Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"48f31a84-36f1-440b-bea1-ff981709470b","c_author":"HVG","category":"elet","description":"A tavaly Karsai Dánielnek ítélt díjat idén Laczó Adrienn és Vadász Viktor lemondott bírák vették át.","shortLead":"A tavaly Karsai Dánielnek ítélt díjat idén Laczó Adrienn és Vadász Viktor lemondott bírák vették át.","id":"20250217_magyar-civil-becsuletrend-biroi-fuggetlenseg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/48f31a84-36f1-440b-bea1-ff981709470b.jpg","index":0,"item":"16ce4132-91d4-4849-83b4-11e879188893","keywords":null,"link":"/elet/20250217_magyar-civil-becsuletrend-biroi-fuggetlenseg","timestamp":"2025. február. 17. 11:46","title":"Civil becsületrenddel tüntették ki a függetlenségükért kiálló bírákat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cf9e3fde-bab3-4089-9d21-9e0250bc037a","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A két vezető a Karmelita kolostorban tárgyalt.","shortLead":"A két vezető a Karmelita kolostorban tárgyalt.","id":"20250217_Orban-Viktor-a-Karmelita-kolostorban-fogadta-a-boszniai-szerb-elnokot-aki-szerint-Srebrenicaban-nem-volt-nepirtas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cf9e3fde-bab3-4089-9d21-9e0250bc037a.jpg","index":0,"item":"291bd098-23a1-4333-91ec-2a392c92b8ea","keywords":null,"link":"/itthon/20250217_Orban-Viktor-a-Karmelita-kolostorban-fogadta-a-boszniai-szerb-elnokot-aki-szerint-Srebrenicaban-nem-volt-nepirtas","timestamp":"2025. február. 17. 13:31","title":"Orbán Viktor fogadta a boszniai szerb elnököt, aki szerint a srebrenicai népirtás „mítosz”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9e1fd292-078f-4e00-9608-81e9e8bb3e03","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Rágalmazás és becsületsértés miatt zajlott vizsgálat a Placebo frontembere, Brian Molko ellen. ","shortLead":"Rágalmazás és becsületsértés miatt zajlott vizsgálat a Placebo frontembere, Brian Molko ellen. ","id":"20250218_giorgia-meloni-ragalmazas-placebo-vademeles","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9e1fd292-078f-4e00-9608-81e9e8bb3e03.jpg","index":0,"item":"a63e5698-5406-452a-8e40-919a391571b0","keywords":null,"link":"/kultura/20250218_giorgia-meloni-ragalmazas-placebo-vademeles","timestamp":"2025. február. 18. 08:16","title":"Nácinak és fasisztának nevezte Giorgia Melonit, most vádat emeltek a brit rocksztár ellen","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"18895b4a-e6a4-4697-ae6d-9780d88eef5b","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Élete legnagyobb kihívása előtt áll a magyar Jason Momoaként emlegetett Megyeri Balázs, áttételes rákkal küzd.","shortLead":"Élete legnagyobb kihívása előtt áll a magyar Jason Momoaként emlegetett Megyeri Balázs, áttételes rákkal küzd.","id":"20250217_Sulyos-beteg-Jason-Momoa-magyar-dublore","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/18895b4a-e6a4-4697-ae6d-9780d88eef5b.jpg","index":0,"item":"614e7679-ec54-43ae-8a79-8f10b99c714f","keywords":null,"link":"/elet/20250217_Sulyos-beteg-Jason-Momoa-magyar-dublore","timestamp":"2025. február. 17. 08:31","title":"Súlyos beteg Jason Momoa magyar dublőre","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"71acba02-183f-4239-9298-cbe273bd7717","c_author":"HVG Extra Pszichológia","category":"elet.pszichologiamagazin","description":"Néhány enyhébb szorongásos zavar esetén a mindfulness terápia felveszi a versenyt a pirulákkal – derül ki egy friss kutatásból.","shortLead":"Néhány enyhébb szorongásos zavar esetén a mindfulness terápia felveszi a versenyt a pirulákkal – derül ki egy friss...","id":"20250217_Szorongascsokkentes-mellekhatasok-nelkul","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/71acba02-183f-4239-9298-cbe273bd7717.jpg","index":0,"item":"c18ff7fd-15a7-4dfc-a824-7f54e97f8cba","keywords":null,"link":"/pszichologiamagazin/20250217_Szorongascsokkentes-mellekhatasok-nelkul","timestamp":"2025. február. 