Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"f4675554-e31c-4e04-9c72-438fbae9b1ab","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Fülöp Attila szerint a megfelelő szerződések alá nem írásával van probléma. ","shortLead":"Fülöp Attila szerint a megfelelő szerződések alá nem írásával van probléma. ","id":"20241222_Az-allamtitkar-a-Facebookon-magyarazza-miert-nem-adhattak-at-a-gyerekeknek-az-adomanyokat-Magyar-Peterek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f4675554-e31c-4e04-9c72-438fbae9b1ab.jpg","index":0,"item":"26a68f6f-295d-4752-bc63-6ec64d70f1d4","keywords":null,"link":"/itthon/20241222_Az-allamtitkar-a-Facebookon-magyarazza-miert-nem-adhattak-at-a-gyerekeknek-az-adomanyokat-Magyar-Peterek","timestamp":"2024. december. 22. 12:50","title":"Az államtitkár a Facebookon magyarázza, miért nem adhatták át a gyerekeknek az adományokat Magyar Péterék","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"afebaf70-f7be-47a2-88b4-779a9729d0c9","c_author":"Iványi Blanka","category":"360","description":"","shortLead":"","id":"20241223_hvg-ivanyi-blanka-orszagot-lanyomnak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/afebaf70-f7be-47a2-88b4-779a9729d0c9.jpg","index":0,"item":"c020c901-dcb8-4d48-b3fc-ff739a67afe3","keywords":null,"link":"/360/20241223_hvg-ivanyi-blanka-orszagot-lanyomnak","timestamp":"2024. december. 23. 08:00","title":"Iványi Blanka: Országot lányomnak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b2afbbfe-be14-495a-84cc-09870e973c20","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A tajvani nő azt üzeni az időseknek, hogy mozogjanak. ","shortLead":"A tajvani nő azt üzeni az időseknek, hogy mozogjanak. ","id":"20241223_90-eves-sulyemelo-parkinson-kor","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b2afbbfe-be14-495a-84cc-09870e973c20.jpg","index":0,"item":"45f9e958-6978-418d-8930-57ade56bbd04","keywords":null,"link":"/elet/20241223_90-eves-sulyemelo-parkinson-kor","timestamp":"2024. december. 23. 08:42","title":"90 évesen nevezett be egy súlyemelő versenyre, miután Parkinson-kórral diagnosztizálták ","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9152044a-a958-43c9-9036-02d65f60acd7","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"itthon","description":"Napközben a havaseső mellett főként a Duna vonalának tágabb térségében lehet további havazásra számítani.","shortLead":"Napközben a havaseső mellett főként a Duna vonalának tágabb térségében lehet további havazásra számítani.","id":"20241222_Elerte-a-havazas-Budapestet-a-Mecsekben-20-centi-is-hullhat-hetfon","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9152044a-a958-43c9-9036-02d65f60acd7.jpg","index":0,"item":"9fa55d08-2c80-4c0a-913a-5a619c0a97d1","keywords":null,"link":"/itthon/20241222_Elerte-a-havazas-Budapestet-a-Mecsekben-20-centi-is-hullhat-hetfon","timestamp":"2024. december. 22. 19:58","title":"Elérte a havazás Budapestet, a Mecsekben 20 centi is hullhat hétfőn","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8ca34980-309d-4ca5-b9ec-571c61b63839","c_author":"Bábel Vilmos","category":"vilag","description":"Az Egyesült Államok következő elnökének területi igényei vannak Dániával és Panamával szemben, legalábbis erről posztolt a közösségi oldalán. Grönlandot már az előző hivatali ideje alatt is meg akarta venni, akkor a dánok nemet mondtak. ","shortLead":"Az Egyesült Államok következő elnökének területi igényei vannak Dániával és Panamával szemben, legalábbis erről...","id":"20241223_Trump-belengette-hogy-Amerikanak-kell-Gronland-es-a-Panama-csatornat-is-keri-vissza","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8ca34980-309d-4ca5-b9ec-571c61b63839.jpg","index":0,"item":"53072ab7-cc47-43df-9fdf-fc00d66b785c","keywords":null,"link":"/vilag/20241223_Trump-belengette-hogy-Amerikanak-kell-Gronland-es-a-Panama-csatornat-is-keri-vissza","timestamp":"2024. december. 23. 