Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"0b157797-85d0-4dfd-b939-29066679f511","c_author":"HVG","category":"360","description":"Amerika és Kína vámháborúja valójában már Trump első elnöksége óta tart – kronológia.","shortLead":"Amerika és Kína vámháborúja valójában már Trump első elnöksége óta tart – kronológia.","id":"20250415_hvg-USA-Kina-Trump-Biden-vamhaboru-kereskedelem-kronologia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0b157797-85d0-4dfd-b939-29066679f511.jpg","index":0,"item":"e4caebf8-10af-4010-96d1-556c4857f448","keywords":null,"link":"/360/20250415_hvg-USA-Kina-Trump-Biden-vamhaboru-kereskedelem-kronologia","timestamp":"2025. április. 15. 14:27","title":"Trump 2017-ben kezdte kóstolgatni Kínát a vámokkal","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"05ac36a8-2f65-4f1d-87fa-f630a4729b57","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Az unoka eladta mamája mikrohullámú sütőjét, főzőlapját, a gáztűzhelyeket, bútorokat, csaptelepeket és villanykapcsolókat is, de még az önkormányzat bokrait is ellopta. ","shortLead":"Az unoka eladta mamája mikrohullámú sütőjét, főzőlapját, a gáztűzhelyeket, bútorokat, csaptelepeket és...","id":"20250415_Eluzte-a-nagyanyjat-egy-salgotarjani-ferfi-majd-aprankent-eladogatta-az-egesz-hazat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/05ac36a8-2f65-4f1d-87fa-f630a4729b57.jpg","index":0,"item":"c2641ea7-045e-4a34-adc3-ef525793cd45","keywords":null,"link":"/itthon/20250415_Eluzte-a-nagyanyjat-egy-salgotarjani-ferfi-majd-aprankent-eladogatta-az-egesz-hazat","timestamp":"2025. április. 15. 12:20","title":"Elűzte a nagyanyját egy salgótarjáni férfi, majd apránként eladogatta az egész házát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"68c6ab0c-8eeb-489e-9e83-a2dcc7ad1c32","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"2021. április 16-án, nyolcvanöt éves korában hunyt el Törőcsik Mari, a Nemzet Színésze és a Nemzet Művésze, háromszoros Kossuth-, kétszeres Jászai Mari- és Balázs Béla-díjas színészünk. Azóta parkot, utcát nevezetek el róla.","shortLead":"2021. április 16-án, nyolcvanöt éves korában hunyt el Törőcsik Mari, a Nemzet Színésze és a Nemzet Művésze, háromszoros...","id":"20250416_Negy-eve-meghalt-de-orokre-velunk-marad-Torocsik-Mari","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/68c6ab0c-8eeb-489e-9e83-a2dcc7ad1c32.jpg","index":0,"item":"ffb73e27-e15a-4579-beba-03e4d891f827","keywords":null,"link":"/kultura/20250416_Negy-eve-meghalt-de-orokre-velunk-marad-Torocsik-Mari","timestamp":"2025. április. 16. 15:43","title":"Négy éve meghalt, de örökre velünk marad Törőcsik Mari","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"64d6739f-ea05-4c27-a43f-e87cf0916cbf","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A nagyobb teljesítményű rollerek alig harmadán van biztosítás. ","shortLead":"A nagyobb teljesítményű rollerek alig harmadán van biztosítás. ","id":"20250415_robogosok-felnek-rolleresek-ketharmadanak-nincs-biztositasa","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/64d6739f-ea05-4c27-a43f-e87cf0916cbf.jpg","index":0,"item":"92feadb6-7d4e-45c8-82d6-2fdc7aa26db3","keywords":null,"link":"/cegauto/20250415_robogosok-felnek-rolleresek-ketharmadanak-nincs-biztositasa","timestamp":"2025. április. 15. 