szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Az ADAC német autóklub öt középkategóriás szabadidő-terepjárón és öt kombi autón tesztelte az ESP-rendszerek utánfutó funkcióját. A menetstabilitás szempontjából igen különböző eredmények születtek.

A legújabb elektronikus menetstabilizálókban (ESP) már van utánfutó funkció, azért, hogy utánfutót, trélert, lakókocsit is lehessen vontatni, viszonylag nagyobb sebességgel. Menetstabilizáló nélkül egy kicsit erősebb kormányzásnál könnyen kilenghet az autó és a vontatott jármű, ami akár balesethez is vezethet. Egyre több autóban van olyan új generációs ESP rendszer, amely felismeri az utánfutót. Ezt tesztelte az ADAC összesen tíz autóban. A lakókocsisok kedvenc modelljeit választották ki, és mindegyikhez 1600 kilogrammos, egytengelyes lakókocsit kapcsoltak. Összességében elmondható, hogy egy jármű sem kapta meg a „nagyon jó” minősítést. Hat esetben „jó” minősítést adtak a szakemberek, négy járművet pedig „kielégítő” jelzővel láttak el.

A teszt nyertese, jó minősítéssel a BMW X1 lett. Ennél a járműnél a gyakorlatban is elég jól működött az ESP. A kombik között a Honda Accord Tourer kapta a legtöbb szavazatot és a jó minősítést. A kombik között a VW Passat, az Opel Insignia, az Audi A4 Avant, valamint a VW Tiguan szabadidőautó „kielégítő” jelzőt kapott. Az Opel és az Audi esetében az ESP utánfutó funkciója túl későn kapcsolt be. Az utolsó helyre kerülő Audinál maga az ESP is elég gyengén teljesített.
A két VW modellnél túl erős fékezéssel avatkozik be az ESP, ami veszélyes lehet a hátul haladó autók szempontjából. Vagyis olyan, mintha teljes vészfékezést hajtanánk végre az autóval. A Mercedes C-osztály ezzel szemben igen jó eredményt mutatott fel. A stabilizáló berendezés a megfelelő időben és a megfelelő erősséggel avatkozott be. Ennek köszönhetően a kritikus kilengést megakadályozta a rendszer. A SUV-ok (szabadidős terepjárók) között a Volvo XC60 jó minősítést kapott, mert bár viszonylag késői fékezéssel avatkozik be itt az ESP, ám az intenzitása megfelelő. A Ford Kuga szintén jó eredménnyel végzett.

A vontatás problémát jelenthet azoknak, akik nincsenek ehhez hozzászokva, nincs meg a kellő gyakorlatuk. A hirtelen oldalszél, az erős, hirtelen kormánymozdulatok hatására könnyen kilenghet a vontatott jármű. Ha meginog a jármű, minden esetben fékezni kell, az ellenkormányzás vagy a gyorsulás minden esetben veszélyes lehet. Autóvásárlásnál érdemes mindenképpen olyan járművet választani, amelyikben modern az ESP. Olyan autókhoz, amelyek nem rendelkeznek utánfutót felismerő ESP-vel, érdemes utánfutóra utólag felszerelhető rendszert venni. Az ADAC tesztje alapján ugyanis ezek is biztonságosabbá teszik a vontatást. Egy ilyen rendszer kb. 600 eurónak megfelelő összegbe kerül.

Videó a tesztről az Autómenedzser.hu autós portálon.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Autó

Adaptív ESP a transzporterben, avagy miért drágább a Mercedes?

A Mercedes-Benz transzporterek hivatalos magyarországi importőre, a DaimlerChrysler Automotive Hungária Kft. vezetéstechnikai tréninget szervezett a tököli repülőtéren. A rendezvényen bemutatták a Mercedes-Benz Viano, Vito és az új Sprinter modellekben található biztonságtechnikai megoldásokat. Ugyanitt kiderült, hogy miért drágább versenytársainál a Mercedes.

hvg.hu Autó

Veszélyesek a babautánfutók – teszt

Egyre többen szerveznek családi biciklis kirándulást. Ma már számtalan olyan eszközt kínálnak a cégek, amelyek megkönnyítik a közös kikapcsolódást. Ahol a gyerekek már idősebbek, ott értelemszerűen mindenki a saját bringáját tekeri. Ahol azonban kicsik a gyerekek, ott utánfutóval, tandemmel vagy úgynevezett vontatórúddal viszik az apróságokat a szülők.

MTI/hvg.hu Autó

Kötelező lehet az ESP minden autóban

Az Európai Bizottság szeretné elérni, hogy a jövőben minden új autót kötelezően szereljenek föl elektronikus menetstabilizátorral (ESP) és alacsony gördülő ellenállású abroncsokkal. Az EU-bizottság előterjesztése szerint a rendelkezés 2012-ben lépne életbe.

hvg.hu Autó

Audi R8 V10 teszt: te kikapcsoltad az ESP-t?

Brutális morgás, mágneses futómű, megolvadt gumik, gőzölgő üvegtető, füstölő féktárcsák, javuló köridők – mindenkinek van ilyen álma. Vezettük az Audi tízhengeres fenevadját.