szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Minden előzetes bejelentés és felhajtás nélkül mutatta be 2015-ös Forma-1-es autóját, az E23 Hybridet a Lotus. A Renault-korszak után már Mercedes-hajtáslánccal szerelt versenygéptől sokat vár a Romain Grosjeant és Pastor Maldonadót foglalkoztató alakulat.

Az egykoron szebb napokat is megélt enstone-i különítmény a tavalyi szezon legkomolyabb mélyrepülését produkálta. Az előző évi 315-höz képest 2014-ben mindössze 10 pontot gyűjtő alakulatnak nem sok oka volt a rongyrázásra, de még ennek fényében is meglepték a világsajtót azzal, hogy hétfőn rajtütésszerűen kiküldték sajtóközleményüket az E23 Hybrid típusjelű új versenyautó renderelt képeivel.

Lotus E23 Hybrid
Lotus F1 Team

Első pillantásra is jól látszik, hogy az idei, nem túl jelentős szabálymódosítások legfőbb célkitűzése, az orrkúpok esztétikusabbá tétele az eddig látott autók – Williams, Force India – közül ezen érvényesül a leginkább. Míg tavalyi autók többségének orrán egy kitüremkedést alakítottak ki, addig a Lotus egyedi villástargonca-megoldással állt elő, ennek azon se híre, se hamva, a mostani orrkúp kétségkívül a legkecsesebb az eddigiek közül. Mint arra a technikai igazgató, Nick Chester rámutatott, nem ez az egyetlen újdonság a Lotuson.

„Az E22-es egészen jó mutatókat produkált a szélcsatornában, még úgy is, hogy nehéz volt kibontakoztatni a valós potenciálját. Éppen ezért nagyobb figyelmet fordítottunk arra, hogy az autó karakterisztikája sokkal jobban alkalmazható legyen. A futóművel kapcsolatban, tavaly komoly csapás volt számunkra, hogy az évad közben betiltották a FRIC futóműveket, az E23-as futóművét pedig a frissített szabályoknak megfelelően alkottuk meg, vagyis nem próbálkoztunk az eredetileg más elven működő rendszer továbbfejlesztésével” – fogalmazott a szakember, aki rámutatott: bár az előző idény dicstelen volt a Lotus számára, a mérnöki gárda komoly, jól kamatoztatható tapasztalatokra tett szert.

Lotus E23 Hybrid
Lotus F1 Team

2014-ben a Lotus egyik Achilles-sarka kétségkívül a Renault-hajtáslánc volt: noha az egész E22-es csomag hagyott kívánnivalót maga után, az együttesnél hamar felismerték, hogy hajtómű tekintetében váltás szükséges. Nyár elején, az Osztrák Nagydíj magasságában kezdték meg a tárgyalásokat a tavaly bevezetett 1,6 literes, V6-os, turbós motorformulához a lehető legjobban alkalmazkodó Mercedesszel és a hosszas egyezkedés végül megállapodást eredményezett: a Hondára váltó McLaren után idén a Lotus csatlakozik a csillagos márka ügyfélköréhez és nem is titkolják, hogy kulcsfontosságúnak tartják a váltást.

Lotus E23 Hybrid
Lotus F1 Team

„Nyilvánvalóan masszív változás számunkra az, hogy új hajtáslánc-beszállítóval dolgozunk. Azért döntöttünk így, mert úgy tűnt, hogy az autónak ez a területe az, ahol a legkomolyabb teljesítménybeli javulást tudjuk elérni. Nem is pusztán a teljesítményről van szó, hanem a megbízhatóságról, a vezethetőségről, valamint a csomagolásról és hűtésről is” – mondta Chester, aki „masszív előrelépésnek”, „az elődjétől a várakozások szerint sokkal jobban teljesítő autónak” titulálta az E23 Hybridet.

Adódik a kérdés, hogy mire lesz elég a 2013-as Räikkönen-futamgyőzelem és Grosjean-dobogók után tavaly csak sínylődő együttes új alkotása? Az optimizmus tapintható a télen több támogatót is veszítő egyletnél: Chester megpendítette az ilyenkor szokásos nótát, amely szerint „az első nagydíjig nem tudhatjuk pontosan, hogy mire képes az autónk, de arra számítunk, hogy sokkal versenyképesebb lesz a tavalyinál”. Grosjeant és Maldonadót nem idézte a gárda kommünikéje, így csak a korábbi megnyilvánulásokra lehet alapozni: az előző idényben a McLarennel is hírbe hozott, ám a wokingiakról lemaradó francia decemberben arra tett utalást, hogy néhány dobogós helyezés már komoly előrelépés lenne és ezzel gyaníthatóan kiegyezne az általában törő-zúzó, de azért nem reménytelen egyszeres futamgyőztes venezuelai pilóta is.

Lotus E23 Hybrid
Lotus F1 Team

A vasárnap, a dél-spanyolországi Jerezben kezdődő előszezonbeli tesztidőszak startjához közeledve Matthew Carter ügyvezető igazgató tűnik a leginkább bizakodónak a Lotus-táborban. A szakember szerint „ideje magunk mögött hagyni a kiábrándító tavalyi szezont, hogy profitálhassunk az utóbbi 12 hónap kőkemény munkájából. Készen állunk arra, hogy visszatérjünk a számunkra megfelelő helyre a sportág csúcsán”.

 

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!