Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"7a10ab06-2381-4967-be75-b0a45aef6d96","c_author":"Marabu","category":"itthon","description":"","shortLead":"","id":"20250509_Marabu-Feknyuz-Erik-a-helyzet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7a10ab06-2381-4967-be75-b0a45aef6d96.jpg","index":0,"item":"cddb025d-bdd0-403e-9416-cdd4125c8c7e","keywords":null,"link":"/itthon/20250509_Marabu-Feknyuz-Erik-a-helyzet","timestamp":"2025. május. 09. 05:05","title":"Marabu Féknyúz: Érik a helyzet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a25c1de6-d462-4923-96b5-b9b63ac08bc3","c_author":"Parászka Boróka","category":"360","description":"Mi, magyarok, mellékszereplők sem vagyunk ott, ahol főszereplőkként szeretnénk mutatkozni. Nem lesz velünk nyűgjük a román, szerb, szlovák nacionalistáknak, mert kicsináljuk magunkat a Budapestről célzottan tüzelt magyar–magyar leszámolásban. Vélemény.","shortLead":"Mi, magyarok, mellékszereplők sem vagyunk ott, ahol főszereplőkként szeretnénk mutatkozni. Nem lesz velünk nyűgjük...","id":"20250509_hvg-Paraszka-Boroka-Orban-petrezselyemarus-simion-romania-velemeny","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a25c1de6-d462-4923-96b5-b9b63ac08bc3.jpg","index":0,"item":"bc145d51-2904-4d30-880d-814d404cb782","keywords":null,"link":"/360/20250509_hvg-Paraszka-Boroka-Orban-petrezselyemarus-simion-romania-velemeny","timestamp":"2025. május. 09. 08:00","title":"Parászka Boróka: Két magyarellenes uszítás közt Orbán orra előtt képezte magát Orbán Viktorrá George Simion","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a59bb684-8a0b-4973-8640-f2c1ffb4ed4f","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A hőmérséklettől és a kopás állapotától függően a téli abroncsok fékútja jelentősen hosszabb, mint a nyáriaké adott esetben. ","shortLead":"A hőmérséklettől és a kopás állapotától függően a téli abroncsok fékútja jelentősen hosszabb, mint a nyáriaké adott...","id":"20250507_Nem-a-rendor-hanem-a-biztosito-buntethet-igy-jarhat-aki-nyaron-teli-gumit-hasznal","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a59bb684-8a0b-4973-8640-f2c1ffb4ed4f.jpg","index":0,"item":"c71cbfbb-7ea0-4e8b-9235-f38447b41f8d","keywords":null,"link":"/cegauto/20250507_Nem-a-rendor-hanem-a-biztosito-buntethet-igy-jarhat-aki-nyaron-teli-gumit-hasznal","timestamp":"2025. május. 07. 08:31","title":"Nem a rendőr, hanem a biztosító büntethet: így járhat, aki nyáron téligumit használ","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a96c20e4-f355-4586-86e1-1cf43ebcd286","c_author":"Révész Sándor","category":"360","description":"Oksana Dyka Puccini-specialista partnere Kalaf szerepében Alfred Kim lesz, a Nemzeti Filharmonikusokat Carlo Montanaro vezényli.","shortLead":"Oksana Dyka Puccini-specialista partnere Kalaf szerepében Alfred Kim lesz, a Nemzeti Filharmonikusokat Carlo Montanaro...","id":"20250508_hvg-Puccini-Turandot-Toscanini-Oksana-Dyka-Alfred-Kim-Carlo-Montenaro-mupa","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a96c20e4-f355-4586-86e1-1cf43ebcd286.jpg","index":0,"item":"27db227c-ab3e-408c-bf6b-9672127db981","keywords":null,"link":"/360/20250508_hvg-Puccini-Turandot-Toscanini-Oksana-Dyka-Alfred-Kim-Carlo-Montenaro-mupa","timestamp":"2025. május. 08. 18:30","title":"Zefirelli legendás Metropolitan-rendezésének Turandotja lép fel a Müpában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c77c33d5-80b6-406c-b92b-fc0c2829a962","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Hunyadi Mátyás, a Rákóczi-szabadságharc és Magyarország 20. századi területváltozásai is előkerültek.","shortLead":"Hunyadi Mátyás, a Rákóczi-szabadságharc és Magyarország 20. századi területváltozásai is előkerültek.","id":"20250507_Kozepszinten-konnyebbre-szamitottak-az-emelt-viszont-nem-volt-nehez-igy-ertekelik-a-tortenelem-erettsegit-a-diakok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c77c33d5-80b6-406c-b92b-fc0c2829a962.jpg","index":0,"item":"5992d1b6-20e4-4e13-80fb-df1fc0fe0157","keywords":null,"link":"/itthon/20250507_Kozepszinten-konnyebbre-szamitottak-az-emelt-viszont-nem-volt-nehez-igy-ertekelik-a-tortenelem-erettsegit-a-diakok","timestamp":"2025. május. 