Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"c566f55a-b81e-4cb7-b737-d119ea6fd9a8","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Donald Trump szerint csütörtökön jelentik be a részleteket, a megállapodás ugyanakkor szűk körű lesz, és csak az autó- és acélipart fogja érinteni.","shortLead":"Donald Trump szerint csütörtökön jelentik be a részleteket, a megállapodás ugyanakkor szűk körű lesz, és csak az autó...","id":"20250508_A-britek-egyezhetnek-meg-eloszor-Trumppal-a-vamok-csokkenteserol","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c566f55a-b81e-4cb7-b737-d119ea6fd9a8.jpg","index":0,"item":"7423d6b8-a521-42aa-ae35-b665d08e229c","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250508_A-britek-egyezhetnek-meg-eloszor-Trumppal-a-vamok-csokkenteserol","timestamp":"2025. május. 08. 13:22","title":"A britek egyezhetnek meg először Trumppal a vámok csökkentéséről","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"181b6746-ed43-41f7-b418-0d139badc36e","c_author":"V.É.","category":"elet","description":"A természet legnagyobb történetmesélőjéből a világ lelkiismerete – egyesek talán azt is remélik, a világ megmentője – lett Sir David Attenborough. 99 éves korára elkészítette a szerinte legfontosabb filmjét is. ","shortLead":"A természet legnagyobb történetmesélőjéből a világ lelkiismerete – egyesek talán azt is remélik, a világ megmentője –...","id":"20250508_sir-david-attenborough-99-ocean","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/181b6746-ed43-41f7-b418-0d139badc36e.jpg","index":0,"item":"eecafac3-9efd-4948-af10-6930464a409a","keywords":null,"link":"/elet/20250508_sir-david-attenborough-99-ocean","timestamp":"2025. május. 08. 04:30","title":"Sir David Attenborough 99 évesen sem adja fel, hogy megmentse a bolygónkat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f3272f96-be37-490f-9b25-5e364c66e82a","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Sietni kellett a Budapest-Belgrád vasúttal.","shortLead":"Sietni kellett a Budapest-Belgrád vasúttal.","id":"20250509_dunaharaszti-budapest-belgrad-vasut-korbeaszfaltozott-villanyoszlop","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f3272f96-be37-490f-9b25-5e364c66e82a.jpg","index":0,"item":"1c3581b7-2337-42b3-a965-8176415685b0","keywords":null,"link":"/elet/20250509_dunaharaszti-budapest-belgrad-vasut-korbeaszfaltozott-villanyoszlop","timestamp":"2025. május. 09. 19:45","title":"Az út közepén hagytak és körbeaszfaltoztak egy villanyoszlopot Dunaharasztiban – fotó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"da3e5856-5b55-477a-a21b-abf94786ab70","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"kkv","description":"Hernádi Zsolt szerint a vállalat bizonytalan időszakban ért el stabil eredményt.","shortLead":"Hernádi Zsolt szerint a vállalat bizonytalan időszakban ért el stabil eredményt.","id":"20250509_mol-elso-negyedeves-uzleti-eredmeny","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/da3e5856-5b55-477a-a21b-abf94786ab70.jpg","index":0,"item":"5f25336a-2c0e-4a72-8684-ecbed3ea31ba","keywords":null,"link":"/kkv/20250509_mol-elso-negyedeves-uzleti-eredmeny","timestamp":"2025. május. 09. 05:03","title":"Növelte az eredményét a Mol az első negyedévben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"efdd96c0-756d-49ff-96bc-7f1f957ddb44","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"A magyar állam támogatásával megjelent cikk magánbefektetőként említi a BDPST Groupot.","shortLead":"A magyar állam támogatásával megjelent cikk magánbefektetőként említi a BDPST Groupot.","id":"20250509_gellert-szallo-cnn-tiborcz-propaganda","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/efdd96c0-756d-49ff-96bc-7f1f957ddb44.jpg","index":0,"item":"f935a20a-6e17-433b-ab30-d60caf222a73","keywords":null,"link":"/kkv/20250509_gellert-szallo-cnn-tiborcz-propaganda","timestamp":"2025. május. 09. 