minden téli időjárási viszonynak megfelelnek három csillagot...

automenedzser.hu Autó

Téli gumi: 3 tévhit, 2 tipp

Csak jeges, havas úton csúszhat meg az autó A nyári gumik tapadása az őszi hűvös időjárás kezdetén lecsökken, ezért...