07. 14:27","title":"Középszinten könnyebbre számítottak, az emelt viszont nem volt nehéz – így értékelik a történelemérettségit a diákok","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f1f7eec9-5eca-491f-9f91-2a2eac5dcc33","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Már minden egyes nézőre 25 ezer forintnyi közpénzt költ az állam, egyetlen estére pedig 17 millió forint támogatás jut, miközben a személyi juttatások 80 százalékkal emelkedtek öt év alatt.","shortLead":"Már minden egyes nézőre 25 ezer forintnyi közpénzt költ az állam, egyetlen estére pedig 17 millió forint támogatás jut...","id":"20250507_operettszinhaz-tamogatas-novekedes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f1f7eec9-5eca-491f-9f91-2a2eac5dcc33.jpg","index":0,"item":"5fec1510-f474-4cc6-9eee-a5c94475a16f","keywords":null,"link":"/kultura/20250507_operettszinhaz-tamogatas-novekedes","timestamp":"2025. május. 07. 12:00","title":"Hihetetlen mértékben nőtt az Operettszínház támogatása, miközben egyre kevesebb az előadás","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"16769845-0993-4374-9cb9-220b1ba6e657","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A hivatalos útmutatóra holnapig várni kell. ","shortLead":"A hivatalos útmutatóra holnapig várni kell. ","id":"20250507_tortenelem-erettsegi-2025-elso-resz-hivatalos-megoldas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/16769845-0993-4374-9cb9-220b1ba6e657.jpg","index":0,"item":"07a7c420-e8cc-4ac9-80db-8eb3823cfcab","keywords":null,"link":"/itthon/20250507_tortenelem-erettsegi-2025-elso-resz-hivatalos-megoldas","timestamp":"2025. május. 07. 12:21","title":"Itt a középszintű történelemérettségi feladatsorának nem hivatalos megoldása","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"301ffe14-d01c-4766-adc9-ee71537c5017","c_author":"Horváth Zoltán, Lindner András ","category":"360","description":"Gyurcsány Ferenc lemondott pártja, a Demokratikus Koalíció elnöki tisztségéről, frakcióvezetői posztjáról, országgyűlési képviselői mandátumáról. Teljesen visszavonul a közélettől, a választásokon sem indul, és elválik feleségétől, Dobrev Klárától. A volt miniszterelnökkel a HVG 2003-ban készített portréinterjút, amikor sportminiszterként debütált kormányzati szerepben. Alább ezt a cikket közöljük újra.","shortLead":"Gyurcsány Ferenc lemondott pártja, a Demokratikus Koalíció elnöki tisztségéről, frakcióvezetői posztjáról...","id":"20250508_Gyurcsany-Ferenc-gyermek-ifjusagi-es-sportminiszter-HVG-portre-2003-oktober-11","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/301ffe14-d01c-4766-adc9-ee71537c5017.jpg","index":0,"item":"97549097-e6ba-4c2e-b988-30d49f84c2cb","keywords":null,"link":"/360/20250508_Gyurcsany-Ferenc-gyermek-ifjusagi-es-sportminiszter-HVG-portre-2003-oktober-11","timestamp":"2025. május. 08. 14:34","title":"„Nem szokásom bedobni a törülközőt” – Gyurcsány Ferenc a HVG-nek 2003-ban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A mai autós világban, amikor a négykerekűek életgörbéje egyre rövidül, igencsak ritka az évtizedeken át változatlan formájú modell. E kevesek egyike a Mercedes-Benz terepjáró sorozata, a G-osztály. Az immár 33 éves gelandewagen (terepjáró) – mint annyi más praktikus jószág – a hadiiparból került át a civil életbe.
