szerző:
Heimer György
Tetszett a cikk?

Norvégiában a regisztrált új autók 15 százaléka már elektromos, Németországban – amelyet elég gazdagnak tekintenek az e-autózáshoz – még az 1 százalékot sem éri el ez a mutató. Mégis milyen tényezőkön múlik, merre halad az autózás jövője, és egyáltalán fontos-e még birtokolni egy járművet?

Ahhoz, hogy az elektromos autó mindenki számára vonzó legyen, maga a járgány még édeskevés. Kell hozzá töltőhálózat, s egy sor ma még hiányzó szolgáltatás, ami viszont az e-mobilitás ügye mellett elkötelezett kormánypolitikát követel. Minderről Andreas Klugescheidet, a BMW kormányzati kapcsolatokért és a fenntarthatósági kommunikációért felelős vezetőjét kérdezte a hvg.hu.

hvg.hu: Hol tart a BMW e-mobilitásával? Az élet igazolta az elektromos autózás felfuttatására szőtt terveket, az eddig megvalósult programokat?

Andreas Klugescheid: A kérdés megválaszoláshoz először is el kell mondanom, hogy számtalan körültekintő elemzés után legutóbb a 2000-es évek közepén néztünk az ilyen ügyek mélyére: hosszú távú, stratégiai terveinkben arra jutottunk, hogy a javarészt személyautó- és motorgyártó BMW-nek mindinkább egy merőben újfajta mobilitást képviselő céggé kell válnia. E holisztikus rendszerszemlélet szerint már nem lesz elég „négy kerék”, figyelembe kell venni azt a mikrokozmoszt, amely járműgyártmányainkat körbeveszi.

hvg.hu: Azt akarja mondani, hogy a maholnap járművei ezernyi szállal kapcsolódnak majd a környezetükhöz?

A. K.: Igen, s itt jön képbe az e-autó, amelyhez a maiakkal ellentétben új szolgáltatásokra, mindenek előtt töltőhálózatra lesz szükség, városi környezetben, az úgynevezett intermodalitás szabályai szerint – vagyis többféle közlekedési eszközt, módot kombináló közlekedéshez – újszerűen kapcsolódik majd a tömegközlekedéshez vagy a közösségi megosztás alapján működő hálózatokhoz.

Voltaképpen a fenntartható közlekedés szerteágazó kérdésköréről van szó, s amikor sokakhoz hasonlóan mi is arról tanakodtunk, hogyan is fest majd a jövő autója, mobilitása az előbb felvillantott szolgáltatások elemzése mellett hat megatrendet azonosítottunk. Ezek az éghajlatváltozás, az urbanizáció (városokban lakik majd a világ népességének több mint 60 százaléka), politikai ügyek (például a szén-dioxid-kibocsátás szabályozása), gazdaság (a fosszilis energiaforrások kimerülésének ügye) kultúra (azaz a modern városi élet), valamint a fogyasztói igények változása.

E fejlődési trendekről hosszan tudnék értekezni, részletezése aligha férne bele interjúmba, de annyit megjegyeznék: e rendszerekben az autósok gondolkodásmódja is gyökeresen megváltozik, a mai értékek átalakulnak. Mi meglehetősen régi cégnek számítunk, 2016-ban ünnepeljük fennállásunk századik évfordulóját – de persze a jövőben is prosperáló cégként szeretnénk látni magunkat. Egy szó, mint száz, az ilyen és ehhez hasonló gondolkodási folyamatok megtestesült eredménye az i almárka, s ezen belül az i3-as e-autó.

hvg.hu: Ez a kiskocsi valóban újszerű vezetési élményt kínál, de hogyan köszönnek vissza azok az előbbiekben körvonalozott nagy ívű fenntarthatósági gondolatok az i3-ban?

A. K.: Mindenekelőtt az innovatív gyártásban és a szolgáltatásokban. Ennek az autónak a karosszériája már ultrakönnyű szénszálas műanyag, ami ugyan nem egetverő újdonság, de mi vezettük be elsőkként ipari méretű sorozatgyártását. Már nem a megszokott módon hegesztjük, hanem ragasztjuk, s a hagyományos festőműhely is hiányzik hozzá. Döntő fontosságú, hogy előállításához nem kell annyi energia, az 1-es kis BMW-hez viszonyítva feleannyi, s a gyártás során vízből is 70 százalékkal kevesebbet használunk.

A fenntarthatóság követelménye az egész gyártási folyamatra kiterjed. Így nagyban használunk újrahasznosított anyagokat, például az utasfülke belső borításinak egy része reciklált pet-plackokból készül. Mindemellett az i3-at már beillesztettük a DriveNow nevű közösségi autómegosztási programunkba, amely több nyugat-európai nagyvárosban működik, az ügyfelek már nem az autók tulajdonosai, csupán annak használói, rövid távú bérletben. Így Koppenhágában 400 i3-ason 5 ezer autós osztozik.

hvg.hu: Arra utal, hogy a mobilitási igények drámai változása előtt állunk?

