Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"e75d70e2-72a6-4ead-a1e4-d9df9bafcf84","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Amerikai kutatók egy olyan technológiával rukkoltak ki, amelyik képes helyettesíteni a szilíciumot, azonban a működéshez sokkal jobb az energiahatékonysága. Emellett a helyigénye is jóval szerényebb, így nem igazán érdekli a Moore-törvény.","shortLead":"Amerikai kutatók egy olyan technológiával rukkoltak ki, amelyik képes helyettesíteni a szilíciumot, azonban...","id":"20241227_fuggoleges-elrendezesu-3d-tranzisztorok-moore-torveny","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e75d70e2-72a6-4ead-a1e4-d9df9bafcf84.jpg","index":0,"item":"a2733841-46b3-4c18-a851-aa41cde1d2cc","keywords":null,"link":"/tudomany/20241227_fuggoleges-elrendezesu-3d-tranzisztorok-moore-torveny","timestamp":"2024. december. 27. 16:03","title":"Itt vannak a tranzisztorok, amelyek fittyet hánynak a Moore-törvényre","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e0010dad-21dc-4906-926b-b02a2460cddd","c_author":"MTI","category":"kkv","description":"A gigászi összeg megnyeréséhez egy 2 dolláros szelvény is elég lehet.","shortLead":"A gigászi összeg megnyeréséhez egy 2 dolláros szelvény is elég lehet.","id":"20241226_Egymilliard-dollar-fole-nott-egy-amerikai-lotto-fonyeremenye","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e0010dad-21dc-4906-926b-b02a2460cddd.jpg","index":0,"item":"aa69bbc3-ebc1-4d9b-89cb-b8a6f3085ab2","keywords":null,"link":"/kkv/20241226_Egymilliard-dollar-fole-nott-egy-amerikai-lotto-fonyeremenye","timestamp":"2024. december. 26. 19:50","title":"Egymilliárd dollár fölé nőtt egy amerikai lottó főnyereménye","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"60882094-64c0-40b0-bcaa-96a81e554dcc","c_author":"Németh András","category":"tudomany","description":"Geoffrey Hinton úgy véli, 10-20 százalékos annak az esélye, hogy a gyorsan fejlődő mesterséges intelligencia (MI) három évtizeden belül eltünteti az emberi fajt.","shortLead":"Geoffrey Hinton úgy véli, 10-20 százalékos annak az esélye, hogy a gyorsan fejlődő mesterséges intelligencia (MI) három...","id":"20241227_A-mesterseges-intelligencia-keresztapja-szerint-no-annak-a-veszelye-hogy-az-MI","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/60882094-64c0-40b0-bcaa-96a81e554dcc.jpg","index":0,"item":"aba844db-aa8d-4189-8c3a-e47f8bcfa79f","keywords":null,"link":"/tudomany/20241227_A-mesterseges-intelligencia-keresztapja-szerint-no-annak-a-veszelye-hogy-az-MI","timestamp":"2024. december. 27. 19:42","title":"Az MI keresztapja szerint nő annak a veszélye, hogy a gépi értelem kiirtja az emberiséget","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d3d4f11c-bd36-44f4-93db-40a21e66ce3b","c_author":"OTP Alapkezelő ","category":"brandcontent","description":"Az amerikai elnökválasztás eseményei nem csupán társadalompolitikai, de ezzel szoros összefüggésben gazdasági értelemben is felfordulást okoztak a világ nagy részén. Halas Zoltánt és Kovács-Kvotidián Mátét, az OTP USA Részvény Alap és az OTP CETOP ETF portfolió menedzsereit kérdeztük a várható tőkepiaci mozgásokról.","shortLead":"Az amerikai elnökválasztás eseményei nem csupán társadalompolitikai, de ezzel szoros összefüggésben gazdasági...","id":"20241209_amerikai-elnokvalasztas-donald-trump-piaci-valtozasok-2025-otp-alapkezelo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d3d4f11c-bd36-44f4-93db-40a21e66ce3b.jpg","index":0,"item":"76c30fe7-0ed0-46c6-b268-e5bef3668a5b","keywords":null,"link":"/brandcontent/20241209_amerikai-elnokvalasztas-donald-trump-piaci-valtozasok-2025-otp-alapkezelo","timestamp":"2024. december. 28. 