12:23","title":"Tiborcz említése nélkül reklámozza a CNN a megújuló Gellért Szállót","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ece36359-7f6b-4bfd-b5ed-fc420185cac0","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A szedán és kombi formában támadó új Audi RS5-nek már javában zajlik a Nordschleifén történő tesztelése.","shortLead":"A szedán és kombi formában támadó új Audi RS5-nek már javában zajlik a Nordschleifén történő tesztelése.","id":"20250508_videon-a-v6-mellett-kitarto-vadonatuj-audi-rs5","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ece36359-7f6b-4bfd-b5ed-fc420185cac0.jpg","index":0,"item":"490fdecf-100f-4bb3-8e57-93b0eb6a5d86","keywords":null,"link":"/cegauto/20250508_videon-a-v6-mellett-kitarto-vadonatuj-audi-rs5","timestamp":"2025. május. 08. 06:41","title":"Videón a V6 mellett kitartó vadonatúj Audi RS5","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3fcba763-2c5b-4fae-8ec7-2b365dc1c32a","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Terézváros polgármestere azt írja, kell foglalkozni a témával, és vitatkozni róla, de nem így. A Párbeszéd szerint ők csak a mindenkit érintő kérdésekről kezdeményeztek vitát.","shortLead":"Terézváros polgármestere azt írja, kell foglalkozni a témával, és vitatkozni róla, de nem így. A Párbeszéd szerint ők...","id":"20250509_Soproni-Tamas-Parbeszed-vallasgyalazo-egyhaz-plakat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3fcba763-2c5b-4fae-8ec7-2b365dc1c32a.jpg","index":0,"item":"5cdcd001-4f8c-4312-9e5c-b719c9c829aa","keywords":null,"link":"/itthon/20250509_Soproni-Tamas-Parbeszed-vallasgyalazo-egyhaz-plakat","timestamp":"2025. május. 09. 14:18","title":"Soproni Tamás nekiment a Párbeszédnek, felháborodott a „vallásgyalázó” plakátokon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b7877c7d-492b-429d-99bb-0b46c71e8886","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A minden előzmény nélküli Hyundai Elexio egy középkategóriás szabadidő-autó.","shortLead":"A minden előzmény nélküli Hyundai Elexio egy középkategóriás szabadidő-autó.","id":"20250508_700-kilometeres-hatotavu-vadonatuj-hyundai-elexio-villanyauto","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b7877c7d-492b-429d-99bb-0b46c71e8886.jpg","index":0,"item":"d542abd8-e00b-4df0-ba2d-13964ee6a554","keywords":null,"link":"/cegauto/20250508_700-kilometeres-hatotavu-vadonatuj-hyundai-elexio-villanyauto","timestamp":"2025. május. 08. 07:21","title":"700 kilométeres hatótávú vadonatúj Hyundai villanyautó érkezett","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A traktoroktól a 770 lóerőig – ritka fotók a legendás Lamborghini történetéből
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Lamborghini imádta az autókat, még a Ferrarikat is átépítette volna, ha teheti. De nem tehette, ezért saját céget alapított, hogy megmutassa Enzo Ferrarinak: lehet ezt jobban is csinálni.
Egy álom teljesült az idei Genfi Autószalonon, amire a szuperautók rajongói már nagyon régóta vártak. A Lamborghini a világ egyik legnagyobb autós eseményén mutatta be Centanario névre keresztelt, 770 lóerős modelljét, amelyre a korábbi modellekkel ellentétben ezúttal nem (csak) a teljesítménye miatt figyelt a világ. A nevéből már könnyen kitalálható: ünnepi gépről van szó, ráadásul nem is akármilyen ünnep apropóján készítették el. Kereken 100 éve, 1916. április 28-án született Ferruccio Elio Arturo Lamborghini, aki nélkül ma szegényebb lenne az autóipar.
Lamborghini olasz szőlőbirtokos családba született, de a mezőgazdaság mellett a gépek iránt is érdeklődött, így a második világháború után, 1948-ban megalapította saját traktorgyártó cégét, a Lamborghini Trattorit. A vállalkozás hamar sikeres lett, annyira, hogy az egyik legfontosabb mezőgazdasági felszerelést gyártó céggé lépett elő a háború utáni olasz gazdaság rendezése idején.
Megindult a termelés a traktorgyárban. 1948-as felvétel.