A. K.: Egyre inkább elmozdulunk az egyedi tulajdonlástól abba az irányba, hogy egy-egy autón többen osztoznak. A közösségi megosztás részeként mi látjuk el vevőinket az áramfeltöltés olyan eszközeivel, amelyek nem tartoznak a BMW hagyományos tevékenységi körébe. A zsúfolt városi közlekedés közepette az új informatikai alkalmazások és szolgáltatások, köztük a ParkNow segítségével az autósok könnyűszerrel megtalálhatják azokat a pontokat, ahol átválthatnak tömegközlekedési eszközökre, vagy éppen bérelt biciklire pattanhatnak, úgy ahogy ezt Budapesten a Bubi már felkínálja.

hvg.hu: Amit mond az e-mobiltásról és a hozzákapcsolódó vezetési módiról, az a magyar autós számára még távoli jövőbe vesző fantasztikumnak tűnik. Egyelőre ott tartunk – legalábbis nálunk –, hogy legfeljebb a technórajongó, jómódú autós engedheti meg magának a hagyományos benzinesnél jóval drágább e-autó luxusát, nem is beszélve a hozzávaló háttér hiányosságaiból fakadó kockázatokról.

A. K.: Látni kell, hogy az e-mobilitás piaca rendkívül sokszínű. Norvégiában a regisztrált új autók 15 százaléka már elektromos, Németországban – amelyet elég gazdagnak tekintenek az e-autózáshoz – még az 1 százalékot sem éri el ez a mutató. A magyarázat egyszerű. A norvég kormányzat határozottan elkötelezte magát az e-mobilitás mellett, s e célt sokféleképpen, nem utolsósorban pénzzel is bőkezűen támogatják. De említhetem Kaliforniát is, ahol egy-két év alatt néhány ezerről 150 ezerre futott fel az e-autók eladása, főleg annak köszönhetően, hogy minden ilyen fogyasztói váltást 5 ezer dollárral dotálnak.

Azt kell mondanom, minden megszülető piacnak szüksége van anyagi ösztönzőkre és következetes kormányzati politikára, hogy a közlekedést megszabadítsák a túlzott szén-dioxid-kibocsátástól. Ebben a helyzetben a BMW-nek az a dolga, hogy megalkossuk az ehhez szükséges termékeket – de hozzáteszem, igencsak súlyos befektetések árán. A közeljövőben a konnektorról tölthető (plug in) hibrid autók széles választékét dobjuk a piacra, a 2-es, 3-as, a 7-es és az X5-ös szériának is lesz majd plug in hibrid változata.

hvg.hu: Mit gondol, a VW emissziós botránya után feltámadó dízelellenesség lökést ad az e-mobilitásnak, ami ugye a nagy dízelgyártó BMW-t is elementárisan érinti.

A. K.: Kétségtelenül, hiszen, a cégcsoport európai eladásainak közel háromnegyedét a dízelhajtású adók adják, s az ehhez kidolgozott Efficient Dynamics megoldások jóvoltából a világ élenjárói közé tartozunk. Másrészt mi az elektromos autózásban is elsők akarunk lenni, éppen úgy, mint a hagyományos belső égésű motorok és a hibridmeghajtás területén. Így hát azt mondhatom, hogy a dízelbotrány ugyan előtérbe állítja az e-autók ügyét, de az nem változtat stratégiánkon, s az nem is befolyásolta hátrányosan eladásainkat.

hvg.hu: Mint az e-mobilitás propagátora, mit üzen a magyar kormánynak? Nálunk az egykori innovátor, Jedlik Ányos nevével már nálunk is elindult egy ilyen e-program, de úgy tűnik, a szépen hangzó szlogeneknél többre még nem igen futotta.

A. K.: Nem ismerem mélyreható részleteiben a magyar kormányzat e-terveit. Mi a globális piacon, globális szereplők vagyunk, a világ minden táján, az USA-tól Kínán át Európáig értékesítjük gyártmányainkat. Minden ország helyzete más és más, s mi készséggel megosztjuk tapasztalatainkat, amelyeket az i3 mellett már a kísérleti elektromos Minivel, vagy az i8-as sportkocsival szereztünk. Mindemellett úgy gondolom, a kormány legfőbb dolga, hogy megteremtse az e-autózás infrastruktúráját, legfőképpen a töltőállomások hálózatát, s akkor majd azt autósok is elhiszik: az e-járgány már nem álom.

Azt is látni kell, hogy az innovációknak megvan a maguk fejlődési menete. Kezdetben lassan indul el, aztán elér egy olyan pontot, ahonnan a fejlődési görbe meredeken felszökik. Ezt a mintát híven leképezi az e-mobilitás is. Jelenleg még a nagy ugrás küszöbénél tartunk, de már így is egymillió plug-in vagy akkus hibrid fut a világ útjain, s én csak pár évre teszem a robbanásszerű bővülés kezdetét.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!