Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"2ed9c51c-4a76-464e-b74e-f85e10f8a4a2","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A koronavírus-fertőzés hatására olyasmi történik a szervezetben, ami a rákellenes küzdelemben is hasznosítható – és természetesen nem kell hozzá elkapni a Covidot.","shortLead":"A koronavírus-fertőzés hatására olyasmi történik a szervezetben, ami a rákellenes küzdelemben is hasznosítható – és...","id":"20241126_covid-19-fertozes-monocitak-rakos-sejtek-zsugoritasa","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2ed9c51c-4a76-464e-b74e-f85e10f8a4a2.jpg","index":0,"item":"6dc53f68-d6df-4c24-9462-4f879d5b0023","keywords":null,"link":"/tudomany/20241126_covid-19-fertozes-monocitak-rakos-sejtek-zsugoritasa","timestamp":"2024. november. 26. 19:03","title":"Váratlan felfedezés: a súlyos Covid-fertőzés segíthet a rák legyőzésében","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7b561437-3670-43a8-b9c0-c44768862c7d","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"A balesetben egy ember meghalt, hárman megsérültek.","shortLead":"A balesetben egy ember meghalt, hárman megsérültek.","id":"20241125_litvania-vilnius-lezuhant-teherszallito-repulogep-dhl","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7b561437-3670-43a8-b9c0-c44768862c7d.jpg","index":0,"item":"8b8e7192-bba2-4c5f-ab78-dd56074c13b3","keywords":null,"link":"/vilag/20241125_litvania-vilnius-lezuhant-teherszallito-repulogep-dhl","timestamp":"2024. november. 25. 07:31","title":"Lakott területre zuhant egy teherszállító gép Vilniusban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2fc2258b-3a8d-4d1d-9f49-3ac065a7a6c9","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"„Aki azt állítja, hogy bármilyen koordinált fellépés erősíti a kormányváltást, az egyszerűen hazudik.”","shortLead":"„Aki azt állítja, hogy bármilyen koordinált fellépés erősíti a kormányváltást, az egyszerűen hazudik.”","id":"20241125_magyar-peter-2026-ellenzeki-kepviselok-inkumbens-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2fc2258b-3a8d-4d1d-9f49-3ac065a7a6c9.jpg","index":0,"item":"bc931ae6-4d50-4e96-b802-ccd1e7c98ed1","keywords":null,"link":"/itthon/20241125_magyar-peter-2026-ellenzeki-kepviselok-inkumbens-ebx","timestamp":"2024. november. 25. 07:25","title":"Magyar Péter: „Nem lesz koordináció, sem visszalépés, és előválasztásra sincsen szükség”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d982bff4-6c4c-4e24-a6d6-73fce74f7113","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"Pontos összegekkel és a munkáltatóknak az emeléshez nyújtott segítséggel is előálltak.","shortLead":"Pontos összegekkel és a munkáltatóknak az emeléshez nyújtott segítséggel is előálltak.","id":"20241125_minimalber-emeles-bermegallapodas-beremeles-brutto-ber-nemzetgazdasagi-miniszterium","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d982bff4-6c4c-4e24-a6d6-73fce74f7113.jpg","index":0,"item":"b279cd9a-6316-40a4-be3c-280b630adfaa","keywords":null,"link":"/gazdasag/20241125_minimalber-emeles-bermegallapodas-beremeles-brutto-ber-nemzetgazdasagi-miniszterium","timestamp":"2024. november. 25. 16:29","title":"Kiadták a részleteket az emelkedő minimálbérről","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"538098f8-0b53-4901-b11f-660023307579","c_author":"hvg360","category":"360","description":"A leendő elnök üzletkötési ízlése jobban megfelel majd egyes EU-tagoknak és tagjelölt államoknak, mint másoknak.","shortLead":"A leendő elnök üzletkötési ízlése jobban megfelel majd egyes EU-tagoknak és tagjelölt államoknak, mint másoknak.","id":"20241126_FT-Dimitar-Becsev-illiberalis-Kelet-Europa-Trump-Orban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/538098f8-0b53-4901-b11f-660023307579.jpg","index":0,"item":"a1feb2c7-0389-42b3-9081-da5928e37b3c","keywords":null,"link":"/360/20241126_FT-Dimitar-Becsev-illiberalis-Kelet-Europa-Trump-Orban","timestamp":"2024. november. 