Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"405d2265-e813-45c3-a338-40296d8d0f52","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Extra szigorúak lesznek hamarosan Kínában az akkumulátorbiztonsági előírások, de annyira azért nem extrémek, hogy tankokat keljen kibírniuk. ","shortLead":"Extra szigorúak lesznek hamarosan Kínában az akkumulátorbiztonsági előírások, de annyira azért nem extrémek...","id":"20250530_Kinai-akkuteszt-36-tonnas-harckocsi-hajtott-Geely-akku","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/405d2265-e813-45c3-a338-40296d8d0f52.jpg","index":0,"item":"6d7eab59-38dd-4df9-95ce-40b6b3ee3e66","keywords":null,"link":"/cegauto/20250530_Kinai-akkuteszt-36-tonnas-harckocsi-hajtott-Geely-akku","timestamp":"2025. május. 30. 13:53","title":"Kínai akkuteszt: 36 tonnás harckocsi hajtott át a cellákon, és kibírták","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c30166e7-07e7-46b3-bc39-11c7c2fad7e2","c_author":"hvg.hu","category":"cegauto","description":"Öt Skoda Kodiaq típusú autóról van szó, amelyeket Mészáros cége Mészáros bankjától lízingelt és adott tovább az egyetemnek.","shortLead":"Öt Skoda Kodiaq típusú autóról van szó, amelyeket Mészáros cége Mészáros bankjától lízingelt és adott tovább...","id":"20250530_meszaros-autoberles-allatorvostudomanyi-egyetem","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c30166e7-07e7-46b3-bc39-11c7c2fad7e2.jpg","index":0,"item":"333437e9-1027-47d6-bb82-a8a8212d49c4","keywords":null,"link":"/cegauto/20250530_meszaros-autoberles-allatorvostudomanyi-egyetem","timestamp":"2025. május. 30. 14:48","title":"Mészáros Lőrinc cégétől bérel 72 millió forint értékben autókat az Állatorvostudományi Egyetem","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3b1a188b-c9d5-4038-ad11-28b5aff88d36","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A korábbiaknál gyengébb évet zárt a MAHIR Cityposter, de azért így is összejött egy százmilliós nagyságrendű profit.","shortLead":"A korábbiaknál gyengébb évet zárt a MAHIR Cityposter, de azért így is összejött egy százmilliós nagyságrendű profit.","id":"20250530_beszamolo-mahir-osztalek-profit","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3b1a188b-c9d5-4038-ad11-28b5aff88d36.jpg","index":0,"item":"0020c10a-6dc6-4860-b873-880ab0194cb9","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250530_beszamolo-mahir-osztalek-profit","timestamp":"2025. május. 30. 11:36","title":"Százmilliós osztalékot vettek ki a cégből, amely eltüntette a HVG plakátjait az utcákról","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e93aa37d-c2a8-4531-a371-9b7c7d3042ff","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Szerintük a rendelet, illetve annak meghosszabbítása az alaptörvénybe ütközik.","shortLead":"Szerintük a rendelet, illetve annak meghosszabbítása az alaptörvénybe ütközik.","id":"20250530_kamatstop-rendelet-alkotmanybirosag-bankok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e93aa37d-c2a8-4531-a371-9b7c7d3042ff.jpg","index":0,"item":"ab078fed-eb0a-4517-9985-d882a393b28e","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250530_kamatstop-rendelet-alkotmanybirosag-bankok","timestamp":"2025. május. 30. 18:48","title":"Alkotmánybírósághoz fordul a kamatstop miatt az OTP, az Erste, a K&H és a Raiffeisen Bank","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"be2e6b77-ea82-4cd5-9b22-9aa43f72e5e2","c_author":"Farkas Zoltán","category":"360","description":"Totalitárius rendszert csak brutális erővel lehet fenntartani. Amint a Kínai Kommunista Párt úgy látta, hogy a korlátozott pluralizmus árt a hatalmának, visszavette a gazdaság ellenőrzését, holott a rendszert a magánvállalkozások mentették meg – mondja Hszü Cseng-kang kínai közgazdász, a Stanford Egyetem professzora. Azt is elmagyarázza, miért ugródeszka Kínának Magyarország az EU piacai felé.","shortLead":"Totalitárius rendszert csak brutális erővel lehet fenntartani. Amint a Kínai Kommunista Párt úgy látta...","id":"20250530_hvg-hszu-csengkang-kinai-kozgazdasz-professzor-stanford-egyetem","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/be2e6b77-ea82-4cd5-9b22-9aa43f72e5e2.jpg","index":0,"item":"1c26efa7-0c0e-45d0-9017-c3b692affcda","keywords":null,"link":"/360/20250530_hvg-hszu-csengkang-kinai-kozgazdasz-professzor-stanford-egyetem","timestamp":"2025. május. 