Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"e59a5d31-087d-4271-ab9d-1264994cc8af","c_author":"Stark Tamás ","category":"360","description":"„Mindenkinek van rokona, közeli ismerőse a fronton. Mindenki sirat valakit: családtagot, barátot, munkatársat vagy tanítványt.” A decemberben Ukrajnában megtartott magyar-ukrán történészkonferencia főszervezője, Stark Tamás történész a háború kirobbanásának harmadik évfordulója alkalmából.","shortLead":"„Mindenkinek van rokona, közeli ismerőse a fronton. Mindenki sirat valakit: családtagot, barátot, munkatársat vagy...","id":"20250222_ukrajna-haboru-stark-tamas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e59a5d31-087d-4271-ab9d-1264994cc8af.jpg","index":0,"item":"2e3885a7-c527-4270-91e7-9a5b383ada7a","keywords":null,"link":"/360/20250222_ukrajna-haboru-stark-tamas","timestamp":"2025. február. 22. 08:45","title":"Stark Tamás: Ukrajna három éve harcol azokért az értékekért, amelyeket az Orbán-rendszer könnyelműen felad","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"417e2868-2f8e-4057-9e00-8851fc11d949","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Egy-egy példánnyal az eredeti modellből manapaság is össze lehet futni a Balkánon.","shortLead":"Egy-egy példánnyal az eredeti modellből manapaság is össze lehet futni a Balkánon.","id":"20250221_Ultraolcso-autokent-terne-vissza-a-legendas-Yugo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/417e2868-2f8e-4057-9e00-8851fc11d949.jpg","index":0,"item":"90ed1f0b-e036-4a55-a6c9-87fe9213a6f2","keywords":null,"link":"/cegauto/20250221_Ultraolcso-autokent-terne-vissza-a-legendas-Yugo","timestamp":"2025. február. 21. 20:20","title":"Ultraolcsó autóként térne vissza a legendás Yugo","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7493742f-1aaa-45d7-ad59-cf2c8010d1c0","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Péntek reggel 7 óra után lehetett erős, szúrós szagot érezni az M2 metró Széll Kálmán téri állomásán, ami később átterjedt a levegőben. A BKV közleménye szerint a gázszagnak nincs köze a metróhoz, az M2 vonal biztonságosan üzemel.","shortLead":"Péntek reggel 7 óra után lehetett erős, szúrós szagot érezni az M2 metró Széll Kálmán téri állomásán, ami később...","id":"20250221_Gazszagot-erezni-az-M2-vonalon-de-a-BKV-szerint-biztonsagos-a-metro","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7493742f-1aaa-45d7-ad59-cf2c8010d1c0.jpg","index":0,"item":"1d7ca4a0-c8bf-4103-b6d2-5db4f6c419a2","keywords":null,"link":"/itthon/20250221_Gazszagot-erezni-az-M2-vonalon-de-a-BKV-szerint-biztonsagos-a-metro","timestamp":"2025. február. 21. 10:09","title":"Szúrós gázszag volt az M2 metróban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1dd13e0c-ad86-400e-b1d8-73df12ad2311","c_author":"Bábel Vilmos","category":"360","description":"A Linke az egyetlen német parlamenti párt, amelyiknek érdemben változott a támogatottsága az elmúlt hónapokban. Pár hónapja sörrel kellett becsalogatni az embereket, most tömve volt a német szocialisták kampányzárója. Különösen a fiatalok körében népszerűek, amihez kellett egy jó beszéd és hogy tudják használni a TikTokot. A program az elmúlt napok után abszurd, de Németországban még van erre tér. ","shortLead":"A Linke az egyetlen német parlamenti párt, amelyiknek érdemben változott a támogatottsága az elmúlt hónapokban. Pár...","id":"20250222_nemetorszag-valasztas-linke-kampanyzaro-riport","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1dd13e0c-ad86-400e-b1d8-73df12ad2311.jpg","index":0,"item":"7c13a023-6616-45f9-876b-b636a0570bf6","keywords":null,"link":"/360/20250222_nemetorszag-valasztas-linke-kampanyzaro-riport","timestamp":"2025. február. 22. 