Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"dc9bb87f-cf08-4aab-a1aa-1d4c54b79700","c_author":"Balizs Benedek","category":"elet","description":"Valóban ennyire rémes ez a feladat? Van ennek bármi értelme? Egyáltalán ki találta ki a szekrényugrást, és miért része ma is a tornaóráknak? ","shortLead":"Valóban ennyire rémes ez a feladat? Van ennek bármi értelme? Egyáltalán ki találta ki a szekrényugrást, és miért része...","id":"20250308_szekrenyugras-oktatasa-tornaora-serules-trauma-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/dc9bb87f-cf08-4aab-a1aa-1d4c54b79700.jpg","index":0,"item":"4885017d-fc3e-40ec-aa8e-e456cf99adb6","keywords":null,"link":"/elet/20250308_szekrenyugras-oktatasa-tornaora-serules-trauma-ebx","timestamp":"2025. március. 08. 20:00","title":"„Alkotmányba foglalnám ennek a kínzóeszköznek a betiltását” – emlékszik még a tornaórák rémére, a szekrényugrásra?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ba00b3e4-df56-4b40-abb4-c40559bbbe11","c_author":"Dulai Péter","category":"360","description":"Petróczi András mindenkit megtévesztett, amikor kétségbeesetten nyilatkozott a médiában. A ma 25 éve történt, megdöbbentő gyilkosságot szenvtelenül mesélte el újra és újra, majd a tárgyalóteremben már azt mondta, nagyon szerette az édesanyját. Védője szerint a sajtóban azzal is szították a közhangulatot, hogy a színésznő fiatalkori fotóját mutogatták, amin még csinos volt. Petróczi valódi motivációi valószínűleg örökre rejtve maradnak, ami tény, hogy felbujtóként súlyosabb ítéletet kapott, mint maga a gyilkos.","shortLead":"Petróczi András mindenkit megtévesztett, amikor kétségbeesetten nyilatkozott a médiában. A ma 25 éve történt...","id":"20250309_Soproni-Agi-halala-evfordulo-anya-gyilkossag-fiatal-elkovetok-eletfogytiglan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ba00b3e4-df56-4b40-abb4-c40559bbbe11.jpg","index":0,"item":"6347ddca-9cd7-4ed8-8b98-c9d4c9d70040","keywords":null,"link":"/360/20250309_Soproni-Agi-halala-evfordulo-anya-gyilkossag-fiatal-elkovetok-eletfogytiglan","timestamp":"2025. március. 09. 15:30","title":"„Egy szem lányomat megölette az egy szem unokám” – az egész országot sokkolta Soproni Ágnes halála","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"afd354f4-55a2-41b8-8eed-6d0fd66fae9b","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Egy brit vállalat csodaanyagként is emlegetett grafént állít elő a metánból, az új eljárás révén pedig hétköznapi termékek lehetnek tartósabbak.","shortLead":"Egy brit vállalat csodaanyagként is emlegetett grafént állít elő a metánból, az új eljárás révén pedig hétköznapi...","id":"20250310_metan-karosanyag-kibocsatas-uj-eljaras-atalakitas-grafen-hidrogen-eloallitas-levidian","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/afd354f4-55a2-41b8-8eed-6d0fd66fae9b.jpg","index":0,"item":"a70e454e-8c2f-468f-a668-02d93cafcbaf","keywords":null,"link":"/tudomany/20250310_metan-karosanyag-kibocsatas-uj-eljaras-atalakitas-grafen-hidrogen-eloallitas-levidian","timestamp":"2025. március. 10. 08:03","title":"84-szer károsabb a szén-dioxidnál, de most találtak egy módszert, amivel jóra fordítható a metán","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"53a6c25b-1ea0-49e4-9e15-9093e0dbb157","c_author":"Farkas Zoltán","category":"360","description":"A nyilvánvaló pénzügyi csőd felé meneteltünk – emlékszik vissza az 1995-ös stabilizációra Surányi György, az MNB akkori elnöke, aki a Bokros Lajos pénzügyminiszterrel együtt összeállított program egyik fő eredményének azt tartja, hogy az 1929–1933-as válság után ismét konvertibilis lett a magyar fizetőeszköz. Interjú.","shortLead":"A nyilvánvaló pénzügyi csőd felé meneteltünk – emlékszik vissza az 1995-ös stabilizációra Surányi György, az MNB akkori...","id":"20250310_hvg-suranyi-gyorgy-interju-bokros-csomag-bizalmi-toke","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/53a6c25b-1ea0-49e4-9e15-9093e0dbb157.jpg","index":0,"item":"624973ca-4f38-4dd6-8ff3-f3050f9af85a","keywords":null,"link":"/360/20250310_hvg-suranyi-gyorgy-interju-bokros-csomag-bizalmi-toke","timestamp":"2025. március. 10. 