11:30","title":"Az egész világ arra figyel, mit lép jövőre Amerika","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":true,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":true,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"754a6dd2-ca9b-4aa5-88c7-8d3b050fab4f","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"itthon","description":"A schengeni csatlakozás után szabadon át lehet lépni a határt Románia és Magyarország között, de okmányokat vinni kell, és lesznek szúrópróbaszerű ellenőrzések.","shortLead":"A schengeni csatlakozás után szabadon át lehet lépni a határt Románia és Magyarország között, de okmányokat vinni kell...","id":"20241228_A-rendorseg-figyelmeztetest-adott-ki-a-szabad-romaniai-hataratlepes-miatt","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/754a6dd2-ca9b-4aa5-88c7-8d3b050fab4f.jpg","index":0,"item":"09dd2d34-97ea-4a26-a7b1-ee124660fd9b","keywords":null,"link":"/itthon/20241228_A-rendorseg-figyelmeztetest-adott-ki-a-szabad-romaniai-hataratlepes-miatt","timestamp":"2024. december. 28. 11:45","title":"A rendőrség figyelmeztetést adott ki a szabad romániai határátlépés miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"af9062ce-6e37-4ed4-8b79-d93b9575ab17","c_author":"Szőllősi Lili","category":"kkv","description":"Fitneszgépekkel kezdtek, majd áteveztek a táplálékkiegészítők világába, azóta pedig már fehérjét, shakereket, vitaminokat és sportruházatot is árulnak. Hogyan lett a BioTechUSA kis magyar családi vállalkozásból vezető piaci szereplő és mik még a céljaik?","shortLead":"Fitneszgépekkel kezdtek, majd áteveztek a táplálékkiegészítők világába, azóta pedig már fehérjét, shakereket...","id":"20241228_biotechusa-taplalekkiegeszito-cegportre-csaladi-vallalkozas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/af9062ce-6e37-4ed4-8b79-d93b9575ab17.jpg","index":0,"item":"82274d71-75e6-482c-9093-d0ff20e76de5","keywords":null,"link":"/kkv/20241228_biotechusa-taplalekkiegeszito-cegportre-csaladi-vallalkozas","timestamp":"2024. december. 28. 12:00","title":"„Mi az vagyunk a táplálékkiegészítésben, mint a Barcelona fociban”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7b394c30-1ff8-4647-a1c8-04921091dc09","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Két éve Orbán Viktor és Novák Katalin tüntette ki a cégvezetőt Budapesten.","shortLead":"Két éve Orbán Viktor és Novák Katalin tüntette ki a cégvezetőt Budapesten.","id":"20241227_meghalt-szuzuki-oszamu","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7b394c30-1ff8-4647-a1c8-04921091dc09.jpg","index":0,"item":"f01b7e82-fc60-4dfb-a656-1e69f8f0d486","keywords":null,"link":"/kkv/20241227_meghalt-szuzuki-oszamu","timestamp":"2024. december. 27. 12:42","title":"Meghalt Szuzuki Oszamu, aki évtizedekig vezette a japán autóipari vállalatot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"00e6c671-d3bd-4b61-82cc-9dc7a777dd7c","c_author":"HVG","category":"elet","description":"A férfi holttestére a baleset helyszínétől 250 méterre lejjebb bukkantak rá.","shortLead":"A férfi holttestére a baleset helyszínétől 250 méterre lejjebb bukkantak rá.","id":"20241226_szlovenia-alpok-baleset-magyar-turazo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/00e6c671-d3bd-4b61-82cc-9dc7a777dd7c.jpg","index":0,"item":"5db7866a-b967-47ba-851d-18703fe17e79","keywords":null,"link":"/elet/20241226_szlovenia-alpok-baleset-magyar-turazo","timestamp":"2024. december. 26. 20:41","title":"Szlovén hegyimentők: A zuhanást még túlélte a magyar túrázó, de visszamászni már nem tudott a szakadékból","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A HVG Cégautó 2011 különszámból kiderül, a magyar döntéshozók számára egyelőre nem kiemelten fontos kérdés a környezettudatosság. Némi változás mindenesetre már látszik: egy kormányrendelet szerint áprilistól a jármű károsanyag-kibocsátása és energiahatékonysága is bírálati szempont a közbeszerzéseknél.
Egyre több vállalat szabja meg, milyen szén-dioxid-kibocsátású járműveket rendelhetnek munkatársai. Ezzel a környezetterhelés csökkentése mellett szűkíteni is tudják a rendelhető kocsik körét. Ha egy cégvezető környezetbarát járművek beszerzéséhez ragaszkodik, a LeasePlan a GreenPlan szolgáltatást ajánlja. A cégcsoport egyébként megállapodott a Nissan Europe-pal, így 13 országban vesznek fel előrendelést a japán gyártó elektromos modelljére, a Leafre. A magyar piacon azonban 2013-ig várni kell a modell bevezetésére. 2012-ben érkezik a piacra ugyanakkor az Opel Ampera, majd a Chevrolet Volt és a Renault Fluence EV.