30. 16:05","title":"„A kínai és a magyar kormány között intim kapcsolat van” – interjú Hszü Cseng-kang stanfordi professzorral","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b4da6b26-4a5c-4105-ac00-dc734f68c396","c_author":"Domány András","category":"gazdasag","description":"Versenyeztetés nélkül adják el neki, fenntartva az állam különleges jogait, de más tulajdonost nem engednek be.","shortLead":"Versenyeztetés nélkül adják el neki, fenntartva az állam különleges jogait, de más tulajdonost nem engednek be.","id":"20250531_Teljesen-a-Mole-lesz-a-Muegyetemet-fenntarto-ceg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b4da6b26-4a5c-4105-ac00-dc734f68c396.jpg","index":0,"item":"a50e7522-b116-4908-a224-2b75696da4b5","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250531_Teljesen-a-Mole-lesz-a-Muegyetemet-fenntarto-ceg","timestamp":"2025. május. 31. 08:57","title":"Teljesen a Molé lesz a Műegyetemet fenntartó cég","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b3dfd4f6-2cd8-4251-be1b-3086e3bc512e","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Jó éve volt az informatikai vállalkozásnak, amelynél Varga Judit nemzetközi üzletfejlesztési tanácsadó lett részmunkaidőben.","shortLead":"Jó éve volt az informatikai vállalkozásnak, amelynél Varga Judit nemzetközi üzletfejlesztési tanácsadó lett...","id":"20250530_beszamolo-tigra-varga-judit","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b3dfd4f6-2cd8-4251-be1b-3086e3bc512e.jpg","index":0,"item":"7dd2b5ce-e941-46f6-9050-f0c21ed418db","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250530_beszamolo-tigra-varga-judit","timestamp":"2025. május. 30. 13:27","title":"2,7 milliárd forint nyereséget szerzett a cég, amely Varga Juditot foglalkoztatja","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6288bd42-0df9-4efc-8f0e-b6d4f003c223","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Eddig mindenki úgy tudta, az utolsó magyar Gulag-túlélő tavaly hunyt el. Egy kutató azonban rábukkant egy 96 éves férfira, aki szintén internált volt. Szabó Zoltán állítja: egyszerű munkásemberként, ártatlanul internálták.","shortLead":"Eddig mindenki úgy tudta, az utolsó magyar Gulag-túlélő tavaly hunyt el. Egy kutató azonban rábukkant egy 96 éves...","id":"20250530_A-magyar-Gulag-utolso-tuleloje-a-mai-napig-nem-erti-hogy-miert-tartottak-fogva","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6288bd42-0df9-4efc-8f0e-b6d4f003c223.jpg","index":0,"item":"cf2e515d-6a68-4dc4-b072-b064a71b9abb","keywords":null,"link":"/itthon/20250530_A-magyar-Gulag-utolso-tuleloje-a-mai-napig-nem-erti-hogy-miert-tartottak-fogva","timestamp":"2025. május. 30. 15:56","title":"A magyar Gulag utolsó túlélője a mai napig nem érti, hogy miért tartották fogva","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A HVG Cégautó 2011 különszámból kiderül, a magyar döntéshozók számára egyelőre nem kiemelten fontos kérdés a környezettudatosság. Némi változás mindenesetre már látszik: egy kormányrendelet szerint áprilistól a jármű károsanyag-kibocsátása és energiahatékonysága is bírálati szempont a közbeszerzéseknél.
Egyre több vállalat szabja meg, milyen szén-dioxid-kibocsátású járműveket rendelhetnek munkatársai. Ezzel a környezetterhelés csökkentése mellett szűkíteni is tudják a rendelhető kocsik körét. Ha egy cégvezető környezetbarát járművek beszerzéséhez ragaszkodik, a LeasePlan a GreenPlan szolgáltatást ajánlja. A cégcsoport egyébként megállapodott a Nissan Europe-pal, így 13 országban vesznek fel előrendelést a japán gyártó elektromos modelljére, a Leafre. A magyar piacon azonban 2013-ig várni kell a modell bevezetésére. 2012-ben érkezik a piacra ugyanakkor az Opel Ampera, majd a Chevrolet Volt és a Renault Fluence EV.
