szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Tényleg bealkonyult az autózásnak Európában?! Nem csak a gazdasági nehézségek, hanem a megváltozott viszonyulás is sújtja az európai autóipart.

Mindig is voltak nagy bringás városok, Amszterdam vagy Párizs, mára viszont bátran mondhatjuk, hogy Róma, Budapest vagy Barcelona is ilyenek. A tavalyi év egyik sokkoló adata volt, amikor kijött, hogy az olaszok már több kétkerekűt vásárolnak, mint autót a második világháború után először.

Talán az sem feltétlen egyértelmű, hogy ilyen sok autó megy el egy évben a kontinensen, pedig az elmúlt 60 évben így volt. Az angol nyelvű NRP oldal csinált egy összefoglalót az autóipari márkákat tömörítő (ACEA) és a világ egyik legnagyobb kerékpáros szervezete a COLIPED adatai alapján. A felmérés a teljes uniós csapatot vizsgálva jutott arra következtetésre, hogy Európa 23 országában már több kerékpárt értékesítenek, mint gépjárművet.

A trendekben ugyanakkor jelentős eltérés mutatkozik. A legnagyobb mértékben ott nőtt persze a biciklisták száma, ahol az elmúlt években a legnagyobb volt a visszaesés az új autó eladásokban. Így Romániában, Görögországon és Magyarországon is nagyon mennek a kerékpárok.

Új autó és kerékpáreladások viszonya Európa országaiban.
NRP

Talán elsőre meglepő, hogy tavaly itthon csaknem negyedmillió új bicikli talált gazdára, miközben, alig 53 ezer új autó. Persze mindez nálunk inkább gazdasági okokkal magyarázható, a korábbi 150-200 ezres újautó-értékesítés után nyilvánvaló a hatalmas különbség. Ugyanakkor azokon a nyugati piacokon, ahol nincs akkora gond az új autókkal, mint Németország és Anglia szintén nagyon belehúztak a kerékpárosok. Mint egy korábbi kutatásból kiderült a mai, főleg városi fiatalok körében a kocsi már egyáltalán olyan „cool”, nem számít státusz szimbólumnak, pusztán egy szükséges eszköz a nagyobb távolságok megtételéhez. A sűrű városi környezetben inkább hátrányt jelent.

A környezetkímélő kerékpározás ilyen előretörése örvendetes, azonban az autógyárak, mint a gazdaságok egyik legfontosabb mozgatórugói kétségbeesetten keresik a megoldást. Az idei év első hat hónapjában, alig 6,44 millió új autót adtak el Európában, amely újabb 6,7 százalékos csökkenés a már nem túl erős tavalyi év után is.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!