Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"efd397fc-bfd3-4bb3-988c-ed8a99a766af","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Ez már valóban a bőség zavara: 2024-ben annyi játék jelent meg a Steam játékplatformon, amit már lehetetlen követni. A rekordszám jól hangzik, viszont felveti a kérdést: nem lenne jobb a kissé kevesebb?","shortLead":"Ez már valóban a bőség zavara: 2024-ben annyi játék jelent meg a Steam játékplatformon, amit már lehetetlen követni...","id":"20250102_steam-uj-jatekok-rekordev-statisztika","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/efd397fc-bfd3-4bb3-988c-ed8a99a766af.jpg","index":0,"item":"66dd155e-775a-4e73-8982-95edeb991f45","keywords":null,"link":"/tudomany/20250102_steam-uj-jatekok-rekordev-statisztika","timestamp":"2025. január. 02. 23:35","title":"Minden egyes nap 52 új játék: sosem volt még ennyire jó év PC-játékosoknak a Steamen","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"60bdaed1-f5cd-4481-8f43-1604ee322d54","c_author":"Tóta W. Árpád","category":"360","description":"","shortLead":"","id":"20250102_hvg_tota_w_arpad_donald_trump","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/60bdaed1-f5cd-4481-8f43-1604ee322d54.jpg","index":0,"item":"5654a0c3-d9f0-483d-9590-b69d1c600fee","keywords":null,"link":"/360/20250102_hvg_tota_w_arpad_donald_trump","timestamp":"2025. január. 02. 08:00","title":"Tóta W.: Dáridó Donalddal","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b6b18bca-1e2e-484b-aec0-c9ae53d7cc89","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A kormánybiztos rendkívül hálás új feladatáért. ","shortLead":"A kormánybiztos rendkívül hálás új feladatáért. ","id":"20250102_Hoppal-Peter-Magyarorszag-Torokorszag-kormanybiztos-Fidesz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b6b18bca-1e2e-484b-aec0-c9ae53d7cc89.jpg","index":0,"item":"635a098f-a859-4bf7-ad31-8b85f0e4d238","keywords":null,"link":"/elet/20250102_Hoppal-Peter-Magyarorszag-Torokorszag-kormanybiztos-Fidesz","timestamp":"2025. január. 02. 17:22","title":"Hoppál Péter a török–magyar barátságot mélyíti el új pozíciójában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0913b75b-f79b-4249-b150-a5da630a3982","c_author":"Gergely Márton","category":"360","description":"A végzetes ostobaság az volt, hogy nem láttuk a veszélyét, hogy kétharmaddal korlátlan hatalmat lehet szerezni – mondja a január 2-án nyolcvanéves Haraszti Miklós. Az egykori ellenálló, volt SZDSZ-es politikus egy színes forradalom esélyét látja a mai Magyarországon.","shortLead":"A végzetes ostobaság az volt, hogy nem láttuk a veszélyét, hogy kétharmaddal korlátlan hatalmat lehet szerezni – mondja...","id":"20250102_hvg-haraszti-miklos-interju-rendszervaltas-Kadar-Orban-rendszer-Magyar-Peter-alkotmanyossag-szines-forradalom","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0913b75b-f79b-4249-b150-a5da630a3982.jpg","index":0,"item":"b93b9403-8f8e-48dd-8bce-ef10d25acf48","keywords":null,"link":"/360/20250102_hvg-haraszti-miklos-interju-rendszervaltas-Kadar-Orban-rendszer-Magyar-Peter-alkotmanyossag-szines-forradalom","timestamp":"2025. január. 02. 10:30","title":"Haraszti Miklós: Minden kleptokrácia az arany vécékefén bukott el","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e759e46d-8156-4076-8a46-a2c60e90f4dc","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A nyomok részben hosszú nyakú növényevőktől, részben ragadozóktól származtak, néhol keresztezték is egymást. ","shortLead":"A nyomok részben hosszú nyakú növényevőktől, részben ragadozóktól származtak, néhol keresztezték is egymást. ","id":"20250103_Dinoszaurusz-labnyom-lelet-Oxfordshire","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e759e46d-8156-4076-8a46-a2c60e90f4dc.jpg","index":0,"item":"352e107e-9823-4486-8807-d68afa1c020b","keywords":null,"link":"/elet/20250103_Dinoszaurusz-labnyom-lelet-Oxfordshire","timestamp":"2025. január. 