09:00","title":"Elmentem a német szocialisták kampányzárójára, hogy megnézzem, mekkora luxus demokráciában élni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3ac796be-e503-4f56-90cc-1ea154e4c551","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Elon Musk szerint a Tesla egyedi gyártási rendszerét nem lehet más cégekével összehozni. ","shortLead":"Elon Musk szerint a Tesla egyedi gyártási rendszerét nem lehet más cégekével összehozni. ","id":"20250221_Musk-cafol-Tesla-Nissan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3ac796be-e503-4f56-90cc-1ea154e4c551.jpg","index":0,"item":"54871518-bc85-4397-a0ce-a711518585f9","keywords":null,"link":"/cegauto/20250221_Musk-cafol-Tesla-Nissan","timestamp":"2025. február. 21. 12:18","title":"Erős pletykának tűnt, de Musk cáfolja, hogy a Tesla mentené meg a Nissant","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e956c97a-c789-4cd4-b95a-4e99d6f68e6e","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A humorát nem vesztette el, de érzi, hogy súlyos a helyzet.","shortLead":"A humorát nem vesztette el, de érzi, hogy súlyos a helyzet.","id":"20250222_Veratomlesztest-kapott-Ferenc-papa-meg-legalabb-egy-hetig-korhazban-marad","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e956c97a-c789-4cd4-b95a-4e99d6f68e6e.jpg","index":0,"item":"6bd29008-8a67-48e1-b452-605eab5e2e10","keywords":null,"link":"/elet/20250222_Veratomlesztest-kapott-Ferenc-papa-meg-legalabb-egy-hetig-korhazban-marad","timestamp":"2025. február. 22. 19:41","title":"Vérátömlesztést kapott Ferenc pápa, még legalább egy hétig kórházban marad","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"84175356-0afa-4039-9e0d-1f9ac28f43ee","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A kormánypropaganda által pedofilmosdatással megvádolt Puzsér Róbert több tízmilliós kárról beszél azután, hogy a Tisza Párt elnöke lemondta vele a beszélgetést.","shortLead":"A kormánypropaganda által pedofilmosdatással megvádolt Puzsér Róbert több tízmilliós kárról beszél azután, hogy a Tisza...","id":"20250221_puzser-robert-reakcio-magyar-peter-sznobjektiv-lemondta-pedofil-propaganda-media","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/84175356-0afa-4039-9e0d-1f9ac28f43ee.jpg","index":0,"item":"186ce09b-580f-4210-b01b-123079c41321","keywords":null,"link":"/elet/20250221_puzser-robert-reakcio-magyar-peter-sznobjektiv-lemondta-pedofil-propaganda-media","timestamp":"2025. február. 21. 19:40","title":"Puzsér megszólalt a botrányról: Bizarr látványt nyújt Magyar Péter, amint megretten Rogán Antaltól","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2b00d850-381a-4d84-9862-7c792ed78e31","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"A szélsőjobboldali tüntetők felgyújtották az uniós képviselet bejáratát.","shortLead":"A szélsőjobboldali tüntetők felgyújtották az uniós képviselet bejáratát.","id":"20250222_Az-euro-bevezetese-ellen-tuntettek-Bulgariaban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2b00d850-381a-4d84-9862-7c792ed78e31.jpg","index":0,"item":"d9201961-c2a1-4a54-b771-89477c44d37c","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250222_Az-euro-bevezetese-ellen-tuntettek-Bulgariaban","timestamp":"2025. február. 22. 18:36","title":"Az euró bevezetése ellen tüntettek Bulgáriában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Benzin nélkül, hatvannal: villanyrollerrel száguldunk a városban
szerző:
Heimer György
Tetszett a cikk?
Gyermekkorunk egyik kedvenc játékszere a roller, komolyabb kiszerelésben, elektromosan hajtva, sokkal többre hivatott. Praktikus városi közlekedési eszköznek is kiváló. Kicselezi a BKV-t, a dugót, akár munkába járni is remek – feltéve, ha a kiszemelt célállomások az akkumulátorok kapacitásán belül vannak. Teszteltünk egy ilyet.
