Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"58bf6a45-cd3c-4f3a-b66f-3c4fc951e7ea","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A gazdái állatorvoshoz siettek a macskával, de az olyan súlyos sérülést szenvedett, hogy elpusztult.","shortLead":"A gazdái állatorvoshoz siettek a macskával, de az olyan súlyos sérülést szenvedett, hogy elpusztult.","id":"20250312_fejbe-lott-auto-macska-szombathely","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/58bf6a45-cd3c-4f3a-b66f-3c4fc951e7ea.jpg","index":0,"item":"b8c677fb-e129-428d-be58-88b592414095","keywords":null,"link":"/itthon/20250312_fejbe-lott-auto-macska-szombathely","timestamp":"2025. március. 12. 20:21","title":"Fejbe lőttek Szombathelyen egy autón fekvő macskát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c628728c-aab4-417c-b049-3f4888dd736d","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"De még szívesebben vitázna a miniszterrel komoly kérdésekről.","shortLead":"De még szívesebben vitázna a miniszterrel komoly kérdésekről.","id":"20250312_ruszin-szendi-zsirleszivas-szalay-bobrovniczky-vita","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c628728c-aab4-417c-b049-3f4888dd736d.jpg","index":0,"item":"a23a2ffa-cf0f-4007-baba-642312b7f185","keywords":null,"link":"/itthon/20250312_ruszin-szendi-zsirleszivas-szalay-bobrovniczky-vita","timestamp":"2025. március. 12. 16:26","title":"Zsírleszívás tb-kártyára? - Ruszin-Szendi Romulusz inkább fekvőtámaszversenyre hívta ki Szalay-Bobrovniczky Kristófot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7b1d98e8-9ce8-4273-8879-8281c074d169","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Hankó Balázs bejelentette, hogy a kormány kiterjesztené a 30 év alatti anyák szja-mentességét. Eltörölnék az átlagbérre vonatkozó korlátot, illetve több édesanya lehetne jogosult a kedvezményre? De mégis mennyivel több pénz maradna az anyáknál, és azt mire lehetne felhasználni?","shortLead":"Hankó Balázs bejelentette, hogy a kormány kiterjesztené a 30 év alatti anyák szja-mentességét. Eltörölnék az átlagbérre...","id":"20250312_szja-mentesseg-30-ev-alatti-anyak-jovedelem","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7b1d98e8-9ce8-4273-8879-8281c074d169.jpg","index":0,"item":"a68e578b-0837-40e0-8df0-3f198a714572","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250312_szja-mentesseg-30-ev-alatti-anyak-jovedelem","timestamp":"2025. március. 12. 11:17","title":"Teljes szja-mentesség a 30 év alatti anyáknak – mennyivel emelkedhet emiatt a családok jövedelme?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2c85a40e-8ece-4fd3-8575-627590ff05ce","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A Meta szerint a volt globális politikai igazgatója, Sarah Wynn-Williams megszegte a szerződését, ami szerint a volt munkáltatójára nem mondhat negatív dolgokat. A bíró a cégnek adott igazat.","shortLead":"A Meta szerint a volt globális politikai igazgatója, Sarah Wynn-Williams megszegte a szerződését, ami szerint a volt...","id":"20250313_meta-sarah-wynn-williams-facebook-konyv","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2c85a40e-8ece-4fd3-8575-627590ff05ce.jpg","index":0,"item":"17be7aac-776a-43f6-adb2-285a6a70117b","keywords":null,"link":"/tudomany/20250313_meta-sarah-wynn-williams-facebook-konyv","timestamp":"2025. március. 13. 10:03","title":"Betiltatta a Meta a volt alkalmazottja könyvét, amely a Facebook viselt dolgairól szól","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"85a9fad2-edd6-43ef-ac50-5c956fe5fc6d","c_author":"Lengyel Tibor","category":"itthon","description":"NAV-végrehajtás alatt áll a csádi Adam Medella alig több mint egy éve alapított magyar cége. A vállalkozás tevékenysége, pénzügyei még nem látszanak, a tulajdonost viszont az Orbán-kormánynak fontossá vált közép-afrikai Csád fintech gurujaként emlegetik. A cég frissen felvett fő tevékenysége a csoportfinanszírozás, viszont nincs is cégcsoport.","shortLead":"NAV-végrehajtás alatt áll a csádi Adam Medella alig több mint egy éve alapított magyar cége. A vállalkozás...","id":"20250312_titokzatos-csadi-fintech-guru-magyarorszagi-cege-adam-medella-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/85a9fad2-edd6-43ef-ac50-5c956fe5fc6d.jpg","index":0,"item":"00fe3816-c1bb-4fa7-9218-7f22fe297a9f","keywords":null,"link":"/itthon/20250312_titokzatos-csadi-fintech-guru-magyarorszagi-cege-adam-medella-ebx","timestamp":"2025. március. 12. 