Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"5f03026a-3d38-4bc8-9aaa-9e6c7fa5338d","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Magyar Péter, a magyar ellenzék vezetője gyalog vonult át Magyarországon Romániába. Odafigyel a falvakban élő emberekre és meg akarja nyerni a külföldön élő magyarok szívét. Ez utóbbi elengedhetetlen a választási győzelemhez, írja Keno Verseck.","shortLead":"Magyar Péter, a magyar ellenzék vezetője gyalog vonult át Magyarországon Romániába. Odafigyel a falvakban élő emberekre...","id":"20250527_Deutsche-Welle-kommentar-Magyar-Peter-Orban-Viktor","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5f03026a-3d38-4bc8-9aaa-9e6c7fa5338d.jpg","index":0,"item":"5f90137f-adb5-40f0-9514-b6fe632eb62d","keywords":null,"link":"/360/20250527_Deutsche-Welle-kommentar-Magyar-Peter-Orban-Viktor","timestamp":"2025. május. 27. 15:45","title":"Magyar Péter a határon túli magyarok után a hatalom felé menetel – Deutsche Welle-kommentár","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3c047f4b-e304-45b4-ae12-f2cfb311a317","c_author":"MTI","category":"vilag","description":"A hatóságok a helyieket arra kérik, hogy ne menjenek az erdőbe. ","shortLead":"A hatóságok a helyieket arra kérik, hogy ne menjenek az erdőbe. ","id":"20250528_medvetamadas-szlovenia-ljubljana-erdo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3c047f4b-e304-45b4-ae12-f2cfb311a317.jpg","index":0,"item":"3ce765ed-8943-4a62-a0d1-471831af7781","keywords":null,"link":"/vilag/20250528_medvetamadas-szlovenia-ljubljana-erdo","timestamp":"2025. május. 28. 10:22","title":"Medve támadt rá egy nőre Szlovéniában, életveszélyes sérüléseket okozott","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"325c9c5b-183b-4ac8-8585-ea70ab7099b4","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"A már beütemezett interjúkat még megtarthatják, újakat azonban már nem szervezhetnek.","shortLead":"A már beütemezett interjúkat még megtarthatják, újakat azonban már nem szervezhetnek.","id":"20250528_donald-trump-usa-vizum-egyetem-diak-kozossegi-media-kulfoldi-hallgatok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/325c9c5b-183b-4ac8-8585-ea70ab7099b4.jpg","index":0,"item":"26fad683-e617-4383-8c01-4027dd759661","keywords":null,"link":"/vilag/20250528_donald-trump-usa-vizum-egyetem-diak-kozossegi-media-kulfoldi-hallgatok","timestamp":"2025. május. 28. 09:04","title":"Felfüggeszti a külföldi diákok vízumkérelmeinek elbírálását a Trump-kormány, szigorúbban fogják ellenőrizni a közösségi médiás tevékenységet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"685845c2-33be-4287-9ab6-1e3520aae60d","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Nagyot kaszáltak a Fideszhez köthető szervezetek a kormány civileknek kiírt pályázatán. Ismét.","shortLead":"Nagyot kaszáltak a Fideszhez köthető szervezetek a kormány civileknek kiírt pályázatán. Ismét.","id":"20250527_varosi-civil-alap-palyazatok-ner-fidesz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/685845c2-33be-4287-9ab6-1e3520aae60d.jpg","index":0,"item":"d70ac198-a441-4a91-b993-b5e04eda4a70","keywords":null,"link":"/itthon/20250527_varosi-civil-alap-palyazatok-ner-fidesz","timestamp":"2025. május. 27. 09:21","title":"Állami „civil” pénzeső: Győztes az államtitkár, a polgármester, a képviselő és a Harcos Klubja tagja is","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e92a6cfb-5bb0-4f6d-8dc2-e59a8847b330","c_author":"Mészáros Márton Balázs","category":"gazdasag","description":"A régiós átlagnál kevesebb magyar tervez külföldi nyaralást, és kisebb a költségvetésünk is, Magyarországra azonban egyre többen látogatnak. Lassult a belföldi turizmus bővülése, de az MBH Bank szerint van még tartalék a szektorban. Az elmúlt hetek csalássorozata nem jelent pluszkockázatot nyaraláskor a bank szerint.","shortLead":"A régiós átlagnál kevesebb magyar tervez külföldi nyaralást, és kisebb a költségvetésünk is, Magyarországra azonban...","id":"20250527_visa-mbh-bank-fizetes-utazas-bankkartya-nyaralas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e92a6cfb-5bb0-4f6d-8dc2-e59a8847b330.jpg","index":0,"item":"f25e8fed-d7cb-4429-814a-8a1495ab7c9d","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250527_visa-mbh-bank-fizetes-utazas-bankkartya-nyaralas","timestamp":"2025. május. 