szerző:
Mészáros Sándor
Tetszett a cikk?

Budapesttől Stuttgartig autóztunk a Mercedes-Benz C-osztály harmadik generációs 220 CDI-jével, hogy ott egy fotóstúdió elsötétített különtermében szemügyre vegyük és megtapogassuk a negyedik generációs C-t, amelyről hivatalosan a januári Detroiti Autószalonon hull le a lepel.

Kevés olyan autó létezik, amely 6 évvel a bemutatkozása után is vonzó, de a Mercedes C-osztály harmadik generációjának C220 CDI-je ilyen. Persze ez nem véletlen: a csillagos márkánál az utóbbi években komoly gondot fordítottak az autóra, amelyet folyamatosan frissítgettek és 2011-ben még a sindelfingeni dizájnstúdió plasztikai sebészeinek műtőasztalára is elküldték egy facelift erejéig.

Lehet, hogy a 2,2 literes dízelmotor egy hajszálnyival hangosabb az elvárhatónál, de tény: a Budapest-Hockenheim-Stuttgart háromszögben teljesített több mint 2 ezer kilométer során bebizonyosodott, hogy a 170 lóerő tökéletesen elég az autó dinamikus mozgatásához, ráadásul a fogyasztástól sem kell különösebben tartani. A szériafelszereltségben start-stop rendszerrel, adaptív féklámpákkal, vezetőoldali térdlégzsákkal, esőszenzoros ablaktörlőkkel, abroncsnyomás-figyelővel, Thermatic-klímával és elektromos ablakemelővel is felvértezett alapmodell volt.

Sindelfingenbe érve aztán azt is szemügyre vehettük, hogy mi vár ránk a negyedik generációs C-osztályban. Amikor az álmoskás délelőttön, a városban elsuhant mellettünk egy rommá álcázott példányt, arra mindenki felkapta a fejét, kicsivel később viszont, a prezentáción annak ellenére is jóval többet láthattunk az autóból, hogy egy elsötétített terembe kellett bevonulni mobiltelefonok nélkül. A kevésbé álcázott, a 3-as BMW és az Audi A4 bemutatás előtt álló kihívójáról a félhomályban is kiderült, hogy nagyobb az elődjénél, hátulról és oldalról erősen hasonlít az új S-osztályra, míg az eleje inkább CLA-s. Nem tudni pontosan, hogy mennyivel, de az új C biztosan hosszabb az elődjénél: ez feltétlenül indokolt is, mivel a C magasabb kategória a CLA-nál, viszont a kecskeméti portéka hosszabb a kifutó modellnél.

Egyelőre csak félhomályban mutogatják.
Mercedes/Youtube

A Mercedes állásfoglalása szerint az új acél-alumínium karosszéria révén sikerült elérniük, hogy az új C-osztály a szegmens legkönnyebb modellje legyen. Míg az alumínium aránya 9-ről 48 százaléknyira nőtt, addig az acél arányát csak kis mértékben növelték és új eljárásokat is kidolgoztak: a prezentáción látott videókból kiderült, hogy az acél és az alumínium illesztésére új összeszögellési módszert dolgoztak ki, de megszaporodtak az olyan alkotóelemek is, amelyek korábban több darab acélból álltak, mostantól viszont egyetlen darab alumíniumból kerülnek kiöntésre. A gyári tájékoztatás szerint a súlycsökkentési eljárás nagyjából 100 kilogrammnyi fogyással jár az elődhöz képes, s ezáltal 20 százalékkal csökkenhet az autó üzemanyag-fogyasztása is. 

 A futómű elől újratervezett négy, hátul optimalizált öt lengőkaros, az útviszonyokhoz alkalmazkodó szelektív lengéscsillapítási rendszer alapfelszereltség, míg a majdani vásárlók háromféle ’Direct Control’ hangolást választhatnak: a komfort és a sportos mellett van ültetett sportos opció is, utóbbinál az ültetés mértéke 15 milliméter lehet. A C-osztály lesz a szegmens első autója, amelyhez légrugózás is rendelhető: az Airmatic rendszer a gyártó szerint a hasmagasság és a menetsebesség összehangolásával jelentős terhelés mellett is jócskán javítja a menettulajdonságokat és mérsékli az abroncsok vibrációjának mértékét. A rendszer ötféle lengéscsillapítási karakterisztikát kínál: a Comfort, az Eco, a Sport és a Sport Plus mellett van egy Individual üzemmód is, amely a sofőr egyedi preferenciáinak megfelelően hangolható.