10:49","title":"Milliókat fizethetnek a biztosítatlan robogósok, e-rolleresek, de a többséget nem érdekli","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"57d12825-d08d-4593-8592-785646b89568","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A kombi után itt az üzleti limuzin verzió is. ","shortLead":"A kombi után itt az üzleti limuzin verzió is. ","id":"20250415_Megerkezett-az-Audi-A6-Sedan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/57d12825-d08d-4593-8592-785646b89568.jpg","index":0,"item":"d25cca1e-1812-4c60-839c-8a75108c53ca","keywords":null,"link":"/cegauto/20250415_Megerkezett-az-Audi-A6-Sedan","timestamp":"2025. április. 15. 20:20","title":"Megérkezett az ötödik generációs Audi A6 Sedan","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3a6d127d-ea11-4206-8d02-8471c10b00f9","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A cégnek ugyan csapnivaló volt a tavalyi éve, de a távozó vezér így sem járt rosszul. ","shortLead":"A cégnek ugyan csapnivaló volt a tavalyi éve, de a távozó vezér így sem járt rosszul. ","id":"20250416_kilencmilliard-forintos-vegkielegitest-kap-a-Stellantis-bukott-vezere","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3a6d127d-ea11-4206-8d02-8471c10b00f9.jpg","index":0,"item":"60c130a0-0829-4925-89f6-7f52d18f6cd2","keywords":null,"link":"/cegauto/20250416_kilencmilliard-forintos-vegkielegitest-kap-a-Stellantis-bukott-vezere","timestamp":"2025. április. 16. 14:33","title":"Kilencmilliárd forintos végkielégítéssel távozik a Stellantis bukott vezére","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8b725956-fef8-47a3-8ea8-d595bbc2d19f","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A magyar viberesek mostantól regisztrálhatnak a Viber Dating társkeresőre. Az új funkció az üzenetküldésről ismert szuperalkalmazáson belül teszi lehetővé az ismerkedést.","shortLead":"A magyar viberesek mostantól regisztrálhatnak a Viber Dating társkeresőre. Az új funkció az üzenetküldésről ismert...","id":"20250416_viber-dating-tarskereso-funkcio-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8b725956-fef8-47a3-8ea8-d595bbc2d19f.jpg","index":0,"item":"499e3225-d967-442a-93d6-aa742d5ab4b9","keywords":null,"link":"/tudomany/20250416_viber-dating-tarskereso-funkcio-ebx","timestamp":"2025. április. 16. 11:54","title":"Bekapcsolták Magyarországon a Viber új funkcióját, itt a társkereső","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ef4937d1-da8e-4982-91f8-f2d663465fef","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A kiszivárgott információk szerint az Apple a szelfikamerát és a FaceID érzékelőjét is a kijelző alá rejtené a hajlítható iPhone-ban.","shortLead":"A kiszivárgott információk szerint az Apple a szelfikamerát és a FaceID érzékelőjét is a kijelző alá rejtené...","id":"20250415_apple-hajlithato-kijelzos-iphone-szelfikamera-kijelzo-ala-rejtett-kamera","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ef4937d1-da8e-4982-91f8-f2d663465fef.jpg","index":0,"item":"80be29a2-2fdf-49db-9cd1-b0f9e1132782","keywords":null,"link":"/tudomany/20250415_apple-hajlithato-kijelzos-iphone-szelfikamera-kijelzo-ala-rejtett-kamera","timestamp":"2025. április. 15. 10:03","title":"Rejtett kamerát tehet az Apple a hajlítható kijelzős iPhone-ba","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A mai autós világban, amikor a négykerekűek életgörbéje egyre rövidül, igencsak ritka az évtizedeken át változatlan formájú modell. E kevesek egyike a Mercedes-Benz terepjáró sorozata, a G-osztály. Az immár 33 éves gelandewagen (terepjáró) – mint annyi más praktikus jószág – a hadiiparból került át a civil életbe.
