szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Megegyeztek a sztrájkoló főtaxisok a taxitársaság vezetésével, hogy az elhalasztja a megemelt reptéri fuvarozói hozzájárulás bevezetését és tárgyalóasztalhoz ülnek – jelentette kollégánk a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérről.

Egyszerre ellepték a ferihegyi drosztot a Főtaxi vállalkozói, miután lefújták a pénteki taxis sztrájkot. A reptérrel szerződésben álló Főtaxi fuvarozói amiatt tiltakoztak, ahogy a taxitársaság szeptembertől jelentősen megemelte volna a taxis zsargonban csak "leadónak" hívott összeget, azt, amelyet a taxisok a reptéri fuvarok után a társaságnak leadnak. Egyes hírek szerint a jelenlegi 1250 forintos összeget 2000-re emelte volna a Főtaxi.

A sztrájk azt követően ért véget, hogy a Főtaxi reptérre érkező képviselőjével a sztrájkoló fuvarozók megállapodtak, hogy a leadó emelését októberig biztosan elhalasztják, addig pedig tárgyalóasztalnál próbálnak megegyezni.

A Főtaxi a reptér hivatalos szállítója, de pénteken a cég autóit csak a parkolóban lehetett megtalálni, a Budapesten landoló utasokat más társaságok autóihoz irányították. A helyszínen jelen voltak a Főtaxi kiesése miatt fuvarra vadászó, más társaságokhoz tartozó taxisok is, akik a munkatársunknak elmondták, maximálisan szolidárisak a főtaxisokkal, szerintük a megemelt összegű "leadó" irreális. Mint mondják, a taxisok így is 70-100 ezer forintos havi tagsági díjat fizetnek az őket alkalmazó taxis cégeknek, amelyet csak 12-16 órányi napi munkával lehet kitermelni.

Végel Dániel

A Főtaxi szóvivője, Vízy András pénteken azt állította, hogy nem a Főtaxi döntése a díjemelés, hanem a fővárosi taxirendelet végrehajtásából automatikusan következik a Budapest Airport és a Főtaxi érvényben lévő szerződésének módosítása, miután a rendelet tarifaemelést ír elő. A két cég közötti szerződésből következően a taxisok utasoktól elkérhető fuvardíja, és a repülőtérnek fizetendő szolgáltatási díj között egyenes összefüggés van – mondta. A szolgáltatási díj emeléséről a Budapest Airport és a Főtaxi vezetése már megállapodott, jelenleg a szerződés véglegesítése van folyamatban, amely szeptember elsejével lép hatályba – közölte a szóvivő. Kiemelte, hogy a fővárosi rendelet következtében a taxisok bevétele is jelentősen nő.

Miért darázsfészek megint a reptér?

A taxisok elmondása szerint 83 ezer forintot fizetnek azok, akik reptéri fuvarokat vállalhatnak fuvarszervezési díjként, ez annak lehetősége, hogy egyáltalán főtaxisként felvehessen fuvart, Vízy András ugyanakkor hangsúlyozta, a taxisok 90 százaléka ennél lényegesen kevesebbet fizet. A reptéren dolgozó taxisok a Főtaxin belül is külön elit alakulat, fiatalabb és minőségi autókkal. Ők minden fuvar után az idei évben 1250 forintot külön is leadnak minden egyes reptéri menet után. A Főtaxi ezen a díjon emelt jókorát, 1700-2000 forintos összegről hallani, amelynek révén egyes számítások szerint egy reptéri taxis akár 400 ezer forintot is kifizet a fuvarszervezőnek.

A tegnap esete kialakult sztrájkhelyzetben, amely a fenti összegek és egy taxis haláleset miatt robbant ki, a Főtaxi egyéb partnerei segítségével próbálta megoldani a helyzetet, de a legtöbb taxis nem vett fel fuvart a reptérről. A City taxisok a főtaxis kollégák mellé álltak, a másik nagy, a 6x6 Taxi vezetése ugyanazt kérte, vegyenek fel fuvart a kollégák, így korlátozott számban de, vitték az embereket. A mai nap a Főtaxinál repterező dolgozók közül sokan a városban akartak dolgozni, de a taxitársaság más címet sem engedett felvenni nekik – mondta el a hvg.hu-nak a Taxi Gépkocsivezetők Független Szakszervezetének vezetője, Farkas Zsolt.

A repülőtér, mint a legnagyobb forgalmú taxidroszt, a jelenlegi helyzet nélkül is csípte a taxisok szemét. A jelenlegi állapot szerint a repülőtér területe közigazgatásilag a fővároshoz tartozik, annak ellenére, hogy lényegében Vecsésen van. Ugyancsak a főváros kezeli a taxiállomásokat a repülőtéren, amelyet átadott üzemeltetésre a Budapest Airport (BA) Zrt.-nek.

A taxisok egyfelől sérelmezik, hogy minden évben 50 ezer forint fővárosi droszthasználati díjat fizetnek, mégsem dolgozhatnak egyelő feltételekkel a reptéren, ugyanis a BA a Főtaxival szerződött partnerül az állomás üzemeltetetésére. A helyzetet pikánsabbá teszi, hogy hírek szerint a fővároshoz egy fillért nem juttat vissza a BA Zrt., amelynek képviselője Hardy Mihály a taxisoknak információink szerint azt mondta, hogy nem a repülőtér üzemeltetője, hanem a Főtaxi akarja az úgynevezett leadót megemelni.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!