szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Lényegégben Londontól-Alaszkáig tartó autópálya és nagysebességű vasúti vonal épülne, felfoghatatlannak tűnő euró százmilliárdokért.

Jelenleg a Moszkva és Vlagyivosztok között húzódó 9288 kilométeres transzszibériai vasútvonal biztosítja 125 éve a személy és áruforgalmat Oroszország két szeglete között.

A kiinduló állomása 70 éve Moszkva, a végállomása Vlagyivosztok. Ma, a több mint 9 ezer kilométeres utat a leggyorsabban a Rosszija-expressz teszi meg 148 óra alatt. (Az vasútvonalnak a Google külön interaktív oldalt szentelt.) Oroszország egyébiránt jelenleg 450 milliárd rubelt – 3000 milliárd forintot – költ a vasútvonal felújítására.
 
Egy csillagászati költségvetésű terv szerint viszont ennél jóval többre vágynak az oroszok. Egy új, nagysebességű vasútvonalat és autópályát terveznek közel 20 ezer kilométer hosszan az Atlanti-óceántól egészen a Csendes-óceáning. Többek közt alagúttal a Bering-szoros alatt. A tervben emellett egy gáz és olajvezeték is szerepel – írja a The Siberian Times.
A vasútvonal Oroszország 12 régióján és 87 városán megy keresztül.
Erdélyi Péter

A tervezet jelenleg az Orosz Tudományos Akadémia előtt van. Az ambiciózus terv szerint 10-15 új ipari központ épülhet a transzkontinentális gazdasági folyosó mentén, rengeteg új munkahelyet teremtve, jelentősen felzárkóztatva Szibéria és a távoli, keleti területeket. A térség legnagyobb problémája továbbra is az elszigeteltség, az iskolázott lakosság 30 százaléka elhagyja ezt a régiót.

A projektet ahhoz hasonlítják, mint amikor az 1920 és 1935 közt tartó időszakban Lenin és Sztálin által vezényelve kiépült az elektromosvezeték-hálózat Oroszország ezen területein.

Az ezen a területen futó R504-es főutat a Csontok Útjának is nevezik, mert az építése során meghalt munkásokat, internáltakat, foglyokat egyszerűen az alapba temették.
siberiantimes.com
A The Moscow Times megjegyzi, hogy az orosz állami vasúttársaság jelenleg is dolgozik egy olyan vasútvonalon, amely Pekinget kötné össze Európával a jelenlegi transzszibériai vasútvonalba bekötve, de ez a projekt is pénzhiánnyal küzd. Ennek fényében, hogy a jóval nagyobb szabású „Transz-Eurázsiai Öv” projektre honnan lesz pénz, az egyelőre szóba sem került.

Kövesse az Autó rovatot a Facebookon!
A rovat vezető cikkei negyedórával hamarabb kikerülnek a közösségi oldalra, mint a hvg.hu-ra.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!