Manapság a biztonság kulcsfontosságú tényező, így aligha meglepő, hogy a Mercedesnél különösen ráerősítettek erre a területre. A bemutatón minduntalan hangsúlyozták a biztonsági rendszerek kifinomultságát és magas színvonalát, míg a sajtóanyag egyenesen ’intelligens autónak’ titulálja az új C-osztályt. Nem véletlenül: az autóba az összes olyan vezetést segítő rendszert beépítették, amelyeket néhány hónappal ezelőtt az E és az S is megkapott. A szenzorerdőnek köszönhetően a jármű mindent „lát” maga körül, ráadásul a Többcélú Sztereó Kamera (Stereo Multi-purpose Camera – SMPC) – amelynek kamerái a szélvédőn belül, szemmagasságban kaptak helyet – háromdimenziós képet alkot mindenről, ami 50 méteren belül van, s akár a következő 500 métert is képes detektálni a mozgó elemeket, például a járműveket és gyalogosokat. A begyűjtött információkat a vezérlőegység értékeli ki biztonsági szakértők által kidolgozott ’intelligens algoritmusok’ révén, szinte elképesztő kényelmi és biztonsági rendszerek működését lehetővé téve.

A belsőt már nem titkolják
Mercedes

Amire külön büszkék lehetnek a Mercedesnél, az a belső tér, amely - túlzás nélkül kijelenthető – a legfényűzőbb luxusautókéval ér fel. Ezt a Mercedes olaszországi tervezőstúdiója alkotta meg, akiket a női test ívei és formavilága inspirált: az egyik mérnök nem kis büszkeséggel újságolta, hogy Dieter Zetsche, a Daimler fővezére személyesen választotta nyerőnek az alkotásukat a sindelfingeni tervezők munkájával szemben. Az anyaghasználat és az összeszerelés minősége mindenütt lenyűgöző, ráadásul számos gomb és kapcsoló ugyanaz, mint az S-osztályé. A műszerfal szemet gyönyörködtető, a középkonzol formája és elrendezése pedig szokatlan: egyrészt eltűnt a váltókar, ami a kormány jobb oldalán kapott helyett és a helyére egy zárható tárolórekesz került, másrészt a COMAND fedélzeti menürendszer kijelzője nem beépítve, hanem szinte különálló elemként, legfelül helyezték el. „Manapság az emberek szeretik megmutatni azt, amilyük van. Miért kellene titkolni, hogy ez is rendelkezésre áll?” – indokolta a szokatlan megoldást az olasz mérnök.

A váltókar helyére került tárolórekesz alatt található egy másik érdekességet, az új fejlesztésű COMAND-vezérlőtárcsa felé épített, kéztámaszként és touchpadként egyaránt funkcionáló „egér”. Az új eszköz – amely gombként is funkcionál - kétujjas gesztusvezérlést tesz lehetővé, a menüt a felületére írt betűkkel is vezérelhetjük: tapasztalataink szerint ez a megoldás csak első próbálkozásra szokatlan, kis ismerkedés után valóban felgyorsítja a menürendszer és a különféle funkciók használatát. Egy pálfordulás után megjelent a Mercedesben is a head-up display: a csillagos márka mérnökei közel egy évtizeden át ódzkodtak a képernyőre vetített információktól, amelyről úgy tartották, hogy megzavarja a sofőr koncentrációját, mostanára viszont felülbírálták korábbi álláspontjukat, így ehhez a modellhez már rendelhető lesz a más gyártók által már régóta kínált rendszer.

 Elégedetten hangsúlyozták a szakemberek azt is, hogy az új C-osztály egyik extrája a világ jelenlegi legfejlettebb klímarendszere. Ennek savát-borsát egy demó filmecskével szemléltették, amelyből kiderült: a klíma összeköttetésben áll a navigációs rendszerrel, így alagútba érve automatikusan belső levegőkeringetésre kapcsol át. A kesztyűtartóban elhelyezett patronok révén, négyféle illat közül választva megoldott a belső illatosítás is, ráadásul a klímának képes a levegő ionizálására is: ez megszűri a különféle baktériumokat és vírusokat, a levegőt felfrissíti, javítva a sofőr és az utasok komfortérzetét.

 A motorkínálatról egyelőre hallgatnak a Mercedesnél, de a hivatalos bemutatkozásig minden bizonnyal erre is fény derül. Az észak-amerikai premier után nem kell sokat várni az európai leleplezésre sem, erre a tervek szerint a márciusi, Genfi Autószalonon kerülhet sor.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!