szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Biztonságosabbá és környezetkímélőbbé tenné a kamionokat az Európai Bizottság azzal, hogy engedélyezik a lekerekített vezetőfülkéket valamint a teherautó hátuljára szerelt légterelőket – közölte hétfőn Siim Kallas, a brüsszeli testület közlekedésért felelős tagja.

A bizottság becslése szerint egy átlagos, évi körülbelül 100 ezer kilométert futó kamionnál évi ötezer euró üzemanyag-megtakarítást jelenthet, az üvegházhatást okozó gázok kibocsátását pedig 7-10 százalékkal mérsékelheti az áramvonalasítás. A bizottság szerint a járművezetők látóterének növelése a közúti biztonságot is javítja, és ezzel 300-500 ember életét lehet megmentheti évente Európa útjain.

A "tégla" az elképzelhető legkevésbé aerodinamikus forma a kamionok számára, ezért ezen az alakon változtatni kell. Ettől tisztább és biztonságosabb lesz a közlekedés" – idézik az erről szóló közleményben Siim Kallas közlekedésügyi uniós biztost.

A bizottság szerint a javasolt változtatások azt is lehetővé teszik az európai kamiongyártóknak, hogy új modelleket fejlesszenek ki, ami hozzájárul a munkahelyteremtéshez és a gazdasági növekedéshez egyaránt.

A brüsszeli testület közleményében ismerteti, hogy most 6,5 millió, 3,5 tonnánál nehezebb teherautó rója Európa útjait. A közúti szállítás és a kamiongyártás körülbelül hatmillió embernek ad munkát a kontinensen, a legtöbb árut pedig közúton szállítják Európában.

A brüsszeli testület szerint a szabályozás felülvizsgálatra szorul, mert annak megalkotását a nyolcvanas években három szempont vezérelte: az infrastruktúra megóvása, a közúti biztonság és a szabad verseny biztosítása az egységes piacon belül. Az energiahatékonyság és a környezetvédelem akkor nem volt szempont – tették hozzá.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!