26. 07:30","title":"FT-vendégkommentár: Az illiberális Kelet-Európa ki akarja játszani a Trump-kártyát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"00f4b164-c261-48e7-bd45-066335a7b5a7","c_author":"Üdülés Ausztriában","category":"brandchannel","description":"A ragyogó nyár és az aranyló ősz után minden évben elkerülhetetlenül megérkezik a folyton borús égbolt és a szitáló eső időszaka. Reggel szürkeség fogad, aztán minden átmenet nélkül, délután 4-kor beáll az este, majd pár ehhez hasonló hét után megérkezik a még kevesebb napsütéssel kecsegtető tél.","shortLead":"A ragyogó nyár és az aranyló ősz után minden évben elkerülhetetlenül megérkezik a folyton borús égbolt és a szitáló eső...","id":"20241122_feelaustria_napfeny_D-vitamin","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/00f4b164-c261-48e7-bd45-066335a7b5a7.jpg","index":0,"item":"bbff2391-a21a-4a61-a159-7ab3b5431ebd","keywords":null,"link":"/brandchannel/20241122_feelaustria_napfeny_D-vitamin","timestamp":"2024. november. 26. 15:30","title":"Napfény és vitalitás: miért fontos a D-vitamin?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Üdülés Ausztriában","c_partnerlogo":"70c878ef-b3d1-46f9-bb8b-a23cffee679c","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"36936eea-6c3f-4aa5-9331-9a225722e107","c_author":"Mészáros Márton Balázs","category":"gazdasag","description":"Egy hajón készült felvétel vetett végett Borkai Zsolt polgármesteri és fideszes karrierjének még 2019-ben. A politikus idén képviselőként tért vissza a győri városházára, frissen közzétett vagyonnyilatkozatából pedig az is kiderül, hogy a hajózástól nem vette el a kedvét az öt évvel ezelőtti botrány.","shortLead":"Egy hajón készült felvétel vetett végett Borkai Zsolt polgármesteri és fideszes karrierjének még 2019-ben. A politikus...","id":"20241125_borkai-zsolt-vagyonnyilatkozat-hajo-jacht-gyor-jacht-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/36936eea-6c3f-4aa5-9331-9a225722e107.jpg","index":0,"item":"3082cd41-10be-4711-8210-8cdb149e1041","keywords":null,"link":"/gazdasag/20241125_borkai-zsolt-vagyonnyilatkozat-hajo-jacht-gyor-jacht-ebx","timestamp":"2024. november. 25. 14:15","title":"Borkai Zsolt hajót vett","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7e7cc8ad-5629-4d24-b8b0-bba60eb5d2f5","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Erősen lángolt egy Szuhoj Superjet 100-95LR hajtóműve az antalyai repülőtéren. Sérültekről nincs hír.","shortLead":"Erősen lángolt egy Szuhoj Superjet 100-95LR hajtóműve az antalyai repülőtéren. Sérültekről nincs hír.","id":"20241124_orosz-repulogep-tuz-torokorszag-antalyai-repuloter-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7e7cc8ad-5629-4d24-b8b0-bba60eb5d2f5.jpg","index":0,"item":"ca3e8069-9d19-4539-bd0f-25e8ebd6dab6","keywords":null,"link":"/tudomany/20241124_orosz-repulogep-tuz-torokorszag-antalyai-repuloter-video","timestamp":"2024. november. 24. 21:59","title":"Kigyulladt egy orosz repülőgép a török antalyai repülőtéren – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Különleges autóban ülök. Nem sajtóautó, más nem tesztelte. De nem is ettől egyedi. Különleges személyeket furikázott Monaco gyémántokkal kirakott utcáin. Nem fedhetem fel a titkot, az életemre esküdtem meg. Az iDrive matricája mindent elmond. A hercegi esküvő egyik limuzinja volt a tesztautó, kétszáz kilométerrel vette meg a magyar importőr, és már van hazai gazdája. Gyűjtők, celebfanatikusok, lemaradtatok.
