Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"1629f85b-0df5-47d1-9327-74ff347c5800","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Hírességek és politikai vezetők is gyakran szokták köszönteni a kerékpárosokat, de az így is meglepetés volt, amikor a Giro d’Italia záró szakaszán megjelent a pápa.","shortLead":"Hírességek és politikai vezetők is gyakran szokták köszönteni a kerékpárosokat, de az így is meglepetés volt, amikor...","id":"20250601_giro-papa-kerekpar","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1629f85b-0df5-47d1-9327-74ff347c5800.jpg","index":0,"item":"955a3667-85ce-4607-af44-b8924e12619f","keywords":null,"link":"/elet/20250601_giro-papa-kerekpar","timestamp":"2025. június. 01. 19:18","title":"Megállt a Giro mezőnye Rómában, amikor a pápa kiment fogadni őket","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bda1bed0-f638-45b1-960e-b7d5d5aa7d74","c_author":"HVG","category":"kultura","description":"Édesanyjával és a Fehér Lótusz színésznőjével, Haley Lu Richardsonnal néztek meg szombat este egy előadást. ","shortLead":"Édesanyjával és a Fehér Lótusz színésznőjével, Haley Lu Richardsonnal néztek meg szombat este egy előadást. ","id":"20250602_Emilia-Clarke-Haley-Lu-Richardson-forgatas-Ponies-Operahaz-Stuart-Maria-fotok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bda1bed0-f638-45b1-960e-b7d5d5aa7d74.jpg","index":0,"item":"f10da5a5-751d-4ab6-b3ae-62bf009f4669","keywords":null,"link":"/kultura/20250602_Emilia-Clarke-Haley-Lu-Richardson-forgatas-Ponies-Operahaz-Stuart-Maria-fotok","timestamp":"2025. június. 02. 08:35","title":"Emilia Clarke az Operaházban járt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1f3de770-bbdc-4ae9-9edb-589cf350bb8c","c_author":"Kovács István","category":"360","description":"Már csak egy olyan orosz stratégiai bombázótípus van, amellyel pótolni lehet az ukránok által elpusztított gépeket, az is elavult és nagyon drága. Az oroszok várhatóan kemény választ fognak adni a repülőtereiket ért támadásokra, de kicsi a valószínűsége annak, hogy a Kreml atomfegyvert vetne be, még úgy is, hogy a nukleáris doktrínájuk szerint erre lehetőségük van.","shortLead":"Már csak egy olyan orosz stratégiai bombázótípus van, amellyel pótolni lehet az ukránok által elpusztított gépeket...","id":"20250602_oroszorszag-strategiai-bombazo-ukrajna-drontamadas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1f3de770-bbdc-4ae9-9edb-589cf350bb8c.jpg","index":0,"item":"714a86d5-1ea9-48b9-b302-f0e9be5c7cf5","keywords":null,"link":"/360/20250602_oroszorszag-strategiai-bombazo-ukrajna-drontamadas","timestamp":"2025. június. 02. 19:10","title":"Ukrajna olyan kárt okozott hétvégén az oroszoknak, amelyet legalább tíz év és tömérdek pénz lesz rendbehozni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"16ac5e5d-a0d3-452c-985f-33783b3da09c","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A NASA Mars-járója, a Perseverance még március 1-jén fordította egyik kameráját a hajnali égbolt felé, az eredmény pedig lenyűgöző lett.","shortLead":"A NASA Mars-járója, a Perseverance még március 1-jén fordította egyik kameráját a hajnali égbolt felé, az eredmény...","id":"20250602_nasa-mars-deimos-hold-perseverance-foto","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/16ac5e5d-a0d3-452c-985f-33783b3da09c.jpg","index":0,"item":"d16e9fab-5169-4910-b40f-5b9c259727d3","keywords":null,"link":"/tudomany/20250602_nasa-mars-deimos-hold-perseverance-foto","timestamp":"2025. június. 02. 18:33","title":"Lenyűgöző fotót készített a NASA a Mars egyik holdjáról","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"41db833b-e15d-49e3-8e51-b00797f5a721","c_author":"HVG","category":"elet","description":"A halottkém ellen eljárás indult, akár börtönbe is kerülhet.","shortLead":"A halottkém ellen eljárás indult, akár börtönbe is kerülhet.","id":"20250603_halottkem-koporso-csehorszag-hiba","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/41db833b-e15d-49e3-8e51-b00797f5a721.jpg","index":0,"item":"111d3008-d8e0-46d8-adb7-fc15ef8976fc","keywords":null,"link":"/elet/20250603_halottkem-koporso-csehorszag-hiba","timestamp":"2025. június. 03. 