03. 15:30","title":"Dinólábnyomok tömkelegét tárták fel egy angliai kőfejtőben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"09497dea-608a-4f58-a6aa-d653a295ef43","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Novemberben az export euróban számított értéke 3,5 százalékkal elmaradt az előző év azonos időszakitól, míg az importé 2,3 százalékkal meghaladta azt.","shortLead":"Novemberben az export euróban számított értéke 3,5 százalékkal elmaradt az előző év azonos időszakitól, míg az importé...","id":"20250103_Kevesebb-magyar-termek-fogyott-a-vilagban-mig-mi-tobbet-vasaroltunk-kulfoldrol","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/09497dea-608a-4f58-a6aa-d653a295ef43.jpg","index":0,"item":"e1a35c61-dcea-4028-8a30-9cb59946d01d","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250103_Kevesebb-magyar-termek-fogyott-a-vilagban-mig-mi-tobbet-vasaroltunk-kulfoldrol","timestamp":"2025. január. 03. 08:35","title":"Kevesebb magyar termék fogyott a világban, míg mi többet vásároltunk külföldről","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5e770a31-3f75-42bf-a9b1-79d45f0a3f0f","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Az alapvetően burritóban utazó gasztrovloggertől csak tanulni érdemes.","shortLead":"Az alapvetően burritóban utazó gasztrovloggertől csak tanulni érdemes.","id":"20250103_receptek-roviden-kiados-etelek-burrito","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5e770a31-3f75-42bf-a9b1-79d45f0a3f0f.jpg","index":0,"item":"30d33919-52ff-4c39-b4db-bf5c785fd580","keywords":null,"link":"/elet/20250103_receptek-roviden-kiados-etelek-burrito","timestamp":"2025. január. 03. 05:50","title":"Egy perc alatt megtudhatjuk, hogyan készíthetünk különleges és brutálisan kiadós ételeket","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b9ac1c70-8b3f-4bb9-ac71-0f8b0a7c3486","c_author":"MTI/hvg.hu","category":"vilag","description":"A támadás elkövetője, Samszúd bin Dzsabbar Amerikában született és Texasban élt, korábban katona volt. A gázoláshoz használt bérelt kisteherautójában az Iszlám Állam zászlóját találták meg.","shortLead":"A támadás elkövetője, Samszúd bin Dzsabbar Amerikában született és Texasban élt, korábban katona volt. A gázoláshoz...","id":"20250102_new-orleans-gazolas-terrorcselekmeny-samszud-din-dzsabbar-iszlam-allam-halalos-aldozatok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b9ac1c70-8b3f-4bb9-ac71-0f8b0a7c3486.jpg","index":0,"item":"7323342e-d3f7-4b55-8d56-efdb889259fb","keywords":null,"link":"/vilag/20250102_new-orleans-gazolas-terrorcselekmeny-samszud-din-dzsabbar-iszlam-allam-halalos-aldozatok","timestamp":"2025. január. 02. 05:35","title":"Tizenötre emelkedett a New Orleans-i gázolásos merénylet halálos áldozatainak száma, az elkövetőnek társai is voltak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Különleges hely a Hannover közelében található Contidrom, a Continental boszorkánykonyhája. Ez a központja a vállalat által egyre inkább prioritásosnak tekintett autóipari fejlesztéseknek, ugyanakkor a patinás márka itt, egy ultramodern, világszinten is egyedülálló tesztlétesítményben fejleszti az abroncsait is.
Maga a Contidrom 45 éve funkcionál, de a létesítmény egyik legfontosabb elemét, az abroncsok fejlesztésében kulcsfontosságú szerepet játszó AIBA-t - Automated Indoor Braking Analyzer – csak tavaly októberben leplezték le. Noha a német márkánál hangsúlyozzák, hogy az autóipari fejlesztéseket legalább, vagy még inkább annyira fajsúlyosan kezelik, mint a cég nevével összeforrt gumiabroncs-divíziót, a Tech Show elnevezésű idei rendezvényen a nemzetközi sajtónak is bemutatták az új büszkeséget.
M.S.