13:45","title":"Titokzatos csádi fintechguru alapított céget Magyarországon, de olyan tevékenységre, amelyre nem is képes","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"395fbbd3-ac4c-4d9f-99da-45350caf03ef","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Ismét jön az ország legnagyobb állásbörzéje a korábbiakhoz hasonlóan hibrid formában. Az álláskeresők, a karrierváltást tervezők április 9-10-én személyesen kereshetik fel a kiállító cégeket, míg az ezzel párhuzamosan futó online állásbörze április 11-ig tart. Megmutatjuk, miért érdemes részt venni álláskeresőként.","shortLead":"Ismét jön az ország legnagyobb állásbörzéje a korábbiakhoz hasonlóan hibrid formában. Az álláskeresők, a karrierváltást...","id":"20250312_HVG-Allasborze-2025","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/395fbbd3-ac4c-4d9f-99da-45350caf03ef.jpg","index":0,"item":"015cdbf2-a9d9-4f75-bb04-027dabbb1312","keywords":null,"link":"/kkv/20250312_HVG-Allasborze-2025","timestamp":"2025. március. 12. 10:00","title":"Már egy hónap sincs és kezdődik a HVG Állásbörze: ezért gyere ki","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c0e0289e-ff39-4b95-a915-0d24e0332643","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Egyet magának és egyet az unokájának.","shortLead":"Egyet magának és egyet az unokájának.","id":"20250312_Trump-tamogatja-Muskot-vett-ket-Teslat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c0e0289e-ff39-4b95-a915-0d24e0332643.jpg","index":0,"item":"c42a018c-31e8-4b9f-9c4c-6c62b36b34f2","keywords":null,"link":"/cegauto/20250312_Trump-tamogatja-Muskot-vett-ket-Teslat","timestamp":"2025. március. 12. 08:23","title":"Trump közvetlenül támogatja Muskot – vett két Teslát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"27eabec5-4eea-4585-ad2c-80d7ffdebfde","c_author":"HVG","category":"gazdasag.ingatlan","description":"Az engedély miatt perelő civilek ügyvédje szerint vagy módosítani kell az engedélyt, vagy pedig az egész engedélyezési eljárást újra le kell futtatni.","shortLead":"Az engedély miatt perelő civilek ügyvédje szerint vagy módosítani kell az engedélyt, vagy pedig az egész engedélyezési...","id":"20250313_A-szakvelemenyek-szerint-hibas-es-hianyos-a-CATL-gyar-kornyezethasznalati-engedelye","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/27eabec5-4eea-4585-ad2c-80d7ffdebfde.jpg","index":0,"item":"f737221b-f146-40ed-a46f-4fdd80757aec","keywords":null,"link":"/ingatlan/20250313_A-szakvelemenyek-szerint-hibas-es-hianyos-a-CATL-gyar-kornyezethasznalati-engedelye","timestamp":"2025. március. 13. 15:03","title":"A szakvélemények szerint hibás és hiányos a debreceni CATL-gyár környezethasználati engedélye","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Bármennyire nem divatos kontinensük mostanság az autógyárak körében, vannak olyan szegmensek, amelyekben nem lehet alibizni. Ilyen a kompakt autóké. A VW Golf, a Ford Focus mellé a franciák most odatették a Peugeot 308-at.
Európában minden harmadik autó a C-szegmensben, más néven a kompaktok, vagy a megteremtője után csak „Golf-kategória” néven emlegetett csoportból kerül ki. Itt nagyot dobni, igazán komoly kihívás. Az elkényeztetett európai vevők prémium minőséget várnak minden szereplőtől.
A franciaországi legnagyobb Peugeot gyárból kerül majd ki a márka közeljövőjének legfontosabb autója. A helyszín abban az értelemben nem véletlen, hogy az eddigi összes 300-as sorozatú autó itt készült. Az újdonság a nevében sem új, megtartotta a 308-as számot az előző generációtól ezzel is illeszkedve a jelenlegi sorba a 208, 508-as közé. De ezen kívül aztán minden más lett.
Képgaléria.
D.P.
A franciák szerint a kompaktok legkompaktabbja az új 308-as, a maga 4,25 méteres hosszával. Az arányaiban kellően zömök test annak az új moduláris autóépítési platformnak köszönhető, amely a közel jövőben négy modell alapját is adja majd a Peugeot-Citroen konszernnél. A 308-as mellett többek közt a pár hete nálunk is bemutatott Citroen C4 Picassónak.
Az új alap a Peugeot 308 esetében nem csak azt tette lehetővé, hogy a túlnyúlások rendkívül rövidek legyenek, de a nagyszilárdságú könnyűfémek, és az áttervezett felépítésnek köszönhetően 140 kilogrammal könnyebb is a kocsi az elődnél. Két felnőtt súlyát „kivenni” egy üres autóból pedig már érezhető menetdinamikai és fogyasztási előnyökkel kecsegtet. A helykínálattal viszont, a rövidnek tűnő felépítmény ellenére igyekeztek rátenni egy lapáttal a konkurenciával szemben és a csomagtartó mérete a legnagyobb a kategóriában, 440 liter.