17. 12:18","title":"Szorongáscsökkentés mellékhatások nélkül","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f9ef0281-51bb-4a30-8643-5cd20835971e","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Az európai biztonsági kérdéseket is áttekintené a Putyin-féle orosz vezetés. ","shortLead":"Az európai biztonsági kérdéseket is áttekintené a Putyin-féle orosz vezetés. ","id":"20250218_dmitrij-peszkov-beke-ukrajna-eu-nato-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f9ef0281-51bb-4a30-8643-5cd20835971e.jpg","index":0,"item":"840d1131-b957-4601-889f-442001dbf626","keywords":null,"link":"/vilag/20250218_dmitrij-peszkov-beke-ukrajna-eu-nato-ebx","timestamp":"2025. február. 18. 13:02","title":"Kreml: Ukrajna EU-tagsága oké, a NATO nagyon nem","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ed696431-9e60-4045-b115-418741f1d9a8","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Repül, félmaratont fut, és nem fázik a külügyminiszter.","shortLead":"Repül, félmaratont fut, és nem fázik a külügyminiszter.","id":"20250218_gender-propaganda-Szijjarto-ferfias-hoerzet-new-york-futas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ed696431-9e60-4045-b115-418741f1d9a8.jpg","index":0,"item":"d81c84bf-0787-48e3-9195-5abf97486dad","keywords":null,"link":"/elet/20250218_gender-propaganda-Szijjarto-ferfias-hoerzet-new-york-futas","timestamp":"2025. február. 18. 12:30","title":"A genderpropagandával riogató Szijjártó szerint már a hőérzetnek is neme van","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ff0ba062-7acf-4a2a-923b-09a6f63ec363","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"A legfőbb ügyész is megerősítette, hogy a végrehajtói kar volt elnöke továbbra is jelentős jövedelemmel rendelkezik.","shortLead":"A legfőbb ügyész is megerősítette, hogy a végrehajtói kar volt elnöke továbbra is jelentős jövedelemmel rendelkezik.","id":"20250218_polt-peter-schadl-gyorgy-vagyon-megvaltas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ff0ba062-7acf-4a2a-923b-09a6f63ec363.jpg","index":0,"item":"42f89a6b-c49c-4ca7-927f-bc355a871ae5","keywords":null,"link":"/kkv/20250218_polt-peter-schadl-gyorgy-vagyon-megvaltas","timestamp":"2025. február. 18. 10:41","title":"„Jelentős legális jövedelemmel rendelkezik jelenleg is” – ezt válaszolta Polt Péter arra, hogy miből van pénze Schadl Györgynek megváltani a lefoglalt értékeit","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Az elegáns vonalú és népszerű mai Mazdák lendületét kihasználva a hirosimai gyártó a legsűrűbb mezőnyben is helyet követel magának. És nem is kérdés, helyet fog-e ott találni. A nagyobb testvérrel, a CX-5-tel felfelé elindult japán márka úgy tűnik, mostanság nem tud hibázni.
Kiskompakt szabadidő-autó. Az elmúlt pár év autóértékesítőinek igazi jolly jokere, az a kategória, amit bármilyen vevőre rá lehet melegíteni. Szeretik a magánvevők és céges flottaszabályok is fellazultak mára annyira, hogy simán választhatók juttatásautónak.
Egyébként nem is annyira bonyolult talán, hogy miért olyan sikeresek az ilyen autók? Mert értelmezhető összegekért manapság ezek a leginkább azok, amelyekre a lakásából kilépő a tulaj ránéz, és azt mondja: „milyen formás kis kocsim van”. És ez jó érzés. A jó érzésnél pedig – a magától értetődő dolgokon kívül, minthogy gond nélkül hozzon-vigyen egy új autó – a legtöbbünk nem vágyik többre. És jó érzés tekintetében a Mazda CX-3 a top háromban van, az biztos.
