Hozz létre egy linket előfizetéssel nem rendelkező barátaid számára

Jönnek a műanyag felnis kocsik?

Annak idején a Trabant műanyag karosszériája gyakorta volt a gúny céltáblája. Papírkasztni, papundekli tragacs, plasztik Porsche – mondogatták. És bár a jó öreg endékás modell olajköpködő, füstölgő kétütemű motorja már születésekor avíttnak számított, a műanyag kocsiszekrény bizonyos tekintetben megelőzte a korát.

  • hvg.hu hvg.hu
  • +${remainingCount} szerző
Jönnek a műanyag felnis kocsik?

Mostanában a műanyagok térhódítása látványosan nő az autóban: a plasztikból készült alkatrészek aránya – tömegükre vetítve – a jelenlegi mintegy 15 százalékról akár 50 százalékra is felmehet. A kocsi minden zugában, karosszéria, alváz, az utastér belső szerelvényeinek, sőt a motor esetében a műanyag alkatrészek súlya meghaladhatja a fémesekét. Minderről nemrég a német vegyipari céggigász, az évente mintegy 63 milliárd eurós forgalmú BASF emberei beszéltek pesti fejtágítójukon. Így többek között arról, hogy kifejlesztettek egy olyan festékbevonó anyagot, amely a karosszéria dukkóját jó darabig újszerűen megőrzi, növeli karcállóságát, főként a mosáskor előforduló úgynevezett mikrokarcolásokkal szemben.

BASF

Ám az autógyártók ma legfőképpen az üzemanyag és a károsanyag-kibocsátás leszorításáért küzdenek. Ennek egyik kulcsfontosságú eszköze a súlycsökkentés. Ha a járművek tömegét 100 kilóval megkönnyítik, akkor a 100 kilométerenkénti fogyasztás is közel fél literrel visszamegy – olvasható a BASF egyik brosúrájában.

A kilók lefaragásáért folytatott fejlesztési erőfeszítések egyik újszerű terméke a Mercedessel közösen konstruált, üvegszállal erősített keréktárcsa, amely 30 százalékkal könnyebb a hagyományos alufelniknél. 

Hyundai HED-7
Hyundai

A Hyundai HED-7 jelű kísérleti modelljében már sikerült a szén-dioxid-kibocsátást a szigorú EU-normák alá, a kilométerenkénti 85 grammra szorítani. Ez többek között a dízelek korom- és nitrogén-oxid emisszióját alaposabban megszűrő katalizátor mellett annak is köszönhető, hogy a környezetvédelem jegyében már a dízelmotorokat is habosított poliuretánba bugyolálják. Mindez persze csak ízelítő a sokféle autós műanyagipari innovációkból, de a nagyiramú fejlesztésekből úgy tűnik, előbb-utóbb az számít majd kuriózumnak, ha fémkasztniból készült járgányokat hajtunk.

 

Valter Attila: Olyan versenynap nincs, hogy nem fáj

Valter Attila: Olyan versenynap nincs, hogy nem fáj

„A bukásoktól, brutális sérülésektől való félelem folyamatosan bennem van” – meséli Valter Attila országútikerékpár-versenyző a Penge podcast legújabb adásában, ahol arról is beszélget Szilágyi Áronnal és Kenyeres Andrással, hogy milyen gondolatok futnak át az agyán egy esés után, mekkora nyomást jelentett számára a 2021-es berobbanása, és milyen hatással vannak rá a kommentek.