A környezetkímélő e-rollerekkel egy feltöltéssel mind több kilométert, egyre nagyobb sebességgel lehet megtenni. Léteznek már olyan típusok, amelyek egy vágtára 35 kilométert gurulnak, méghozzá szélsebesen, akár hatvannal cikázva. Ez a roller, igazi járdavagány.
A mi próbára fogott villanyosunk azért némileg szelídebb darab. A hátsó kereket lánccal meghajtó kis elektromotor 1000 watt teljesítményű, adatlapja szerint óránként 34 kilométeres csúcssebességgel repít, 18 kilométer hatótávolságra. Rögtön hozzá kell azonban tenni, hogy a megadott értékek roppant viszonylagosak: a megtehető táv a sebesség, a terepviszonyok, s a vezető súlyának függvénye. Sima úton poroszkálva a roller aljában megbújó három 12 voltos akku tovább bírja.
Amúgy a járgány széles trepnijén vezetés közben kényelmesen lehet állni, de még kényelmesebb ülve a felárért megvásárolható bicikliszerű nyeregben, amelyet a hozzávaló rúddal rögzíthetünk a roller alaplemezéhez. A simább, stabilabb haladást a rugós tagokkal kialakított kormány- és futómű hivatott elősegíteni, de azért észben kell tartani: a kicsiny, 11,5 colos, ballonos gumikerekű gördeszka nem terepjáró. Vagyis még sima aszfalton sem árt két kézzel fogni a kormányt, göröngyös úton visszafogni a sebességet.
KÉPGALÉRIA
D.P.
Az e-rollert a kormány közepén található gyújtáskulcs elfordításával lehet „beindítani”, majd a jobboldali markolaton lévő gázkarral adagolni a kakaót. De vigyázat, induláskor már a legkisebb gázadásra ugrik, óvatlan kezek alól könnyen kiszalad a járgány. A kormányon még egy fontos szerelvény található, az akkumulátor töltöttségét jelző zöld, sárga, vörös LED-lámpa sor. Ha mindhárom világít, az a telepek teljes feltöltöttségére utal, s ahogy haladunk, a kialvó zöld, majd sárga fények figyelmeztetnek a lemerülésre. Az ésszerű távbeosztáshoz segítségül szolgálhat a kijelző melletti kis piros nyomógomb, azzal lehet takarékos üzemmódra váltani. Ilyenkor a lassan járj, tovább érsz alapján a teljesítmény 650 wattra csökken, viszont a megtehető táv növelhető. Jó tudni azt is, hogy a gázmarkolat visszacsavarásával az elektromotor azonnal lekapcsolódik. Az persze nem elég a megálláshoz: az elöl, hátul kialakított tárcsafék – a motor egyidejű kikapcsolásával – harapós, ám a kezdőknek a fékezés technikáját sem árt gyakorolni.
Ha már mindez megvan, nem kérdés: a motorkerékpár-tempójú repesztés – egy szál deszkán, néhány centire az aszfalttól – tiszta élvezet, remek mobil szórakozás. A bökkenő legfeljebb csak az, hogy hol, mert a hatályos KRESZ nem vesz tudomást a géperejű rollerekről, vagyis nem egyértelmű, hol lehet közlekedni vele.
Így például bicikliutakra csak a városon kívüli szakaszokon lehet felhajtani segédmotoros kerékpárral. Mopeddel ugye járdán sem lehet közlekedni, ezért aztán az is kérdés: minek is számít az e-roller? Másfelől az e-deszka rajongói nem győzik dicsérni az összecsukható kétkerekű mobilitását, mondván az könnyen szállítható, fel lehet vele pattanni vonatra, buszra, villamosra is. Ez nem egészen így van. Igaz, hogy a kormányoszlop lehajtható, de a roller korántsem pehelysúlyú: a mi példányunk 33 kilogrammot nyom, amiből csak az akkuk súlya több mint 13 kiló. Nem lehet csak úgy vállra kapni. Inkább mobilabb autóval: beemelni a csomagtartóba, majd a P+R parkolóból ki, majd onnan tovább rollerezni.