Mi is az AIBA tulajdonképpen? Egy hatalmas, fedett abroncstesztelő létesítmény, amelyben bármilyen időjárási körülményeket képesek szimulálni, így a vezető nélküli tesztjárművek segítségével vizsgálhatják az abroncsok menet- és féktulajdonságait, a tapasztalatok hasznosításával pedig érdemben javíthatják azokat. Ehhez egy 300 méter hosszú, 30 méter széles beltéri pálya áll rendelkezésre, ahol a vezető nélküli járműveket akár 120 kilométer/órás sebességre is felgyorsíthatják.
Mint arról a helyszínen a hvg.hu is meggyőződhetett: az AIBA-ban szabványos felületű, eltérő minőségű útburkolati elemeket használnak, az éppen aktuális tesztnek megfelelő szelvényeket egy hidraulikus rendszer segítségével szinte pillanatok alatt képesek mozgatni. Száraz és nedves útburkolaton egyaránt bonyolítanak próbákat, de van a létesítménynek olyan részlege is, ahol jégpályás tesztekre is kínálkozik lehetőség.
M.S.
A Continentalnál büszkén hangsúlyozzák, hogy nincs más abroncsgyártó jelenleg a világon, amely hasonlóan modern eszközt alkalmazna termékeinek fejlesztése során. „Itt egyesíthetjük a laboratóriumi, valamint a járművekkel, szabadtéren végzett tesztek előnyeit. Ennek köszönhetően a vizsgálatok ismételhetősége 70 százalékkal javul, így nagyobb hatékonysággal mérhetjük fel a fejlődést” – magyarázta az AIBA jelentőségét David O'Donnell, a Continental személy- és kisteherjármű abroncsokért felelős fejlesztési igazgatója. A szakember szerint a létesítménynek köszönhetően kiiktathatók olyan tényezők, amelyek korábban befolyásolhatták a tesztek eredményeit: ilyen volt például a tesztautókat vezető sofőrök reakcióideje vagy épp a hőmérséklet változása. „Az év 365 napján, 24 órában végezhetünk teszteket” – mondta O’Donnell.
A helyszíni szemle során kiderült: a két és fél futballpálya nagyságú komplexumban kialakított tesztpályán akár öt eltérő minőségű útburkolattal is variálhatnak a Continental mérnökei. A száraz aszfalton végzett fékezési manőverekhez 100 kilométer/órás, míg a nedves útburkolaton történő fékezéshez 80 kilométer/órás sebességre gyorsítják a járművet, a fékezési manőverek adatait pedig a felnikbe és a járműben elhelyezett szenzorok rögzítik a későbbi elemzésekhez. Egy tesztfutás az abroncsok felszerelésével, az indítóhelyre való beállással, a felgyorsítással és az álló fékezéssel együtt mindössze 4 percet vesz igénybe, így – elméletileg – óránként akár 15 tesztfutás is lebonyolítható: ennek köszönhetően az AIBA éves kapacitása akár évi 100 ezer tesztfutás is lehet.
M.S.
M.S.
Azt, hogy mennyire hatékony az AIBA-ban végzett munka, a Contidrom vezetéstechnikai pályáján magunk is kipróbálhattuk. A feláztatott aszfaltcsíkon előbb noname, ázsiai abroncsokon, majd a Continental termékein vezethettük ugyanazokat a Volkswagen Golfokat: mintha nem is ugyanazt a járgányt vezettük volna, a Conti-abroncsokon annyival stabilabb, irányíthatóbb volt a Golf, még kis sebesség mellett is.
Joggal merül fel a kérdés, hogy ha egy gyártó ilyen energiákat fektet a fejlesztésekbe, miért nem képviselteti magát a motorsportok valamelyik vállfajában? Mint megtudtuk, a Continental - amely a statisztikák szerint az ’50-es évek elején 13 futam erejéig belekóstolt a Forma-1-be - az abroncsok fejlesztése során rendszeresen konzultál a Porsche mérnökeivel, ráadásul a létesítményben feltűnt egy szuperkupás Porsche is. Arra a kérdésre, hogy a fenevad jelenléte arra utal-e, hogy a jövőben a Continental veszi át a márkakupa gumiszálíltói feladatait, az egyik portugál mérnök cinkos mosollyal az arcán pusztán annyit felelt: „Hamarosan kiderül…!”
Kövesse az Autó rovatot a Facebookon. A rovat cikkei negyed órával hamarabb kikerülnek a közösségi oldalra mint a hvg.hu-ra.