Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"30c2edc7-ec86-4d91-9c0a-ea09b2192909","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"Szerda reggel megkezdték a Levél településen tartott állomány vakcinázását annak érdekében, hogy a telep felszámolásáig a vírusürítés minimálisra csökkenjen. A több ezer állat leölése napokon belül megkezdődik.","shortLead":"Szerda reggel megkezdték a Levél településen tartott állomány vakcinázását annak érdekében, hogy a telep felszámolásáig...","id":"20250326_Ismet-kimutattak-a-ragados-szaj--es-koromfajast-Magyarorszagon-a-kornyezo-telepeket-is-vizsgaljak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/30c2edc7-ec86-4d91-9c0a-ea09b2192909.jpg","index":0,"item":"8fdd9ff2-4133-4385-9644-59edfcc4fa4f","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250326_Ismet-kimutattak-a-ragados-szaj--es-koromfajast-Magyarorszagon-a-kornyezo-telepeket-is-vizsgaljak","timestamp":"2025. március. 26. 13:37","title":"Terjedő ragadós száj- és körömfájás: több telepet is vizsgálnak a hatóságok, az állatok leölése hamarosan megkezdődik","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b89400a5-675a-47d0-86f0-d06a6d383fab","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Dopemannek nem tetszenek Majka dalai, de azt elismerte, hogy profi, sok pénzt kap, és nagy király.","shortLead":"Dopemannek nem tetszenek Majka dalai, de azt elismerte, hogy profi, sok pénzt kap, és nagy király.","id":"20250325_dopeman-majka-csurran-cseppen","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b89400a5-675a-47d0-86f0-d06a6d383fab.jpg","index":0,"item":"97d299af-f994-48d1-8c01-a49780aa6f31","keywords":null,"link":"/elet/20250325_dopeman-majka-csurran-cseppen","timestamp":"2025. március. 25. 14:09","title":"Dopeman Majka Csurran cseppenjéről: Tőle ez nem hiteles","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7f79f424-686b-40d1-b10c-8dde20ea6341","c_author":"MTI","category":"vilag","description":"Meg nő majd a szolgálati idő is, nem is kevéssel.","shortLead":"Meg nő majd a szolgálati idő is, nem is kevéssel.","id":"20250326_Dania-bevezeti-a-hadkotelezettseget-a-nok-szamara","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7f79f424-686b-40d1-b10c-8dde20ea6341.jpg","index":0,"item":"6a50db87-a26d-4374-86a8-b56d91b8c438","keywords":null,"link":"/vilag/20250326_Dania-bevezeti-a-hadkotelezettseget-a-nok-szamara","timestamp":"2025. március. 26. 06:16","title":"Dániában jövőre már nők is behívhatók lesznek katonai szolgálatra","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b4ce5f7e-00de-40d0-bc2c-eeb4a0283eba","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Jichák korábban a gázai harcok folytatása miatt is bírálta a kabinetet.","shortLead":"Jichák korábban a gázai harcok folytatása miatt is bírálta a kabinetet.","id":"20250325_izrael-hamasz-tuszok-kiszabaditasa-gazai-ovezet-jichak-hercog","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b4ce5f7e-00de-40d0-bc2c-eeb4a0283eba.jpg","index":0,"item":"69f44c8e-38b6-4528-b92a-fc2bfe0729e3","keywords":null,"link":"/vilag/20250325_izrael-hamasz-tuszok-kiszabaditasa-gazai-ovezet-jichak-hercog","timestamp":"2025. március. 25. 14:59","title":"Az izraeli elnök szerint már nem a túszok kiszabadítása a legfontosabb a Netanjahu-kormánynak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7d0773b3-190b-49a2-8ed0-5b063c26b6dc","c_author":"Domány András","category":"gazdasag","description":"Mint a legtöbbször, most is a brüsszeli szankciókra hivatkoznak, bár az nem világos, hogy mi köze az Unió Oroszországra kivetett büntetőintézkedéseinek az ATM-ekhez.","shortLead":"Mint a legtöbbször, most is a brüsszeli szankciókra hivatkoznak, bár az nem világos, hogy mi köze az Unió Oroszországra...","id":"20250325_bankautomatak-megszuntetese-kormanyzati-tiltas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7d0773b3-190b-49a2-8ed0-5b063c26b6dc.jpg","index":0,"item":"688407f0-597a-4200-8776-6bb0fff52037","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250325_bankautomatak-megszuntetese-kormanyzati-tiltas","timestamp":"2025. március. 