szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Kizárólag speciális matricák birtokában közlekedhet korlátlanul az az autós, aki Németországba látogat. A német nagyvárosokat környezetvédelmi zónákra osztó kezdeményezés alapján csak az az autó jogosult a zónák látogatására, amely viseli az úgynevezett zöldmatricát (finompor-matrica). Ennek hiányában 40 eurós büntetésre lehet számítani. A rendelet érvényes mind a német, mind pedig a külföldi forgalmi rendszámú járművekre is.

© Autómenedzser
A környezetvédelmi zónák elsősorban Dél-Németország turisztikai látványosságokat kínáló városaiban terjedtek el széles körben. A rendelet összesen több mint húsz nagyvárost érint, így többek között Kölnt és Dortmundot, de Berlint és Hannovert is. A matricához nem lehet hozzájutni a határátkelő-helyeken. Magyarországon a TÜV SÜD-nál lehet beszerezni. A matricák kiosztását az autók károsanyag-kibocsátási fokozataihoz kötik: az Euro 2-es autók piros, a 3-as sárga, a 4-es és 5-ös kategóriájú gépjárművek zöld színű matricára jogosultak.

Az érintettek kizárólag személyesen igényelhetik a finompor-matricát az ÉMI-TÜV SÜD budapesti irodájában. Ott egy másolatot készítenek a személygépjármű eredeti forgalomba helyezési okmányáról, amelyet megküldenek az illetékes németországi szervezet számára. A TÜV SÜD Auto Service jóváhagyása a matricát haladéktalanul elküldik, úgyhogy a megrendelőnek csak a postai kézbesítési idővel kell számolnia.

Ha a jármű nem kaphat matricát, akkor költségmentesen tájékoztatják arról a megrendelőt. Ez vonatkozik az 1993. január 1-je előtti első forgalomba helyezésű benzinüzemű, valamint 1996. december 31. előtti első forgalomba helyezésű részecskeszűrő nélküli dízelüzemű járművekre. A matrica visszavonásig érvényes.

A döntést a német illetékesek azzal indokolják, hogy a városokban az egészségre és a környezetre rendkívül ártalmas finompor harmadát, de forgalmas utak mentén akár felét is a közúti közlekedés adja. Az egészség védelmében született egy európai uniós irányelv, amely megengedi az önkormányzatoknak, hogy – a helyzeten javítandó – környezetvédelmi zónákat létesítsenek, amelyek részben vagy teljes mértékben el lesznek zárva a forgalom elől.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Autó

Mit köszönhetünk 2008-ban az autóiparnak?

2008-ban a károsanyag-kibocsátás csökkentése, illetve a biztonság fejlesztése volt az autógyártók legfontosabb fejlesztési szempontja. Nézzük a legújabb technikai újításokat.

hvg.hu Autó

Erőltetik a dízelt, pedig sok kútnál nem lehet gázolajat tankolni

A Volkswagen, a Mercedes-Benz és a BMW dízel modellekkel akarják meghódítani az amerikai piacot. A VW Jetta TDI például már el is nyerte az év Legjobb zöld autója kitüntetést Amerikában. A kísérlet méltányolandó, ám Los Angeles és San Francisco közötti útvonalon szinte képtelenség megtankolni az autót. Igaz, a dízelt nem is kell.

hvg.hu Autó

Akar ingyen autót? Menjen Németországba

Németországban a 9 évnél öregebb autókra bevezetett roncsautó-prémiummal új lehetőségek nyílnak azok előtt, akik új autót vennének. A kedvezménynek köszönhetően már 5000 euró (1,45 millió forint) alatti összegért is új autóhoz juthatnak a németek. A gazdaság fellendítésére hasonló intézkedéseket vezettek be Görögországban, Olaszországban és Spanyolországban és tervezik Ausztriában is.

hvg.hu Autó

A legócskább kifogások, amiket a rendőröknek mondunk

Túl gyors volt, nem látta a zöld Skodát, csak a villanás térítette észhez. A legtöbb autós járt már így. Sokan – a kifogásokat illetően – igen kreatívak tudnak lenni. A német közlekedési hatóság összegyűjtötte a legjobb kifogásokat.

hvg.hu Autó

Berezelt az európai autópiac, ám a Golf verhetetlen

A JATO Dynamics, a világ egyik vezető autóipari piackutatójának beszámolója szerint az európai újautó-piac 7,8 százalékkal (1,227941 millió járművel) esett vissza 2008 folyamán 2007-hez képest. A csökkenés május óta folyamatosan jellemezte a piacot. A márkák között továbbra is a VW Golf vezet.

hvg.hu Autó

P+R, Liityntäpysäköinti, Transferium - parkolás Európában

Különbözőképpen kitáblázott, eltérően jelzett, néhol ingyenes, máshol olcsó, megint máshol drága – ez jellemzi a P+R létesítményeket Európában. Ugyanolyan színes az európai városokban a P+R ajánlat, mint maga az élet az egyes országokban. Ez lett az eredménye annak a felmérésnek, amit az ADAC német autóklub 22 európai nagyvárosban 19 ország autóklubjával közösen végzett, s amelynek során a tömegközlekedési vállalatok szakembereit és a várostervezőket kérdezték meg.