27. 11:57","title":"Akcióvadászok és élménykeresők: kevesebb magyar tervez külföldi nyaralást, mint tavaly, itthon viszont egyre több a külföldi turista","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9f7667dd-f41e-459f-a1e4-6f3b7df72bad","c_author":"hvg.hu","category":"sport","description":"Január 25-én szenvedett közúti balesetet, négy hónappal később szervezete feladta a küzdelmet.","shortLead":"Január 25-én szenvedett közúti balesetet, négy hónappal később szervezete feladta a küzdelmet.","id":"20250527_Meghalt-19-eves-magyar-jatekvezeto-honapokig-kuzdottek-az-eleteert-czenki-mark","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9f7667dd-f41e-459f-a1e4-6f3b7df72bad.jpg","index":0,"item":"01f93b76-ebd6-4c55-bb2a-b8303ddd0d57","keywords":null,"link":"/sport/20250527_Meghalt-19-eves-magyar-jatekvezeto-honapokig-kuzdottek-az-eleteert-czenki-mark","timestamp":"2025. május. 27. 16:07","title":"Meghalt a 19 éves magyar játékvezető, miután hónapokig küzdöttek az életéért","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"05861f94-a002-425f-b73b-2d3253a539d1","c_author":"hvg.hu","category":"kkv","description":"Bár volt hivatalos születésnapi kedvezmény a társaságnál, ez a lehetőség már nem él.","shortLead":"Bár volt hivatalos születésnapi kedvezmény a társaságnál, ez a lehetőség már nem él.","id":"20250527_wizzair-csalas-kartya","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/05861f94-a002-425f-b73b-2d3253a539d1.jpg","index":0,"item":"abce37b9-76cf-499d-9f6b-5053dce4a1f9","keywords":null,"link":"/kkv/20250527_wizzair-csalas-kartya","timestamp":"2025. május. 27. 10:41","title":"Ne dőljön be a születésnapi akciónak, csalók élnek vissza a Wizz Air nevével","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8dfe3dbc-4ffc-4801-b628-b57e78230f4f","c_author":"Balla István ","category":"360","description":"A felnőtt minta fontossága már egészen kicsi korban visszaköszön, legyen szó a kommentkultúráról vagy általában az okoseszközök használatáról. A gyerekek brutálisan sok időt töltenek a képernyő előtt, ezt pedig csak úgy lehetne csökkenteni, ha a szülők, pedagógusok fel tudnának kínálni érdekes, alternatív elfoglaltságokat nekik.","shortLead":"A felnőtt minta fontossága már egészen kicsi korban visszaköszön, legyen szó a kommentkultúráról vagy általában...","id":"20250527_digitalis-oktatas-csapdaba-ejtett-generacio-szell-david-gyarmathy-eva-balatoni-jozsef-halacsy-peter-horvath-adam","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8dfe3dbc-4ffc-4801-b628-b57e78230f4f.jpg","index":0,"item":"a8855386-e517-4455-9e85-ddb5d9d7a142","keywords":null,"link":"/360/20250527_digitalis-oktatas-csapdaba-ejtett-generacio-szell-david-gyarmathy-eva-balatoni-jozsef-halacsy-peter-horvath-adam","timestamp":"2025. május. 27. 13:27","title":"Már az óvodában orbánozással és magyarozással csúfolódnak a gyerekek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Az ötödik Skoda igazi csodabogár: izgalmas a külseje, parádés a technikája, kényelmes, gyors és vidám. Városi autó, de a könnyű tereptől sem riad vissza. Az ára riasztó, 160 lovas benzinmotorral a fogyasztása is.
Régóta próbálkozik betörni az összkerekes piacra a Skoda, az Octavia Scout modell nem túl nagy siker, sokkal inkább megéri az olcsóbb és cicomátlan Octavia 4x4. A Yeti ezeket mind felülmúlja, csak a csomagtartó és a hátsó lábtér az, amiben az Octavia jobb nála.
