szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A versenypályás használatra optimalizált, de közúton is használható BMW M4 GTS kivitelből mindössze 700 példányt készítenek a bajorok.

A BMW még februárban jelentette be, hogy az idei Moto GP szezonban egy vízbefecskendezéssel ellátott M4 lesz a biztonsági autó. A turbótól érkező levegő hűtését és az égéstérben keletkező hő csökkentését szolgáló technika ezután az M4 GTS tanulmányautóban jelent meg újra, ami már egyértelmű jele volt annak, hogy hamarosan a szériagyártásban is megjelenik. Nem is kellett rá sokat várni, hiszen a bajorok a mai napon lerántották a leplet az M4 GTS-ről, ami a valaha készült egyik leggyorsabb szériamodelljük.

BMW

Az M GmbH a 700 darabos, limitált szérias újdonság bemutatásával a BMW M3 1986-os megszületésének 30. évfordulóját ünnepli, emellett pedig megvillantja a sportrészleg tervezőmérnökeinek újítási kvalitásait a hajtáslánc-kialakítás, a futómű-összehangolás, valamint könnyűszerkezetes járműépítés terén.

Az M4 GTS motorházteteje alatt a BMW M3/M4 modellsorozat 3.0 literes, soros hathengeres erőforrása dolgozik, a turbós motor teljesítményét azonban ez esetben az innovatív vízbefecskendező rendszer sorozatgyártásra kész változata fokozza. Az újítás jelentős teljesítmény-többlethez juttatja a GTS szívét, ugyanis az alapmodell 431 lóereje helyett 500 lóerőt és 600 Nm csúcsnyomatékot présel ki magából. Az erőtöbbletnek köszönhetően álló helyzetből mindössze 3,8 másodperc alatt gyorsul fel 100 km/órás tempóra, miközben végsebessége 305 km/óránál maximált.

BMW

A motor mellett a tömegcsökkentésre is nagy hangsúlyt fektettek a tervezés során, így a könnyűszerkezetes járműépítés vezérelveinek alkalmazásával 1510 kilogrammra faragták a az M4 GTS önsúlyát. A tömegcsökkentési eljárások a karosszéria elemein kívül az utasteret is áthatják. A karosszéria-elemek mögött szénszálas kagylóülések, könnyűszerkezetes középkonzol, az első ülések mögött könnyűszerkezetes panelezettség és csomagtér-elválasztás, könnyűszerkezetes ajtókárpitok, valamint a hagyományos kilincsek funkcióját betöltő ajtóbehúzó fogantyúk kaptak helyet.

A BMW M4 GTS külsején az újratervezett motorháztető, a tető és az állítható első koptató is szénszál-erősítésű műanyagból (CFRP) készült. Az állítható hátsó légterelő szárnyat is ebből a könnyű, mégis masszív anyagból formázták meg. A kipufogórendszer titán kipufogódobot kapott, amely 20 százalékos súlycsökkentést eredményezett. A sportrendszer erőteljes, hangzása versenypályás hangulattal ruházza fel az utasteret és a jármű közvetlen környezetét.

A szériában járó M duplakuplungos automataváltó (M DCT) a hátsó tengelyre továbbítja az erőforrás teljesítményét, továbbá a sofőr a kormány mögötti váltófülekkel vagy a sebességváltó előválasztó karjával akár manuálisan is kapcsolgathat a fokozatok között. A Drivelogic váltóprogramot és a Launch Control elnevezésű rajtprogramot egyaránt az erőforrás megnövelt teljesítménye szerint hangolták újra a mérnökök.

BMW

A kovácsolt M könnyűfém keréktárcsák 666 M típusdizájn szerinti csillagküllős kivitelben, élénk narancssárga árnyalatú és polírozott dupla tónussal gurulnak a GTS alatt, elöl 265/35 R19, hátul pedig 285/30 R20 méretű Michelin Pilot Sport Cup 2 gumiabroncsokkal szerelve. A speciálisan az M4 GTS karakteréhez finomhangolt, háromutas M lengéscsillapítóval szerelt kerékfelfüggesztést a BMW ügyfelei igény szerint állíthatják be, akár egy-egy versenypálya sajátos jellegeihez is igazodva, míg a lassulásról a karbon-kerámia féktárcsák gondoskodnak.

Az első fényszórók legendás ikergyűrűi az újdonság esetében is adaptív LED-fényszórókkal és vakítás-mentes távolságifényszóró-asszisztenssel egészít ki a gyártó. A hátsó lámpatestek L-alakú kialakítása legalább annyira jellegzetes, mint az első fényszórók megjelenése. A GTS-ben ráadásul szériagyártású világpremierjét ünnepli az innovatív OLED-technológiás megvilágítás. Az OLED egy vadonatúj technológiájú fényforrás, amely teljes felületén hoz létre homogén megvilágítást – ellentétben a LED-technológiával, amely csupán egy adott ponton bocsátja ki a fényt. A fényforrás beépítési magassága mindössze 1,4 milliméter, azáltal pedig, hogy alkotóelemei egymástól függetlenül, külön-külön is aktiválhatók, a technológia a világítás-megalkotás teljesen új dimenzióját nyitja meg a tervezők előtt.

Az opcionálisan elérhető Clubsport csomag még tovább fokozza a BMW M4 GTS versenypályás képességeit. A csomag az első ülések mögött narancssárga bukócsövet, hatpontos biztonsági öveket és tűzoltó készüléket tartalmaz. Ezekkel együtt akár 7 perc 28 másodperc alatt is teljesíthető az M4 GTS volánja mögött a Nürburgring, igaz ehhez már a fejlett műszaki tartalom mellett hasonlóan magas szintű vezetési tudás is szükséges.

Aki esetleg annyira rákívánt az autóra, hogy már a vásárláson gondolkodik, annak igyekeznie kell, mivel a 700 példányból 300-at az észak-amerikai vevőknek szánnak, a maradékra pedig garantáltan rárepülnek az európai gyűjtők. Még úgy is, hogy az ára egyelőre nem ismert.

BMW
BMW
BMW
BMW
BMW
BMW

További friss autós hírekért, érdekességekért, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!