Az újdonság külsejét tekintve nem az a franciás, parfümös levegőjű egyedi autó, inkább egy vaskos C-oszloppal, kiszámítható, visszafogott, a diszkrét jólét képét sugárzó felépítmény. Az orrész a lapos maszkkal, a vágott szemekkel sportossá teszi, a magasabb felszereltséghez pedig jár a LED- fényszóró is elsőként a kategóriában, amit mi tagadás lassan el is várnak a vevők.
Beülve aztán aztán már vannak a szokatlan megoldások. Bátor húzás, hogy átvették a 208-asban megismert kiskormányt, e felett kell nézni kijelzőt. A középkonzolt egyenesen kipucolták, összesen ha jól számoltuk hat gomb maradhatott. A hangerő, a cd-lemez kidobó gombja, az elakadásjelző, a központi zár, a belsőlevegő-keringetés, a hátsó/első ablakok párátlanító gombja. Ezen kívül semmi. Csak a csupasz, igényes műanyag. Szokni kell a látványt. Nem is beszélve a legnagyobb, kissé öncélú gegről, arról, hogy a fordulatszámmérő például visszafelé jár. Jobbról balra forogva mutatja a fordulatszám emelkedést.
Gombok, tekerők helyett mostantól minden a nagyméretű – sajnos nem különösebben nagy felbontású – kijelzőn és két oldalt, az érintő felületről vezérelhető. Önmagában egyébként logikusan és könnyen kezelhetően, bár a rendszer lehetne sokkal gyorsabb. A kormányra, a rádió vezérlőgombjai kerültek, a kormányoszlopról pedig a tempomat vezérelhető.
Egy ilyen csupasz cockpitben persze nagyon kiütközik, ha az anyagválasztás nem megfelelő. Franciákról lévén szó, ettől azért komolyan nem kell tartani, a fekete és különösen szürke belsővel nem lehet belekötni az összképbe.
Képgaléria.
Peugeot
Az új 308-ast a franciaországi menetpróbán elsőként az erősebb benzinmotorral próbáltuk ki. A gigantikus Sochaux-i Peugeot-gyártól szerpentinek vezetnek a német-svájci-francia határ hegyei közt. A kocsi az 1.6 literes, már-már legendás, turbós 155 lóerős BMW-vel közös fejlesztésű „Prince” motorjával minden modellben, amelybe bekerült, elismerést váltott ki. A francia márkára egyébként jellemző hosszú váltóutak helyet a 308-asban egy szinte tökéletes, pontos, rövid járású váltó van. A hatfokozatú kézi kapcsolásúval a hegyi szakaszokon is remekül lehet tekeregni az egyébként is agilis autóval. Az áttervezett – elől McPherson futómű - még a néhol vizes, nyálkás úton is biztosan tartja a gépet a kanyarokban. A kormányzás abszolút direkt, kizárólag a kormány szokatlan kis mérete igényel megszokást.
A másik próbára bocsátott darab, a szintén 1.6 literes, de dízel (eHDI) erőforrású volt, annak 115 lóerős változata szintén bőségesen elégnek mutatkozott a hangsúlyozottan könnyű, 1160 kilogrammos tömegű autó mozgatására. Pluszként jelentkezik itt, a fogyasztás 5,3 literes értéke, amelyet gyakorlatilag lehetetlennek tűnt feljebb tornázni. A néhány száz kilométeres próbán ráadásul abban is egyértelmű konszenzus volt, hogy az utastér, akár benzines akár dízelmotor esetén rendkívül csendes, sem motorzaj, sem futómű vagy szélzajt nem hallottunk.
A motorválasztékban összesen kilenc változat lesz a jövő évtől, a fentiek után jön az első 1.2 literes háromhengeres turbós benzines a Peugeot palettáján, 110 és 130 lóerővel. Az 1.6 literes dízel is kap még egy 120 lóerős BuleHDi testvért is. Ezeken kívül érkezik a kétliteres AdBlue dízel 150 lovas változatban hatfokozatú manuális és automata váltóval.
Extrákkal is szépen stafirungolták a 308-ast. A radaros tempomat, a vészfékező rendszer, a tolatókamera, a kulcsnélküli indítás mind rendelhető lesz. A vészfékező asszisztenst próbára is tehettük egy tesztpályán, 45 Km/h-s tempóról az előttünk nagyjából 30-cal cammogó Peugeot RCZ papír plakát előtt fél méterrel határozottan fékezte meg a figyelmetlen Peugeot-ónkat.
Az árakra és felszereltség-táblákra még egy picit várni kell, de a franciák összeraktak egy nagyon kompetitív autót. Könnyű, jól vezethető és magas minőségű. Ha a megbízhatóság is társul, akkor nem fogjuk sokallni a várhatóan 5 milliós árakat.