Tetszett a cikk?

Eggyel kevesebb luxusmárka képviselteti magát Magyarországon, de nem ez az oka annak, hogy – az elmúlt mintegy másfél évtized rendre növekvő eladásait megszakítva – a tavalyi nagyobb mérték után az idén visszafogottabban mérséklődött a prémium kategóriában az autók eladása.

A tehetősek elvétve tartogatják karácsonyi meglepetésnek egy új luxusautó, illetve az ilyen kategóriával szinte megegyező kényelmi és biztonsági berendezésekkel felszerelt prémium autó kulcsát. Ezen a szinten az új autók birtokbavételének legfeljebb a szállítási határidő szabhat korlátot. Ezért sem várható, hogy ez év végéig jelentősebb mértékben növekszik itthon a luxusautó-vásárlások száma, november végéig kifutottak az idei megrendelések. Sok vevő az év utolsó időszakában arra is odafigyel, hogy inkább a következő évben vegye át a presztízsautó kulcsát: ne 2010 legyen a forgalomba helyezés dátuma, hanem 2011. Ezzel a húzással a nagy értékű autó későbbi eladásakor néhány milliót lehet nyerni.

Csak mérsékelt visszaesés
Míg a magyarországi lakossághoz képest elenyészően kevesen – becslés szerint ötezer körül – vannak azok a nagyon tehetős emberek, akik bármikor képesek 20-30 millió forintba kerülő luxusautót vásárolni és hosszabb távon fenntartani, addig az évente összesen eladott új autókhoz képest nagyobbnak tűnik az arányuk. Ezt a feltételezést nemcsak az elmúlt mintegy másfél évtizedben többnyire növekvő vásárlások tendenciája mutatja, hanem a tavalyi és az idei luxus-, illetve a nagykategóriás újautó-értékesítésnek – az összeladáshoz képest – az átlagban jóval mérsékeltebb visszaesése. Merthogy ezt a szűk újautó-piaci értékesítői kört is negatívan érintette a nemzetközi pénzügyi és gazdasági válság itthoni megnyilvánulása. Ám, míg a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) adatai szerint, idén az itthoni autóeladás – a tavalyihoz képest – negyedévről-negyedévre 50–60 százalék közötti visszaesési értéket mutatott, addig a luxus- és prémium kategóriás újautó-eladások átlaga a legrosszabbnak számító első negyedévben is 27,5 százalék volt.

A harmadik negyedéves adatok átlagban 19,3 százalékos visszaesést mutatnak az egy évvel korábbihoz képest, úgy, hogy ezen belül a nagyautó-kategóriában 1,9 százalék a növekedés. A tovább húzódó visszaesésnek e forgalmazói kör sem örül, de csődbe egyik márkakereskedő sem ment, szemben számos, tömegmodelleket eladó vállalkozástól.

A vevőkör fix
Bár a közeljövőben folytatódik az élénkülés, a kereskedőknek a tenyerükön kell hordozniuk az ilyen vevőket. Ez a vevőkör továbbra is elvárja és a maga módján értékeli, ha az autómárkához kötődően új üzleti, partneri kapcsolatokat is köthetnek.

Szinte általános az az értékesítői reakció, amely az idei eladott, illetve kiszállításra váró – többnyire csökkenő – mennyiségi adatra kérdezés kapcsán inkább a márka egyes modelljeinek piaci részarány-növekedését hangsúlyozta. Kérdéseinkre így tettek a BMW-nél, amelynél a 7-es, valamint az új 5-ös modell eladásaival – e szegmenseken belül – némileg nőtt a márka piaci részesedése. Ugyancsak jó eladási arányt mutatnak kategórián belül az X6-os és az X5-ös BMW-k.

A Mercedesnél az S-osztály 50 százalékos piaci aránnyal tartja vezető helyét a szegmensben, a teljes modellpalettában a legkedveltebb E-osztály 43 százalékos piaci részesedésével áll az élen. A magyarországi vezérképviselet szerinti igazi különlegességek közül az idén megjelent 56 millió forintos indulóárú SLS AMG iránt nagy az érdeklődés, az autógyártótól kapott mennyiséget azonnal értékesítették.