Egy kisvállalkozás tulajdonosa HVG Cégautó 2011 különszám munkatársának elmondta, azért keres elektromos autót a napi ügyintézésekhez, mert szeretné leszorítani a költségeit. Ezért hát figyelembe vette, hogy például az akkumulátorok töltésére használt elektromos áramról szóló számla adózáskor előnyösebb, mint az üzemanyagszámlák, mivel ez utóbbiak áfája nem írható le. Csakhogy ez az előny a végső mérlegnél nem elégséges, mivel az elektromos kocsik – és általában a zöld járművek – vételára ma még olyan borsos, hogy a különbség sosem térül meg az üzemelésen. És ez az, ami egyelőre gátolja terjedésüket.
Bár a döntéshozók elgondolkoztak rajta, a Phoenix Pharma nem vásárol alternatív üzemanyaggal működő vagy hibrid autót, mert becslésük szerint az üzemeltetés során felmerülő teljes költség (tco) még magasabb, mint a hagyományos dízel esetében. Igaz, két japán autógyártó, a Honda és a Toyota az elmúlt időszakban az eddiginél elérhetőbb árú hibrideket dobott a piacra. A Toyota közlése szerint kis cégek és nagy multik is bevásároltak náluk, kezdetben elsősorban a környezetvédelem területén működő vállalkozások. A Toyota Auris HSD kisebb áttörést is hozott, 6 millió forintos akciós alapárával olcsóbb a korábbi hibrid Toyotáknál, így a Telenor is vett öt Auris hibridet. A mobilkommunikációs cég tapasztalatszerzés okán szerezte be a hibrideket, s ha kedvezőek lesznek a visszajelzések, továbbiakra is vevő lesz.
Stiller Ákos
Úgy látszik, a kommunikációs cégek érzékenyebbek ebben a témában, mert a Magyar Telecom Honda Civic hibrideket szerzett be. A Toyota úgy látja, hogy a hibrid hajtásláncú autókkal olyan helyekre is sikerült bejutniuk, ahová a hagyományos dízel- vagy benzinüzeműekkel nem tudtak az adott cég márkapreferenciája vagy egyszerűen a versenytársak árpolitikája miatt, amivel csak egy bizonyos szintig kívánnak versenyezni. Ez igaz a Lexusra is, amelynek hibrid modelljei vonzó vezetői gépkocsik: sok Lexus hibrid (RX400h, és GS hibrid) fogyott kifejezetten az üzemmód okán. Más prémiumgyártónál is említették, hogy keresettnek számít némely alacsony fogyasztású típusuk, például a BMW közlése szerint több magyar, illetve nemzetközi vállalat használ BMW 320d Efficient Dynamics modelleket a flottájában.
A KBC Autolease flottakezelő tapasztalata szerint a magyar céges autóparkok összeállításánál egykét kivételtől eltekintve a válság előtt sem volt jellemző, hogy a környezetbarát gépjárműveket részesítették volna előnyben. Most, amikor a korábbinál is fontosabb lett a költségtakarékosság, a drága hibrid és elektromos autók nem lettek kelendőbbek, annak ellenére sem, hogy például a regisztrációs adónál vagy a parkolási díjnál kedvezményeket élveznek. Ha mégis hibrid mellett döntenek a cégek, a Toyota Prius szerepel a leggyakrabban a listán.
Hasonló eredménnyel járt a piacvezető flottakezelő LeasePlan által 2010 végén a top 50 ügyfél körében végzett felmérés: a tudatos „flottazöldítés” továbbra sincs fókuszban, de némi változás már tapasztalható – egyre több nemzetközi vállalat írja elő, hogy újautó-beszerzéskor milyen szén-dioxid-kibocsátású járműveket rendelhetnek a munkatársak. Az ilyen előírásnak elsősorban a részecskeszűrős dízelek felelnek meg. A Tesco nyilatkozata szerint kiemelt figyelmet fordítanak az áruterítés során okozott szén-dioxid-kibocsátás csökkentésére, és ezt a mutatót az autópark kiválasztásánál is figyelembe veszik. A Metro is alacsony károsanyag-kibocsátású kocsikat vásárol. Minden autójuk minimum Euro 4-es besorolású, de ma már a flottájuk zöme Euro 5-ös. A Metro ugyanakkor bírálta a személygépkocsi-márkák hazai importőreit, mert szerintük nem támogatják a környezetbarát autók beszerzését, semmilyen kedvezményes finanszírozási konstrukcióban nem partnerek.