11:30","title":"„Súgtak nekünk az IMF-től” – Surányi György a Bokros-csomag eddig nem ismert részleteiről mesélt a HVG-nek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"485be320-7cec-4d26-8e31-dcc7ace30d95","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Több ezren jelentkeztek a Tisza Párthoz, és úgy tűnik, mindenhol sikerül kettő-öt embert kiválasztani, akikkel együtt dolgoznak majd a kampányban.","shortLead":"Több ezren jelentkeztek a Tisza Párthoz, és úgy tűnik, mindenhol sikerül kettő-öt embert kiválasztani, akikkel együtt...","id":"20250309_Nyugat-Magyarorszagon-kevesebben-jelentkeznek-tiszas-jeloltnek-Tarr-Zoltan-szerint-ott-jobban-tartanak-a-retorzioktol","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/485be320-7cec-4d26-8e31-dcc7ace30d95.jpg","index":0,"item":"f1889714-d264-4964-846e-c9b55e7498d0","keywords":null,"link":"/itthon/20250309_Nyugat-Magyarorszagon-kevesebben-jelentkeznek-tiszas-jeloltnek-Tarr-Zoltan-szerint-ott-jobban-tartanak-a-retorzioktol","timestamp":"2025. március. 09. 16:35","title":"Tarr Zoltán: Kevesebben jelentkeznek tiszás jelöltnek Nyugat-Magyarországon, ott jobban tartanak a retorzióktól","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"39d2b5ec-0825-4886-a4db-b7dcf1eff6fc","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Játsszon a mesterséges intelligencia – no persze ne azért, hogy szórakozzon, hanem hogy megmutassa, mire képes. Amerikai kutatók tesztelő eszköze ezúttal a Nintendo közkedvelt Super Mario Bros. játéka volt.","shortLead":"Játsszon a mesterséges intelligencia – no persze ne azért, hogy szórakozzon, hanem hogy megmutassa, mire képes...","id":"20250308_nintendo-super-mario-bros-jatek-banchmark-mesterseges-intelligencia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/39d2b5ec-0825-4886-a4db-b7dcf1eff6fc.jpg","index":0,"item":"2aaa186b-92e2-4a0d-b64e-31806eedb3d6","keywords":null,"link":"/tudomany/20250308_nintendo-super-mario-bros-jatek-banchmark-mesterseges-intelligencia","timestamp":"2025. március. 08. 20:03","title":"Meg kell mutatnia, mit tud? Akkor játsszon kicsit a Marióval a mesterséges intelligencia","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2ae89b7e-6a1f-4de2-b869-442026e79cb1","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A történész szerint teljesen abszurd és jogellenes elvnek az érvényesítése, hogy egy adott állam(párt) önkényesen eldöntheti, hogy kiktől és miért akar megszabadulni, és ezt meg is teszi. Ez szerinte olyan széles vörös vonal, ami a Holdról is látszik.","shortLead":"A történész szerint teljesen abszurd és jogellenes elvnek az érvényesítése, hogy egy adott állam(párt) önkényesen...","id":"20250309_Stefano-Bottoni-allampart-kiutasitas-kettos-allampolgarsag-alkotmanymodositas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2ae89b7e-6a1f-4de2-b869-442026e79cb1.jpg","index":0,"item":"3edca834-48fa-425c-bed0-6ecffc181088","keywords":null,"link":"/itthon/20250309_Stefano-Bottoni-allampart-kiutasitas-kettos-allampolgarsag-alkotmanymodositas","timestamp":"2025. március. 09. 22:25","title":"Stefano Bottoni a Fidesz új tervéről: Düh és szorongás keveredik bennem","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"26bdeff3-5f9d-4713-b21c-848130009521","c_author":"HVG","category":"kultura","description":"Eddig nem látott képeket osztott meg a Rihanna a nemzetközi nőnapon. A kozmetikai márkáját is sikeresen futtató, ünnepelt énekesnő azt írta, két gyereke születése volt élete legnagyszerűbb teljesítménye.","shortLead":"Eddig nem látott képeket osztott meg a Rihanna a nemzetközi nőnapon. A kozmetikai márkáját is sikeresen futtató...","id":"20250309_Rihanna-nonap-szules-fotok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/26bdeff3-5f9d-4713-b21c-848130009521.jpg","index":0,"item":"1066bb68-3fa8-4ca6-b3dd-9501fc60c80f","keywords":null,"link":"/kultura/20250309_Rihanna-nonap-szules-fotok","timestamp":"2025. március. 09. 14:53","title":"Rihanna sosem látott szülés utáni fotóival ünnepelte a nőnapot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Egy új amerikai tanulmány szerint a sárga lámpa dilemmazónáját az autókkal kommunikáló jelzőlámpák rendszere oldhatná meg, míg a hazai szakember úgy véli, az egyre terjedő visszaszámoló lámpák elégségesek lennének. Mindeközben kérdés, hogy kell-e egyáltalán büntetni a sárgán áthajtást. A jogszabályi környezet egy hónapja változott, többnyire előnyére.