Az esküvői sztori csupán fahéj a habon, a hetes BMW-re akkor is rákattannék, ha kínai kommunisták bárányáldozatot mutattak volna be a motorfedelén. Szép, fenséges és méltóságteljes a kocsi. Ahogy beröffen a hathengeres soros dízel, az maga a gyönyör. Ebbe a brummogásba beleszeretettem (alapjáraton hangos és zavaró a mackós dörmögés). Ennél csak az jobb, ha bő gázzal hergeljük, és hagyjuk, hogy 600 newtonméteres nyomatéka kitépje lapockánkból a görcsöt. Parádés. Nem autó, élvezeti cikk. Árad belőle a finomság, a luxus, a kifogásolhatatlan minőség. Ilyen autóra nyugodtan mondhatjuk, hogy tökéletes, de azt is, hogy ez az autófeletti autó.
Életben tart, az öngyilkossági szándékot visszarántja a halálból, ezért még érdemes pár napig élni. Ha már egyszer úgyis menni kell, menjünk kicsit később, miután már nincs hetes sem. Amíg van, az életet fogjuk választani.
Stop-start nincs az autóban, fékenergia-visszanyerés viszont volt (Amikor leveszi a sofőr a lábát a gázpedálról, vagy fékezni kezd, a generátor elektromos árammá alakítja a gépkocsi mozgási energiáját, és azt az akkumulátor töltésére fordítja.). Ennek eredményeképpen csökken a motornak az akkumulátor töltése miatti terhelése, ezáltal a fogyasztása és károsanyag-kibocsátása. A 2 tonnás üres tömegnek, valamint a 306 pacinak az ellenére kifejezetten aszkéta a hetes. Az összkerékhajtású monstrum képes volt a 700 kilométeres késő őszi ködös teszt során 8,6 liter gázolajjal beérni száz kilométerenként, ami már-már botrányos. A végén még az terjed el rólam, hogy kínozom, éheztetem az állatokat. Pedig én tisztességesen nyomtam a gázpedált, de hiába. Ha valaki nem ilyen puhány módon vezet, mint én, az sem fog sokszor megfordulni a benzinkúton. A memóriájában eltárolták az élete során megtett 9800 kilométer átlagfogyasztását: 8,9 liter/100 kilométer.
A hűtőn folyamatosan áthaladó légáramlás növeli az ellenállást, és rontja az aerodinamikai tulajdonságokat. A 740xd-ben a hűtő elé beiktatott, elektronikusan vezérelhető fedelek csak akkor nyílnak ki, ha a hűtőnek levegőre van szüksége. Ha a fedelek zárva vannak, akkor csökken az ellenállás, és ezzel üzemanyagot lehet megtakarítani. Nyolcfokozatú ZF váltóműve szintén a takarékosságot tartja szem előtt, ám, ha sportállásba lökjük a váltót (DS), isten őrizze azt, aki előttünk csoszog (nem bánt a Bömi). Ami az előzést illeti, nincs ellenfele, mindenkit levadászik előbb, vagy utóbb, de inkább előbb. Persze nem ez a cél, akinek feltűnik bulldog arca a visszapillantóban, jobb, ha nem kekeckedik, nem mindig én ülök a volánnál. A 180-200 kilométeres óránkénti sebességet úgy futja meg, mint más autó a 100-120-at. Brutálisan megy, nagy sebességnél is végtelenül stabil, az utastérben nincs nagyobb zajártalom 200-nál, mint 100-nál. Csak a pulzusunk ver gyorsabban, és az idő nyúlik meg egy kissé. De aztán utolérünk valakit, és a távolságtartó radar visszazökkent a nyugodt valóságba, a törvénytisztelő állapotba, ahol csak a politikusaink lopnak-csalnak-hazudnak.
bcs
Stabil, kifinomult, könnyű és erős a 7-es BMW futóműve. Az első egység kettős keresztlengőkaros, a hátsó szabadalommal védett integral v elnevezésű és szintén alumíniumból készült. A felfüggesztésre ható dinamikus és hajtásból eredő erőhatásokat a kerékagyelem, a hátsó segédváz, illetve a lengő- és a három vezetőkar veszi fel. Akusztikája és lengéskényelme elsőrangú, a nagyobb úthibákról a fülünkkel előbb veszünk tudomást, a fenekünket, közérzetünket semmi sem bánhatja. Vesebetegeknek külön ajánlott.