D.P.
Ezek után, akinek kedve szottyant, s vételi vagy bérleti szándékkal beüti netes keresőjébe az elektromos roller kifejezést, már első blikkre széles kínálatra bukkanhat. A márkanevek hangzatosak: Takira, Razor, Go-Ped, Voiter Scooter, Nitroscooter. Ám a honlapokból ítélve szállítóik inkább szerény kisvállalkozások, vagy legfeljebb webáruházak. Nem találni közöttük bevezetett márkát. A helyből bizalomgerjesztő, ismert autó-, motorkerékpár- vagy bicikligyártók láthatóan távol tartják magukat a motorizált rollerektől. Ez alól talán a BMW-Mini képezhet kivételt. A módos, fiatal célközönséget megcélzó autógyártó ugyanis megszellőztette, hogy a sokféle kiegészítő felszerelést kínáló portékáit esetleg majd kiegészíti egy saját márkanéven forgalmazott e-rollerrel is.
Ilyenformán vásárlás előtt nem árt alaposan körülnézni. A honlapok szállítási ígéreteiből nem minden igaz. Egyik esetben csak többszöri telefonérdeklődés után derült ki, hogy az eladó nem is szállítóképes, míg a másik rolleres sufnivállalkozó honlapos ígéretével ellentétben már nem is foglalkozik bérlettel. A webáruház sem biztosan jó beszerzési forrás. Az e-roller is olyan portéka, amelyet vásárlás előtt érdemes szemrevételezni, kipróbálni – a boltok néhány mondatos leírása nem igazán helyettesíti a mustrát. Tény viszont, hogy felkínálják a néhány napon belüli visszavételt, ha a kiválasztott típus mégsem az igazi. Egy szó, mint száz, a lényeg: gondoljuk meg, milyen terepen, milyen teljesítményű rollerrel akarunk száguldozni? Minden esetben kulcskérdés, hogy a szállító felkínál-e garanciát, javítási lehetőséget és alkatrész-utánpótlást.
D.P.
A mi rollerünk értékesítését egy pécsi, mellesleg pizzériában utazó vállalkozó végzi, aki elmondta: annyira beleszeretett a roller-módiba, hogy belevágott annak üzletébe is. Mint hozzátette, modelljeit egy dél-afrikai tervezte, aki Kínában gyártat, s egy cseh cég menedzseli az európai eladásokat, nálunk pedig ő nyert értékesítési jogokat. Kínálatában benzines és elektromos típusok egyaránt szerepelnek – kiviteltől, teljesítménytől függően 100 valahány ezer forinttól félmillióig terjedő árban. És hogy milyen a minőség, megbízhatóság? Erre a kérdésre néhány kilométeres út után aligha lehet kategorikusan válaszolni.
Annyi azonban bizonyos – s ez minden e-rollerre vonatkozik –, hogy a jármű lelke, az akkumulátor különös figyelmet érdemel. Minden használat után érdemes töltőre rakni a telepeket, mert ha nem dugjuk konnektorba, a lemerült akkurész elszulfátosodik, csökken kapacitása, rosszabb esetben pénztárcánk bánja 30-40 ezer forintba kerülő cseréjét. Aki sokat megy, érdemes felszerelkezni a korszerű – az ólomakkuknál jóval könnyebb, zimankóban jobban bíró és a hatótávot akár megduplázni tudó – lítium-ionos telepekkel. E battériának csupán az a szépséghibája, hogy többszörösen drágább a zselés-ólmosnál.
Bármilyen is legyen az akku, fontos, hogy vizes úton, esőben nem szabad rollerezni, mert a kerekekről felcsapódó víz tönkreteszi a hűtés miatt szabadon álló elektromotort. Mindezzel együtt az e-roller nemcsak kellemetes hobbi, hanem olcsó helyváltoztatási eszköz is. Töltésenként 10 forint körüli összeggel számolva gázeregetések nélkül, az autóhoz képest töredék áron száguldozhatunk.
További hírekért, érdekességekért lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.