Egy kisvállalkozás tulajdonosa HVG Cégautó 2011 különszám munkatársának elmondta, azért keres elektromos autót a napi ügyintézésekhez, mert szeretné leszorítani a költségeit. Ezért hát figyelembe vette, hogy például az akkumulátorok töltésére használt elektromos áramról szóló számla adózáskor előnyösebb, mint az üzemanyagszámlák, mivel ez utóbbiak áfája nem írható le. Csakhogy ez az előny a végső mérlegnél nem elégséges, mivel az elektromos kocsik – és általában a zöld járművek – vételára ma még olyan borsos, hogy a különbség sosem térül meg az üzemelésen. És ez az, ami egyelőre gátolja terjedésüket.
Bár a döntéshozók elgondolkoztak rajta, a Phoenix Pharma nem vásárol alternatív üzemanyaggal működő vagy hibrid autót, mert becslésük szerint az üzemeltetés során felmerülő teljes költség (tco) még magasabb, mint a hagyományos dízel esetében. Igaz, két japán autógyártó, a Honda és a Toyota az elmúlt időszakban az eddiginél elérhetőbb árú hibrideket dobott a piacra. A Toyota közlése szerint kis cégek és nagy multik is bevásároltak náluk, kezdetben elsősorban a környezetvédelem területén működő vállalkozások. A Toyota Auris HSD kisebb áttörést is hozott, 6 millió forintos akciós alapárával olcsóbb a korábbi hibrid Toyotáknál, így a Telenor is vett öt Auris hibridet. A mobilkommunikációs cég tapasztalatszerzés okán szerezte be a hibrideket, s ha kedvezőek lesznek a visszajelzések, továbbiakra is vevő lesz.
Stiller Ákos
Úgy látszik, a kommunikációs cégek érzékenyebbek ebben a témában, mert a Magyar Telecom Honda Civic hibrideket szerzett be. A Toyota úgy látja, hogy a hibrid hajtásláncú autókkal olyan helyekre is sikerült bejutniuk, ahová a hagyományos dízel- vagy benzinüzeműekkel nem tudtak az adott cég márkapreferenciája vagy egyszerűen a versenytársak árpolitikája miatt, amivel csak egy bizonyos szintig kívánnak versenyezni. Ez igaz a Lexusra is, amelynek hibrid modelljei vonzó vezetői gépkocsik: sok Lexus hibrid (RX400h, és GS hibrid) fogyott kifejezetten az üzemmód okán. Más prémiumgyártónál is említették, hogy keresettnek számít némely alacsony fogyasztású típusuk, például a BMW közlése szerint több magyar, illetve nemzetközi vállalat használ BMW 320d Efficient Dynamics modelleket a flottájában.
A KBC Autolease flottakezelő tapasztalata szerint a magyar céges autóparkok összeállításánál egykét kivételtől eltekintve a válság előtt sem volt jellemző, hogy a környezetbarát gépjárműveket részesítették volna előnyben. Most, amikor a korábbinál is fontosabb lett a költségtakarékosság, a drága hibrid és elektromos autók nem lettek kelendőbbek, annak ellenére sem, hogy például a regisztrációs adónál vagy a parkolási díjnál kedvezményeket élveznek. Ha mégis hibrid mellett döntenek a cégek, a Toyota Prius szerepel a leggyakrabban a listán.
Hasonló eredménnyel járt a piacvezető flottakezelő LeasePlan által 2010 végén a top 50 ügyfél körében végzett felmérés: a tudatos „flottazöldítés” továbbra sincs fókuszban, de némi változás már tapasztalható – egyre több nemzetközi vállalat írja elő, hogy újautó-beszerzéskor milyen szén-dioxid-kibocsátású járműveket rendelhetnek a munkatársak. Az ilyen előírásnak elsősorban a részecskeszűrős dízelek felelnek meg. A Tesco nyilatkozata szerint kiemelt figyelmet fordítanak az áruterítés során okozott szén-dioxid-kibocsátás csökkentésére, és ezt a mutatót az autópark kiválasztásánál is figyelembe veszik. A Metro is alacsony károsanyag-kibocsátású kocsikat vásárol. Minden autójuk minimum Euro 4-es besorolású, de ma már a flottájuk zöme Euro 5-ös. A Metro ugyanakkor bírálta a személygépkocsi-márkák hazai importőreit, mert szerintük nem támogatják a környezetbarát autók beszerzését, semmilyen kedvezményes finanszírozási konstrukcióban nem partnerek.