Egy orsós áthajtómű és egy koncentrikusan elhelyezett elektromos motor segítségével három fokos szögig a hátsó kerekek is bekormányozhatók. Az aktív kormányzás elöl is elektromotor segítségével változtatja a bekormányzási szöget, a kormánymozgás, a perdület és az oldalgyorsulás értékeiről tájékoztató szenzorok segítségével minden menethelyzetben optimális kormányzási tulajdonságokról gondoskodik. Alacsony sebességeknél a rendszer a hátsó kerekeket az elsőkkel ellentétes állású szög alatt kormányozza be. Gyorsabb tempónál a hátsó kerekek az elsőkkel azonos irányban fordulnak el. Az alumínium alkatrészek következetes használata miatt a hetes tömege 22 kilogrammal csökkent elődjéhez mérve, ebből 7 kilót hozott az alumínium tető.
Alkalmazkodó fényszórói a kanyarokkal összhangban mozognak: csóvája az útra tapad, a fényelosztás pedig a jármű sebességéhez igazodik. Városi forgalomban a fényszórócsóva lefelé terül, hogy jobban megvilágítsa az autó előtti területet anélkül, hogy elvakítaná a szembejövőket. Magasabb tempó esetén a xenon feljebb szór, hogy növeljék a megvilágított terület nagyságát. Parkoláskor, tolatáskor pedig az autó körülötti teret igyekszik megvilágítani és nem a szembejövőt elvakítani.
A vetített szélvédő a sebességről, a navigációs irányról, a sebességhatárról, vagy a sávelhagyásról figyelmeztet, de a távtartó radar beállításait is megjeleníti. Ha a vezető figyelme lankadna, akkor őrangyalok sora siet a segítségére. Az autó hátsó részén lévő érzékelők folyamatosan figyelik a forgalmi viszonyokat, a sávváltásra figyelmeztető rendszer a külső tükörben felvillanó fényjelzéssel figyelmeztet, ha egy másik autó a tükrök holtterében található vagy nagy sebességgel közeledik. A belső visszapillantó tükör közelében, a szélvédőn elhelyezett kamera folyamatosan figyeli az útburkolati jeleket valamint azok helyzetét, és emellett az út és a sávok szélét, majd ezt az autó pillanatnyi helyzetéhez hasonlítja. A rendszer akkor aktiválja magát, ha az autó véletlenül elhagyja a sávot. Ekkor a kormánykerék rezegtetésével azonnal figyelmezteti a vezetőt. Amennyiben a pilóta az index használatával jelzi sávváltási szándékát, a rendszer nem jelez.
A távolságtartó sebességrögzítő kényelmes találmány. Az előttünk lévő autóhoz igazítja a sebességet, ezt automatikusan csökkenti, vagy növeli a forgalomtól függően. Akár állóra fékezi az autót, ha megállásig lassít előttünk a jármű. Ha az aktív sebességtartó automatika nincs használatban, a pilóta beállíthatja, hogy a berendezés jelezzen, ha túl közel kerülne az előtte haladó járműhöz.
A segédberendezések sora még nem ért véget, és tesztautónk korántsem számít full-full extrásnak. Kamerarendszere hosszú orrát kompenzálja: az első lökhárítóba, a bal és a jobb oldalra egy-egy kamerát építettek be, ezáltal a vezető számára jobban beláthatóvá válnak a kereszteződések és a szűk helyek. A kamerák által közvetített kép a központi kijelzőn jelenik meg, így még azelőtt látjuk a képernyőn - akár sötétben is - a keresztező forgalmat, mielőtt életben az ablakon át látnánk azt a vezetőülésből. A tolatókamera nagy segítséget nyújt az 5,07 méteres autó parkolásakor. A képernyőn megjelenő színes vonalak tájékoztatják a vezetőt arról, hogy a parkolóhely elegendő nagyságú-e vagy sem.