09:14","title":"Kinyitotta a szemét a koporsóban a halottnak nyilvánított nő","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"eca58ab5-fbf5-425f-8ab0-4e33e80caf4d","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Vizsgálatnak vetettek alá 30 házi macskát, hogy kiderüljön: valóban meg tudják-e különböztetni az emberi szagokat egymástól. Az eredmények alapján igen, de azért van egy nagy „de” a dologban.","shortLead":"Vizsgálatnak vetettek alá 30 házi macskát, hogy kiderüljön: valóban meg tudják-e különböztetni az emberi szagokat...","id":"20250602_macskak-szaglasa-kulonbozo-szemelyek-megkulonboztetese-kutatas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/eca58ab5-fbf5-425f-8ab0-4e33e80caf4d.jpg","index":0,"item":"fbaee1c1-b75f-4b32-a4b3-5151aa6df284","keywords":null,"link":"/tudomany/20250602_macskak-szaglasa-kulonbozo-szemelyek-megkulonboztetese-kutatas","timestamp":"2025. június. 02. 20:03","title":"Meglepő dolog derült ki a macskák szaglásáról – lehet, hogy nem csak a kutyák ismerik fel így a gazdájukat?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ac632e9c-4ccc-4ced-91b1-250c05a5433d","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Az ellehetetlenítési törvényről, vagyonának gyarapodásáról és a luxizásról is kérdezte az ország leggazdagabb emberét a portál.","shortLead":"Az ellehetetlenítési törvényről, vagyonának gyarapodásáról és a luxizásról is kérdezte az ország leggazdagabb emberét...","id":"20250601_Meszaros-Lorinc-munchen-444","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ac632e9c-4ccc-4ced-91b1-250c05a5433d.jpg","index":0,"item":"24771204-0e62-402e-a8c7-482a1077137d","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250601_Meszaros-Lorinc-munchen-444","timestamp":"2025. június. 01. 10:44","title":"Mészáros Lőrinc a 444-nek: „Maguk propagandisták, úgyhogy húzzanak haza”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"efaf8499-ca8a-41c3-9f7e-beb8f069ce37","c_author":"Kovács Bálint","category":"elet","description":"A Katona József Színház új bemutatója végre azt adja, ami egy autokrácia felé menetelő országban elvárható a színházaktól: mindenféle shakespeare-i metafora nélkül arról szól, milyen lesz az ország hat év múlva, ha akkor még mindig Orbán Viktor és a Fidesz lesz hatalmon.","shortLead":"A Katona József Színház új bemutatója végre azt adja, ami egy autokrácia felé menetelő országban elvárható...","id":"20250601_katona-jozsef-szinhaz-2031-kritika-biro-zsombor-aurel-dohy-balazs-orban-viktor","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/efaf8499-ca8a-41c3-9f7e-beb8f069ce37.jpg","index":0,"item":"012d8060-c575-4be4-903a-c5a18a9cc6a5","keywords":null,"link":"/elet/20250601_katona-jozsef-szinhaz-2031-kritika-biro-zsombor-aurel-dohy-balazs-orban-viktor","timestamp":"2025. június. 01. 20:00","title":"„Nem kellett volna annyi színdarabot csinálni a Viktorról!”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Bármennyire nem divatos kontinensük mostanság az autógyárak körében, vannak olyan szegmensek, amelyekben nem lehet alibizni. Ilyen a kompakt autóké. A VW Golf, a Ford Focus mellé a franciák most odatették a Peugeot 308-at.
Európában minden harmadik autó a C-szegmensben, más néven a kompaktok, vagy a megteremtője után csak „Golf-kategória” néven emlegetett csoportból kerül ki. Itt nagyot dobni, igazán komoly kihívás. Az elkényeztetett európai vevők prémium minőséget várnak minden szereplőtől.
A franciaországi legnagyobb Peugeot gyárból kerül majd ki a márka közeljövőjének legfontosabb autója. A helyszín abban az értelemben nem véletlen, hogy az eddigi összes 300-as sorozatú autó itt készült. Az újdonság a nevében sem új, megtartotta a 308-as számot az előző generációtól ezzel is illeszkedve a jelenlegi sorba a 208, 508-as közé. De ezen kívül aztán minden más lett.
Képgaléria.
D.P.
A franciák szerint a kompaktok legkompaktabbja az új 308-as, a maga 4,25 méteres hosszával. Az arányaiban kellően zömök test annak az új moduláris autóépítési platformnak köszönhető, amely a közel jövőben négy modell alapját is adja majd a Peugeot-Citroen konszernnél. A 308-as mellett többek közt a pár hete nálunk is bemutatott Citroen C4 Picassónak.
Az új alap a Peugeot 308 esetében nem csak azt tette lehetővé, hogy a túlnyúlások rendkívül rövidek legyenek, de a nagyszilárdságú könnyűfémek, és az áttervezett felépítésnek köszönhetően 140 kilogrammal könnyebb is a kocsi az elődnél. Két felnőtt súlyát „kivenni” egy üres autóból pedig már érezhető menetdinamikai és fogyasztási előnyökkel kecsegtet. A helykínálattal viszont, a rövidnek tűnő felépítmény ellenére igyekeztek rátenni egy lapáttal a konkurenciával szemben és a csomagtartó mérete a legnagyobb a kategóriában, 440 liter.