Az autósfáma úgy tartja, hogy a hetvenes évek elején, az akkortájt még a Mercedesben kisrészvényes iráni sah szorgalmazta a robosztus, de spártai kivitelű katonai terepes polgári változatát – luxus kivitelben. Bárki is volt az ötletgazda, a G-osztály annyira bejött, hogy az egykori osztrák Steyr-Puch céggel közösen kifejlesztett járművet az utódvállalat, a grazi Magna-Steyr ma is gyártja. Az elmúlt három évtizedben a dobozformájú, szögletes felépítmény mit sem változott, de a műszaki tartalom rendre lépést tartott az élvonallal. A legutóbbi, tavaly elvégzett feljavítások nyomán Merci offroadert változatlanul a kategória legjobbjai között emlegetik: a brutális erő, a masszív alváz és a terepjáró képességek fényűző kivitellel párosulnak.
A számunkra próbára bocsátott G 350 Blue TEC típus a nagy vas legkisebb tagja. Igaz, a legkisebb jelző kicsit furán hangzik. A motorháztető alatt ugyanis 211 lóerős, V6-os dízel dübörög, a 3 literes erőforrás csúcsnyomatéka 540 Newtonméter, a hét gangos automata váltón át a 2,5 tonnás monstrum már-már sportos sebességekre képes. A böhömnyi jármű 9,1 másodperc alatt van fenn 100-on, végsebessége az óránkénti 175 kilométer körül mozog. (Összehasonlításképpen a csúcsváltozat, a G 65 AMG 12 hengeres, 6 literes benzines motorja már 612 lóerős, végsebessége 230 km/óra).
Képgaléria a Mercedes G350-ről.
D.P.
A katalógusban megadott magas sebességadatok ellenére a G osztály nem GT, vezetése némileg teherautós. Álló helyzetben feltűnően nagy a kormány holtjátéka, főként városi közlekedésben nem lehet csak úgy ficánkolni vele, mint egy szuperminivel, s az íven tartott kanyarvételnél sem árt szem előtt tartani az ésszerű sebességet. A magas építésű, téglaformájú station wagon – mint valamilyen nagy hajó – egyenes úton is lágyan imbolyog, miközben a méretes, 20 colos ballonokon gördülő elefánt minden úthibát közvetít. Bár a kocsi terepjáró képességeit nem tettük próbára, általános szakmai vélemény szerint az a legjobbak közül való. Ezt sejteti a műszerfal közepén kialakított három különféle billenő kapcsolóval zárható differenciálmű, amelyekkel az első és a hátsó kerekekre jutó nyomatékot lehet elosztani. A kátyúba süllyedt jármű állítólag még akkor is kikászálódik, ha csak egy kereke tapad.
Kérdés persze, hogy a tulajdonosok közül ki merészkedik durva terepre, elvégre a csillagos státusszimbólum alapára közel 27 millió forint, a már említett G 65 AMG-ért pedig már több mint 85 milliót kell leszurkolni. E summáért a kocsi már alapból felszerelt mindenféle autós jóval, Mercedes kivitelben. A tesztautónkban az ülések hófehér bőrben pompáztak, benne voltak a legújabb elektronikus szolgáltatások, köztük a holttérfigyelő, a távolságtartó Distronic tempomat, vagy a műszerpult tetején trónoló, a Merci más típusaiból ismerős infotaintment színes kijelzője. A kocsi luxusához már csak a jókora üzemanyag-fogyasztás miatt is vastag pénztárca dukál. A téli pesti utcákon megette a száz kilométerenkénti 14 liter gázolajat, tempósabb vezetésnél pedig a mérőóra simán felkúszott 18 literre is.
Ám a három évtizede változatlan kasztni ellenére, alighanem G-osztály sem marad örökéletű. Erről tanúskodik, hogy a tavaly novemberben megrendezett Los Angeles-i autó-kiállításon közzétették a következő generáció egyik lehetséges formatervét. A marcona külsejű, Ener-G-Force névre keresztelt tanulmányautó arról tanúskodik, hogy a Mercedes tervezői azért nem ülnek a G-Klasse babérjain: előbb-utóbb szakítanak majd a szögletes kockaformával, miközben biztos tovább őrzik a legendás terepjáró strapabíró értékeit.