De nem csak aktív a BMW védelme, hanem passzív is. Az érzékelők ütközés esetén pontosan azokat a biztonsági felszereléseket hozzák működésbe – például a biztonsági övfeszítőket, az aktív fejtámlákat, vagy az összesen nyolc légzsákot –, amelyek az utasok védelméhez szükségesek. Már elinduláskor beindul a tapogatózás. Az övet óvatosan megrángatja a rendszer, és enyhén ráfeszíti a mellkasunkra, így előre tudja, hogy, ha baj van, éppen milyen alakú, tömegű, formájú ember ül az üléseiben. A védelem az esetleges ütközést követően is éber marad: a vészvillogók és a belső világítás automatikus bekapcsolása, vagy a központi zár nyitása megkönnyíti az utasokhoz jutást.
Az összkerékhajtás a BMW-től már ismert xDrive rendszerű, több nyomatékot (60 százalékot) ad hátra, mint előre. Ennek ellenére ne keressük a hátsókerekes viselkedést, megcsúszás esetén az elektronikus lamellás differenciál folyamatosan tudja variálni, hogy melyik tengely kapjon több nyomatékot, akár 100 százalékot is. Esély nincs arra, hogy kihozzuk a sodrából. Nekem egyszer sikerült állat módjára kanyarodni bekapcsolt segédrendszerekkel. Sport plusz módban, sport váltóval persze lehet riszáltatni, de nem éri meg. A közönség arcán megütköző szánalom lesüti hátunkról a kabátot. Ez egy elegáns autó, ennek nem szabad ráznia a fenekét, aki arra vágyik, spórolja meg a négykerék-meghajtás egymilliós felárát. Vicces a középkonzol alján elhelyezett lejtmenetvezérlő, ilyent csak terepjárókban látni. Meredek úton lecammogva hasznos lehet.
A xDrive a biztonságról szól, pont azokat csábítja, akik tehetősek, szükségük van a hetes erejére, méretére, presztízsére, ugyanakkor nem szeretnének lámpától-lámpáig driftelni, de sokkal inkább felmennének magasra épített villájukhoz, netán a síeléskor sem akarnak megalázó helyzetbe kerülni.
A harmincmilliós vételár sem garancia arra, hogy eső után nem áznak meg a csomagjaink. A csomagtérajtó felnyitása (motoros) után két csapon át is folyik be a sáros lé a csomagtérbe, esküvői ruhát ne ott szállítsunk.
Valami megmagyarázhatatlan történik egy BMW volánja mögött: alig észrevehetően, az ember apránként átalakul, és más lénnyé változik. Ez a transzformáció meglehetősen gyorsan lejátszódik az új csúcskabrió kényelmes ülésén.
A BMW 535i folyamatosan edzésben tartja a szívet, olyan szépen dobogtatja meg minden egyes előzésnél, hogy érezzük, hogy van még bennünk szusz, van értelme léteznünk, ha más öröm, vagy elismerés nem is ér, de legalább ez az odafigyelés, a teljes odaadás, a megfelelni akarás életben tart.
Kipróbáltuk a leggyengébb és legkisebb BMW-t. A 120d lenyűgözött, a 116d-től hasonlót vártam. Csokis szájízzel a málnaszörp is keserű, a 116d lomhasága felerősítette a 120d dinamizmusát. De ez természetes. Bár ugyanaz a motor dolgozik a szépen megnőtt hátsókerekes bébi BMW-ben, az egyikben 184 lóerőt rejtettek el, a másiknak 116-tal kellett megelégednie. Fogyasztásban nincs különbség közöttük, élményben és árban van.
Maradtak a hátsókerék-hajtásnál, megnövelték az autót, kényelmesebbé tették, felszerelték az ötösből megismert csúcstechnikával és felpiszkálták takarékos motorját. Kell ennél több kedvcsináló egy teszteléshez? A legkisebb BMW-ben ezúttal sem csalódtunk. 8,6 milliós indulóárát pedig tessék lenyelni.
Megjelent a kortárs európai politika legmeghatározóbb vezetőjének önéletrajza. Bocsánatkérés nincs, már-már komikusan leíró próza van. Orbán Viktor először egy focimeccsen tűnik fel. Recenzió.