Az újdonság külsejét tekintve nem az a franciás, parfümös levegőjű egyedi autó, inkább egy vaskos C-oszloppal, kiszámítható, visszafogott, a diszkrét jólét képét sugárzó felépítmény. Az orrész a lapos maszkkal, a vágott szemekkel sportossá teszi, a magasabb felszereltséghez pedig jár a LED- fényszóró is elsőként a kategóriában, amit mi tagadás lassan el is várnak a vevők.
Beülve aztán aztán már vannak a szokatlan megoldások. Bátor húzás, hogy átvették a 208-asban megismert kiskormányt, e felett kell nézni kijelzőt. A középkonzolt egyenesen kipucolták, összesen ha jól számoltuk hat gomb maradhatott. A hangerő, a cd-lemez kidobó gombja, az elakadásjelző, a központi zár, a belsőlevegő-keringetés, a hátsó/első ablakok párátlanító gombja. Ezen kívül semmi. Csak a csupasz, igényes műanyag. Szokni kell a látványt. Nem is beszélve a legnagyobb, kissé öncélú gegről, arról, hogy a fordulatszámmérő például visszafelé jár. Jobbról balra forogva mutatja a fordulatszám emelkedést.
Gombok, tekerők helyett mostantól minden a nagyméretű – sajnos nem különösebben nagy felbontású – kijelzőn és két oldalt, az érintő felületről vezérelhető. Önmagában egyébként logikusan és könnyen kezelhetően, bár a rendszer lehetne sokkal gyorsabb. A kormányra, a rádió vezérlőgombjai kerültek, a kormányoszlopról pedig a tempomat vezérelhető.
Egy ilyen csupasz cockpitben persze nagyon kiütközik, ha az anyagválasztás nem megfelelő. Franciákról lévén szó, ettől azért komolyan nem kell tartani, a fekete és különösen szürke belsővel nem lehet belekötni az összképbe.
Képgaléria.
Peugeot
Az új 308-ast a franciaországi menetpróbán elsőként az erősebb benzinmotorral próbáltuk ki. A gigantikus Sochaux-i Peugeot-gyártól szerpentinek vezetnek a német-svájci-francia határ hegyei közt. A kocsi az 1.6 literes, már-már legendás, turbós 155 lóerős BMW-vel közös fejlesztésű „Prince” motorjával minden modellben, amelybe bekerült, elismerést váltott ki. A francia márkára egyébként jellemző hosszú váltóutak helyet a 308-asban egy szinte tökéletes, pontos, rövid járású váltó van. A hatfokozatú kézi kapcsolásúval a hegyi szakaszokon is remekül lehet tekeregni az egyébként is agilis autóval. Az áttervezett – elől McPherson futómű - még a néhol vizes, nyálkás úton is biztosan tartja a gépet a kanyarokban. A kormányzás abszolút direkt, kizárólag a kormány szokatlan kis mérete igényel megszokást.
A másik próbára bocsátott darab, a szintén 1.6 literes, de dízel (eHDI) erőforrású volt, annak 115 lóerős változata szintén bőségesen elégnek mutatkozott a hangsúlyozottan könnyű, 1160 kilogrammos tömegű autó mozgatására. Pluszként jelentkezik itt, a fogyasztás 5,3 literes értéke, amelyet gyakorlatilag lehetetlennek tűnt feljebb tornázni. A néhány száz kilométeres próbán ráadásul abban is egyértelmű konszenzus volt, hogy az utastér, akár benzines akár dízelmotor esetén rendkívül csendes, sem motorzaj, sem futómű vagy szélzajt nem hallottunk.
A motorválasztékban összesen kilenc változat lesz a jövő évtől, a fentiek után jön az első 1.2 literes háromhengeres turbós benzines a Peugeot palettáján, 110 és 130 lóerővel. Az 1.6 literes dízel is kap még egy 120 lóerős BuleHDi testvért is. Ezeken kívül érkezik a kétliteres AdBlue dízel 150 lovas változatban hatfokozatú manuális és automata váltóval.
Extrákkal is szépen stafirungolták a 308-ast. A radaros tempomat, a vészfékező rendszer, a tolatókamera, a kulcsnélküli indítás mind rendelhető lesz. A vészfékező asszisztenst próbára is tehettük egy tesztpályán, 45 Km/h-s tempóról az előttünk nagyjából 30-cal cammogó Peugeot RCZ papír plakát előtt fél méterrel határozottan fékezte meg a figyelmetlen Peugeot-ónkat.
Az árakra és felszereltség-táblákra még egy picit várni kell, de a franciák összeraktak egy nagyon kompetitív autót. Könnyű, jól vezethető és magas minőségű. Ha a megbízhatóság is társul, akkor nem fogjuk sokallni a várhatóan 5 milliós árakat.