Mazda CX-3 - galéria
D.P.
Van ez a „Kodo-formanyelv” a Mazdánál, amit valahogy nagyon eltaláltak. A nyugati ember számára nagyon vonzó tud lenni a távol-keleti dizájn, de azok között is leginkább ez a víztiszta vonal, ami olyan egyértelmű, mint egy szamurájkard. A CX-5-tel elkezdett formanyelvről és technikai értelemben vett megújulásról kijelenthető, hogy sikertörténet a „legkisebb nagy” japán autógyártónál.
A Mazda CX-3 a márka úgynevezett subkompakt hobbiterepjárója, ugyanakkor ennek a dizájnnak talán a teteje, ennél több már sok lenne. A kifejezetten kisméretű – alig 4,24 méteres, végül is a Mazda2 alapjára épülő – autó ugyanis ekkora „maszkkal” és ilyen kerékjárati ívekkel már-már túlvállalja magát. Ráadásul érzésre magasabban sem ülünk ebben, mint egy normál ötajtós kompaktban. Valamennyivel persze igen, a 16 centis a hasmagasság végül is elég ahhoz, hogy kiszolgálja a városi terepezés legnagyobb kihívásait jelentő fekvőrendőrök és járdaszegélyek átlépését. De a tetővonala például annyira alacsony – 1,53 méter –, hogy ezzel az adattal a legalacsonyabb úgynevezett városi hobbiautó a kategóriájában.
Szerencsére ez az adat a fejteret nem érinti végzetesen, még hátul ülve sem. Pedig a feltűnően apró ablakok, amelyek mintha egy kis helyiség diszkrét szellőzői lennének, ezt sejtetik. A teszt alapján viszont kényelmesen el lehet férni hátul is átlagos testmagassággal, a 2,57 méteres tengelytáv pedig a lábaknak is elegendő teret biztosít. A csomagtartó ugyan csak kisautókhoz mérhetően nagy, a 350 literes dupla síkkal határolt csomagtartó azért elégséges méretű. Pótkerék kár hogy nincs, de egy 18 colos kereket így se, úgy se nagyon állnak majd neki az út szélén felszerelni a bajbajutottak.
D.P.
A japán márkák közül a Mazdának megy a legjobban az utasterek berendezése manapság. Rendben van, hogy ez a példány egy „full-full” darab volt – Revolution Top elnevezéssel – de a kétszínű bőrülések, a műszerfal, az ajtók több anyagból összeválogatott kárpitozása extra kvalitású, ebben a kategóriában pedig különösen az. Nem csak szépek, de jók is ezek az ülések, az oldaltartás megfelelő és az ülőlap sem rövid, jól támasztja a combokat. Ugyanakkor itt kell megjegyezni azt is, hogy hiába a Head-Up Display egy ilyen, tökéletesen felextrázott kocsiban, ha átlagos testmagassággal sem lehet látni, mi van rajta, mert csak kis szögben állítható, az ülést viszont nem lehetett kellően leengedni.
A kocsi formájából adódó szükséglet mára a tolatókamera. Hiába ilyen rövid ugyanis az autó, a magas fenék miatt nagyon elkél a kamera, amely ebben a példányban ráadásul a keresztirányú forgalomra is figyelmeztet. A Mazda CX-3 i-Activesense elnevezésű és igazán gazdag asszisztens rendszerei közül elsősorban az adaptív tempomatot tettük próbára, amelynél finomabbat ugyan tapasztaltunk már (elég nagyot torpan, amikor a zónájába kerül egy lassabban haladó jármű), de kétségtelen nem mindennapos extra ebben a kategóriában. A sávtartó asszisztens a hangfalak erős búgásával figyelmeztet, ami érdekes, hatékony megoldás.