Ha sárga lámpa felé közelítünk, mindig el kell döntenünk, hogy a fékre vagy a gázra lépünk. Ezt persze legegyszerűbben úgy lehet kitalálnunk, hogy felmérjük, milyen távolságra vagyunk a lámpától, amikor észleljük a változást. Ha elég messze vagyunk, akkor megállunk, ha közel, akkor továbbhaladunk. Ha viszont a kettő pont között, akkor az úgynevezett dilemmazónába kerültünk, amikor nincs jó döntés. Még akkor sem, ha gyorsabban reagálunk, vagy agresszívebben tapossuk a fékpedált, mert ilyenkor könnyen belénk futhat valaki hátulról. Egy új amerikai tanulmány a dilemmazóna problémáit vizsgálta: mitől függenek a döntéseink, hogyan kerülhetnénk ki a zónából, milyen megoldások jöhetnek szóba.
Magától fékezne az autó a sárgánál
Hesham Rakha, a virginiai közlekedéstechnikai intézet (Virginia Tech Transportation Institute) igazgatója a The Car Connection internetes újságnak elmondta, hogy minden egyes autóvezetőnek különböző reakcióideje van a sárga jelzésre. Ez függ a sofőr életkorától, a nemétől és az időjárási körülményektől is. Emellett azt is megállapították, hogy ha a megállás mellett döntenek, akkor általában sokkal agresszívabban fékeznek a vizsgált tesztalanyok. A fékezés ráadásul annál keményebb, minél később reagálnak a lámpaváltásra.
Fazekas István
Akárhogyan is állították be a lámpákat, mindig megvan a lehetőség, hogy a sárga váltás az úgynevezett dilemmazónában kapjon el minket. Rakha és kollégái megvizsgálták, hogy különböző ideig tartó sárga lámpa mellett hányan esnek a dilemmazónába, és megállapították, hogy amennyiben a jelenlegi időt meghosszabbítanák, sokat javulna a helyzet. Míg az általános esetben a vezetők öt százaléka került a nehéz döntések útszakaszára, addig a hosszabb idővel mindössze egy százalék. Ráadásul érdemes azon is elgondolkozni, hogy az olyan idősebb korosztály által lakott területeken, mint Florida, hosszabb sárgaidőt válasszanak, mint például az egyetemi városokban.
A tanulmány az autógyáraknak is javaslatot tesz egy olyan rendszer kidolgozására, amely nemcsak az ütközésveszélyt jelezné, mint a ma már elérhető ütközésfigyelmeztető funkció, de lehetővé tenné azt is, hogy az autó a jelzőlámpákkal kommunikálva informálja a vezetőt a sárga lámpa váltása előtt 10 másodperccel. Persze ezt a megoldást később meghaladva a fékek már automatikusan is működésbe léphetnek a lámpáknál, amelyhez egy szenzor még természetesen azt is érzékelné, hogy vizes-e az útburkolat.
A visszaszámláló lámpák jó megoldások lehetnek
„A zöld után következő sárga lámpa két célt szolgál. Egyrészt jelzi a vezetőknek, hogy mikor lesz tilos áthaladni a kereszteződésen, másrészt a csomópontok ürítési idejét is meghatározza” – mondta a hvg.hu-nak Berta Tamás, a Közlekedéstudományi Intézet Közlekedésbiztonsági Központjának vezetője.
A hazai szakértő a távoli jövő víziójának értelmezi az olyan rendszereket, amelyek az autóban a jelzőlámpáktól kapott jel alapján önműködően fékeznének vagy jeleznének a sofőrnek. Az ilyen megoldások a laboratóriumi körülmények között jól működnek, de a gyakorlatban gyakran csődöt mondanak. Kérdés például, hogy ha több irányban jelző lámpa működik, azt hogyan kezelnék, de az sem lenne jó, ha a döntést kivennék a vezető kezéből (lábából – a fékpedál esetében). És persze az is kétséges, hogy a költségeket és a hasznot összevetve, megéri-e végül egy ilyen rendszert kiépíteni.
