szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Megszakította az Audi régóta tartó sikersorozatát a házon belüli ellenfél, a Porsche, ám a négykarikás márka nem tágít a megbízhatósági-vb (WEC) mellől – tudta meg a hvg.hu az ingolstadti különítménynél kulcsembernek számító korábbi háromszoros Le Mans-i győztestől, Allan McNishtől. A gárda menedzsmentjét erősítő expilóta leszögezte azt is, hogy a folyamatos pletykák ellenére az Audit nem érdekli a Forma-1.

2009 óta először, 2000 óta pedig másodszor fordult elő minden autóversenyek autóversenyén, a Le Mans-i 24 órás futamon, hogy nem egy Audi nyerte a derbi abszolút értékelését. A domináns márka legyőzője házon belülről érkezett: a futam történetének legnagyobb hírű gyártója, a szintén VW-érdekeltségű Porsche története 17. Le Mans-i győzelmét aratta egy évvel azután, hogy visszatértek az LMP1-es csúcskategóriába. A versenyzőként három Le Mans-i 24 órást nyerő, 2013-as visszavonulása óta pedig az Audi csapatának menedzsmentjét erősítő Allan McNishtől a hvg.hu megtudta: a négykarikás márka nem roppant meg a vereség hatására.

Audi R18 e-tron quattro
Audi


„Egyszer minden sikersorozatnak vége szakad” – mondta a pályafutása során a Forma-1-es vb-t is megjáró skót a hvg.hu-nak az Osztrák Nagydíj hétvégéjén. „Legutóbb 2009-ben fordult elő, hogy nem Ingolstadtba került a trófea, így a márka valóban fantasztikus időszakot tudhat maga mögött. Bár most kikaptunk, ismét versenyképesnek bizonyultunk és az egyik egységünk dobogón végzett. Személy szerint én úgy vélem, hogy meg kell emelnünk a kalapunkat a Porsche előtt, mert pokolian jó munkát végeztek idén. Nincs mit tenni, keményen kell dolgoznunk, hogy jövőre visszavághassunk.”

McNish a legfényesebb Audi-sikerek tevékeny részeseként úgy véli, hogy a Porschének nem lesz könnyű dolga, ha a csúcson akarnak maradni: „Le Mans-ban egyszer győzni nagyon nehéz, ezt a személyes tapasztalataimból tudom. Sokszor nyerni nem lehet csak úgy, ezt kizárólag kemény munkával és elkötelezettséggel lehet megvalósítani. Amikor a csúcson vagy, nehéz ottmaradni. Ezzel tisztában kell lennie a Porschének is, akik a csúcson akarnak maradni, mi pedig készülünk a visszavágásra. Ráadásul javítani akar a Toyota, valamint a Nissan is, amely remélhetőleg jövőre már versenyképesebb lesz.”

McNish (balra) és Le Mans legendája, Tom Kristensen
Audi


Mióta a Porsche tavaly visszatért, hogy konkurenciája legyen az Audinak az LMP1-es géposztályban, a közvélemény és a nemzetközi szaksajtó szakadatlanul forszírozza: van-e értelme annak, hogy ugyanaz a konszern párhuzamosan versenyeztesse két márkáját ugyanabban sorozatban. Mindezt pokoli pénzekért, ugyanis az idei Le Mans-i 24 órás előtt kiszivárgott, hogy a megbízhatósági-vb-s program az Audinak nagyjából évi 250 millió dollárjába került, így nagy valószínűség szerint a Porsche sem ússza meg kevesebből.

McNish természetesen azon a véleményen van, hogy nincs probléma a párhuzamosan programmal. A skót szerint a két márka versengése technológiai fronton komoly hasznot hajt a Volkswagen-konszernnek: „Testvércégek vagyunk a Volkswagen konszern égisze alatt, de ez az Audit és a Porschét sem foglalkoztatja túlságosan. Versenyzők vagyunk mindannyian, a cél az, hogy mindenki mást legyőzzünk. Biztos vagyok benne, hogy a Volkswagen igazgatótanácsának tagjai elégedettek azzal, amit látnak. A Porsche a benzines hibrid technológiát, az Audi pedig a dízel hibrid technológiát fejleszti gőzerővel és tudva azt, hogy például az Audinak mennyire szoros a kapcsolata a közúti autós divízióval, ennek nemhogy negatív, csakis pozitív hozadéka lehet” – érvelt az expilóta.

Mióta kezdetét vette a párhuzamos Audi-Porsche Le Mans-i versenyprogram, felerősödtek azok a pletykák is, amelyek szerint a Volkswagen előbb-utóbb úgy dönt majd, hogy az Audit inkább a Forma-1-be irányítja. Egy ilyen lépés kétségkívül jót tenne az utóbbi időben komoly ostromzár alatt álló Ecclestone-cirkusznak is, ahol gyári szinten csak a Mercedes, a Renault és a Ferrari képviselteti magát, de McNishtől is csak azt a választ kaptuk, amit annyiszor hallhattunk már a Volkswagen és az Audi felső vezetésétől: hiába készült megvalósíthatósági tanulmány Ingolstadtban, hiába szerződtettek a Forma-1-hez ezer szállal kötődő szakembereket, és hiába várják a rajongók szerte a világon, az Audi nem készül a száguldó cirkuszba.

Audi R18 e-tron quattro
Audi


„Mindig, mindig, mindig vannak pletykák arra vonatkozóan, hogy az Audi otthagyja Le Mans-t és átjön a Forma-1-be. Pedig az elnökünk, Rupert Stadler épp a Kanadai Nagydíj előtt mondta ki nagyon tisztán és érthetően, hogy a Forma-1-nek magától kell megoldania a saját problémáit, az Audit nem érdekli ez. Jómagam úgy látom egyébként, sokat mond az is, hogy az ilyen pletykák mindig innen, a Forma-1-es paddockból származnak, nem pedig kívülről, vagyis a Forma-1 jobban akarja az Audit, mint az Audi a Forma-1-et…” – fogalmazott az 1998-ban 2008-ban és 2013-ban Le Mans-t nyerő expilóta, aki 2002-ben, a Toyota gyári csapatának első idényében járta meg a Forma-1-et.

McNish egyébként kitért a Porsche idei győztes egységének vezérürüjére, Nico Hülkenbergre is: a skót „szenzációsnak” titulálta, hogy a Force Indiától aktív Forma-1-es pilótaként átruccanó németnek első próbálkozásra sikerült győznie Nick Tandy és Earl Bamber társaként, ugyanakkor biztos benne, hogy a Le Mans-i siker jótékony hatással lesz az őstehetségnek tartott, ám a Forma-1-es élcsapatok által mellőzött pilóta karrierjére is. „Az utóbbi időben kezdett picit kikerülni a reflektorfényből, de most ismét nagyszerű formában van és mindenki rá figyel. Elég csak ránézni, olyan, mintha újjászületett volna” – dicsérte Hülkenberget a skót.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!