14:59","title":"Trump belengette, hogy Amerikának kell Grönland, és a Panama-csatornát is kéri vissza","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fbc8e8bb-baa4-4734-8b27-97e0063c8d7b","c_author":"MTI","category":"cegauto","description":"A balesetben ketten életüket veszették.","shortLead":"A balesetben ketten életüket veszették.","id":"20241223_baleset-m5-autopalya-leallosav-mikrobusz-auto-karambol","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fbc8e8bb-baa4-4734-8b27-97e0063c8d7b.jpg","index":0,"item":"6b5fc938-599a-4a6b-964b-76ec36938101","keywords":null,"link":"/cegauto/20241223_baleset-m5-autopalya-leallosav-mikrobusz-auto-karambol","timestamp":"2024. december. 23. 09:17","title":"Leállósávban álló mikrobuszba rohant egy autó az M5-ösön","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5d54606c-8468-4c46-b046-3ae88e2c9ca7","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A férfi Magyarországon kapott politikai menedékjogot. ","shortLead":"A férfi Magyarországon kapott politikai menedékjogot. ","id":"20241221_marcin-romanowski-interpol-korozes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5d54606c-8468-4c46-b046-3ae88e2c9ca7.jpg","index":0,"item":"9ec72de3-1962-4740-a8df-550c5188ba76","keywords":null,"link":"/itthon/20241221_marcin-romanowski-interpol-korozes","timestamp":"2024. december. 21. 20:59","title":"A lengyelek az Interpol vörös listájára tetetnék a volt miniszterhelyettest, aki Magyarországra menekült","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c8ce88fd-8dcb-441b-b3d3-39aa2ffd6b4b","c_author":"Nagy Gábor","category":"vilag","description":"Donald Trump 2019 után ismét bejelentkezett Grönlandért. Öt éve még meg akarta venni a világ negyedik legnagyobb területű közigazgatási egységének számító szigetet, ezúttal egyelőre csak annyit közölt, hogy „a Grönland feletti tulajdonjog és ellenőrzés abszolút szükségszerűség” az Egyesült Államok számára. A Panama-csatornára is igényt tartó Trump szavai ezúttal is hűvös fogadatásra találtak a grönlandi miniszterelnöknél, ugyanakkor a hatszáz éve Dániához tartozó, autonóm sziget amerikai megszerzése már a XIX. században is felmerült. ","shortLead":"Donald Trump 2019 után ismét bejelentkezett Grönlandért. Öt éve még meg akarta venni a világ negyedik legnagyobb...","id":"20241223_gronland-trump-vasarlas-tortenelem-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c8ce88fd-8dcb-441b-b3d3-39aa2ffd6b4b.jpg","index":0,"item":"d390055b-1ba3-49a0-bc4d-cec9ae9dba4f","keywords":null,"link":"/vilag/20241223_gronland-trump-vasarlas-tortenelem-ebx","timestamp":"2024. december. 23. 19:09","title":"Régi amerikai álmot álmodik újra Trump, amikor rá akarja tenni a kezét Grönlandra","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
"Az elektromos autó egyáltalán nem álom" - interjú
szerző:
Heimer György
Tetszett a cikk?
Norvégiában a regisztrált új autók 15 százaléka már elektromos, Németországban – amelyet elég gazdagnak tekintenek az e-autózáshoz – még az 1 százalékot sem éri el ez a mutató. Mégis milyen tényezőkön múlik, merre halad az autózás jövője, és egyáltalán fontos-e még birtokolni egy járművet?
Ahhoz, hogy az elektromos autó mindenki számára vonzó legyen, maga a járgány még édeskevés. Kell hozzá töltőhálózat, s egy sor ma még hiányzó szolgáltatás, ami viszont az e-mobilitás ügye mellett elkötelezett kormánypolitikát követel. Minderről Andreas Klugescheidet, a BMW kormányzati kapcsolatokért és a fenntarthatósági kommunikációért felelős vezetőjét kérdezte a hvg.hu.
hvg.hu: Hol tart a BMW e-mobilitásával? Az élet igazolta az elektromos autózás felfuttatására szőtt terveket, az eddig megvalósult programokat?
Andreas Klugescheid: A kérdés megválaszoláshoz először is el kell mondanom, hogy számtalan körültekintő elemzés után legutóbb a 2000-es évek közepén néztünk az ilyen ügyek mélyére: hosszú távú, stratégiai terveinkben arra jutottunk, hogy a javarészt személyautó- és motorgyártó BMW-nek mindinkább egy merőben újfajta mobilitást képviselő céggé kell válnia. E holisztikus rendszerszemlélet szerint már nem lesz elég „négy kerék”, figyelembe kell venni azt a mikrokozmoszt, amely járműgyártmányainkat körbeveszi.
hvg.hu: Azt akarja mondani, hogy a maholnap járművei ezernyi szállal kapcsolódnak majd a környezetükhöz?