25. 06:43","title":"Keddtől tilos bankautomatát megszüntetni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f22ab00f-b23d-448f-bf6a-382af3132c2b","c_author":"Lőrincz Tamás","category":"itthon","description":"Panaszt tettek a szülők egy XXII. kerületi óvodában, mert a gyerekük állítása szerint megütötte őt az egyik óvónő; az ügyben a HVG információi szerint a rendőrség nyomozást indított. A helyi ellenzék szerint nem volt megfelelő az eset kivizsgálása, ezért csütörtökön megpróbálják leváltani az egyesített intézmény vezetőjét. ","shortLead":"Panaszt tettek a szülők egy XXII. kerületi óvodában, mert a gyerekük állítása szerint megütötte őt az egyik óvónő...","id":"20250325_Budafok-ovono-bantalmazas-rabizott-gyerek-nyomozas-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f22ab00f-b23d-448f-bf6a-382af3132c2b.jpg","index":0,"item":"9b2d112b-4bb9-4a86-818d-a90024189b70","keywords":null,"link":"/itthon/20250325_Budafok-ovono-bantalmazas-rabizott-gyerek-nyomozas-ebx","timestamp":"2025. március. 25. 14:16","title":"Gyerekbántalmazás miatt tettek panaszt egy budafoki óvodában, nyomoz a rendőrség","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6ac0cc7e-839e-45e9-959e-af00dc21fab7","c_author":"MTI","category":"cegauto","description":"A belső kereslet ösztönzése miatt kénytelenek lépni. ","shortLead":"A belső kereslet ösztönzése miatt kénytelenek lépni. ","id":"20250325_Kinaban-valtozik-a-sajat-auto-birtoklasanak-szabalyozasa","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6ac0cc7e-839e-45e9-959e-af00dc21fab7.jpg","index":0,"item":"39434b7c-0bb0-4172-9723-d2094a7956ea","keywords":null,"link":"/cegauto/20250325_Kinaban-valtozik-a-sajat-auto-birtoklasanak-szabalyozasa","timestamp":"2025. március. 25. 07:33","title":"Lazítanak Kínában az autólottón, amikor sorsolással dől el, hogy ki vehet egyáltalán kocsit","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1f81be15-066c-4092-bcea-81e907bb04d6","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az Aucklandi Egyetem kutatói még 2023 decemberében vettek videóra egy cápát, aminek igen furcsa útitársa akadt.","shortLead":"Az Aucklandi Egyetem kutatói még 2023 decemberében vettek videóra egy cápát, aminek igen furcsa útitársa akadt.","id":"20250324_capa-uszonya-sarga-folt-polip-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1f81be15-066c-4092-bcea-81e907bb04d6.jpg","index":0,"item":"8c791cae-223c-4dca-94a5-02024413327a","keywords":null,"link":"/tudomany/20250324_capa-uszonya-sarga-folt-polip-video","timestamp":"2025. március. 24. 19:03","title":"Furcsa sárga foltot láttak egy cápa uszonyán, a kutatók sem hittek a szemüknek, amikor kiderült, mi az – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A HVG Cégautó 2011 különszámból kiderül, a magyar döntéshozók számára egyelőre nem kiemelten fontos kérdés a környezettudatosság. Némi változás mindenesetre már látszik: egy kormányrendelet szerint áprilistól a jármű károsanyag-kibocsátása és energiahatékonysága is bírálati szempont a közbeszerzéseknél.
Egyre több vállalat szabja meg, milyen szén-dioxid-kibocsátású járműveket rendelhetnek munkatársai. Ezzel a környezetterhelés csökkentése mellett szűkíteni is tudják a rendelhető kocsik körét. Ha egy cégvezető környezetbarát járművek beszerzéséhez ragaszkodik, a LeasePlan a GreenPlan szolgáltatást ajánlja. A cégcsoport egyébként megállapodott a Nissan Europe-pal, így 13 országban vesznek fel előrendelést a japán gyártó elektromos modelljére, a Leafre. A magyar piacon azonban 2013-ig várni kell a modell bevezetésére. 2012-ben érkezik a piacra ugyanakkor az Opel Ampera, majd a Chevrolet Volt és a Renault Fluence EV.