A szén-dioxid-érzékenység azonban egyelőre csak kevés cég üzemeltetési szabályozásában tükröződik. Ilyen például az Eon, ahol kidolgoztak egy szén-dioxid-kibocsátáson alapuló bónusz–malusz rendszert. A kibocsátási határ 150 gramm/kilométer, ennek túllépése esetén büntetik a vezetőt, az alacsonyabb kibocsátást viszont jutalmazzák (a kibocsátást az elfogyasztott üzemanyagból és a gyári kibocsátási értékekből határozzák meg). Az Eon más területen is lépett: elindítottak egy úgynevezett e-mobility projektet – két elektromos autó már tartós teszten van a cégnél. A kocsik norvég gyártmányú, Think márkájú kisautók. Az áramszolgáltatók ez irányú érzékenysége nemzetközi jelenség, például a Peugeot a cseh áramszolgáltatónak adott el több elektromos autót, Mitsubishi-alapú Iont.
Tesztel a hatalmas flottával rendelkező Magyar Posta Zrt. is, méghozzá magyar gyártmányú elektromos kocsikat. Elsősorban városi környezetben, kézbesítésre jól alkalmazható elektromos kisautók és motorkerékpárok érdeklik a Postát. Már több évre tekint vissza különböző elektromos járművek tesztelése a kézbesítésben, így a budai Várban, Székesfehérváron, Pécsett és Szentendrén. A Posta kitért arra is, hogy év eleji beszerzéseinél, a hagyományos hajtásmódú kocsik kiválasztásánál is szempont volt az alacsony károsanyag-kibocsátás. Ilyen törekvések máshol is vannak, így a Mol a személy- és kishaszon-gépjárműveinél is az értékelési szempont a környezetbarát kivitel, a gazdaságos üzemmód.
Ami pedig a gázhajtást illeti: HVG Cégautó 2010 különszámunkban megírtuk, hogy a Shell Hungary gázüzemű (LPG) autókat állít üzembe, ám erre mégsem került sor, mert tavaly eladták LPG üzletágukat a Flaga Gas vállalatnak. Most a Shell nem tervezi más alternatív hajtásmódú gépjármű beszerzését. Van viszont E85-tel üzemelő flotta. Magyarországon a bioetanolt gyártó Hungrana vásárolt tavaly hat darab E85-üzemanyagú Peugeot-t, és továbbiakat is vettek volna, de a Peugeot még nem jött ki E85-üzemű motorja Euro 5-ös verziójával.
Általános tapasztalat, hogy míg a 3–15 autóból álló flottillákat rendszerint közvetlenül szerzik be a cégek, a nagyobbak üzemeltetésére igénybe vesznek flottakezelőt, ez pedig nem kis szám, legalább 30 ezer járműt gondoznak flottakezelők – derül ki a HVG Cégautó 2011 különszámból.
Az autók üzemeltetésével kapcsolatban szigorúbb szabályokat vezettek be a cégek 2010-ben - derül a ki a HVG Cégautó 2011 különszámból. Ezek arra irányulnak, hogy a kocsik állaga ne romoljon, a fogyasztásukat alacsony szinten tartsák. Hanyag autókezelés esetén általában komoly az értékcsökkenés.
Tavaly több nagy cégautóflotta megújult, és 2011-re is egyre többen terveznek nagyobb méretű autóvásárlást – derül ki a HVG Cégautó 2011 különszámból. Bár a cégautópiac fellendült, a lassú gyarapodás csak az ésszerűség és a takarékosság keretei között történik – még nem heverték ki a válságot a hazai vállalkozások.
A céges parkokban 2010-ben a Ford, a Skoda és az Opel a legnépszerűbbek. A LeasePlan statisztikái szerint a Focus, az Octavia és az Astra különösen kedvelt. A LansonCom vezetője is ugyanezen márkákat említi elsőként, ha az ügyfelek a tanácsát kérik – olvasható a HVG Cégautó 2011 különszámban.
Igen, ez a pártház most el fog esni, és akik lövetnek bentről, azoknak cudar sorsuk lesz. Ők pár száz milliárdért emelnek kezet a népükre. De te miért tennéd?