A. K.: Igen, s itt jön képbe az e-autó, amelyhez a maiakkal ellentétben új szolgáltatásokra, mindenek előtt töltőhálózatra lesz szükség, városi környezetben, az úgynevezett intermodalitás szabályai szerint – vagyis többféle közlekedési eszközt, módot kombináló közlekedéshez – újszerűen kapcsolódik majd a tömegközlekedéshez vagy a közösségi megosztás alapján működő hálózatokhoz.
Voltaképpen a fenntartható közlekedés szerteágazó kérdésköréről van szó, s amikor sokakhoz hasonlóan mi is arról tanakodtunk, hogyan is fest majd a jövő autója, mobilitása az előbb felvillantott szolgáltatások elemzése mellett hat megatrendet azonosítottunk. Ezek az éghajlatváltozás, az urbanizáció (városokban lakik majd a világ népességének több mint 60 százaléka), politikai ügyek (például a szén-dioxid-kibocsátás szabályozása), gazdaság (a fosszilis energiaforrások kimerülésének ügye) kultúra (azaz a modern városi élet), valamint a fogyasztói igények változása.
E fejlődési trendekről hosszan tudnék értekezni, részletezése aligha férne bele interjúmba, de annyit megjegyeznék: e rendszerekben az autósok gondolkodásmódja is gyökeresen megváltozik, a mai értékek átalakulnak. Mi meglehetősen régi cégnek számítunk, 2016-ban ünnepeljük fennállásunk századik évfordulóját – de persze a jövőben is prosperáló cégként szeretnénk látni magunkat. Egy szó, mint száz, az ilyen és ehhez hasonló gondolkodási folyamatok megtestesült eredménye az i almárka, s ezen belül az i3-as e-autó.
hvg.hu: Ez a kiskocsi valóban újszerű vezetési élményt kínál, de hogyan köszönnek vissza azok az előbbiekben körvonalozott nagy ívű fenntarthatósági gondolatok az i3-ban?
A. K.: Mindenekelőtt az innovatív gyártásban és a szolgáltatásokban. Ennek az autónak a karosszériája már ultrakönnyű szénszálas műanyag, ami ugyan nem egetverő újdonság, de mi vezettük be elsőkként ipari méretű sorozatgyártását. Már nem a megszokott módon hegesztjük, hanem ragasztjuk, s a hagyományos festőműhely is hiányzik hozzá. Döntő fontosságú, hogy előállításához nem kell annyi energia, az 1-es kis BMW-hez viszonyítva feleannyi, s a gyártás során vízből is 70 százalékkal kevesebbet használunk.
A fenntarthatóság követelménye az egész gyártási folyamatra kiterjed. Így nagyban használunk újrahasznosított anyagokat, például az utasfülke belső borításinak egy része reciklált pet-plackokból készül. Mindemellett az i3-at már beillesztettük a DriveNow nevű közösségi autómegosztási programunkba, amely több nyugat-európai nagyvárosban működik, az ügyfelek már nem az autók tulajdonosai, csupán annak használói, rövid távú bérletben. Így Koppenhágában 400 i3-ason 5 ezer autós osztozik.
hvg.hu: Arra utal, hogy a mobilitási igények drámai változása előtt állunk?
A. K.: Egyre inkább elmozdulunk az egyedi tulajdonlástól abba az irányba, hogy egy-egy autón többen osztoznak. A közösségi megosztás részeként mi látjuk el vevőinket az áramfeltöltés olyan eszközeivel, amelyek nem tartoznak a BMW hagyományos tevékenységi körébe. A zsúfolt városi közlekedés közepette az új informatikai alkalmazások és szolgáltatások, köztük a ParkNow segítségével az autósok könnyűszerrel megtalálhatják azokat a pontokat, ahol átválthatnak tömegközlekedési eszközökre, vagy éppen bérelt biciklire pattanhatnak, úgy ahogy ezt Budapesten a Bubi már felkínálja.
hvg.hu: Amit mond az e-mobiltásról és a hozzákapcsolódó vezetési módiról, az a magyar autós számára még távoli jövőbe vesző fantasztikumnak tűnik. Egyelőre ott tartunk – legalábbis nálunk –, hogy legfeljebb a technórajongó, jómódú autós engedheti meg magának a hagyományos benzinesnél jóval drágább e-autó luxusát, nem is beszélve a hozzávaló háttér hiányosságaiból fakadó kockázatokról.