Egy kisvállalkozás tulajdonosa HVG Cégautó 2011 különszám munkatársának elmondta, azért keres elektromos autót a napi ügyintézésekhez, mert szeretné leszorítani a költségeit. Ezért hát figyelembe vette, hogy például az akkumulátorok töltésére használt elektromos áramról szóló számla adózáskor előnyösebb, mint az üzemanyagszámlák, mivel ez utóbbiak áfája nem írható le. Csakhogy ez az előny a végső mérlegnél nem elégséges, mivel az elektromos kocsik – és általában a zöld járművek – vételára ma még olyan borsos, hogy a különbség sosem térül meg az üzemelésen. És ez az, ami egyelőre gátolja terjedésüket.
Bár a döntéshozók elgondolkoztak rajta, a Phoenix Pharma nem vásárol alternatív üzemanyaggal működő vagy hibrid autót, mert becslésük szerint az üzemeltetés során felmerülő teljes költség (tco) még magasabb, mint a hagyományos dízel esetében. Igaz, két japán autógyártó, a Honda és a Toyota az elmúlt időszakban az eddiginél elérhetőbb árú hibrideket dobott a piacra. A Toyota közlése szerint kis cégek és nagy multik is bevásároltak náluk, kezdetben elsősorban a környezetvédelem területén működő vállalkozások. A Toyota Auris HSD kisebb áttörést is hozott, 6 millió forintos akciós alapárával olcsóbb a korábbi hibrid Toyotáknál, így a Telenor is vett öt Auris hibridet. A mobilkommunikációs cég tapasztalatszerzés okán szerezte be a hibrideket, s ha kedvezőek lesznek a visszajelzések, továbbiakra is vevő lesz.
Stiller Ákos
Úgy látszik, a kommunikációs cégek érzékenyebbek ebben a témában, mert a Magyar Telecom Honda Civic hibrideket szerzett be. A Toyota úgy látja, hogy a hibrid hajtásláncú autókkal olyan helyekre is sikerült bejutniuk, ahová a hagyományos dízel- vagy benzinüzeműekkel nem tudtak az adott cég márkapreferenciája vagy egyszerűen a versenytársak árpolitikája miatt, amivel csak egy bizonyos szintig kívánnak versenyezni. Ez igaz a Lexusra is, amelynek hibrid modelljei vonzó vezetői gépkocsik: sok Lexus hibrid (RX400h, és GS hibrid) fogyott kifejezetten az üzemmód okán. Más prémiumgyártónál is említették, hogy keresettnek számít némely alacsony fogyasztású típusuk, például a BMW közlése szerint több magyar, illetve nemzetközi vállalat használ BMW 320d Efficient Dynamics modelleket a flottájában.
A KBC Autolease flottakezelő tapasztalata szerint a magyar céges autóparkok összeállításánál egykét kivételtől eltekintve a válság előtt sem volt jellemző, hogy a környezetbarát gépjárműveket részesítették volna előnyben. Most, amikor a korábbinál is fontosabb lett a költségtakarékosság, a drága hibrid és elektromos autók nem lettek kelendőbbek, annak ellenére sem, hogy például a regisztrációs adónál vagy a parkolási díjnál kedvezményeket élveznek. Ha mégis hibrid mellett döntenek a cégek, a Toyota Prius szerepel a leggyakrabban a listán.
Hasonló eredménnyel járt a piacvezető flottakezelő LeasePlan által 2010 végén a top 50 ügyfél körében végzett felmérés: a tudatos „flottazöldítés” továbbra sincs fókuszban, de némi változás már tapasztalható – egyre több nemzetközi vállalat írja elő, hogy újautó-beszerzéskor milyen szén-dioxid-kibocsátású járműveket rendelhetnek a munkatársak. Az ilyen előírásnak elsősorban a részecskeszűrős dízelek felelnek meg. A Tesco nyilatkozata szerint kiemelt figyelmet fordítanak az áruterítés során okozott szén-dioxid-kibocsátás csökkentésére, és ezt a mutatót az autópark kiválasztásánál is figyelembe veszik. A Metro is alacsony károsanyag-kibocsátású kocsikat vásárol. Minden autójuk minimum Euro 4-es besorolású, de ma már a flottájuk zöme Euro 5-ös. A Metro ugyanakkor bírálta a személygépkocsi-márkák hazai importőreit, mert szerintük nem támogatják a környezetbarát autók beszerzését, semmilyen kedvezményes finanszírozási konstrukcióban nem partnerek.
