szerző:
Heimer György
Tetszett a cikk?

Közel ötven darab, elsőosztályú módon restaurált old és young timer vonult végig Balatonfüreden a hétvégén. Ezt nem hagyhattuk ki.

Ritka élményben lehetett része a régi autók rajongóinak. Balatonfüreden, a kikötő tőszomszédságában, a Tagore sétány mellett, hétvégén rendezték meg a régi autók szépségversenyét. De micsoda járgányokét! A főtéren 43 old- és youngtimer, azaz a háború előtt és után gyártott négykerekű műtárgy vonult fel, köztük rég elfelejtett dicső márkák – mind fényesen kiglancoltan, eredeti állapotban restaurálva, járóképes állapotban.

Az Európában már nagy hagyományokra visszatekintő Concours d’Elegance immár második alkalommal Füreden megrendezett idei találkozójának fő- és egyúttal közönségdíjasa az 1922-ben készült Hispano Suiza 6B luxusautó volt, amelynek orrában egy hathengeres, négyütemű, soros elrendezésű 6500 köbcentis motor dolgozik.

Hispano Suiza 6B és még tucatnyi kép a Concours d’Elegance résztvevőiról.
Concours d’Elegance

A csodaszép spanyol-svájci klasszikus legújabb történetéhez tartozik, hogy azt a néhai Charles Bronson amerikai filmsztár is tulajdonolta, majd aztán Európába került, s több ilyen klasszikus-versenyen is diadalmaskodott. Balatonfüred városának díját egy 1949-es évjáratú Vauxhall-modell nyerte. Mélyfekete színe aligha véletlen: a tökéletesen felújított jármű az ötvenes években az akkori elit kiváltságaként feketéllett.

LaSalle 34 5B
Concours d’Elegance

A füredi autós jamboree egy másik különlegessége, hogy számos nálunk ritkaságszámba menő amerikai modellt is szemügyre vehettek az érdeklődődök. Itt van például kilencszázharmincas években futott LaSalle 34 5B nevű, 6 literes, 8 hengeres verda, amely a Buic és a Cadillac márka közé illeszkedett Az itt megjelent gazdagon krómozott kocsi az akkori idők gengszterautója is volt, Al Capone is ilyennel furikázott, s a leírás tanúsága szerint ez a jármű szerepelt a Francis Coppola rendezte híres Keresztapa című filmben is.

Egy másik nálunk ritkán látható amerikai gyöngyszem az 1948-as évjáratú Series 62 Cadillac, amelynek formatervezője, Bill Mitchell állítólag a második világháborús P 36 vadászgéptől kapott ihletet. Legalábbis a show leírása szerint annak nyomán álmodott szárnyacskákat a kocsi hátuljára. A ma is szemrevaló dizájn mellett nem kevésbé fontos, hogy a motortérben 150 lóerőre növelt V8-as motor dübörgött, ez volt akkoriban a menő hajtómű több más Cadillac modellben is.

Cadillac Series 62
Concours d’Elegance

Ám az európai gyártmányok sorában is jócskán akadt bámulnivaló. A régi Rollsok, Bentleyek, Mercedesek, valamit egy régi Jaguar és Aston Martin sportkocsi társaságában ott szerénykedett egy kétütemű Vespa törpeautó is, amely azért is mehet különlegesszámba, mert itáliai gyártója, a robogóiról jól ismert Piaggio ezzel a töpörtyűvel akarta meglovagolni az akkori törpeautó-őrületet. Ami azért nem igazán jött össze. A kétütemű törpe gyártását kihelyezték Franciaországba, s a most kiállított darabból csak néhány tízezer készült.

Vespa törpeautó
Concours d’Elegance

A szakavatottak ugyanakkor a brit Jensen sportkocsi-gyár 1975-ös évjáratú Interceptor típusát díjazhatták. A már ugyancsak eltűnt Jensen márka igazi nemzetközi alkotás: olasz mesterek tervezték, Angliában gyártották és az orrában a Chrysler 7.2 literes 280 lóerős erőforrása dübörgött. A kiállított Jensen kupé is ritka holló: mindössze 60 darab készült belőle. És ha már a kuriózumoknál tartunk, ebből a szempontból alighanem egy amerikai gyártmányú, 1918-ból származó a tűzoltóautó vitte el a pálmát. Az American LaFrance cég – az USA egyik legrégebbi, még a 19-ik század végén startolt tűzoltó-eszközöket gyártó társaságának Füreden megjelent darabja 1918-ban készült, riasztás esetén a böhömnyi, 150 literes, 100 lóerős motorral hajtott tűzoltó akár 80 km/órás sebességgel tudott a helyszínre robogni.

LaFrance tűzoltóautó
Concours d’Elegance

A füredi Concours d’Elegance főszervezője, Valker Viktor a hvg.hu-nak elmondta, hogy a szakmai zsűri az idén is a vintage, klasszikus és a törpeautók kategóriájában ítélte oda a díjakat. Ezek pontos listáját és a show fotóit hamarosan a honlapon lehet majd tanulmányozni.

BMW young timerek: M635CSI, 850Ci, M3
BMW

Az idei verseny történetéhez még hozzátartozik, hogy annak támogatásába a BMW is beszállt. Ebből a nagyérdemű azt láthatta, hogy a régi bajor autócsodák, így az első BMW, a Dixi, valamint az elöl nyíló egyajtós Isetta törpeautó, vagy a hetvenes évekbeli 2000CS vagy 3000 CS modellek mellett feltűntek a legújabbak, így a BMW 2-es és a 6-os sorozat GT darabjai is.

Ezek a mai csúcstechnikát és a luxust képviselik, húzós, akár 20 millió forint feletti árukkal is. Ez azonban az oldtimerek álommodelljeihez képest igazán bagatell, elvégre a Concours d’Elegance műtárgy-verdáit milliókban mérik – természetesen dollárban.

Kövesse az Autó rovatot a Facebookon!
A rovat vezető cikkei negyedórával hamarabb kikerülnek a közösségi oldalra, mint a hvg.hu-ra.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!