Az Audi várhatóan továbbra is jobb évet zár a két előző nagy riválisánál, hiszen az idei első 10 hónapban – a tavalyi hasonló időszakhoz képest – mintegy 18 százalékkal több, összesen 1210 új autót értékesített, és ezzel őrzi évek óta tartó vezető pozícióját a hazai prémiumautó-piacon. A márka – főleg az őszi időszakban beindult megrendelések folytatásaként – az év végéig további eladás-növekedéssel számol, ám még így is elmarad az eddigi rekordnak számító 2008-as Audi összértékesítésétől. Finanszírozásban a készpénzes vásárlás és a bérlet került előtérbe, a vevők 80 százalékban cégek, a privát ügyfelek aránya csökkent. Az Audi A4 és A6 modellek előkelő helyet vívtak ki a céges flottáknál, ezt most jól ki tudja használni a márka. Tapasztalataik szerint, a prémium autót vásárló ügyfelek, illetve cégek – tavalytól számítva – egy-másfél évvel elhalasztották a beszerzéseiket, de úgy tűnik, ez év közepétől elkezdték behozni a lemaradást.

Hasonló véleményt fogalmaztak meg a BMW-nél és a Mercedesnél: az utóbbi márkánál az idei, eddigi legjobb értékesítési hónap az október volt, amikor száz új modellt adtak el.

A cikk folytatása az Autómenedzser.hu autós portálon olvasható.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Biró Csongor Autó

A tíz legmegbízhatóbb használt egyterű évjáratonként

Németországban évente közzéteszik az autók műszaki állapotát bevizsgáló hatóságok tapasztalatait. A GTÜ elnevezésű (Gesellschaft für Technische Überwachung) szervezetnél idén 5 millió személyautó műszaki felülvizsgálatát végezték el. Ennek alapján állítottuk össze a legmegbízhatóbb és a legmegbízhatatlanabb egyterűek listáját.

Biró Csongor Autó

Top 15: a legjobb autómárkák Európában

Újra fénylik a Mercedes-Benz csillaga a német autóipar egén, a márka végzett az ADAC német autóklub 23. alkalommal összeállított autó- és márkaelégedettségi AutoMarxX ranglistán. Az első négy helyen természetesen német márkák szerepelnek, a Volvo letaszította a Skodát a top 5-ből.

Biró Csongor Autó

A tíz legmegbízhatóbb használt sportautó, kabrió évjáratonként

Németországban évente közzéteszik az autók műszaki állapotát bevizsgáló hatóságok tapasztalatait. A GTÜ elnevezésű (Gesellschaft für Technische Überwachung) szervezetnél idén 5 millió személyautó műszaki felülvizsgálatát végezték el. Ennek alapján állítottuk össze a legmegbízhatóbb és a legmegbízhatatlanabb sportautók és kabriók listáját.

Biró Csongor Autó

Toplisták: milyen autókat vettek 2010-ben a magyarok?

Az év első tíz hónapjában a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) tagjai 42 054 személygépkocsit adtak el, ez 39,1 százalékkal kevesebb, mint egy évvel korábban. Magyarországon 36 054 személyautót helyeztek forgalomba, 31,1 százalékkal kevesebbet, mint 2009 első tíz hónapjában – olvasható az egyesület közleményében.

hvg.hu Autó

Német teszt: melyik a legjobb téli gumi?

Az autóMAGAZIN tesztjében 10 fajta téli gumi a BMW 3-as 205/55 R 16 H méretű kerekein mérkőzik egymással havon, vizes és száraz útburkolaton. Hogy az újoncok képesek-e lehagyni a már bejáratott konkurenciát, kiderül a tesztből.

Autó

Téli gumikat tesztelt egy hazai biztosító – eredmények

November első hetében két éjszakán át mérte 8-8 különböző gumiabroncs menetdinamikai jellemzőit egy Toyota Aurison és egy Suzuki Swiften a Genertel téligumi-teszt csapata Újpesten, egy vezetésbiztonsági pályán. A tesztautókban műszerekkel rögzítették, hogy a tesztfeladatok során mikor csúsztak ki és hogyan fékeztek 0-ra az egyes gumiabroncsokkal a tesztautók. A mérnökök külön pontozták a különböző gumik nyújtotta biztonságot vizes és száraz aszfalton, fékezéskor, illetve éles kanyarban.

Biró Csongor Autó

Top 10: a legmegbízhatóbb használt terepjárók évjáratonként

Németországban évente közzéteszik az autók műszaki állapotát bevizsgáló hatóságok tapasztalatait. A GTÜ elnevezésű (Gesellschaft für Technische Überwachung) szervezetnél idén 5 millió személyautó műszaki felülvizsgálatát végezték el. Ennek alapján állítottuk össze a legmegbízhatóbb és a legmegbízhatatlanabb terepjárók listáját.