Az első említésre méltó modell, amely terepre készült ugyan, ám az aszfalton is viszonylag jól boldogult, a Škoda Superb 3000 - Kfz 15 (Typ 956) prototípusa volt. A 3,1 literes soros, hathengeres erőforrással és összkerékhajtással szerelt Škoda Superb 3000 1942-43-ban készült. A Typ 973 terepjáró típus 1952 és 1956 között gördült le a szerelőszalagról, s már akkoriban is – 600 milliméteres gázlómélységével és 85 százalékos kapaszkodóképességével fémjelzett – kiváló terepjáró adottságai, illetve kedvező utcai menettulajdonságai együttesével vívott ki elismerést. A Yeti az ősterepessel szemben 80 százalékos (36 fokos) kapaszkodóképességgel, 180 milliméteres hasmagassággal és 300 milliméteres gázlómélységgel rendelkezik.
A 4223 milliméteres Yeti 200 milliméterrel rövidebb a Tiguannál, de tengelytávja csak 26 milliméterrel, 1793 milliméteres szélessége révén ajtói szűk helyeken is viszonylag szélesre tárhatók. Magassága 1691 milliméter, saját tömege a vezetővel együtt kalkulálva 1520 kilogramm (1,8 TSI 4×4). Csomagtere 405-ről egészen 1760 literig bővíthető, 545 kilogramm a hasznos terhelhetősége. A Yeti 1800 kilogrammnyi terhet vontathat, ebben elmarad a konszernen belüli vetélytársától, a Tiguan 700 kilóval többet.
Beltere (egy az egyben Octavia) tökéletesen egyszerű, ergonómiája példás. Az érintőképernyős, hatlemezes és SD-kártyát is olvasó audiorendszere (80 ezer forint felár) radiotext adatok megjelenítésére is képes, USB-csatoló csak felár ellenében rendelhető, AUX-csatlakozó volt a kocsiban. Hiányoltam a Bluetooth-csatlakozást.
A karosszériára és a környező forgalomra egyaránt kedvezőbb rálátást nyújtó, viszonylag magas üléspozíció a be- illetve kiszállást kényelmessé teszi. A hátul utazók az első utasnál két centiméterrel magasabban foglalhatnak helyet. A hátsó ülések a Roomsterből átvett rendszerrel variálják a teret. A három önálló hátsó ülés egyenként is lehajtható és ki is vehető (16 kilósak), a külsők pedig hosszirányban, illetve – kiemelt középső ülés mellett – 80 milliméternyi távolságon oldalirányban is állíthatók.
A csomagtartó elcsúsztatható horgokkal kialakított csomagrögzítő rendszere segítségével pakoláskor jelentős idő takarítható meg, menet közben pedig hatékonyan veszi elejét a poggyász nem kívánt vándorlásának. Ettől függetlenül visszasírtam a Fabiában és Roomsterben is jól bevált félkör alakú rögzítő elemet.
Erős és torkos az 1,8 literes turbó (Oldaltörés)
Amíg meg nem érkezik hazánkba is a 105 lovas 1,2-es, az 1,8 TSI-vel kell megelégedniük a benzinmotorokat kedvelőknek. A turbófeltöltés révén 160 lóerős teljesítményét 4500-as fordulatnál leadja, 250 newtonméter forgatónyomaték-maximumát már 1500-as fordulaton rendelkezésünkre bocsátja. A fogyasztást csökkenti a két fokozatban működő olajszivattyú, amely 3500 percenkénti fordulatig 1,8 bar üzemi nyomáson dolgozik, s csupán nagyobb kenőolaj-igény esetén vált 3,3 bar nyomásértékre. Ennek ellenére nem takarékos az izmos Yeti, a 400 kilométeres tesztelés során városban, országúton és terepen is használva, 10,2 literes átlagfogyasztást mértünk száz kilométerenként.
A Yeti futóműve az Octavia és Octavia Scout modellekben már bevált technikát alkalmazza. Első felfüggesztése a McPherson elv szerint épül fel, vagyis a lengéscsillapítókat a rugóelemekkel kombinálja, amelyek keresztlengőkarral közösen gondoskodnak a kerék vezetéséről. A többlengőkaros hátsó felfüggesztéseket némileg átdolgozták a tervezők az Octavia modellekben alkalmazotthoz képest, nyomtávjuk 30 milliméterrel növekedett. E változtatás kifejezetten jól áll egy terepes modellnek, s az első futómű 23 milliméter átmérőjű kereszt-stabilizátorával kiegészítve kanyarmenetben hatékonyan mérsékli a karosszéria nem kívánt billenő mozgásait. A rezgések átadásának mérséklése érdekében a hátsó felfüggesztések segédvázhoz csatlakoznak, amelyet négy rugalmas zaj- és rezgéscsillapító ágyazással kialakított kötés erősít a karosszériához.