Az sem tűnik jó iránynak, amikor a vezetőknek az út szélén jelzik, hogy mennyivel kellene menniük, hogy a következő lámpánál biztosan zöldet kapjanak, és ne kelljen a sárga dilemmazónájába esni. Ebben az esetben ugyanis nem számolnak a forgalommal, és a feltorlódó sorokkal. Emiatt nem is volt nálunk igazán sikeres ez ott, ahol bevezették, mint például a Szentendrei úton, vagy a Veszprém körüli elkerülő úton.
Berta Tamás azt tartja leginkább jó iránynak, amikor a lámpák mellett kis világító számokkal jelzik, hogy meddig kell még várni a lámpaváltásra. Ekkor ugyanis a vezetők hasznos pluszinformációt kapnak, amely segíti őket a döntésben. A forgalomban egyébként az ilyen hozzáadott információk igen fontosak. Egy kísérlet szerint a külterületen kiállított 60 km/h-ás sebességkorlátozást jelző tábla mellé kitett kiegészítő információt közlő táblán mutatták, hogy egy veszélyes kereszteződés miatt kell lassítani az autósoknak. Itt a mért adatok szerint a legtöbben be is tartották a korlátozást. Az ellenkező esetben azonban már sokkal kevesebben követték a tábla utasítását, amikor semmiféle magyarázatot nem adtak hozzá. A visszaszámoló jelzőlámpa tehát emiatt is nagyon jó információt ad, mert segíti a sofőrt a döntésben. Berta Tamás szerint ennek a típusú lámpának a népszerűségét az is jelzi, hogy egyre több önkormányzati fenntartású úton alkalmazzák. Ezeken az utakon pedig leginkább csak akkor áldoznak ilyen célra nagyobb összegeket, ha a lakosságnak az hasznos lehet.
A közlekedési szakértő a sárga lámpa funkciója miatt nem tartja helyesnek, ha a rendőrség a sárgán való áthajtásért büntet, mert így a jelzés nem látja el a megfelelő célját a forgalomban, és ha a büntetéstől félő sofőrök a dilemmazónában a vészfékezés mellett döntenek, akkor azzal balesetet okozhatnak, vagy bennragadhatnak a kereszteződésben. Emellett persze az a tendencia sem helyes, amely a magyar utakon tapasztalható, hogy a sárga jelzést tulajdonképpen zöldnek tekintik a vezetők, és ilyenkor akármilyen messze vannak a lámpától, még gázt adnak. Ez a folyamat azért különösen veszélyes, mert így egyre többen futnak bele a piros jelzésbe.
Enyhébb az áthajtás elbírálása
Közel egy hónapja változott meg a jogszabályi környezet, és a sárga lámpán áthajtás az augusztus 24-től hatályos módosítás szerint már nem számíthat közigazgatási bírságra, ha valaki a sárgánál halad át egy kereszteződésen – mondta el a hvg.hu-nak Kozma Tamás közlekedési ügyekre szakosodott ügyvéd. A jogász szerint míg korábban 50 ezer forintot kellett ezért a vétségért fizetni, ma már a szabálysértési eljárás esetén kevésbé valószínű, hogy ezért büntetnének. A közigazgatási bírság esetén a rendőrségnek fényképpel kellett igazolnia a sofőr hibáját, aki csak szakértő bevonásával vitathatta az eljárás jogosságát. Most azonban a szabálysértés esetén, ha egy rendőr feljelent egy autóst, akkor a bíróságon lehet védekezni, és megkérdőjelezni, hogy a rendőr esetleg egy évvel korábban jól látta-e az esetet, és hogy jól emlékszik-e rá. Ha nincs alaposan dokumentálva az eset, nem biztos, hogy meggyőzi a bírát, hogy kell-e büntetni.
A szabálysértési eljárás esetében ráadásul lehetőség van az elkövető egyéniesítésére is, így a szabálysértő 0-150 ezer forintig kaphat büntetést, attól függően, hogy mennyire gyakran követ el közlekedési szabálytalanságokat, és hogy milyen mértékű büntetést képes kifizetni.
