szerző:
Heimer György
Tetszett a cikk?

A dél koreai Kia autógyárat – Hyundai testvérvállalatával együtt – mostanában a világ leggyorsabban fejlődő cégei között szokták emlegetni. Modelljeivel rendre előzgeti élvonalbeli versenytársait is, és ennek egyik legújabb példáját a Sorento nemrég megjelent harmadik nemzedéke szolgáltatja.

Az átfazonírozott, sufni méretű új Sorento széltében (1,89 méter), hosszában (4,78 m) növekedett, magasságából viszont 5 millit vesztett. Ez utóbbi azonban nem ment a kényelem rovására, sőt bent az utastérben is tágasság, fejedelmi kényelem fogad. A méreteken túl ennek egyik fő eszköze a sokféleképpen variálható ülésrendszer. Így például a legmagasabb felszereltség esetén a vezető oldali üléslap egy gombnyomással meghosszabbítható, a motor leállításakor pedig az ülés – a kiszállást megkönnyítendő – magától hátra csúszik.

KIA Sorento - galéria
D.P.

Kényelemnövelő, hogy egy oldalsó karral a sínen mozgó második üléssor háttámlája ugyancsak sokféle állásban dönthető, s ez megkönnyíti a beszállást a 300 ezer forintba kerülő harmadik üléssorra. Igaz, még így is tornamutatvány bemászni a csomagtartó padlózatából egy heveder egyszerű meghúzásával felnyíló ülésekre (amivel a hatalmas, 605 literes csomagtér 142 literre zsugorodik), de a kocsi hétszemélyessé nő.

Ötüléses állásban viszont parádés a csomagfertály: a sík padlózat alatt még jókora rekeszes üreg található, ami annak is köszönhető, hogy a pótkerék alul, francia mintára, az alváz hátuljában kapott helyet. Mindemellett a Sorento-sofőrök alighanem díjazzák a memóriagombbal motorosan, különböző nyitási magasságokra beállítható csomagtér-ajtót is. Újszerű kényelmi funkció, hogy egy jeladó érzékeli a kocsi hátuljához slusszkulccsal (kezében teli csomagokkal) odaálló vezetőt, s az ajtó három másodperc után magától felnyílik.

KIA Sorento - galéria
D.P.

Amúgy a Sorentót fel lehet turbózni mindenféle vezetést segítő elektronikus kütyüvel, többek között a bonyolultabbnak számító intelligens parkoló vagy a hátsó keresztirányú forgalmat figyelő rendszerrel. Jó szolgálatot tehet a 360 fokos, panorámás kamera, amely parkolási manőver közben körbepásztáz, a radaros távolságtartó automatika pedig szükség esetén a kocsi teljes leállásáig fékez.

Igaz, ezek a csúcscuccok jó része feláras, de nem olyan vadítóan drága, mint a nálunk favorizált német gyártmányoké, s egyúttal jelzi: a nem oly rég még csak a prémiumok kiváltságának számító vezetéstámogató járműelektronika már a tömegmodellekben is tért hódított. Megjegyzendő, hogy a koreai nagy-suvban mindez ízléses belső dizájnnal van megspékelve. A műszerpult tetejét (mű)bőr borítja, a Kia más modelljeiből ismert folyadékkijelzős-órájának, valamint a középen kialakított szenzoros kijelző szolgáltatásait – mai autós módi szerint – a multifunkcionális kormánykerékről lehet előcsalogatni.

KIA Sorento - galéria
D.P.

Ami a Sorento motorját illeti, nálunk csak a 2,2 literes, 200 lóerős, 441 Newtonméteres nyomatékú, négyhengeres dízelváltozat kapható, ami a próba alapján több mint elegendő az úrvezetői autózáshoz. Az 1,8 tonnás monstrum ugyanakkor nem igazán gyorsulási bajnok: automata váltóval, 100 kilométerre számolva a gyorsulási idő 9,6 másodperc, a végsebesség 203 km/óra. A magas építésű, négy kerékhajtású nagyvas ugyanakkor lágyan ringatódzik, még kanyarvételnél sem dülöngélős. A márka leírása szerint ez a korszerűsített kormány- és futóműnek, valamint a Magna Powertrain céggel közösen kifejlesztett elektronikus összkerékhajtásnak köszönhető. Igazán csak a fogyasztás nem stimmel. A 100 km-re megadott 6,6 literes gyári adat még visszafogott tempó esetén is inkább 9-10 literes szint közelében mozog.

Az új Sorentónak van azonban még egy nem kevésbé elhanyagolható előnye, mégpedig az ára. A full extrás EX Prémium 12,75 millió forint, ami ugyan nem kevés, de több millióval alacsonyabb a vele azonos felszereltségű német prémiummodelleknél. Így hát, aki kedveli a városi terepeseket, lemond a sportos V6-os erőforrásról és nincsenek prémiumos márkapreferenciái, aligha választ rosszul. Döntését erősítheti, hogy a Kia – többi modelljéhez hasonlóan – a Sorentóra is hét év jótállást kínál.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!