A Škoda Yeti – nem csupán 180 milliméteres szabadmagasságának, hanem különösképpen negyedik generációs Haldex-tengelykapcsolóval működő állandó összkerékhajtási rendszerének köszönhetően – a műutaktól távol ugyancsak megfelel a legmagasabb követelményeknek. E korszerű hajtásrendszer az Octavia Combi 4x4 illetve a Superb 4x4 modellek technikájára épül. Az elektrohidraulikus szabályozású, többlamellás Haldex-tengelykapcsoló a hátsó futómű előtt, a kereszthajtással és a hátsó differenciálművel közös házba építve kapott helyet. Kedvező vonóerő-átadási körülmények között – például száraz úton – a motor nyomatéka 96 százalékban az első kerekekre jut, ám azt a pillanatnyi menethelyzet függvényében a Haldex-tengelykapcsoló elektronikus szabályozása akár 90 százalékig is a hátsó kerekekre irányíthatja. A csökkenő tapadású hátsó kerekek kipörgését automatikus differenciálzár-funkció akadályozza meg. Mindez magasfokú iránytartást és biztos uralhatóságot kölcsönöz a Yeti számára, terepen és utcán egyaránt.
Minden úton biztonságos (Oldaltörés)
A sportos, peres nyári gumik ellenére hat fokos hidegben úgy lőtt ki kanyarodáskor, hogy nem nyikkant meg, pedig rendesen lepadlóztam. Ilyenkor érzi úgy a sofőr, megérte az összkerékhajtás, de csak ilyenkor, városi, alföldi használatban felesleges az összkerékhajtás.
A Haldex-tengelykapcsoló szabályzóegysége a hátsó kerekek hajtásának bekapcsolásakor számos érzékelő adatait veszi tekintetbe: a motor szabályzóegysége felől érkező információk (fordulatszám és gázpedálállás), az ABS/ESP szabályzóegységének adatai (kerékfordulatszámok, féklámpa-kapcsoló állása, oldal- és hosszirányú gyorsulás), a bekormányzási szög.
Az összkerékhajtás érzékeny szabályozása teljes mértékben kompatibilis a menetstabilizáló berendezések (ABS, ESP) hasonló rendszerével. A 4x4 modellekben az alapkivitelhez tartozó elektronikus menetstabilizáló (ESP) beavatkozásakor a Haldex-tengelykapcsoló működtetését az ABS/ESP szabályzóegysége veszi át. A blokkolásgátló (ABS) működésbe lépésekor önműködően nyit a Haldex-tengelykapcsoló.
A műszerfal off-road gombjának megnyomására az ABS, az ASR és az EDS segédrendszerek terepes üzemmódra váltanak. Ennek megfelelően a motor érzékenyebben reagál a gázpedál mozgásaira, laza talajon is megkönnyítve a finom indulásokat. A fordulatszám-határolással működő elindulássegítő funkció, illetve a lejtő-asszisztens ugyancsak készenlétben áll. Utóbbi meredek lejtőn haladva finom fékezési beavatkozásokkal segíti az egyenletes és biztonságos ereszkedést.
A vészfékrásegítővel kiegészített blokkolásgátló (ABS) és a motor fékezőnyomaték-szabályozása (MSR) további rendszerek mellett a Yeti minden változatának szériafelszereltségében szerepelnek, míg az elektronikus menetstabilizáló (ESP) a 4x4 modellek alapfelszerelése. Ütközéskor akár kilenc légzsák is védheti a bennülőket, köztük a vezető térdlégzsákjával, illetve a hátsó oldallégzsákokkal, 7 légzsák képezi az alapfelszereltséget. A közlekedés többi résztvevője számára a szériafelszereltséghez tartozó nappali világítás biztosít hatékonyabb észlelhetőséget. Tesztautónkban nem volt esőérzékelős ablaktörlő és sötétedéskor aktiválódó fényszóró, volt viszont félautomata parkolási segéd, elöl-hátul radarral (148 ezer forintért).
Ráfutásos baleset során az első aktív fejtámlák (WOKS) mérséklik a vezető és az első utas nyaki sérüléseinek kockázatát. A 60 kilométer/óra feletti tempóról végrehajtott vészfékezések hatására a Yeti féklámpája villogni kezd, jól láthatóan figyelmeztetve a mögöttes forgalmat a veszélyhelyzetre. Amint a jármű megáll, bekapcsolódik a vészvillogó. A hátsó ülésen Isofix gyerekülés-rögzítési pontok állnak rendelkezésre, ami kívánságra az első utasüléshez is rendelhető.