Az autósfáma úgy tartja, hogy a hetvenes évek elején, az akkortájt még a Mercedesben kisrészvényes iráni sah szorgalmazta a robosztus, de spártai kivitelű katonai terepes polgári változatát – luxus kivitelben. Bárki is volt az ötletgazda, a G-osztály annyira bejött, hogy az egykori osztrák Steyr-Puch céggel közösen kifejlesztett járművet az utódvállalat, a grazi Magna-Steyr ma is gyártja. Az elmúlt három évtizedben a dobozformájú, szögletes felépítmény mit sem változott, de a műszaki tartalom rendre lépést tartott az élvonallal. A legutóbbi, tavaly elvégzett feljavítások nyomán Merci offroadert változatlanul a kategória legjobbjai között emlegetik: a brutális erő, a masszív alváz és a terepjáró képességek fényűző kivitellel párosulnak.
A számunkra próbára bocsátott G 350 Blue TEC típus a nagy vas legkisebb tagja. Igaz, a legkisebb jelző kicsit furán hangzik. A motorháztető alatt ugyanis 211 lóerős, V6-os dízel dübörög, a 3 literes erőforrás csúcsnyomatéka 540 Newtonméter, a hét gangos automata váltón át a 2,5 tonnás monstrum már-már sportos sebességekre képes. A böhömnyi jármű 9,1 másodperc alatt van fenn 100-on, végsebessége az óránkénti 175 kilométer körül mozog. (Összehasonlításképpen a csúcsváltozat, a G 65 AMG 12 hengeres, 6 literes benzines motorja már 612 lóerős, végsebessége 230 km/óra).
Képgaléria a Mercedes G350-ről.
D.P.
A katalógusban megadott magas sebességadatok ellenére a G osztály nem GT, vezetése némileg teherautós. Álló helyzetben feltűnően nagy a kormány holtjátéka, főként városi közlekedésben nem lehet csak úgy ficánkolni vele, mint egy szuperminivel, s az íven tartott kanyarvételnél sem árt szem előtt tartani az ésszerű sebességet. A magas építésű, téglaformájú station wagon – mint valamilyen nagy hajó – egyenes úton is lágyan imbolyog, miközben a méretes, 20 colos ballonokon gördülő elefánt minden úthibát közvetít. Bár a kocsi terepjáró képességeit nem tettük próbára, általános szakmai vélemény szerint az a legjobbak közül való. Ezt sejteti a műszerfal közepén kialakított három különféle billenő kapcsolóval zárható differenciálmű, amelyekkel az első és a hátsó kerekekre jutó nyomatékot lehet elosztani. A kátyúba süllyedt jármű állítólag még akkor is kikászálódik, ha csak egy kereke tapad.
Kérdés persze, hogy a tulajdonosok közül ki merészkedik durva terepre, elvégre a csillagos státusszimbólum alapára közel 27 millió forint, a már említett G 65 AMG-ért pedig már több mint 85 milliót kell leszurkolni. E summáért a kocsi már alapból felszerelt mindenféle autós jóval, Mercedes kivitelben. A tesztautónkban az ülések hófehér bőrben pompáztak, benne voltak a legújabb elektronikus szolgáltatások, köztük a holttérfigyelő, a távolságtartó Distronic tempomat, vagy a műszerpult tetején trónoló, a Merci más típusaiból ismerős infotaintment színes kijelzője. A kocsi luxusához már csak a jókora üzemanyag-fogyasztás miatt is vastag pénztárca dukál. A téli pesti utcákon megette a száz kilométerenkénti 14 liter gázolajat, tempósabb vezetésnél pedig a mérőóra simán felkúszott 18 literre is.
Ám a három évtizede változatlan kasztni ellenére, alighanem G-osztály sem marad örökéletű. Erről tanúskodik, hogy a tavaly novemberben megrendezett Los Angeles-i autó-kiállításon közzétették a következő generáció egyik lehetséges formatervét. A marcona külsejű, Ener-G-Force névre keresztelt tanulmányautó arról tanúskodik, hogy a Mercedes tervezői azért nem ülnek a G-Klasse babérjain: előbb-utóbb szakítanak majd a szögletes kockaformával, miközben biztos tovább őrzik a legendás terepjáró strapabíró értékeit.
Egyelőre sok a találgatás, milyen pápa is lesz XIV. Leó, de azért messze nem sötét ló, jó néhány kardinális kérdésben pontosan tudni lehet, hol is áll. Gyorsreakciók a világlapokból.