A szén-dioxid-érzékenység azonban egyelőre csak kevés cég üzemeltetési szabályozásában tükröződik. Ilyen például az Eon, ahol kidolgoztak egy szén-dioxid-kibocsátáson alapuló bónusz–malusz rendszert. A kibocsátási határ 150 gramm/kilométer, ennek túllépése esetén büntetik a vezetőt, az alacsonyabb kibocsátást viszont jutalmazzák (a kibocsátást az elfogyasztott üzemanyagból és a gyári kibocsátási értékekből határozzák meg). Az Eon más területen is lépett: elindítottak egy úgynevezett e-mobility projektet – két elektromos autó már tartós teszten van a cégnél. A kocsik norvég gyártmányú, Think márkájú kisautók. Az áramszolgáltatók ez irányú érzékenysége nemzetközi jelenség, például a Peugeot a cseh áramszolgáltatónak adott el több elektromos autót, Mitsubishi-alapú Iont.
Tesztel a hatalmas flottával rendelkező Magyar Posta Zrt. is, méghozzá magyar gyártmányú elektromos kocsikat. Elsősorban városi környezetben, kézbesítésre jól alkalmazható elektromos kisautók és motorkerékpárok érdeklik a Postát. Már több évre tekint vissza különböző elektromos járművek tesztelése a kézbesítésben, így a budai Várban, Székesfehérváron, Pécsett és Szentendrén. A Posta kitért arra is, hogy év eleji beszerzéseinél, a hagyományos hajtásmódú kocsik kiválasztásánál is szempont volt az alacsony károsanyag-kibocsátás. Ilyen törekvések máshol is vannak, így a Mol a személy- és kishaszon-gépjárműveinél is az értékelési szempont a környezetbarát kivitel, a gazdaságos üzemmód.
Ami pedig a gázhajtást illeti: HVG Cégautó 2010 különszámunkban megírtuk, hogy a Shell Hungary gázüzemű (LPG) autókat állít üzembe, ám erre mégsem került sor, mert tavaly eladták LPG üzletágukat a Flaga Gas vállalatnak. Most a Shell nem tervezi más alternatív hajtásmódú gépjármű beszerzését. Van viszont E85-tel üzemelő flotta. Magyarországon a bioetanolt gyártó Hungrana vásárolt tavaly hat darab E85-üzemanyagú Peugeot-t, és továbbiakat is vettek volna, de a Peugeot még nem jött ki E85-üzemű motorja Euro 5-ös verziójával.
Általános tapasztalat, hogy míg a 3–15 autóból álló flottillákat rendszerint közvetlenül szerzik be a cégek, a nagyobbak üzemeltetésére igénybe vesznek flottakezelőt, ez pedig nem kis szám, legalább 30 ezer járműt gondoznak flottakezelők – derül ki a HVG Cégautó 2011 különszámból.
Az autók üzemeltetésével kapcsolatban szigorúbb szabályokat vezettek be a cégek 2010-ben - derül a ki a HVG Cégautó 2011 különszámból. Ezek arra irányulnak, hogy a kocsik állaga ne romoljon, a fogyasztásukat alacsony szinten tartsák. Hanyag autókezelés esetén általában komoly az értékcsökkenés.
Tavaly több nagy cégautóflotta megújult, és 2011-re is egyre többen terveznek nagyobb méretű autóvásárlást – derül ki a HVG Cégautó 2011 különszámból. Bár a cégautópiac fellendült, a lassú gyarapodás csak az ésszerűség és a takarékosság keretei között történik – még nem heverték ki a válságot a hazai vállalkozások.
A céges parkokban 2010-ben a Ford, a Skoda és az Opel a legnépszerűbbek. A LeasePlan statisztikái szerint a Focus, az Octavia és az Astra különösen kedvelt. A LansonCom vezetője is ugyanezen márkákat említi elsőként, ha az ügyfelek a tanácsát kérik – olvasható a HVG Cégautó 2011 különszámban.