szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Lamborghini imádta az autókat, még a Ferrarikat is átépítette volna, ha teheti. De nem tehette, ezért saját céget alapított, hogy megmutassa Enzo Ferrarinak: lehet ezt jobban is csinálni.

Egy álom teljesült az idei Genfi Autószalonon, amire a szuperautók rajongói már nagyon régóta vártak. A Lamborghini a világ egyik legnagyobb autós eseményén mutatta be Centanario névre keresztelt, 770 lóerős modelljét, amelyre a korábbi modellekkel ellentétben ezúttal nem (csak) a teljesítménye miatt figyelt a világ. A nevéből már könnyen kitalálható: ünnepi gépről van szó, ráadásul nem is akármilyen ünnep apropóján készítették el. Kereken 100 éve, 1916. április 28-án született Ferruccio Elio Arturo Lamborghini, aki nélkül ma szegényebb lenne az autóipar.

Lamborghini olasz szőlőbirtokos családba született, de a mezőgazdaság mellett a gépek iránt is érdeklődött, így a második világháború után, 1948-ban megalapította saját traktorgyártó cégét, a Lamborghini Trattorit. A vállalkozás hamar sikeres lett, annyira, hogy az egyik legfontosabb mezőgazdasági felszerelést gyártó céggé lépett elő a háború utáni olasz gazdaság rendezése idején.

Megindult a termelés a traktorgyárban. 1948-as felvétel.
Lamborghini

Bő egy évtizeddel később, 1959-ben újabb céget alapított Lamborghini Bruciatori néven, amely többek között légkondicionáló berendezések készítésével foglalkozott. Bár ekkor még híre sem volt az autógyárnak, Lamborghininek már megfordult a fejében a cégalapítás, az induláshoz szükséges végső lökést azonban a világ legismertebb autógyártó vállalata, a Ferrari adta meg.

Lamborghini 1958-ban Maranellóba utazott, hogy vegyen magának egy Ferrari 250 GT-t, majd a következő években további autókat vásárolt, például a 250 SWB Berlinettát és a négyüléses 250 GT-t. Ám mindegyikről azt gondolta, hogy túl hangosak és az útfekvésük sem megfelelő. Lamborghini többször is megkereste Enzo Ferrarit, hogy javaslatokat tegyen arra, miképp lehetne jobb az autó, de a "Commandante" minden alkalommal elzavarta. Ekkor döntött úgy, hogy saját autót épít, így 1963-ban megalapította legfontosabb cégét, az Automobili Lamborghinit.

Első autójának tervét, az azóta legendássá vált 350GT-ét 1963 májusában mutatta be a nagyközönségnek.

Lamborghini és a 350GT. Ekkor még csak makett formában.
AFP / Leemage

Az autót még az év szeptemberében gyártani is kezdték, az első modell 1964 májusában gördült le a futószalagról, az utolsó 1966-ban. Összesen 120 darab készült belőle.

Terepszemle. Minden elemnek tökéletesen kellett illeszkednie.
AFP /Leemage

1966 után egy másik fontos modell következett, a Miura, amelyből már jóval több, összesen 764 épült a gyártás hét éve alatt. Az utókor számára készült egy olyan fotó is, amelyen az látszik, ahogy az első ilyen modelleket szerelik össze. A 4000 köbcentis, V12-es motorhoz egy ötfokozatú manuális sebességváltó társult.

1964. május 5.: készülnek az első Miurák.
AFP / Leemage

A sikerek mellett a balszerencséből is kijutott Lamborghininek: 1971-ben a Lamborghini Trattori komoly bajba került, Dél-Afrika ugyanis lemondta a megrendeléseket, majd hasonlóképpen tett Bolívia is. Mivel a traktorgyár a termelés felét exportra készítette, komoly érvágás volt a számára a visszamondott rendelés, így végül 1972-ben a konkurenciának adta el vállalkozását Lamborghini.

Ha ez nem lett volna elég, az autógyár is bajba került. Hogy megmentse, a cég 51 százalékát egy svájci üzletembernek, Georges-Henri Rossettinek adta el. Rossetti azonban sosem folyt bele igazán a cég ügyeibe, így Lamborghini tovább folytathatta a munkáját a Sant'Agata gyárban, amely azóta is folyamatosan termel.

AFP / Andrea Samaritani
AFP / Andrea Samaritani
AFP / Andrea Samaritani
AFP / Andrea Samaritani

Az 1973-as olajválsággal viszont tovább romlott a helyzet, a nagyteljesítményű autók gyártói sorra nehéz helyzetbe kerültek, Lamborghininek pedig elege lett. 1974-ben eladta a maradék, 49 százalékos részesedését Rossetti egyik barátjának, René Leimernek, és végleg kiszállt az autógyártásból. A márkanév azonban megmaradt.

Lamborghini visszatért a légkondicionálók és hidraulikus berendezések gyártásához. 1993. február 20-án, 76 évesen halt meg egy olasz kórházban, miután 15 nappal korábban szívrohamot kapott.

A cég azóta is a szuperautók gyártásával foglalkozik, az elmúlt évtizedekben számos kiváló sportkocsit készített:

AFP / Olivier Morin
Lamborghini Gallardo
AFP / Roberto Schmidt
AFP / Olivier Morin
Lamborghini Aventador SV Roadster
AFP / Odd Andersen
Lamborghini Aventador LP700-4
AFP / Joel Saget

Azt, hogy miképp fejlődtek a gépek, a Lamborghini központjánál lévő múzeumban is nyomon lehet követni.

AFP / Andrea Samaritani

A traktorokat gyártó Lamborghini Trattori a mai napig is aktív, az általa gyártott traktorokkal Magyarországon is találkozhatunk.

Túry Gergely

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!