A műszerpanelen lévő infotainment-egység érintőképernyőről és a kardánalagút házán lévő tekerőgombos kezelőről is kezelhető, igazából gyors és jó grafikájú a kijelző felülete. A menüje és egyes funkciói viszont komoly fejtörést okoznak, nehéz például kilépni belőlük.
Mazda CX-3 - galéria
D.P.
A tesztautónkban a Mazda csodafegyverei közül a Skyactive-D 1.5 literes dízelmotor dolgozott, amelynek technikai érdekessége az átlagosnál alacsonyabb sűrítési arány, amely miatt a kisebb terhelés eredőjeként eleve könnyebb blokkot tervezhettek. A CX-3-as ezzel a 105 lóerős másfél literes dízelmotorral ugyan nem lesz az utak királya, de a mai, traffipaxokkal kikövezett világban talán felesleges is túlmotorizálni egy ilyen, nem is a prémiumcsoportra lövő autót. A gázt így is nagyon közvetlenül veszi, szépen csendesen forog hidegen is a négyhengeres közös-nyomócsöves direkt befecskendezésű dízelmotor. A maximális teljesítményét 4400-as fordulatszámnál adja le, 130-as tempónál 2500-at forog a főtengely, amelyet már 70-nél összekapcsolt úgyis a hatodik fokozattal az automata váltó.
A mazdások a sportüzemmódot nem erőltették a dízeles automatához, váltófülek viszont vannak, amit érdemes is használni, egy-egy lendületesebb előzés előkészítésére, mert az egyébként nem rossz 270 Nm-es nyomatékot így lehet még hamarabb előcsempészni a motorból. A fogyasztásra, a magasabb építésű és összkerék-hajtású modellről lévén szó, automata váltóval nem vártunk csodát, a 6,4 literes átlag a nagyjából 400 kilométerre átlagosnak is mondható. Pedig takarékosságban egy igazán különleges Start&stop rendszer is segíti a CX-3-at. A Mazda i-Stop rendszere szándékoltan sűrítési ütemben állítja meg a motort, majd az újraindításkor nem kell a főtengelynek még egy ütemet fordulnia, hanem azonnal indulhat a motor.
Mazda CX-3 - galéria
D.P.
A dízelmotoros változat önsúlya 1371 kilogramm, ami átlagosnak mondható. A kis kasztni alatt ügyesen is forgolódik és csillapít a futómű, ahogy azt egy japán modelltől el is várhatjuk. Egyébként az összkerékhajtás kapcsán érdekes, de egyáltalán nem lovagolja meg ezt a hajtási módot a gyártó. Nincs menetmódválasztó, amivel próbára tehetnénk, mennyire más egy-egy lazább talajra szánt hajtás. Lehet, hogy más modelleken is csak virtuális ez az egész – hó, homok, murvás felülethez alkalmazkodó futómű és hajtás – mégis fontos része a marketingnek. Itt, úgy tűnik, nem érezték szükségét külön hangsúlyozni.
Összességében a Mazda CX-3-on nagyjából kívül-belül mindenére jó ránézni. Még a motortér is látványosan rendezett, a klíma, a hűtés csövei is átgondoltan futnak, harmóniában van minden. A kocsi árlapjára rápillantva bicsaklik meg kissé ez a tökéletesség, mert hiába is indul ez a modell 4,5 millió forintról, a nálunk járt kiemelten extrás – összkerékhajtású, 6-fokozatú automatával, 18-as kerekkel és a legkomolyabb asszisztens csomaggal felszerelve: városi fékasszisztens, adaptív fényszórók, adaptív tempomat, hátsó keresztforgalom figyelő, sávelhagyásra figyelmeztető – az alapára már 8,31 millió forint.
Kövesse az Autó rovatot a Facebookon! A rovat vezető cikkei negyedórával hamarabb kikerülnek a közösségi oldalra, mint a hvg.hu-ra.
Miért volt nagy dolog, hogy a fiatal Csehov paródiát írt róla, és hogyan segíthet a fake news felismerésében – erről beszélgettünk Szilágyi Márton irodalomtörténésszel.