A szén-dioxid-érzékenység azonban egyelőre csak kevés cég üzemeltetési szabályozásában tükröződik. Ilyen például az Eon, ahol kidolgoztak egy szén-dioxid-kibocsátáson alapuló bónusz–malusz rendszert. A kibocsátási határ 150 gramm/kilométer, ennek túllépése esetén büntetik a vezetőt, az alacsonyabb kibocsátást viszont jutalmazzák (a kibocsátást az elfogyasztott üzemanyagból és a gyári kibocsátási értékekből határozzák meg). Az Eon más területen is lépett: elindítottak egy úgynevezett e-mobility projektet – két elektromos autó már tartós teszten van a cégnél. A kocsik norvég gyártmányú, Think márkájú kisautók. Az áramszolgáltatók ez irányú érzékenysége nemzetközi jelenség, például a Peugeot a cseh áramszolgáltatónak adott el több elektromos autót, Mitsubishi-alapú Iont.
Tesztel a hatalmas flottával rendelkező Magyar Posta Zrt. is, méghozzá magyar gyártmányú elektromos kocsikat. Elsősorban városi környezetben, kézbesítésre jól alkalmazható elektromos kisautók és motorkerékpárok érdeklik a Postát. Már több évre tekint vissza különböző elektromos járművek tesztelése a kézbesítésben, így a budai Várban, Székesfehérváron, Pécsett és Szentendrén. A Posta kitért arra is, hogy év eleji beszerzéseinél, a hagyományos hajtásmódú kocsik kiválasztásánál is szempont volt az alacsony károsanyag-kibocsátás. Ilyen törekvések máshol is vannak, így a Mol a személy- és kishaszon-gépjárműveinél is az értékelési szempont a környezetbarát kivitel, a gazdaságos üzemmód.
Ami pedig a gázhajtást illeti: HVG Cégautó 2010 különszámunkban megírtuk, hogy a Shell Hungary gázüzemű (LPG) autókat állít üzembe, ám erre mégsem került sor, mert tavaly eladták LPG üzletágukat a Flaga Gas vállalatnak. Most a Shell nem tervezi más alternatív hajtásmódú gépjármű beszerzését. Van viszont E85-tel üzemelő flotta. Magyarországon a bioetanolt gyártó Hungrana vásárolt tavaly hat darab E85-üzemanyagú Peugeot-t, és továbbiakat is vettek volna, de a Peugeot még nem jött ki E85-üzemű motorja Euro 5-ös verziójával.
Általános tapasztalat, hogy míg a 3–15 autóból álló flottillákat rendszerint közvetlenül szerzik be a cégek, a nagyobbak üzemeltetésére igénybe vesznek flottakezelőt, ez pedig nem kis szám, legalább 30 ezer járműt gondoznak flottakezelők – derül ki a HVG Cégautó 2011 különszámból.
Az autók üzemeltetésével kapcsolatban szigorúbb szabályokat vezettek be a cégek 2010-ben - derül a ki a HVG Cégautó 2011 különszámból. Ezek arra irányulnak, hogy a kocsik állaga ne romoljon, a fogyasztásukat alacsony szinten tartsák. Hanyag autókezelés esetén általában komoly az értékcsökkenés.
Tavaly több nagy cégautóflotta megújult, és 2011-re is egyre többen terveznek nagyobb méretű autóvásárlást – derül ki a HVG Cégautó 2011 különszámból. Bár a cégautópiac fellendült, a lassú gyarapodás csak az ésszerűség és a takarékosság keretei között történik – még nem heverték ki a válságot a hazai vállalkozások.
A céges parkokban 2010-ben a Ford, a Skoda és az Opel a legnépszerűbbek. A LeasePlan statisztikái szerint a Focus, az Octavia és az Astra különösen kedvelt. A LansonCom vezetője is ugyanezen márkákat említi elsőként, ha az ügyfelek a tanácsát kérik – olvasható a HVG Cégautó 2011 különszámban.
Európában elsőként Pesten, 1872-ben jött létre gyakorlógimnázium, ahol az egyetem utolsó éveiben járó tanárjelöltek gyakorlati tapasztalatot szerezhettek a tanításban. Az ELTE Trefort Ágoston Gyakorló Gimnázium elődje sok mindenben megelőzte a korát, újszerű pedagógiai módszereiket azonban a kezdetben sokan kétkedve fogadták.
Azonban nem csupán a súlytalanság, hanem a Kreml-barát álláspont miatt sem merül fel a német, külföldre sugárzó közmédia szerint, hogy Orbánt bevessék egy valódi békemisszióban.