A. K.: Látni kell, hogy az e-mobilitás piaca rendkívül sokszínű. Norvégiában a regisztrált új autók 15 százaléka már elektromos, Németországban – amelyet elég gazdagnak tekintenek az e-autózáshoz – még az 1 százalékot sem éri el ez a mutató. A magyarázat egyszerű. A norvég kormányzat határozottan elkötelezte magát az e-mobilitás mellett, s e célt sokféleképpen, nem utolsósorban pénzzel is bőkezűen támogatják. De említhetem Kaliforniát is, ahol egy-két év alatt néhány ezerről 150 ezerre futott fel az e-autók eladása, főleg annak köszönhetően, hogy minden ilyen fogyasztói váltást 5 ezer dollárral dotálnak.
Azt kell mondanom, minden megszülető piacnak szüksége van anyagi ösztönzőkre és következetes kormányzati politikára, hogy a közlekedést megszabadítsák a túlzott szén-dioxid-kibocsátástól. Ebben a helyzetben a BMW-nek az a dolga, hogy megalkossuk az ehhez szükséges termékeket – de hozzáteszem, igencsak súlyos befektetések árán. A közeljövőben a konnektorról tölthető (plug in) hibrid autók széles választékét dobjuk a piacra, a 2-es, 3-as, a 7-es és az X5-ös szériának is lesz majd plug in hibrid változata.
hvg.hu: Mit gondol, a VW emissziós botránya után feltámadó dízelellenesség lökést ad az e-mobilitásnak, ami ugye a nagy dízelgyártó BMW-t is elementárisan érinti.
A. K.: Kétségtelenül, hiszen, a cégcsoport európai eladásainak közel háromnegyedét a dízelhajtású adók adják, s az ehhez kidolgozott Efficient Dynamics megoldások jóvoltából a világ élenjárói közé tartozunk. Másrészt mi az elektromos autózásban is elsők akarunk lenni, éppen úgy, mint a hagyományos belső égésű motorok és a hibridmeghajtás területén. Így hát azt mondhatom, hogy a dízelbotrány ugyan előtérbe állítja az e-autók ügyét, de az nem változtat stratégiánkon, s az nem is befolyásolta hátrányosan eladásainkat.
hvg.hu: Mint az e-mobilitás propagátora, mit üzen a magyar kormánynak? Nálunk az egykori innovátor, Jedlik Ányos nevével már nálunk is elindult egy ilyen e-program, de úgy tűnik, a szépen hangzó szlogeneknél többre még nem igen futotta.
A. K.: Nem ismerem mélyreható részleteiben a magyar kormányzat e-terveit. Mi a globális piacon, globális szereplők vagyunk, a világ minden táján, az USA-tól Kínán át Európáig értékesítjük gyártmányainkat. Minden ország helyzete más és más, s mi készséggel megosztjuk tapasztalatainkat, amelyeket az i3 mellett már a kísérleti elektromos Minivel, vagy az i8-as sportkocsival szereztünk. Mindemellett úgy gondolom, a kormány legfőbb dolga, hogy megteremtse az e-autózás infrastruktúráját, legfőképpen a töltőállomások hálózatát, s akkor majd azt autósok is elhiszik: az e-járgány már nem álom.
Azt is látni kell, hogy az innovációknak megvan a maguk fejlődési menete. Kezdetben lassan indul el, aztán elér egy olyan pontot, ahonnan a fejlődési görbe meredeken felszökik. Ezt a mintát híven leképezi az e-mobilitás is. Jelenleg még a nagy ugrás küszöbénél tartunk, de már így is egymillió plug-in vagy akkus hibrid fut a világ útjain, s én csak pár évre teszem a robbanásszerű bővülés kezdetét.
Négy nap alatt négyszer nyilatkozott és értékelt évet a miniszterelnök, aki ezt négyféleképpen tette meg. Milyen volt az európai, a tanítóbácsis, a rutinból lenyomós és a szerepét komolyan vevő Orbán, és mi volt a közös a négy szerepben?
A tüntetők már nemcsak az újvidéki katasztrófa felelőseinek megbüntetését követelik, hanem a szerb kormány és az államfő lemondását is. Djokovic is megszólalt.