Lamborghini
Bő egy évtizeddel később, 1959-ben újabb céget alapított Lamborghini Bruciatori néven, amely többek között légkondicionáló berendezések készítésével foglalkozott. Bár ekkor még híre sem volt az autógyárnak, Lamborghininek már megfordult a fejében a cégalapítás, az induláshoz szükséges végső lökést azonban a világ legismertebb autógyártó vállalata, a Ferrari adta meg.
Lamborghini 1958-ban Maranellóba utazott, hogy vegyen magának egy Ferrari 250 GT-t, majd a következő években további autókat vásárolt, például a 250 SWB Berlinettát és a négyüléses 250 GT-t. Ám mindegyikről azt gondolta, hogy túl hangosak és az útfekvésük sem megfelelő. Lamborghini többször is megkereste Enzo Ferrarit, hogy javaslatokat tegyen arra, miképp lehetne jobb az autó, de a "Commandante" minden alkalommal elzavarta. Ekkor döntött úgy, hogy saját autót épít, így 1963-ban megalapította legfontosabb cégét, az Automobili Lamborghinit.
Első autójának tervét, az azóta legendássá vált 350GT-ét 1963 májusában mutatta be a nagyközönségnek.
Lamborghini és a 350GT. Ekkor még csak makett formában.
AFP / Leemage
Az autót még az év szeptemberében gyártani is kezdték, az első modell 1964 májusában gördült le a futószalagról, az utolsó 1966-ban. Összesen 120 darab készült belőle.
Terepszemle. Minden elemnek tökéletesen kellett illeszkednie.
AFP /Leemage
1966 után egy másik fontos modell következett, a Miura, amelyből már jóval több, összesen 764 épült a gyártás hét éve alatt. Az utókor számára készült egy olyan fotó is, amelyen az látszik, ahogy az első ilyen modelleket szerelik össze. A 4000 köbcentis, V12-es motorhoz egy ötfokozatú manuális sebességváltó társult.
1964. május 5.: készülnek az első Miurák.
AFP / Leemage
A sikerek mellett a balszerencséből is kijutott Lamborghininek: 1971-ben a Lamborghini Trattori komoly bajba került, Dél-Afrika ugyanis lemondta a megrendeléseket, majd hasonlóképpen tett Bolívia is. Mivel a traktorgyár a termelés felét exportra készítette, komoly érvágás volt a számára a visszamondott rendelés, így végül 1972-ben a konkurenciának adta el vállalkozását Lamborghini.
Ha ez nem lett volna elég, az autógyár is bajba került. Hogy megmentse, a cég 51 százalékát egy svájci üzletembernek, Georges-Henri Rossettinek adta el. Rossetti azonban sosem folyt bele igazán a cég ügyeibe, így Lamborghini tovább folytathatta a munkáját a Sant'Agata gyárban, amely azóta is folyamatosan termel.
AFP / Andrea Samaritani
AFP / Andrea Samaritani
AFP / Andrea Samaritani
AFP / Andrea Samaritani
Az 1973-as olajválsággal viszont tovább romlott a helyzet, a nagyteljesítményű autók gyártói sorra nehéz helyzetbe kerültek, Lamborghininek pedig elege lett. 1974-ben eladta a maradék, 49 százalékos részesedését Rossetti egyik barátjának, René Leimernek, és végleg kiszállt az autógyártásból. A márkanév azonban megmaradt.
Lamborghini visszatért a légkondicionálók és hidraulikus berendezések gyártásához. 1993. február 20-án, 76 évesen halt meg egy olasz kórházban, miután 15 nappal korábban szívrohamot kapott.
A cég azóta is a szuperautók gyártásával foglalkozik, az elmúlt évtizedekben számos kiváló sportkocsit készített:
AFP / Olivier Morin
Lamborghini Gallardo
AFP / Roberto Schmidt
AFP / Olivier Morin
Lamborghini Aventador SV Roadster
AFP / Odd Andersen
Lamborghini Aventador LP700-4
AFP / Joel Saget
Azt, hogy miképp fejlődtek a gépek, a Lamborghini központjánál lévő múzeumban is nyomon lehet követni.
AFP / Andrea Samaritani
A traktorokat gyártó Lamborghini Trattori a mai napig is aktív, az általa gyártott traktorokkal Magyarországon is találkozhatunk.