szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A Google és Delphi cég is nagyjából hasonló prototípusokkal próbálkozik az utcákon. Most két ilyen került rizikós szituációba. Mindenképp érdekes lett volna megnézni, mi kerül be a kárbejelentőbe és kit hoznak ki felelősként.

A technika fejlődésének köszönhetően ma már szinte csak jogi akadálya van annak, hogy az autók önmagukat vezessék, az erre vonatkozó szabályozás megfogalmazása viszont még várat magára. Hogy mindez miért is annyira nehéz ügy, arra elég csak példának hozni egy olyan balesetet, amelyben két, robotpilóta üzemmódban haladó autó ütközik, majd el kéne dönteni, hogy melyik jármű volt szabálytalan, illetve kinek a felelőssége a baleset, a sofőré vagy az autóé.

Ez már nagyon a küszöbön van, amire bizonyíték egy kedden történt incidens, amit a napokban hoztak nyilvánosságra. A Reuters jelentése szerint a Google és a Delphi egy-egy prototípusa került rizikós szituációba, amikor utóbbi, egy Audi Q5 sávváltásra készült, de a Google Lexus RX400h-ja megakadályozta a manőverben. Az autóban utazó Deplhi mérnök szerint az autójuk megfelelően manőverezett, így elkerülték az ütközést. Az esetet a Google nem kommentálta.

Elvileg figyelnek mindenre.
Twitter

A két cég korábban egyébként több kisebb balesetről is beszámolt, amik az önvezető autóikkal történtek, de szinte az összes esetben vétlenek voltak a prototípusok, hiszen kereszteződésekben történt ráfutásos koccanások passzív elszenvedői voltak.

Közben már azt is lehet tudni, hogy a Google, amely már élesben teszteli legújabb robotautóit a kaliforniai Szilícium-völgyben kormány és fékpedál nélküliek lesznek. A Google eddig 25 járművet épített meg. Ezek mind megkapták az engedélyt a cég irodája környékén zajló közúti forgalomban való részvételre.

A fenti, bár nem teljes egészében egyező problémára, vagyis a ki a hibás ha autopilot módban ütközik a kocsi, a Tesla már kitalált egy elvi megoldást: az indexelést. A sofőrnek minden esetben használnia kell az indexet, ha sávot akar váltani magától az autója. Ezzel nyilvánítja ki, hogy tudatos és beleegyező volt a részéről a kocsi által végzett manőver, valamint, hogy a felelősség őt terheli. (Persze felmerül a kérdés, hogy a jelenlegi gyakorlatban az indexelés figyelmeztetés a többi autósnak mire készülünk, de nem biztos, hogy így is teszünk, míg a Tesla értelmezésében ez már magát az akciót indítja el.)
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!