szerző:
Biró Csongor
Tetszett a cikk?

A tavalyi válságos év után kezd magára találni a világ és Európa autópiaca. Egyes régiókban szárnyal az új autók eladása. Európa és az európai gyártók számára rossz hír, hogy a roncsprémiummal eddig lélegeztetőgépen tartott német piac haldoklik, ott óriási a visszaesés. Ennek ellenére a német autók jól fogynak világszerte, a német prémium márkák tőkéje egyre csak hízik. A VW az első negyedévben 95 százalékos (433 millió euró) nyereségpluszt könyvelt el.

Míg 2009-ben Európa autópiaca 1,3 százalékkal (14,116052 millióra) esett vissza a 2008-as év eladásaihoz képest, addig 2010 első negyedévében már 9,2 százalékos növekedést könyveltek el. 2009-ben a legnagyobb növekedést (23,3 százalékot) a németek érték el (3,807175 millió új autóval), a franciák 10,7 százalékkal vettek több autót (2,26873 millió új autót), az olaszok vásárlási kedve csak 0,3 százalékkal csökkent a korábbi évhez képest (2,15801 autót vettek).

Az idei első negyedévben még mindig a németek vezetnek 670 410 új autóval (-22,8 százalék), nyomukban az olaszok 666 231 autóval (23,3 százalék), harmadikok a britek 611 548 autóval (27,3 százalék). A nagy piacok között a legtöbbet a spanyol bővült: 44,5 százalékkal 286 167 autóra (2009-ben 17,9 százalékot estek vissza).

Világszinten növekedés jellemzi az autópiacot. Egy kivétellel, az oroszoknál 25 százalékkal visszaesett a vásárlási kedv, az első negyedévben csak 292 600 új autót vettek. A kínai gyarapodás megállíthatatlan, 77 százalékos bővülést követően 2,8 millió autót adtak el. Az Egyesült Államokban 16 százalékkal nőtt a vásárlási hajlandóság (2,5 millió új autó). Nyugat-Európában 12 százalékkal bővült  a piac (egyes EU-országok nélkül számítva 1,6 millió autó), Japánban 24 százalékkal (1,3 millió új autó), Brazília 17 százalékkal (750 ezer új autó), India 30 százalékkal (581 800 új autó).

A német prémium gyártók között feszült küzdelem folyik az első helyért. Az első negyedéves adatok alapjána  BMW vezet 265 809 eladott autóval, második az Audi 264 100 autóval, harmadik a Mercedes-Benz 248 500 eladott autóval. A bevétel szempontjából fordított az állás, a drágább S- és E-osztályok révén nagyobb profitra tett szert a stuttgarti márka. A mínuszos német autópiacon első a Volkswagen (213 719 autó), második a Mercedes-Benz (80 500 autó), harmadik a BMW (73 021 autó).

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Autó

Ádáz küzdelmet vív a BMW és az Audi a kínai autópiacon

A BMW egyre több autót szeretne gyártani Kínában. Tavaly 38 százalékkal, idén pedig már a tervekhez képest 20 százalékkal növelte eladásait a kontinensnyi országban a müncheni autógyártó. A bajorok között még az Audi vezet, de a BMW-nek nagy tervei vannak.

hvg.hu Autó

Jó évet zárt az autópiac – kik a nyertesek?

Magas értékesítési számokkal zárta a 2009-es évet Európa legtöbb autógyártója, azonban már láthatók a jövőbeni bizonytalanság jelei – derül ki a JATO Dynamics 2009-es teljes éves jelentéséből.

Autó

Megállíthatatlan a kínai autópiac

2009-ben a kínai autópiac 46 százalékkal bővül és elérte a 13,6 milliós darabszámot. 8,6 millió kínai tavaly vásárolta meg élete első autóját. Idén a szakértők tízszázalékos növekedést jeleznek előre, ami azt jelenti, hogy a piac 2010-ben elérheti a 15 millió darabot.