Ahogy várni lehetett, elmaradt az áttörés Trump és Putyin csúcstalálkozóján
Az orosz elnök, aki alig négy órát töltött az USA területén, már el is utazott Moszkvába.
Alig másfél év alatt fejlesztette ki egy magyar cég lényegében a semmiből a könnyű páncélvédettségű RDO-3221 Komondort.
A Komondor a páncélozott terepjáró harcjárművek legújabb generációjának, az MRAP-eknek a magyar verziója lehet, bár vegyvédelmi felderítő járműként kezdték meg kifejlesztését. Az MRAP lényege az aknák, pokolgépek és rajtaütésszerű támadások elleni fokozott védelem. Ezek a terepjárók az afganisztáni és iraki háborúk tömeges robbantásai miatt terjedtek el a hadseregekben.
Magyarországnak afganisztáni szerepvállalása ellenére sem voltak ilyen járművei, miközben a Néphadsereg-érából örökölt könnyű páncélozott járműveket a rendszerváltás után nagyrészt leselejtezték. A Szekeres-éra idején három MRAP-et vásárolt a honvédelmi tárca, az amerikaiak pedig további darabokat adtak kölcsön az Afganisztánban szolgáló magyar erőknek. A közép-európai régió országai közül a lengyelek már több saját MRAP-verziót is kifejlesztettek, hasonlóval rendelkezik Németország is, illetve az olasz Ivecónak is van páncélozott terepjárója.
A Gamma Műszaki Zrt., amely a Komondor fejlesztését jegyzi, korábban vegyi felderítő műszerek gyártása révén szerzett magának nevet. Gyakorlatilag a gombhoz varrta a kabátot, ugyanis műszereikre megvolt az igény, azonban hazai bázisjármű hiányában nem tudtak elindulni nemzetközi tendereken. A piaci rés lényegében abból adódott, hogy valamelyest hasonlóan az autógyártáshoz, van néhány nagy szereplő, amelyek ontják a járműveket, azonban nagyon drágán vállalják egyedi igények kiszolgálását. (Az autóipartól eltérően azért nem jellemző a robotizálás a harci járművek továbbra is emberi munkaerő-igényes szerkezetek.)
A nagyobb piacokat persze a nagy gyárak igyekeznek maradéktalanul kiszolgálni, ám a kisebb országoknak - mint hazánk is - úgy tűnik, érdemes saját fejlesztésben gondolkodni. Egy gyorsan és rugalmasan, és nem drágábban működő gyártó pedig piacokat szerezhet. Kellett tehát egy hivatalosan könnyű-páncélvédettségű bázis jármű. A magyarok a teljesen független utat választották, szemben azzal, hogy elkötelezik magukat egy nagy külföldi vázgyártónak, hiszen ezzel lényegében kiszolgáltatnák magukat egy másik ország lobbiérdekeinek.
A Komondor megalkotásáról végül 2010-ben döntöttek és 2011-ben már első próbaútján gurult a gép. Egy ilyen ötlet nyomán a legnagyobb nehézség, persze a pénz mellett, egy kisvállalkozás számára, a fejlesztés végigmenedzselése, ugyanis 40 éve nincs hasonló komplexitású harcijármű-fejlesztés itthon. A projektben végül 70 magyar beszállító vett részt, és mint láthattuk, a kész mű igen meggyőzőre sikerült. A sötétzöld monstrumot egy reklámfilm forgatásán nézhettük meg.
A Komondornak technikai hátterét illetően nem kell szégyenkeznie. Alapfelszereltséggel a gép önsúlya 13,4 tonna a négykerék-meghajtású kocsit egy 280 lóerős turbófeltöltésű motor viszi meggyőző tempóval, ha kell. Mint láthattuk egy Volvo XC90-essel nem nagyon lehet elmenekülni előle. Normál úton a maximális sebessége 90 km/h, míg nehéz terepen 40 km/h. Földúton viszont simán tiport 60 km/h felett. Fontos paraméter még a túlélőképességét illetően, hogy a négyfős személyzet szűrt légterű kabinban ül és a kocsi keréktöltő rendszert kapott, éjjellátó rendszerrel is kérhető opcionálisan. Forgalomban a "P"-s rendszámmal mozgott, külön útvonalengedély nélkül.
A további feladat a vevők felkutatása maradt, annak elérése, hogy a külföldi hadiipari beszerzők legalább egy pillantást vessenek a magyar Komondorra. A potenciális jövőbeni vásárló Honvédség mellett a Komondor a rend- és katasztrófavédelmi szervek érdeklődésére is igényt tarthat. Magyarország a katonai járművek gyártásában jelenleg a Rábával szerepel a világpiacon. A győri cég többek közt az amerikai hadiipar számára gyárt futóműveket. Emellett a Honvédelmi Minisztériummal kötött hosszú távú szerződés alapján szállítójárműveket gyárt, illetve szállít be a Honvédségnek. Komplett harcjárműveket a Varsói Szerződés időszakában gyártottak utoljára Magyarországon. A Rába és az azóta megszűnt Csepel Autógyár által gyártott páncélozott szállító járműveket a magyar katonai és rendvédelmi szervek mellett Csehszlovákia, Lengyelország, az NDK és Irak használta.
Az orosz elnök, aki alig négy órát töltött az USA területén, már el is utazott Moszkvába.
Az együttműködés fontosságát hangsúlyozta Vlagyimir Putyin orosz és Donald Trump amerikai elnök is a pénteki alaszkai orosz-amerikai csúcs után tartott sajtótájékoztatón, ám részleteket egyikük sem árult el. Trump viszont már Vlagyimirnek hívja a „nagyszerű politikusnak” nevezett orosz vezetőt.
A szakemberek érdeklődve figyelték, miként viselkedik az amerikai és orosz elnök a tárgyalásuk előtt.