Fazekas István
Az ügyvéd üdvözölte a kormánydöntést, mert eddig méltánytalannak tartotta a büntetés mértékét egy olyan esetért, amelybe a sofőrök naponta akár többször is belecsúszhatnak. Egy-egy hibás mérlegelés ugyanis mindenkivel előfordul, amikor úgy látja, hogy ezen a sárgán azért már inkább nem kellett volna átmennie. A piroson való áthajtás azonban egészen más helyzet – hangsúlyozta Kozma Tamás. Ez ugyanis sokkal veszélyesebb helyzetet teremt. A jogszabályi változtatással ez ugyan maradt a közigazgatási bírság kategóriájában, de 100 ezer forintról 50 ezerre csökkentették a büntetés összegét. „Ekkora mértékű bírságnak akkor lenne visszatartó ereje, ha egy automatikus fotós dokumentálással a rendszerben minden esetben büntetne” – állítja az ügyvéd. – „Így azonban, hogy csak egyes esetekben kapják el a szabálytalankodókat, nagyobb hatása lenne a magasabb díjszabásnak.”
Milyen ritmust diktál a norma
Hasonlóképpen vélekedett erről a kérdésről Berta Tamás is, aki a sárga szempontjából előremutató lépésnek értékeli a törvényi enyhítést, de kevésbé tartja jó ötletnek a piros elnézőbb megítélését, mert annak veszélyessége miatt valóban elrettentőnek kellene lennie a szankciónak.
Mindemellett úgy véli, hogy a lámpára való reagálás elsősorban a társadalmi normától függ, hiszen már a tanulóvezetőknek is azt tanítják, hogy „vegye fel a forgalom ritmusát”. A forgalom ritmusa, azaz a többi sofőr hozzáállása, elvárása pedig jelenleg azt sugallja; jobb, ha átmegy a sárgánál, hiszen ha fékezne, akkor a mögötte szorosan haladó autó belemenne, mert nem is számítana arra, hogy a sárga jelzésnél az előtte lévő a gáz helyett a fékre lép.
Ezt a közlekedési normát persze az sem javítja, ha azt látják a résztvevők, hogy büntetlenül lehet szabálytalankodni, amikor például a rendőrautó mellett követik el a szabálysértéseket, és a többiek azt látják, hogy a rend őrei nem mennek a szabálytalankodók, például a buszsávban türelmetlenül előrefurakodók után. A veszélyes és egyértelmű szabálytalanságokat tehát mindenképpen büntetni kell. A sárgán áthajtás azonban a szakértő szerint nem tartozik ide.
Mit szól a hivatal?
A hvg.hu a rendőrséget is megkérdezte, hogy a végrehajtási gyakorlat szerint mikor büntetnek a sárga jelzésen áthaladó járművek esetében? Az ORFK levelében leírta a KRESZ idevágó rendelkezését, amely szerint az útkereszteződésben a sárga jelzésnél „a fényjelző készülék előtt - meg kell állni; ha azonban biztonságosan megállni már nem lehet, az útkereszteződésen mielőbb át kell haladni”. Itt a „meg kell állni” részt az ORFK munkatársai a szöveges dokumentumban kivastagították. Majd így folytatják: a fenti rendelkezés értelmében a fényjelző készülék sárga jelzése megállási kötelezettséget ír elő a járművezető számára. Azonban, ha ez nem tehető meg (például a jelzés zöldről sárgára váltáskor a jármű közvetlenül a megállás helyét jelző vonal előtt van, és a járművet csak vészfékezéssel lehetne megállítani), akkor a sárga jelzésen való áthaladással a jármű vezetője nem szegi meg a fenti előírást.
Az ORFK a jogszabályi környezet változásáról is tájékoztatott. Mint írják, a sárga lámpán áthaladás büntetése kikerült a közigazgatási eljárás köréből és szabálysértési eljárás körébe került. „Mindezek figyelembevételével az említett KRESZ-szabály megszegése esetén az intézkedő rendőr figyelmeztetéssel, helyszíni bírság kiszabásával (5000 - 50 000 Ft bírság) vagy szabálysértési feljelentéssel élhet, amely esetben akár 150 000 Ft-os bírság is kiszabható.
A hatóság mérlegelésként az adott járműre előírt műszaki követelmények által meghatározott minimális lassulási érték melletti féktávolságot veszi alapul. Így, ha a jármű a sárga jelzés pillanatában kívül esik a megállást jelző vonal és a féktávolság közötti szakasztól, akkor a gépjármű vezetője nem tett eleget a jogszabályban előírtaknak. A hatóság részére a jogszabály nem ír elő képfelvétellel történő bizonyítási kényszert, azonban annak megléte szabálysértési eljárás lefolytatását segítheti.”
A nagy cégek elköteleződése töretlen a munkavállalók egészsége iránt, az állami szférában és a kkv-szektorban azonban sokan lemondtak a munkaalkalmassági vizsgálatokról.
A rövid válasz az, hogy igen, de részletesebb válasz is van arra, hogy miként tudott Orbán Viktor kormányfő lánya egyik évről a másikra berobbanni a magyar művészetpártolók világába.