szerző:
Tetszett a cikk?

A kompakt kategória mostani etalonjai – a Golf, az új Astra - nagyon magas polcon vannak, ez minimumelvárásként követelte meg a negyedikgenerációs Renault Megane-tól is, hogy nagyot lépjen előre. A külső-belső dizájnt illetően nem is lesz sok panasz a francia ötajtósra. Kérdés, hogy az összbenyomás is ilyen erős-e?

Kezdjük most hátulról: ez igazán jól sikerült része a kocsinak. Eleve a jó szélesre húzott hátsó kerékjárati ívek, a hátsó lámpák 3D-s hatású kialakítása, valamint a hosszú LED-fény kifejezetten kívánatossá teszik a Megane-t. Persze az egyedi hátsóval van már tapasztalata a Megane-nak, elég, ha a második generáció kacsafarú szériájára gondolunk.

Az első traktus szintén látványos a hatalmas Renault-emblémával és krómozott hűtőráccsal, a hokiütős, ledes, nappali menetfénnyel, amelyet egybefolyattak a lámpatesttel, de mégis a lángvörös metálfényű autó hátulja az, amely igazán ütős. Ugyanakkor az apró részletek is igényesek - mint az első sárvédőelem kis plakettjének helye, amely az első ajtón folytatódik -, látszik, hogy figyeltek a dizájnerek.

Összességében leginkább azt lehet megállapítani az új Megane-ról, hogy végiggondolt és jól összerakott autó. Az ajtók dupla gumitömítései, a futómű vagy a milliónyi információs vagy szórakozató kütyü, mind jó jel abból a szempontból, hogy a Megane kissé megkopott nimbuszát helyreállítsák.

D.P.

A kompakt kategória ötajtósai mindig is az európai közönség legfontosabb mércéje volt, a VW Golf a mai napig szinte behozhatatlan előnnyel vezeti az eladási listákat. A tervezőcsapatok a franciáknál, olaszoknál és más márkák esetében a németeknél is mindig a wolfsburgi modellt veszik elő, ha olyat kocsit akarnak csinálni, amely übereli a Golfot. Most meg még egy év autója Opel Astra is becsúszott a kategóriába, mint legyűrendő vetélytárs. A negyedikgenerációs Megane-nal - amelynek elődje 8 évet töltött a placcon - rendes alternatívát tettek le a franciák.

Ami az alapvető paramétereket illeti, a tengelytáv a leginkább érdekes változás, 2669 milliméteres (28 milliméterrel több, mint az elődé volt), ez elöl igen kényelmes helyet hagy, de hátul nem a legtágasabb a Megane. 4359 mm hosszú, 1814 milliméter széles, és 1447 milliméter magas a kocsi. A csomagtér 384 literes, míg teljes kapacitással 1247 liternyi tér jut pakolni és - Voilá - teljes értékű pótkerék lapul a csomagtér kárpitpadlója alatt, amit manapság igencsak értékelni kell.

D.P.

A külső tehát elég látványosra sikerült, és ugyanez a kabinról is elmondható - ha nem is anyagminőségét tekintve - de koncepcióját tekintve forradalmi a Megane előző generációjához képest. Elbúcsúztunk a fehérszínalapú kijelzőktől, beköszöntött a totális digitália: a középkonzoli főképernyő és a műszerfal kis kijelzői is teljesen digitálisak, ennek megfelelően pedig játékszerei mindenféle személyre szabhatóságnak.

Az információs és kommunikációs fejegységet, amely esetünkben 8,7 colos képernyőről kezelhető,  már a Renault R-Link 2 rendszere alá rendelték, teljesen megfelelve a mai elvárásoknak. Az egyes kiemelt üzemeltetetési egységekhez – klíma, navi - ugyanakkor továbbra is hiányoznak a gyorsan elérhető „buta” gombok. Helyettük viszont négyféle képernyőmód, ötféle autóhang, négyféle hangulatfény és ki tudja, mi állítató még be.

A külső-belső totális átszabás mellett a hajtáslánc lényegében ugyanaz, mint a két éve nálunk járt Renault Megane Grandtouré volt. Utólag visszatekintve hasonló karakterűnek írtuk le azt a modellt is. Az 1.6 literes dCi erőforrás kellemesen halk hidegen-melegen egyaránt, kiegyensúlyozott, láthatóan kiérlelt darabja a Renault-Nissan konszernnek. A 130 lóerős négyhengeres blokk igazán dinamikus karakterű, azt az érzetet csak fokozza, hogy olyan szokatlanul kemény kuplungot tettek a motor és váltómű közé, hogy izmos vádli kell a kezeléséhez. Az egység egyébként 1700-as fordulattól húz igazán tisztességesen, viszont onnantól 320 Nm-es nyomaték repíti az 1318 kilogrammos tömegű autót. Persze nagyon gyorsan leforog az első pár fokozat, az eleve csak 5000-es fordulatig skálázott műszeren is látszik, a vérbő tartomány 1700 és 3500-as fordulatszámok közt adatik meg.

Renault Megane - galéria
D.P.

Ami meglepően komoly karakterbeli különbségeket okoz, az a menetmódválasztó. Legalábbis ebben a kellően erős dízelegységgel szerelt modellben a Sport gombra rátenyerelve már érezhetően fickós autót kapunk. A kormánymű direktebbre hangol, a gázreakció is élesebb. Persze, ha már van menetmódválasztó, ezt a sportos karaktert talán többet is használtuk a kelleténél, ezért a tesztfogyasztás átlaga 6,4 liter lett, ami nem kifejezetten alacsony. A futómű egyébként hozza az elvárható semlegességet. Finomra hangolt a kormányzás, kényelmesen, de stabilan mozog az autó. A gyári fogyasztási érték - papíron - vegyes használatra kerek 4.0 liter 100 kilométerenként, ami talán meg is csíphető a Start&Stop-automatikával és a fel- és a visszaváltásokra figyelmeztető jelzések betartásával, nem is beszélve az Eco-mód bekapcsolásáról, ami még az üzemanyag-fogyasztás nélküli kilométereinket is külön számolja.

Kulcs nélküli nyitás, elektromos rögzítőfék, parkólóradar, kétzónás klíma, elektromosan behajtható tükrök, az említett R-Link rendszer, fűthető első ülések és 5 éves garancia teszi alapból teljessé az új Renault Megane Intense Energy 1.6 dCi-t. A 7,67 millió forintos tesztautóban ezeket még adaptív, sebességszabályozó, sávelhagyásra figyelmeztető egészítette ki. Ami kétségtelen, az új Megane dizájnban nagyon erős lett, technológiában pedig mára szinte elvárás minden, amit kínál.

További autós tesztjeinket itt találja. Még több autós tesztért lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!